Laatikkopyörä

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Eiks Terpalla ollu pitkäpyyttoni rakenteilla? Laatikko vaan taakse. Muuten oon kakspyöräsen kannalla - tietty jos oikein isoja ja raskaita lasteja kuskaa, kolmipyörä puoltaa paikkaansa. Kakspyöränen on vaan kevyempi ajaa :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Kakspyöränen on vaan kevyempi ajaa :roll:

Onko? Jos kaks- ja kolmipyörä painaa saman verran ni onko siinä merkittävää eroa? Mulla on semmonen mielikuva, että 2WR tandemin rakennuksen jälkeen oot useasti kehunut kakspyöräsen kevyttä kulkua. Tandemi painaa jotain 30kg?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

No, kevyttä ja kevyttä? Mutt kyllä se kolmaspyörä on aina kolmas. Just kävin koittamassa saman painosta kinneriä, ni ei se loivaa mäkeä noussu (joo välitykset liian raskaat) tandemi taas nousee mäen ku mäen.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Kesällä tietyst kolmipyörän ja kakspyöräsen ero tasottuu, ainakin tämmösissä laatikkopyöränopeuksissa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja MM »

Etulavallinen nojapyörä ipanoiden kuljettamiseen taitaa olla "haasteellinen", ellei tee niin pienietupyöräistä trikeä, että lapset istuvat laidoilla pyörien päällä ja kuskin jalat ja näkyväisyys ovat siitä välistä. Tadpolessa kaksi lasta voisi laittaa takapyörän sivuille kaukaloistuimiin, jotka normipyörässä kiinnitetään pikalukolla satulaputkeen, mutta tässä istuimen laitaputkeen. Jos lapsia on kiinalaisittain vain yksi, istuin on keskellä, tai toisella puolen on kassi ym.
Irakas on kehitellyt vastaavan ratkaisun tavarankuljetukseen.

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... &start=120

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Vilijami kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Nyt kun sähköapuihin on tutustunut niin se voisi kyllä ihan reilulla lavallakin olla, flevo eurolavan kokoisella lavalla?

Nykyiselle flevotrikelle ilmaantui kiinnostunut ostaja. Jos kaupat toteutuu, niin teen itselleni EvoFlevon eurolavalla. Sitten voin paremmin kertoa hinnankin.
Huutoäänestetään vielä, Jalkajarru vai ei, eli avovaihteet vai napavaihteet? Ja kallistuva vai ei?
Napavaihteellinen kallistumaton on kaikin puolin helppo, mutta avovaihteinen ja kallistuva on nopeampi. Kumpi on tärkeämpää tavarapyörässä?

Riippuu ostajalta/käyttäjästä. Jos pyörä menee muulle kuin sinulle kauas, mahdollisimman normaali pyörä helpottaa huoltamista paikallisessa liikkeessä, jos ostaja ei itse omaa välineitä ja taitoja.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Huutoäänestetään vielä, Jalkajarru vai ei, eli avovaihteet vai napavaihteet?

luulen että flevo tyyppisessä tavarapyörässä kannattaa panostaa rumpujarrua tehokkaampaan jarruun ja lakikin vaatii vaihdepyörään vähintään kaksi toisistaan rippumatonta jarrua. Pelkkä yksi rumpujarru raskaasti kuormattuun tavarapyörään ei mun mielestä riitä. Menee kuitenkin aika vauhdilla esim. alikulkutunneleihin, isommista mäistä puhumattakaan.

Itse ottaisin kevytvälitteisen rumpuvaihteen jalkajarrulla. Tätä puoltaa paikoillaan vaihtamisen mahdollisuus. Takapyöriin sitten vannejarrut, tulee niin pitkät vaijerit etä varmaan parempi laittaa molemmille oma kahva.

vaaka kirjoitti:

Jos pyörä menee muulle kuin sinulle kauas, mahdollisimman normaali pyörä helpottaa huoltamista paikallisessa liikkeessä, jos ostaja ei itse omaa välineitä ja taitoja.

Erikoisosat, esim. runkonivel pitää vain ylimitoittaa niin ettei vaihtotarvetta tule kuten muille kulutusosille.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Jarruvaihtoehtojen standardiutta ja ylimitoittamistarpeen välttämistä ilman kallistusta tarkoitin. Olisi kiva, jos ylimitoitus riittäisi kaikelta kulumiselta suojaamiseen. Wacky katkoi ohjauksesta M6 pultin. Isomman kuorman kanssa voi tavanomaisempi polkijakin törmätä ongelmiin. Lapset mukaan kolariin ja oikeisjuttukynnys on matala. Kun ei taida liikoja mitoituskokemuksia olla, lienee kaupallisessa tuotteessa parasta erehtyä turvallisuuden puolelle.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

luulen että flevo tyyppisessä tavarapyörässä kannattaa panostaa rumpujarrua tehokkaampaan jarruun ja lakikin vaatii vaihdepyörään vähintään kaksi toisistaan rippumatonta jarrua. Pelkkä yksi rumpujarru raskaasti kuormattuun tavarapyörään ei mun mielestä riitä. Menee kuitenkin aika vauhdilla esim. alikulkutunneleihin, isommista mäistä puhumattakaan.

Tottakai pitää olla kaksi erillistä jarrua!

jviirret kirjoitti:

Itse ottaisin kevytvälitteisen rumpuvaihteen jalkajarrulla. Tätä puoltaa paikoillaan vaihtamisen mahdollisuus. Takapyöriin sitten vannejarrut, tulee niin pitkät vaijerit etä varmaan parempi laittaa molemmille oma kahva.

Tämä olisi omakin valinta, mutta taakse rumpujarrut. Flevossa yllätyin positiivisesti niiden tehosta. Vaatii vähemmän sormivoimaa kuin vannejarru. Mutta onhan ne kalliit.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja terppa »

PW kirjoitti:

Eiks Terpalla ollu pitkäpyyttoni rakenteilla? Laatikko vaan taakse. Muuten oon kakspyöräsen kannalla - tietty jos oikein isoja ja raskaita lasteja kuskaa, kolmipyörä puoltaa paikkaansa. Kakspyöränen on vaan kevyempi ajaa :roll:

Joo, tosin se on lyhentynyt alkuperäisestä reippahasti, joku 30 cm pitkä kori siihen tulee penkin taakse + tarakka eli lähinnä repun ja pyörälaukkujen verran saa kuskattua. Sitten kun oppii ajamaan :mrgreen:

Vilijami kirjoitti:

Nykyiselle flevotrikelle ilmaantui kiinnostunut ostaja. Jos kaupat toteutuu, niin teen itselleni EvoFlevon eurolavalla. Sitten voin paremmin kertoa hinnankin.
Huutoäänestetään vielä, Jalkajarru vai ei, eli avovaihteet vai napavaihteet? Ja kallistuva vai ei?
Napavaihteellinen kallistumaton on kaikin puolin helppo, mutta avovaihteinen ja kallistuva on nopeampi. Kumpi on tärkeämpää tavarapyörässä?

Omaan käyttöön ottaisin avovaihteet ja kallistumattomana. Pystyy polkemaan taaksepäin ja avovaihteet on tuttuja kapistuksia (ja kulutusosia aina kotohyllyssä). Sähköavulla ei haittaa vaikka jää liian iso pykälä päälle.

Jos tekee järeän niin kuis mopon etukiekot taakse ja pyrkijän (mopon) rumpujarrut? (käsittääkseni jossain varaston kätkössä olisi parit sellaiset) kestäisi ainakin kuorman :)

Jos sähköt ottaa bafangilla niin kuinkahan flevo nousee soramäkeä vai pitäisikö sähköapu olla takakiekossa?

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

terppa kirjoitti:

Jos sähköt ottaa bafangilla niin kuinkahan flevo nousee soramäkeä vai pitäisikö sähköapu olla takakiekossa?

Takarenkaat kun sijoittaa aika taakse, niin silloinhan kuljettajan ja kuorman paino lisäävät eturenkaan pitoa. Saattaa siis nousta hyvinkin. Varmasti kuitenkin paremmin kuin normaalimittainen flevo.
Tuo takakiekon sähköapu onkin mielenkiintoinen. Pitääkö se olla molemmin puolin, ettei kampea sivuun? Tuplaveto väliakselilla ja bafangi pyörittämään tai omat sähkökiekot. :?
Mopon kiekot kestää, hyvä pistosuojaus ja jarrut. Tämä vaatinee sähköt aina avuksi?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vaihdat siihen henkilönostimeen voimavirtamoottorin ja laitat sen 24V mootorin tähän.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Vaihdat siihen henkilönostimeen voimavirtamoottorin ja laitat sen 24V mootorin tähän.

Jukka

Ei huono ajatus :D

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Olin huolissaan vanerilaatikon painosta, Kun 9mm vanerista tulis jämäkämpi ja sen vois ruuvata+liimata syrjästä kiinni ilman kulmarautaa. Mutta sitten katsoin aloitusviestissä olevan Babboe Curven painon. :shock: 65kg :shock: Ei näköjään kaupallisissakaan ole hirveästi panostettu keveyteen :D

Viimeksi muokannut Vilijami, 15 Helmi 2017, 07:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mulla on siis Bakfiets. Se laatikko painaa ihan helkutisti. Kevennyksiä siis olen miettinyt. Jos sais ton askarreltuu ajokuntoon. Nyt kun mulla olis siihen sähköö tulossa.

Vastaa Viestiin