Alumiininen Jopo ei kestä

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Alumiininen Jopo ei kestä

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

https://yle.fi/uutiset/3-10752811

2009-2012 vuosimallit ovat hengenvaarallisia :shock: :shock:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Viesti Kirjoittaja PW »

Jep, väärin pyöräilty - keuliminen kielletty.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Ja minä kun olen juuri katsellut Youtubesta koko talven videoita, miten opitaan keulimaan ja tehdään hyppyjä. Mutta nyt en saa tehdä moisia, kun Taiga on alumiinia! Minua on huijattu, vaadin rahani takaisin. :wink:

MikaH
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Scorpionin runko

Scorppari poikki.jpg
Scorppari poikki.jpg (145.71 KiB) Katsottu 5242 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Viesti Kirjoittaja jori »

Hitsisauman reunasta tämäkin katkennut, kuten tuo Jopokin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Alumiini on hieno materiaali sorvattuna/jyrsittynä billettiosana, mutta aivan väärä käyttökohde ohutseinäisenä polkupyörän rungossa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Alumiini on hieno materiaali sorvattuna/jyrsittynä billettiosana, mutta aivan väärä käyttökohde ohutseinäisenä polkupyörän rungossa.

Kaikki materiaalit ovat huonoja, kun rakenteet suunnitellaan väärin. Alumiini on herkkä väsymään hitsisauman reunasta, siksi alumiinisille rakenteille on teräsrakenteita tärkeämpää, ettei kovimmin rasitettuihin paikkoihin mennä hitsailemaan mitään. Hitsit kun sijoittaa matalamman jännitysvaihtelun alueelle, on alumiini aivan mainio materiaali. Teräs ei ole aivan näin herkkä tuolle ilmiölle, koska sillä on aidosti väsymislujuusraja, jonka alapuoliset jännitysvaihtelut eivät väsytä rakennetta merkittävästi, toisin kuin alumiinilla ja ruostumattomalla teräksellä, joka väsyy aina kun sitä kuormittaa, vaikka vain vähäisellä kuormitustasolla. Isot kuormitusvaihtelut tietysti väsyttävät kaikkia materiaaleja ja rakenteita.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Jutussa isä väitää että meni yhtäkkiä poikki, mutta kuvasta näkee ettei mennyt kerrasta. Toisaalta harva taitaa osata havaita merkkejä - etenkään 13 vuotiaana.
Kuva
JoPo-malli on kyllä alumiinille huono lähtökohta. Jo teräksinen perusmalli on selvästi timanttirunkoista vetelämpi, joten putken paksuutta pitäisi kasvattaa reilusti normaalia enemmän ettei runkoa väsyttävää taipumista esiintyisi :( Aikansa tuo kuitenkin kestää. Uutisenkin pyörä on ollut hajotessaan 5-9-vuotias. Uudempiakin päätyy jätelavoille.

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 843
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Viesti Kirjoittaja torneol »

Kaiken saa rikki. Jotkut valittaa, että auton turbo ei kestä kuin 100-200 tkm. Jos ei yhtään mieti mitä tekee, niin ei varmaan kestäkään. Vajaa vuosi sitten ruuvasin irti hyrrän, jolla ajettu n. 390 tkm.

Eli ällös ostaos keulimisikäiselle alurunkoista zykkeliä. Erittäin ikävä asia pojan kannalta kyllä. Onneksi ei käynyt pahemmin. Muistan reilu 30 vuotta takaperin, kun kaverin Terässiipi sanoi sopparin irti, runko poikki. Ja kyllä, keulittiin :mrgreen:.

Ajatus taustalla on, että ennen tehtiin tavarat kestämään eikä viilattu grammoja. Tiedettiin, että käytetään miten sattuu. Nyt suunnittelu lähtee euroista ja myyntimies / markkinointi keksii käyttäjälle rajaukset, ettei organisaatio joudu kuseen. Jälkipäin luodaan kuva, että ostajan pitäisi ymmärtää ottaa kaikki huomioon. Ennen tämän teki tuotteen valmistaja.

Elämä on, ostakaa käytettyä :P.

Nazca Fuego

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Mikään runko ei määrättömästi kestä

Viesti Kirjoittaja jori »

Meni baaripyörästä runko poikki. Tämä oli minulle toinen kerta, kun tällaisesta perinteisestä teräsrunkoisesta miestenpyörästä menee satulaputki poikki tuosta kampikeskiön yläpuolelta. Naistenpyörät katkeavat käyrien viistoputkien kohdalta.

20190428_114758_001.jpg
20190428_114758_001.jpg (279.21 KiB) Katsottu 4971 kertaa

Kuvassa on öljyistä kuraa, koska runkovika oireili naksumalla ja narisemalla. Minä luulin ongelman olevan keskiölaakerin kuulanpitimen kulumisessa ja kuivuudessa, joten korjasin asian öljyämällä keskiölaakerin valuttamalla öljyä satulan alta satulaputkea pitkin keskiöön. Ääni lopui, mutta syy ei ollutkaan laakeri, vaan naksuntaa ja narinaa aiheutti poikki väsyvä satulaputki, joka polkemisen tahtiin hieman muutti asentoa ja siksi narisi ja naksahteli.

Kaikki väsyttävän kuormituksen alaiset rakenteet siis viimein särkyvät. Opetuksena tästä jälkiviisaana neuvoisin, että reagoikaa heti erilaisiin outoihin ääniin tarkastamalla rungon säröt. Jos ääni toistuu polkemisen tahdissa, muttei joka polkaisulla, on kyse todennäköisesti tukirakenteiden vauriosta. Tässä tapauksessa ei tapahtunut mitään dramaattista. Ääni loppui, kun putki katkesi kokonaan. Pyörällä pystyi ajamaan normaalisti. Vain hieman pehmeältä tuntui polkimen vaste.

Tuon otsikon emäputken päästä rungon katkeamisen voi senkin havaita äänistä ja ennen kaikkea oudon pehmeäksi muuttuvasta ohjauksesta ja polkaisun vasteen pehemenemisestä. EIhän tätä tietenkään nuoriso osaa havaita ilman opetusta, mutta haittaako tuo mitään, jos heille opettaa jo tuossa iässä rakenteiden väsymisen perusteet ja niiden havaitsemisen periaatteet. Hyvää se tekee vanhemmillekin. 8)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Tässä joku insinööri pohtii miksi Jopo hajosi. Hienot laskelmat ja 3d piirrokset :D
https://www.linkedin.com/pulse/miksi-jo ... a-tiainen/

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Viesti Kirjoittaja jori »

Saukki kirjoitti:

Tässä joku insinööri pohtii miksi Jopo hajosi. Hienot laskelmat ja 3d piirrokset :D
https://www.linkedin.com/pulse/miksi-jo ... a-tiainen/

Juu, hienoja värikuvia oli. Se kuitenkin unohtui, että nuo skenaariot, joita oli laskettu, eivät sulje toisiaan pois. Vääntöskenaario, (jota kirjoittaja virheellisesti kutsui kierroksi) vaikuttaa yhtaikaisesti useamman muun tapauksen kanssa. Tämä nostaa jännitystasoja selvästi korkeammaksi.

Lisäksi kiinnittäisin huomiota etujarrun käytön tuottamaan erittäin suureen puristusjännitykseen emäputken ja rungon alemmassa saumassa. Tämä, varsinkin yhtaikaisesti kuoppaan ajettaessa, saa laskelmine mukaan hitsin reunan paikallisesti myötämään ja myötämisen jälkeen jälkeen jännitysjakauma on aivan muuta kuin lineaarinen laskentaohjelma väittää.

Etujarrun raju käyttö ja tämän jälkeen keuliminen, tai vaikka vain etupyörän hypäytys rotvallin päälle ohjaustangosta nykäisemällä tuottaa heti yli myötörajan suuruisen jännityksenvaihtelun, jota mikään rakenne ei kestä kauan.

Ei tuossa ole mitään erityistä vikaa, vaan pyörä on hieman liian heikkotekoinen raskaan pyöräilijän rajuun käyttöön. Mikään peruspyörä ei kestä tuollaista määrättömästi, vaan kaikki hajoavat aikanaan. Teräksiset ehkä hieman myöhemmin kuin alumiiniset, mutta ero ei ole suuri.

Palaan uudelleen tuohon edellä kirjoittamaani: Pyörää pitää kuunnella ja havainnoida muutenkin, kun sillä ajaa. Kyllä se kertoo, ennen kuin hajoaa, kunhan ymmärtää merkit, narinan, naksumisen ja ohjauksen muuttumisen pehmeäksi ja epävarman tuntuiseksi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Johan siellä todetaan nyt ettei noillakaan laskuilla kestä ja jos todellisuus on vielä pahempi, niin minkälaisia suunnittelijoita Helkamalla on (ollut) :?
Kuva

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kuvassa puuttuu keskiölle asettuva voima. Ennemmin se saa suuren voiman kuin satula vai eikö kaikki seiso polkimilla kun hyppii pyörällä?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tuossa on laskettu yksinkertaistaen rungon rasitusta etujarrua käytettäessä ja todetaan ettei kestä edes sitä. Saukin linkissä on muitakin laskelmia, mutta ei hyppäämistä.

Vastaa Viestiin