Sivu 4/18

Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 12 Helmi 2017, 20:01
Kirjoittaja Vilijami

Onko täällä kukaan kokeillut tuommoista nokatonta satulaa?


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 13 Helmi 2017, 14:47
Kirjoittaja Vilijami

Oli lämmin ja aurinkoinen päivä. Siis sopiva hitsauskeli. Jotain sain aikaiseksi.


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 13 Helmi 2017, 16:16
Kirjoittaja vph

Hyvää jälkeä, hieno peli on taas syntymässä.
Mutta toi nokaton satula näyttää kyllä belsebuubin keksinnöltä, älä nyt sellaista laita, hyvä mies! :)


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 13 Helmi 2017, 16:57
Kirjoittaja Api

Viesti Kirjoittaja Vilijami » Su Helmi 12, 2017 21:01

Onko täällä kukaan kokeillut tuommoista nokatonta satulaa?

On testattu. Kannikat lamautui eikä polkemiseen saanut voimaa. Tasapainoilu ja ohjaaminenkin taisi olla vähän vaikeaa.


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 13 Helmi 2017, 17:44
Kirjoittaja jori
Api kirjoitti:

Viesti Kirjoittaja Vilijami » Su Helmi 12, 2017 21:01

Onko täällä kukaan kokeillut tuommoista nokatonta satulaa?

On testattu. Kannikat lamautui eikä polkemiseen saanut voimaa. Tasapainoilu ja ohjaaminenkin taisi olla vähän vaikeaa.

Nyt se on tulossa kolmipyöräiseen cf-pyörään, joten tasapainoilua ei tarvita. Sivuttaistuki mitä ilmeisimmin tarvitaan joka tapauksessa polkiessa, koska polkimet eivät ole samassa tasossa, Q > 0, tuo voima on otettava tukena satulan sivusta tai ohjaustangosta. Tai molemmista. Mitä ilmeisimmin satulan kapealla osalla on merkitystä pystypyörässä, milloin polkeminen keventää kontaktia satulaan. Nojapyörässä polkeminen parantaa kontaktia, joten istuimella pysyy myös ilman istuimen reunojen aitoja. :)


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 13 Helmi 2017, 18:00
Kirjoittaja terppa
Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tässä on varmaan joku perusteltu syy, tehdä pystypyörä.

On. Rakentelu on mulle terapiaa, mutta nurkat täyttyy pyöristä. Nojapyöräilijöitä on hyvin pieni määrä ja nekin tekee pyöränsä itse. Olen seuraillut markkinoita ja tullut siihen tulokseen, että kohtuuhintaiset tavarapystärit on halutuimpia?
Jos itselle tavarapyörää tekisin, niin nojapyörä tietenkin! Ja voisin tehdä muillekin, jos ois vaan ostajia :D

Millä hinnalla teet nojatavarapyöriä? :)

Kuva

Tuommoisen Cristiania pyörän joskus olen Tampereelta Vääksyn ja Lahden kautta Helsinkiin ajanut suht painavan taakan kera.

Idea pyörässä oli hyvä mutta toteutus huono eli vikuri ajettava ja todella löysä runko. Tamperelaisella pyörätiellä meinasin vekottimen kaataa kun epätasaisuuksiin ajoin reilua hölkkävauhtia. Parempana toteutuksena olisi kiva jos löytyisi taloudesta.

Mutta siis mielenkiinnolla projektia seurataan :)


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 13 Helmi 2017, 18:17
Kirjoittaja vaaka

Luin genitaalialueen tunnottomuuden ja impotenssin vähennen merkittävästi Seattlen poliisilaitoksen pyöräpoliiseilla, kun laittoivat satulan, jossa nokkapiikkiä oli lyhennetty ja keskellä oli vako, joten keskellä menevät hermot eivät litistyneet samoin kuin perinteisessä satulassa. Kaksikärkinen lyhennetty puolipituinen etupiikki, jota testasivat on kaupoissa oleva malli ja jos tuollainen minimalistinen malli tuntuu liian huteralta tai ei anna tukea polkea kunnolla, voisi puolivälimalliakin miettiä.

Mua pelottaa puolestasi noin pienen satulan vakaus ja tuki polkemisen vastavoimien hanskaamiseen niin, ettet heilu sivuttain tai putoa. Kun oletettavasti on vaarana toistaiseksi epäpuhdas ja epäsymmetrinen polkemistekniikka vammoistasi johtuen.

Nokialla olin lyhyen pätkän Jorin takapenkkiläisenä tandemissa, jossa en kunnolla ylettynyt jaloilla polkimiin. Olin kuin mummo kepin nokassa ja oli jatkuva taistelu keskivartalon lihkasilla yrittää pitää tasapaino. Tandemissa on paha ottaa käsilläkään kiinni, joten viiden tukipisteen sijasta olin lähinnä peffan varassa osin muista paikoista tuettuna. Olo oli kuin olisi tasapainoitellut kananmunan päällä, joka oli keihään kärjellä. Jos horjahtaa, sattuu.


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 13 Helmi 2017, 18:27
Kirjoittaja jviirret
terppa kirjoitti:

Tuommoisen Cristiania pyörän joskus olen Tampereelta Vääksyn ja Lahden kautta Helsinkiin ajanut suht painavan taakan kera.

Idea pyörässä oli hyvä mutta toteutus huono eli vikuri ajettava ja todella löysä runko. Tamperelaisella pyörätiellä meinasin vekottimen kaataa kun epätasaisuuksiin ajoin reilua hölkkävauhtia.

Eihän vain vikurius johtunut tästä: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 15#p106573

Väkisin runko on löysä kun siinä on metri yksinäistä putkea(keskiöstä ohjausniveleen). Takarunko kallistelee varmasti huomattavasti eturunkoon nähden. Hyvä syy CF-rakenteeseen, painopiste tulee alemmas ja kallistelu siksi vähäisempää.

Jukka


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 13 Helmi 2017, 18:56
Kirjoittaja Vilijami
terppa kirjoitti:

Millä hinnalla teet nojatavarapyöriä? :)
...Parempana toteutuksena olisi kiva jos löytyisi taloudesta.

Minkälainen sais olla? Muutkin saa vastata kuin Terppa. :D
Pitäs melkein avata oma viestiketju tälle nojatavarapyöräkeskustelulle.
Oma ehdotukseni on flevotrike isolla lavalla, kallistuksella tai ilman.


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 13 Helmi 2017, 19:39
Kirjoittaja Vilijami

Tuommoinen tri-hauleri ois hyvä, mutta lastenkuljetukseen etulava ois parempi. Onko se etulavallinen nojapyöränä järkevästi toteutettavissa?


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 13 Helmi 2017, 19:44
Kirjoittaja terppa
jviirret kirjoitti:

Eihän vain vikurius johtunut tästä: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 15#p106573

Väkisin runko on löysä kun siinä on metri yksinäistä putkea(keskiöstä ohjausniveleen). Takarunko kallistelee varmasti huomattavasti eturunkoon nähden. Hyvä syy CF-rakenteeseen, painopiste tulee alemmas ja kallistelu siksi vähäisempää.

Jukka

Varmaan suurelta osalta johtui. Pyörällä tehtiin tapahtumasähköjä ja siinä oli isohko akku, invertteri ja aurinkokenno laatikon takaosassa.

Pikkasen vikurointiin autoi kun pumppasi renkaat kivikovaksi... reippassa vauhdissa ohjaus satoi ykskaks ruveta vetelemään puolelta toiselle niin mieleen tuli jotta joku ohjausvaimennin pitäisi vähintään olla.

Vilijami kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Millä hinnalla teet nojatavarapyöriä? :)
...Parempana toteutuksena olisi kiva jos löytyisi taloudesta.

Minkälainen sais olla? Muutkin saa vastata kuin Terppa. :D
Pitäs melkein avata oma viestiketju tälle nojatavarapyöräkeskustelulle.
Oma ehdotukseni on flevotrike isolla lavalla, kallistuksella tai ilman.

Oma ketju vois olla hyvä :) Joskus aikanaan oli tämmöinen flevo kaupan josta haaveilin mutta ei ollut tiloja säilyttää.

Kuva

jos itse värkkäisin niin varmaan kopsaisin pw:n tandemin ja siihen kakkoskuskin paikalle laatikko. Luulenpa vaan, että vuoteen tai pariin en saa aikaiseksi aloitella :oops:

Nyt kun sähköapuihin on tutustunut niin se voisi kyllä ihan reilulla lavallakin olla, flevo eurolavan kokoisella lavalla?


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 13 Helmi 2017, 19:47
Kirjoittaja Jarcco
Vilijami kirjoitti:

...
Minkälainen sais olla? Muutkin saa vastata kuin Terppa. :D
....

Kallistuva trike? Toki samalla kallistuu myös hinta...
Kuva
http://www.butchersandbicycles.com/


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 13 Helmi 2017, 19:59
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:

Tuommoinen tri-hauleri ois hyvä, mutta lastenkuljetukseen etulava ois parempi. Onko se etulavallinen nojapyöränä järkevästi toteutettavissa?

Tämä:

Kuva

Plus tämä:

Kuva

Tulee tavaratilaa eteen ja taakse.

Ja löytyyhän näitä googlella vaikka mitä virityksiä

Kuva

Jukka


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 13 Helmi 2017, 20:17
Kirjoittaja Nojanalle

Itselläni on syntymässä pitkärunkonen ja sen rungon alle sijoitan irrotettavan häkkikorin .
Mielestäni paras paikka tavaroille , jo painopisteen vuoksi .
Kuvia ei ole viellä otettu , kun tuo "synti" painaa viellä julkaisua. :oops:


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 14 Helmi 2017, 09:31
Kirjoittaja Vilijami
terppa kirjoitti:

Nyt kun sähköapuihin on tutustunut niin se voisi kyllä ihan reilulla lavallakin olla, flevo eurolavan kokoisella lavalla?

Nykyiselle flevotrikelle ilmaantui kiinnostunut ostaja. Jos kaupat toteutuu, niin teen itselleni EvoFlevon eurolavalla. Sitten voin paremmin kertoa hinnankin.
Huutoäänestetään vielä, Jalkajarru vai ei, eli avovaihteet vai napavaihteet? Ja kallistuva vai ei?
Napavaihteellinen kallistumaton on kaikin puolin helppo, mutta avovaihteinen ja kallistuva on nopeampi. Kumpi on tärkeämpää tavarapyörässä?