Sivu 5/18

Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 14 Helmi 2017, 09:58
Kirjoittaja PW

Eiks Terpalla ollu pitkäpyyttoni rakenteilla? Laatikko vaan taakse. Muuten oon kakspyöräsen kannalla - tietty jos oikein isoja ja raskaita lasteja kuskaa, kolmipyörä puoltaa paikkaansa. Kakspyöränen on vaan kevyempi ajaa :roll:


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 14 Helmi 2017, 11:24
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:

Kakspyöränen on vaan kevyempi ajaa :roll:

Onko? Jos kaks- ja kolmipyörä painaa saman verran ni onko siinä merkittävää eroa? Mulla on semmonen mielikuva, että 2WR tandemin rakennuksen jälkeen oot useasti kehunut kakspyöräsen kevyttä kulkua. Tandemi painaa jotain 30kg?


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 14 Helmi 2017, 11:29
Kirjoittaja PW

No, kevyttä ja kevyttä? Mutt kyllä se kolmaspyörä on aina kolmas. Just kävin koittamassa saman painosta kinneriä, ni ei se loivaa mäkeä noussu (joo välitykset liian raskaat) tandemi taas nousee mäen ku mäen.


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 14 Helmi 2017, 11:56
Kirjoittaja PW

Kesällä tietyst kolmipyörän ja kakspyöräsen ero tasottuu, ainakin tämmösissä laatikkopyöränopeuksissa.


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 14 Helmi 2017, 12:08
Kirjoittaja MM

Etulavallinen nojapyörä ipanoiden kuljettamiseen taitaa olla "haasteellinen", ellei tee niin pienietupyöräistä trikeä, että lapset istuvat laidoilla pyörien päällä ja kuskin jalat ja näkyväisyys ovat siitä välistä. Tadpolessa kaksi lasta voisi laittaa takapyörän sivuille kaukaloistuimiin, jotka normipyörässä kiinnitetään pikalukolla satulaputkeen, mutta tässä istuimen laitaputkeen. Jos lapsia on kiinalaisittain vain yksi, istuin on keskellä, tai toisella puolen on kassi ym.
Irakas on kehitellyt vastaavan ratkaisun tavarankuljetukseen.

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... &start=120


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 14 Helmi 2017, 14:34
Kirjoittaja vaaka
Vilijami kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Nyt kun sähköapuihin on tutustunut niin se voisi kyllä ihan reilulla lavallakin olla, flevo eurolavan kokoisella lavalla?

Nykyiselle flevotrikelle ilmaantui kiinnostunut ostaja. Jos kaupat toteutuu, niin teen itselleni EvoFlevon eurolavalla. Sitten voin paremmin kertoa hinnankin.
Huutoäänestetään vielä, Jalkajarru vai ei, eli avovaihteet vai napavaihteet? Ja kallistuva vai ei?
Napavaihteellinen kallistumaton on kaikin puolin helppo, mutta avovaihteinen ja kallistuva on nopeampi. Kumpi on tärkeämpää tavarapyörässä?

Riippuu ostajalta/käyttäjästä. Jos pyörä menee muulle kuin sinulle kauas, mahdollisimman normaali pyörä helpottaa huoltamista paikallisessa liikkeessä, jos ostaja ei itse omaa välineitä ja taitoja.


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 14 Helmi 2017, 15:29
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:

Huutoäänestetään vielä, Jalkajarru vai ei, eli avovaihteet vai napavaihteet?

luulen että flevo tyyppisessä tavarapyörässä kannattaa panostaa rumpujarrua tehokkaampaan jarruun ja lakikin vaatii vaihdepyörään vähintään kaksi toisistaan rippumatonta jarrua. Pelkkä yksi rumpujarru raskaasti kuormattuun tavarapyörään ei mun mielestä riitä. Menee kuitenkin aika vauhdilla esim. alikulkutunneleihin, isommista mäistä puhumattakaan.

Itse ottaisin kevytvälitteisen rumpuvaihteen jalkajarrulla. Tätä puoltaa paikoillaan vaihtamisen mahdollisuus. Takapyöriin sitten vannejarrut, tulee niin pitkät vaijerit etä varmaan parempi laittaa molemmille oma kahva.

vaaka kirjoitti:

Jos pyörä menee muulle kuin sinulle kauas, mahdollisimman normaali pyörä helpottaa huoltamista paikallisessa liikkeessä, jos ostaja ei itse omaa välineitä ja taitoja.

Erikoisosat, esim. runkonivel pitää vain ylimitoittaa niin ettei vaihtotarvetta tule kuten muille kulutusosille.

Jukka


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 14 Helmi 2017, 15:35
Kirjoittaja vaaka

Jarruvaihtoehtojen standardiutta ja ylimitoittamistarpeen välttämistä ilman kallistusta tarkoitin. Olisi kiva, jos ylimitoitus riittäisi kaikelta kulumiselta suojaamiseen. Wacky katkoi ohjauksesta M6 pultin. Isomman kuorman kanssa voi tavanomaisempi polkijakin törmätä ongelmiin. Lapset mukaan kolariin ja oikeisjuttukynnys on matala. Kun ei taida liikoja mitoituskokemuksia olla, lienee kaupallisessa tuotteessa parasta erehtyä turvallisuuden puolelle.


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 14 Helmi 2017, 16:34
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:

luulen että flevo tyyppisessä tavarapyörässä kannattaa panostaa rumpujarrua tehokkaampaan jarruun ja lakikin vaatii vaihdepyörään vähintään kaksi toisistaan rippumatonta jarrua. Pelkkä yksi rumpujarru raskaasti kuormattuun tavarapyörään ei mun mielestä riitä. Menee kuitenkin aika vauhdilla esim. alikulkutunneleihin, isommista mäistä puhumattakaan.

Tottakai pitää olla kaksi erillistä jarrua!

jviirret kirjoitti:

Itse ottaisin kevytvälitteisen rumpuvaihteen jalkajarrulla. Tätä puoltaa paikoillaan vaihtamisen mahdollisuus. Takapyöriin sitten vannejarrut, tulee niin pitkät vaijerit etä varmaan parempi laittaa molemmille oma kahva.

Tämä olisi omakin valinta, mutta taakse rumpujarrut. Flevossa yllätyin positiivisesti niiden tehosta. Vaatii vähemmän sormivoimaa kuin vannejarru. Mutta onhan ne kalliit.


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 14 Helmi 2017, 18:23
Kirjoittaja terppa
PW kirjoitti:

Eiks Terpalla ollu pitkäpyyttoni rakenteilla? Laatikko vaan taakse. Muuten oon kakspyöräsen kannalla - tietty jos oikein isoja ja raskaita lasteja kuskaa, kolmipyörä puoltaa paikkaansa. Kakspyöränen on vaan kevyempi ajaa :roll:

Joo, tosin se on lyhentynyt alkuperäisestä reippahasti, joku 30 cm pitkä kori siihen tulee penkin taakse + tarakka eli lähinnä repun ja pyörälaukkujen verran saa kuskattua. Sitten kun oppii ajamaan :mrgreen:

Vilijami kirjoitti:

Nykyiselle flevotrikelle ilmaantui kiinnostunut ostaja. Jos kaupat toteutuu, niin teen itselleni EvoFlevon eurolavalla. Sitten voin paremmin kertoa hinnankin.
Huutoäänestetään vielä, Jalkajarru vai ei, eli avovaihteet vai napavaihteet? Ja kallistuva vai ei?
Napavaihteellinen kallistumaton on kaikin puolin helppo, mutta avovaihteinen ja kallistuva on nopeampi. Kumpi on tärkeämpää tavarapyörässä?

Omaan käyttöön ottaisin avovaihteet ja kallistumattomana. Pystyy polkemaan taaksepäin ja avovaihteet on tuttuja kapistuksia (ja kulutusosia aina kotohyllyssä). Sähköavulla ei haittaa vaikka jää liian iso pykälä päälle.

Jos tekee järeän niin kuis mopon etukiekot taakse ja pyrkijän (mopon) rumpujarrut? (käsittääkseni jossain varaston kätkössä olisi parit sellaiset) kestäisi ainakin kuorman :)

Jos sähköt ottaa bafangilla niin kuinkahan flevo nousee soramäkeä vai pitäisikö sähköapu olla takakiekossa?


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 14 Helmi 2017, 18:46
Kirjoittaja Vilijami
terppa kirjoitti:

Jos sähköt ottaa bafangilla niin kuinkahan flevo nousee soramäkeä vai pitäisikö sähköapu olla takakiekossa?

Takarenkaat kun sijoittaa aika taakse, niin silloinhan kuljettajan ja kuorman paino lisäävät eturenkaan pitoa. Saattaa siis nousta hyvinkin. Varmasti kuitenkin paremmin kuin normaalimittainen flevo.
Tuo takakiekon sähköapu onkin mielenkiintoinen. Pitääkö se olla molemmin puolin, ettei kampea sivuun? Tuplaveto väliakselilla ja bafangi pyörittämään tai omat sähkökiekot. :?
Mopon kiekot kestää, hyvä pistosuojaus ja jarrut. Tämä vaatinee sähköt aina avuksi?


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 14 Helmi 2017, 18:50
Kirjoittaja jviirret

Vaihdat siihen henkilönostimeen voimavirtamoottorin ja laitat sen 24V mootorin tähän.

Jukka


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 14 Helmi 2017, 18:51
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:

Vaihdat siihen henkilönostimeen voimavirtamoottorin ja laitat sen 24V mootorin tähän.

Jukka

Ei huono ajatus :D


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 15 Helmi 2017, 07:51
Kirjoittaja Vilijami

Olin huolissaan vanerilaatikon painosta, Kun 9mm vanerista tulis jämäkämpi ja sen vois ruuvata+liimata syrjästä kiinni ilman kulmarautaa. Mutta sitten katsoin aloitusviestissä olevan Babboe Curven painon. :shock: 65kg :shock: Ei näköjään kaupallisissakaan ole hirveästi panostettu keveyteen :D


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 15 Helmi 2017, 07:57
Kirjoittaja Pastori

Mulla on siis Bakfiets. Se laatikko painaa ihan helkutisti. Kevennyksiä siis olen miettinyt. Jos sais ton askarreltuu ajokuntoon. Nyt kun mulla olis siihen sähköö tulossa.