Laatikkopyörä

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Onko täällä kukaan kokeillut tuommoista nokatonta satulaa?

Liitteet
large__09717.1393998681.300.298.jpg
large__09717.1393998681.300.298.jpg (17.46 KiB) Katsottu 4634 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Oli lämmin ja aurinkoinen päivä. Siis sopiva hitsauskeli. Jotain sain aikaiseksi.

Liitteet
20170213_141448.jpg
Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja vph »

Hyvää jälkeä, hieno peli on taas syntymässä.
Mutta toi nokaton satula näyttää kyllä belsebuubin keksinnöltä, älä nyt sellaista laita, hyvä mies! :)

Api
Viestit: 126
Liittynyt: 26 Touko 2008, 22:43

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Api »

Viesti Kirjoittaja Vilijami » Su Helmi 12, 2017 21:01

Onko täällä kukaan kokeillut tuommoista nokatonta satulaa?

On testattu. Kannikat lamautui eikä polkemiseen saanut voimaa. Tasapainoilu ja ohjaaminenkin taisi olla vähän vaikeaa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Api kirjoitti:

Viesti Kirjoittaja Vilijami » Su Helmi 12, 2017 21:01

Onko täällä kukaan kokeillut tuommoista nokatonta satulaa?

On testattu. Kannikat lamautui eikä polkemiseen saanut voimaa. Tasapainoilu ja ohjaaminenkin taisi olla vähän vaikeaa.

Nyt se on tulossa kolmipyöräiseen cf-pyörään, joten tasapainoilua ei tarvita. Sivuttaistuki mitä ilmeisimmin tarvitaan joka tapauksessa polkiessa, koska polkimet eivät ole samassa tasossa, Q > 0, tuo voima on otettava tukena satulan sivusta tai ohjaustangosta. Tai molemmista. Mitä ilmeisimmin satulan kapealla osalla on merkitystä pystypyörässä, milloin polkeminen keventää kontaktia satulaan. Nojapyörässä polkeminen parantaa kontaktia, joten istuimella pysyy myös ilman istuimen reunojen aitoja. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja terppa »

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tässä on varmaan joku perusteltu syy, tehdä pystypyörä.

On. Rakentelu on mulle terapiaa, mutta nurkat täyttyy pyöristä. Nojapyöräilijöitä on hyvin pieni määrä ja nekin tekee pyöränsä itse. Olen seuraillut markkinoita ja tullut siihen tulokseen, että kohtuuhintaiset tavarapystärit on halutuimpia?
Jos itselle tavarapyörää tekisin, niin nojapyörä tietenkin! Ja voisin tehdä muillekin, jos ois vaan ostajia :D

Millä hinnalla teet nojatavarapyöriä? :)

Kuva

Tuommoisen Cristiania pyörän joskus olen Tampereelta Vääksyn ja Lahden kautta Helsinkiin ajanut suht painavan taakan kera.

Idea pyörässä oli hyvä mutta toteutus huono eli vikuri ajettava ja todella löysä runko. Tamperelaisella pyörätiellä meinasin vekottimen kaataa kun epätasaisuuksiin ajoin reilua hölkkävauhtia. Parempana toteutuksena olisi kiva jos löytyisi taloudesta.

Mutta siis mielenkiinnolla projektia seurataan :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Luin genitaalialueen tunnottomuuden ja impotenssin vähennen merkittävästi Seattlen poliisilaitoksen pyöräpoliiseilla, kun laittoivat satulan, jossa nokkapiikkiä oli lyhennetty ja keskellä oli vako, joten keskellä menevät hermot eivät litistyneet samoin kuin perinteisessä satulassa. Kaksikärkinen lyhennetty puolipituinen etupiikki, jota testasivat on kaupoissa oleva malli ja jos tuollainen minimalistinen malli tuntuu liian huteralta tai ei anna tukea polkea kunnolla, voisi puolivälimalliakin miettiä.

Mua pelottaa puolestasi noin pienen satulan vakaus ja tuki polkemisen vastavoimien hanskaamiseen niin, ettet heilu sivuttain tai putoa. Kun oletettavasti on vaarana toistaiseksi epäpuhdas ja epäsymmetrinen polkemistekniikka vammoistasi johtuen.

Nokialla olin lyhyen pätkän Jorin takapenkkiläisenä tandemissa, jossa en kunnolla ylettynyt jaloilla polkimiin. Olin kuin mummo kepin nokassa ja oli jatkuva taistelu keskivartalon lihkasilla yrittää pitää tasapaino. Tandemissa on paha ottaa käsilläkään kiinni, joten viiden tukipisteen sijasta olin lähinnä peffan varassa osin muista paikoista tuettuna. Olo oli kuin olisi tasapainoitellut kananmunan päällä, joka oli keihään kärjellä. Jos horjahtaa, sattuu.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Tuommoisen Cristiania pyörän joskus olen Tampereelta Vääksyn ja Lahden kautta Helsinkiin ajanut suht painavan taakan kera.

Idea pyörässä oli hyvä mutta toteutus huono eli vikuri ajettava ja todella löysä runko. Tamperelaisella pyörätiellä meinasin vekottimen kaataa kun epätasaisuuksiin ajoin reilua hölkkävauhtia.

Eihän vain vikurius johtunut tästä: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 15#p106573

Väkisin runko on löysä kun siinä on metri yksinäistä putkea(keskiöstä ohjausniveleen). Takarunko kallistelee varmasti huomattavasti eturunkoon nähden. Hyvä syy CF-rakenteeseen, painopiste tulee alemmas ja kallistelu siksi vähäisempää.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

terppa kirjoitti:

Millä hinnalla teet nojatavarapyöriä? :)
...Parempana toteutuksena olisi kiva jos löytyisi taloudesta.

Minkälainen sais olla? Muutkin saa vastata kuin Terppa. :D
Pitäs melkein avata oma viestiketju tälle nojatavarapyöräkeskustelulle.
Oma ehdotukseni on flevotrike isolla lavalla, kallistuksella tai ilman.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuommoinen tri-hauleri ois hyvä, mutta lastenkuljetukseen etulava ois parempi. Onko se etulavallinen nojapyöränä järkevästi toteutettavissa?

Liitteet
lataus.jpg
lataus.jpg (7.75 KiB) Katsottu 4415 kertaa
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:

Eihän vain vikurius johtunut tästä: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 15#p106573

Väkisin runko on löysä kun siinä on metri yksinäistä putkea(keskiöstä ohjausniveleen). Takarunko kallistelee varmasti huomattavasti eturunkoon nähden. Hyvä syy CF-rakenteeseen, painopiste tulee alemmas ja kallistelu siksi vähäisempää.

Jukka

Varmaan suurelta osalta johtui. Pyörällä tehtiin tapahtumasähköjä ja siinä oli isohko akku, invertteri ja aurinkokenno laatikon takaosassa.

Pikkasen vikurointiin autoi kun pumppasi renkaat kivikovaksi... reippassa vauhdissa ohjaus satoi ykskaks ruveta vetelemään puolelta toiselle niin mieleen tuli jotta joku ohjausvaimennin pitäisi vähintään olla.

Vilijami kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Millä hinnalla teet nojatavarapyöriä? :)
...Parempana toteutuksena olisi kiva jos löytyisi taloudesta.

Minkälainen sais olla? Muutkin saa vastata kuin Terppa. :D
Pitäs melkein avata oma viestiketju tälle nojatavarapyöräkeskustelulle.
Oma ehdotukseni on flevotrike isolla lavalla, kallistuksella tai ilman.

Oma ketju vois olla hyvä :) Joskus aikanaan oli tämmöinen flevo kaupan josta haaveilin mutta ei ollut tiloja säilyttää.

Kuva

jos itse värkkäisin niin varmaan kopsaisin pw:n tandemin ja siihen kakkoskuskin paikalle laatikko. Luulenpa vaan, että vuoteen tai pariin en saa aikaiseksi aloitella :oops:

Nyt kun sähköapuihin on tutustunut niin se voisi kyllä ihan reilulla lavallakin olla, flevo eurolavan kokoisella lavalla?

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Vilijami kirjoitti:

...
Minkälainen sais olla? Muutkin saa vastata kuin Terppa. :D
....

Kallistuva trike? Toki samalla kallistuu myös hinta...
Kuva
http://www.butchersandbicycles.com/


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Tuommoinen tri-hauleri ois hyvä, mutta lastenkuljetukseen etulava ois parempi. Onko se etulavallinen nojapyöränä järkevästi toteutettavissa?

Tämä:

Kuva

Plus tämä:

Kuva

Tulee tavaratilaa eteen ja taakse.

Ja löytyyhän näitä googlella vaikka mitä virityksiä

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Itselläni on syntymässä pitkärunkonen ja sen rungon alle sijoitan irrotettavan häkkikorin .
Mielestäni paras paikka tavaroille , jo painopisteen vuoksi .
Kuvia ei ole viellä otettu , kun tuo "synti" painaa viellä julkaisua. :oops:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

terppa kirjoitti:

Nyt kun sähköapuihin on tutustunut niin se voisi kyllä ihan reilulla lavallakin olla, flevo eurolavan kokoisella lavalla?

Nykyiselle flevotrikelle ilmaantui kiinnostunut ostaja. Jos kaupat toteutuu, niin teen itselleni EvoFlevon eurolavalla. Sitten voin paremmin kertoa hinnankin.
Huutoäänestetään vielä, Jalkajarru vai ei, eli avovaihteet vai napavaihteet? Ja kallistuva vai ei?
Napavaihteellinen kallistumaton on kaikin puolin helppo, mutta avovaihteinen ja kallistuva on nopeampi. Kumpi on tärkeämpää tavarapyörässä?

Vastaa Viestiin