Sivu 3/18

Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 07 Helmi 2017, 17:43
Kirjoittaja Vilijami

Oisko tämä jo niin lopullinen, että vois laittaa mittakuvia? Eturungon matsku 30x30x2. Romulasta ei löytynyt 1,5 seinällä.


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 08 Helmi 2017, 20:34
Kirjoittaja Vilijami

Tietokoneelta talliin ja jotain sain jo aikaiseksi.


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 09 Helmi 2017, 21:18
Kirjoittaja Vilijami

Eturungon raamit sahailin. Ensviikoksi on luvannut lämpöasteita, jokohan pääsis hitsaamaan?


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 09 Helmi 2017, 22:01
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:

Ensviikoksi on luvannut lämpöasteita, jokohan pääsis hitsaamaan?

Näyttää siltä että pääset jo koeajollekkin ;)

Jukka


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 09 Helmi 2017, 22:24
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti:

Ensviikoksi on luvannut lämpöasteita, jokohan pääsis hitsaamaan?

Aina on hyvä keli hitsata ;)
Itse pidän pikku pakkasta parempana talvella, niin ei ole märkää. Kesällä taas saa mieluusti olla plussalla :mrgreen:


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 10 Helmi 2017, 17:46
Kirjoittaja Vilijami

Lisäsin mittoja ja dropoutin.


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 10 Helmi 2017, 19:41
Kirjoittaja Vilijami

Dropouteista saa samanlaiset kun katkaisee latasta saman mittaiset pätkät, teippaa ne yhteen, pylväskoneella reikä ja katkaisusahalla ylimääräinen pois.


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 10 Helmi 2017, 19:56
Kirjoittaja Vilijami

Luovuttajapyörän teurastus ja vähän hitsisaumaa. Ei oo paljosta kiinni. :D


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 10 Helmi 2017, 20:55
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:

Luovuttajapyörän teurastus ja vähän hitsisaumaa. Ei oo paljosta kiinni. :D

Jotenkin epäilyttää tuon ohjausakselin lyhyt laakeriväli. Tuo alhaalta laakeroitu ylhäältä kuormitettu takarunko ei siedä laakerissaan yhtään välystä ilman että se muuttuu epävarman tuntuiseksi, siksi minä näkisin mieluummin pidemmän "emäputken" tuohon asennettuna. Pidempi putki sallii pituutensa verran enemmän välystä ja joustoa itse laakereissa. TOinen mahdollisuus on laittaa järkyttävän rajut laakerit, muttei tuohon emäputkeen kovin kummoisia mahdu ja koura joutuu sekin tiukille. Mieti vielä laakeroinnin jäykkyyttä ja sen parantamisen mahdollisuuksia. :?


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 10 Helmi 2017, 21:22
Kirjoittaja Vilijami

Siinä on nyt shimanon kasettikeskiön laakerit, kun jäi yli räntäpäivän kinnerin kampiakseliprojektista. Laakeriväli on noin 25mm pidempi kuin keskiössä. Ei siitä niin huono tuu, etteikö sitä vois tehdä uudestaan :mrgreen:


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 11 Helmi 2017, 12:02
Kirjoittaja MM

Eikö tuo vino runkonivel aiheuta sen, että keskiasennosta poikkeava kulma nostaa sisäkaarteen etupyörää, vaikka takarunko kallistuukin suunnitellulla tavalla. Eturungon puoleinen vinous saa aikaan toivotun kallistuksen, mutta takarungon puoleinen vinous sivulle käännettynä saa eturungon kallistumaan, ellei "koura" ole pyörivä kuten traktorikärrin vetosilmukka. Vai onko vaikutus käytettävillä ohjauskulmilla merkityksetön.


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 11 Helmi 2017, 12:08
Kirjoittaja jviirret
MM kirjoitti:

Eikö tuo vino runkonivel aiheuta sen, että keskiasennosta poikkeava kulma nostaa sisäkaarteen etupyörää, vaikka takarunko kallistuukin suunnitellulla tavalla.

Jos kolmipyöräisen rengas meinaa nousta ilmaan niin pyörähän kallistuu niin että rengas ylettää taas maahan, paitsi jos se rengas nousee mutkan aiheuttaman keskipakovoiman vuoksi.

Jukka


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 11 Helmi 2017, 12:18
Kirjoittaja MM

Niinpä varmaan. :roll:


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 11 Helmi 2017, 13:38
Kirjoittaja jooseha
MM kirjoitti:

Eikö tuo vino runkonivel aiheuta sen, että keskiasennosta poikkeava kulma nostaa sisäkaarteen etupyörää, vaikka takarunko kallistuukin suunnitellulla tavalla.

Ja toisin päin vino nostaa samalla logiikalla ulkokurvin rengasta :lol: Maailma on täynnä kolmirenkaisia vinoakselisia ajoneuvoja ja ne kaikki käyttäytyvät Jukan kuvaamalla tavalla.
Vino ohjausakseli vaikuttaa kyllä myös eturungon asentoon, mutta ei sivusuunnassa vaan etu-taka-suunnassa kallistavasti.


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 11 Helmi 2017, 19:01
Kirjoittaja Vilijami

Keskiömuhvin irrotus rungosta on kovaa ja epäkiitollista puuhaa. Tällä kertaa päätin kokeilla 44mm reikäsahaa. Kohtuu vaivalla runkoputket irtosivat. Muhvin halkaisijaksi tuli noin 39,5mm. Kaippa se vielä hitsausta kestää?