Re: Laatikkopyörä
Oisko tämä jo niin lopullinen, että vois laittaa mittakuvia? Eturungon matsku 30x30x2. Romulasta ei löytynyt 1,5 seinällä.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Oisko tämä jo niin lopullinen, että vois laittaa mittakuvia? Eturungon matsku 30x30x2. Romulasta ei löytynyt 1,5 seinällä.
Tietokoneelta talliin ja jotain sain jo aikaiseksi.
Eturungon raamit sahailin. Ensviikoksi on luvannut lämpöasteita, jokohan pääsis hitsaamaan?
Vilijami kirjoitti:Ensviikoksi on luvannut lämpöasteita, jokohan pääsis hitsaamaan?
Näyttää siltä että pääset jo koeajollekkin
Jukka
Vilijami kirjoitti:Ensviikoksi on luvannut lämpöasteita, jokohan pääsis hitsaamaan?
Aina on hyvä keli hitsata
Itse pidän pikku pakkasta parempana talvella, niin ei ole märkää. Kesällä taas saa mieluusti olla plussalla
Lisäsin mittoja ja dropoutin.
Dropouteista saa samanlaiset kun katkaisee latasta saman mittaiset pätkät, teippaa ne yhteen, pylväskoneella reikä ja katkaisusahalla ylimääräinen pois.
Luovuttajapyörän teurastus ja vähän hitsisaumaa. Ei oo paljosta kiinni.
Vilijami kirjoitti:Luovuttajapyörän teurastus ja vähän hitsisaumaa. Ei oo paljosta kiinni.
Jotenkin epäilyttää tuon ohjausakselin lyhyt laakeriväli. Tuo alhaalta laakeroitu ylhäältä kuormitettu takarunko ei siedä laakerissaan yhtään välystä ilman että se muuttuu epävarman tuntuiseksi, siksi minä näkisin mieluummin pidemmän "emäputken" tuohon asennettuna. Pidempi putki sallii pituutensa verran enemmän välystä ja joustoa itse laakereissa. TOinen mahdollisuus on laittaa järkyttävän rajut laakerit, muttei tuohon emäputkeen kovin kummoisia mahdu ja koura joutuu sekin tiukille. Mieti vielä laakeroinnin jäykkyyttä ja sen parantamisen mahdollisuuksia.
Siinä on nyt shimanon kasettikeskiön laakerit, kun jäi yli räntäpäivän kinnerin kampiakseliprojektista. Laakeriväli on noin 25mm pidempi kuin keskiössä. Ei siitä niin huono tuu, etteikö sitä vois tehdä uudestaan
Eikö tuo vino runkonivel aiheuta sen, että keskiasennosta poikkeava kulma nostaa sisäkaarteen etupyörää, vaikka takarunko kallistuukin suunnitellulla tavalla. Eturungon puoleinen vinous saa aikaan toivotun kallistuksen, mutta takarungon puoleinen vinous sivulle käännettynä saa eturungon kallistumaan, ellei "koura" ole pyörivä kuten traktorikärrin vetosilmukka. Vai onko vaikutus käytettävillä ohjauskulmilla merkityksetön.
MM kirjoitti:Eikö tuo vino runkonivel aiheuta sen, että keskiasennosta poikkeava kulma nostaa sisäkaarteen etupyörää, vaikka takarunko kallistuukin suunnitellulla tavalla.
Jos kolmipyöräisen rengas meinaa nousta ilmaan niin pyörähän kallistuu niin että rengas ylettää taas maahan, paitsi jos se rengas nousee mutkan aiheuttaman keskipakovoiman vuoksi.
Jukka
Niinpä varmaan.
MM kirjoitti:Eikö tuo vino runkonivel aiheuta sen, että keskiasennosta poikkeava kulma nostaa sisäkaarteen etupyörää, vaikka takarunko kallistuukin suunnitellulla tavalla.
Ja toisin päin vino nostaa samalla logiikalla ulkokurvin rengasta Maailma on täynnä kolmirenkaisia vinoakselisia ajoneuvoja ja ne kaikki käyttäytyvät Jukan kuvaamalla tavalla.
Vino ohjausakseli vaikuttaa kyllä myös eturungon asentoon, mutta ei sivusuunnassa vaan etu-taka-suunnassa kallistavasti.
Keskiömuhvin irrotus rungosta on kovaa ja epäkiitollista puuhaa. Tällä kertaa päätin kokeilla 44mm reikäsahaa. Kohtuu vaivalla runkoputket irtosivat. Muhvin halkaisijaksi tuli noin 39,5mm. Kaippa se vielä hitsausta kestää?