Laatikkopyörä

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Oisko tämä jo niin lopullinen, että vois laittaa mittakuvia? Eturungon matsku 30x30x2. Romulasta ei löytynyt 1,5 seinällä.

Liitteet
CFC eturunko.JPG
CFC eturunko.JPG (22.02 KiB) Katsottu 2955 kertaa
CFC takarunko.JPG
CFC takarunko.JPG (28.84 KiB) Katsottu 2955 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tietokoneelta talliin ja jotain sain jo aikaiseksi.

Liitteet
20170208_203119.jpg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Eturungon raamit sahailin. Ensviikoksi on luvannut lämpöasteita, jokohan pääsis hitsaamaan?

Liitteet
20170209_190251.jpg
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Ensviikoksi on luvannut lämpöasteita, jokohan pääsis hitsaamaan?

Näyttää siltä että pääset jo koeajollekkin ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Ensviikoksi on luvannut lämpöasteita, jokohan pääsis hitsaamaan?

Aina on hyvä keli hitsata ;)
Itse pidän pikku pakkasta parempana talvella, niin ei ole märkää. Kesällä taas saa mieluusti olla plussalla :mrgreen:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Lisäsin mittoja ja dropoutin.

Liitteet
CFC eturunko.JPG
CFC eturunko.JPG (33.53 KiB) Katsottu 2718 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Dropouteista saa samanlaiset kun katkaisee latasta saman mittaiset pätkät, teippaa ne yhteen, pylväskoneella reikä ja katkaisusahalla ylimääräinen pois.

Liitteet
20170210_192533.jpg
20170210_193717.jpg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Luovuttajapyörän teurastus ja vähän hitsisaumaa. Ei oo paljosta kiinni. :D

Liitteet
20170210_195226.jpg
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Luovuttajapyörän teurastus ja vähän hitsisaumaa. Ei oo paljosta kiinni. :D

Jotenkin epäilyttää tuon ohjausakselin lyhyt laakeriväli. Tuo alhaalta laakeroitu ylhäältä kuormitettu takarunko ei siedä laakerissaan yhtään välystä ilman että se muuttuu epävarman tuntuiseksi, siksi minä näkisin mieluummin pidemmän "emäputken" tuohon asennettuna. Pidempi putki sallii pituutensa verran enemmän välystä ja joustoa itse laakereissa. TOinen mahdollisuus on laittaa järkyttävän rajut laakerit, muttei tuohon emäputkeen kovin kummoisia mahdu ja koura joutuu sekin tiukille. Mieti vielä laakeroinnin jäykkyyttä ja sen parantamisen mahdollisuuksia. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Siinä on nyt shimanon kasettikeskiön laakerit, kun jäi yli räntäpäivän kinnerin kampiakseliprojektista. Laakeriväli on noin 25mm pidempi kuin keskiössä. Ei siitä niin huono tuu, etteikö sitä vois tehdä uudestaan :mrgreen:

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja MM »

Eikö tuo vino runkonivel aiheuta sen, että keskiasennosta poikkeava kulma nostaa sisäkaarteen etupyörää, vaikka takarunko kallistuukin suunnitellulla tavalla. Eturungon puoleinen vinous saa aikaan toivotun kallistuksen, mutta takarungon puoleinen vinous sivulle käännettynä saa eturungon kallistumaan, ellei "koura" ole pyörivä kuten traktorikärrin vetosilmukka. Vai onko vaikutus käytettävillä ohjauskulmilla merkityksetön.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

MM kirjoitti:

Eikö tuo vino runkonivel aiheuta sen, että keskiasennosta poikkeava kulma nostaa sisäkaarteen etupyörää, vaikka takarunko kallistuukin suunnitellulla tavalla.

Jos kolmipyöräisen rengas meinaa nousta ilmaan niin pyörähän kallistuu niin että rengas ylettää taas maahan, paitsi jos se rengas nousee mutkan aiheuttaman keskipakovoiman vuoksi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja MM »

Niinpä varmaan. :roll:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

MM kirjoitti:

Eikö tuo vino runkonivel aiheuta sen, että keskiasennosta poikkeava kulma nostaa sisäkaarteen etupyörää, vaikka takarunko kallistuukin suunnitellulla tavalla.

Ja toisin päin vino nostaa samalla logiikalla ulkokurvin rengasta :lol: Maailma on täynnä kolmirenkaisia vinoakselisia ajoneuvoja ja ne kaikki käyttäytyvät Jukan kuvaamalla tavalla.
Vino ohjausakseli vaikuttaa kyllä myös eturungon asentoon, mutta ei sivusuunnassa vaan etu-taka-suunnassa kallistavasti.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Keskiömuhvin irrotus rungosta on kovaa ja epäkiitollista puuhaa. Tällä kertaa päätin kokeilla 44mm reikäsahaa. Kohtuu vaivalla runkoputket irtosivat. Muhvin halkaisijaksi tuli noin 39,5mm. Kaippa se vielä hitsausta kestää?

Liitteet
20170211_185151.jpg
Vastaa Viestiin