Sivu 1/3

Alumiininen Jopo ei kestä

Lähetetty: 24 Huhti 2019, 22:19
Kirjoittaja Puusilmä

https://yle.fi/uutiset/3-10752811

2009-2012 vuosimallit ovat hengenvaarallisia :shock: :shock:


Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Lähetetty: 24 Huhti 2019, 23:37
Kirjoittaja PW

Jep, väärin pyöräilty - keuliminen kielletty.


Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Lähetetty: 25 Huhti 2019, 07:03
Kirjoittaja Puusilmä

Ja minä kun olen juuri katsellut Youtubesta koko talven videoita, miten opitaan keulimaan ja tehdään hyppyjä. Mutta nyt en saa tehdä moisia, kun Taiga on alumiinia! Minua on huijattu, vaadin rahani takaisin. :wink:


Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Lähetetty: 25 Huhti 2019, 08:01
Kirjoittaja MikaH

Scorpionin runko

Scorppari poikki.jpg
Scorppari poikki.jpg (145.71 KiB) Katsottu 5243 kertaa

Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Lähetetty: 25 Huhti 2019, 08:22
Kirjoittaja jori

Hitsisauman reunasta tämäkin katkennut, kuten tuo Jopokin.


Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Lähetetty: 25 Huhti 2019, 10:38
Kirjoittaja Vilijami

Alumiini on hieno materiaali sorvattuna/jyrsittynä billettiosana, mutta aivan väärä käyttökohde ohutseinäisenä polkupyörän rungossa.


Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Lähetetty: 25 Huhti 2019, 11:30
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:

Alumiini on hieno materiaali sorvattuna/jyrsittynä billettiosana, mutta aivan väärä käyttökohde ohutseinäisenä polkupyörän rungossa.

Kaikki materiaalit ovat huonoja, kun rakenteet suunnitellaan väärin. Alumiini on herkkä väsymään hitsisauman reunasta, siksi alumiinisille rakenteille on teräsrakenteita tärkeämpää, ettei kovimmin rasitettuihin paikkoihin mennä hitsailemaan mitään. Hitsit kun sijoittaa matalamman jännitysvaihtelun alueelle, on alumiini aivan mainio materiaali. Teräs ei ole aivan näin herkkä tuolle ilmiölle, koska sillä on aidosti väsymislujuusraja, jonka alapuoliset jännitysvaihtelut eivät väsytä rakennetta merkittävästi, toisin kuin alumiinilla ja ruostumattomalla teräksellä, joka väsyy aina kun sitä kuormittaa, vaikka vain vähäisellä kuormitustasolla. Isot kuormitusvaihtelut tietysti väsyttävät kaikkia materiaaleja ja rakenteita.


Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Lähetetty: 25 Huhti 2019, 22:24
Kirjoittaja jooseha

Jutussa isä väitää että meni yhtäkkiä poikki, mutta kuvasta näkee ettei mennyt kerrasta. Toisaalta harva taitaa osata havaita merkkejä - etenkään 13 vuotiaana.
Kuva
JoPo-malli on kyllä alumiinille huono lähtökohta. Jo teräksinen perusmalli on selvästi timanttirunkoista vetelämpi, joten putken paksuutta pitäisi kasvattaa reilusti normaalia enemmän ettei runkoa väsyttävää taipumista esiintyisi :( Aikansa tuo kuitenkin kestää. Uutisenkin pyörä on ollut hajotessaan 5-9-vuotias. Uudempiakin päätyy jätelavoille.


Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Lähetetty: 27 Huhti 2019, 00:13
Kirjoittaja torneol

Kaiken saa rikki. Jotkut valittaa, että auton turbo ei kestä kuin 100-200 tkm. Jos ei yhtään mieti mitä tekee, niin ei varmaan kestäkään. Vajaa vuosi sitten ruuvasin irti hyrrän, jolla ajettu n. 390 tkm.

Eli ällös ostaos keulimisikäiselle alurunkoista zykkeliä. Erittäin ikävä asia pojan kannalta kyllä. Onneksi ei käynyt pahemmin. Muistan reilu 30 vuotta takaperin, kun kaverin Terässiipi sanoi sopparin irti, runko poikki. Ja kyllä, keulittiin :mrgreen:.

Ajatus taustalla on, että ennen tehtiin tavarat kestämään eikä viilattu grammoja. Tiedettiin, että käytetään miten sattuu. Nyt suunnittelu lähtee euroista ja myyntimies / markkinointi keksii käyttäjälle rajaukset, ettei organisaatio joudu kuseen. Jälkipäin luodaan kuva, että ostajan pitäisi ymmärtää ottaa kaikki huomioon. Ennen tämän teki tuotteen valmistaja.

Elämä on, ostakaa käytettyä :P.


Mikään runko ei määrättömästi kestä

Lähetetty: 28 Huhti 2019, 12:23
Kirjoittaja jori

Meni baaripyörästä runko poikki. Tämä oli minulle toinen kerta, kun tällaisesta perinteisestä teräsrunkoisesta miestenpyörästä menee satulaputki poikki tuosta kampikeskiön yläpuolelta. Naistenpyörät katkeavat käyrien viistoputkien kohdalta.

20190428_114758_001.jpg
20190428_114758_001.jpg (279.21 KiB) Katsottu 4972 kertaa

Kuvassa on öljyistä kuraa, koska runkovika oireili naksumalla ja narisemalla. Minä luulin ongelman olevan keskiölaakerin kuulanpitimen kulumisessa ja kuivuudessa, joten korjasin asian öljyämällä keskiölaakerin valuttamalla öljyä satulan alta satulaputkea pitkin keskiöön. Ääni lopui, mutta syy ei ollutkaan laakeri, vaan naksuntaa ja narinaa aiheutti poikki väsyvä satulaputki, joka polkemisen tahtiin hieman muutti asentoa ja siksi narisi ja naksahteli.

Kaikki väsyttävän kuormituksen alaiset rakenteet siis viimein särkyvät. Opetuksena tästä jälkiviisaana neuvoisin, että reagoikaa heti erilaisiin outoihin ääniin tarkastamalla rungon säröt. Jos ääni toistuu polkemisen tahdissa, muttei joka polkaisulla, on kyse todennäköisesti tukirakenteiden vauriosta. Tässä tapauksessa ei tapahtunut mitään dramaattista. Ääni loppui, kun putki katkesi kokonaan. Pyörällä pystyi ajamaan normaalisti. Vain hieman pehmeältä tuntui polkimen vaste.

Tuon otsikon emäputken päästä rungon katkeamisen voi senkin havaita äänistä ja ennen kaikkea oudon pehmeäksi muuttuvasta ohjauksesta ja polkaisun vasteen pehemenemisestä. EIhän tätä tietenkään nuoriso osaa havaita ilman opetusta, mutta haittaako tuo mitään, jos heille opettaa jo tuossa iässä rakenteiden väsymisen perusteet ja niiden havaitsemisen periaatteet. Hyvää se tekee vanhemmillekin. 8)


Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Lähetetty: 08 Touko 2019, 16:57
Kirjoittaja Saukki

Tässä joku insinööri pohtii miksi Jopo hajosi. Hienot laskelmat ja 3d piirrokset :D
https://www.linkedin.com/pulse/miksi-jo ... a-tiainen/


Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Lähetetty: 08 Touko 2019, 18:23
Kirjoittaja jori
Saukki kirjoitti:

Tässä joku insinööri pohtii miksi Jopo hajosi. Hienot laskelmat ja 3d piirrokset :D
https://www.linkedin.com/pulse/miksi-jo ... a-tiainen/

Juu, hienoja värikuvia oli. Se kuitenkin unohtui, että nuo skenaariot, joita oli laskettu, eivät sulje toisiaan pois. Vääntöskenaario, (jota kirjoittaja virheellisesti kutsui kierroksi) vaikuttaa yhtaikaisesti useamman muun tapauksen kanssa. Tämä nostaa jännitystasoja selvästi korkeammaksi.

Lisäksi kiinnittäisin huomiota etujarrun käytön tuottamaan erittäin suureen puristusjännitykseen emäputken ja rungon alemmassa saumassa. Tämä, varsinkin yhtaikaisesti kuoppaan ajettaessa, saa laskelmine mukaan hitsin reunan paikallisesti myötämään ja myötämisen jälkeen jälkeen jännitysjakauma on aivan muuta kuin lineaarinen laskentaohjelma väittää.

Etujarrun raju käyttö ja tämän jälkeen keuliminen, tai vaikka vain etupyörän hypäytys rotvallin päälle ohjaustangosta nykäisemällä tuottaa heti yli myötörajan suuruisen jännityksenvaihtelun, jota mikään rakenne ei kestä kauan.

Ei tuossa ole mitään erityistä vikaa, vaan pyörä on hieman liian heikkotekoinen raskaan pyöräilijän rajuun käyttöön. Mikään peruspyörä ei kestä tuollaista määrättömästi, vaan kaikki hajoavat aikanaan. Teräksiset ehkä hieman myöhemmin kuin alumiiniset, mutta ero ei ole suuri.

Palaan uudelleen tuohon edellä kirjoittamaani: Pyörää pitää kuunnella ja havainnoida muutenkin, kun sillä ajaa. Kyllä se kertoo, ennen kuin hajoaa, kunhan ymmärtää merkit, narinan, naksumisen ja ohjauksen muuttumisen pehmeäksi ja epävarman tuntuiseksi.


Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Lähetetty: 08 Touko 2019, 21:34
Kirjoittaja jooseha

Johan siellä todetaan nyt ettei noillakaan laskuilla kestä ja jos todellisuus on vielä pahempi, niin minkälaisia suunnittelijoita Helkamalla on (ollut) :?
Kuva


Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Lähetetty: 09 Touko 2019, 06:00
Kirjoittaja Wacky

Kuvassa puuttuu keskiölle asettuva voima. Ennemmin se saa suuren voiman kuin satula vai eikö kaikki seiso polkimilla kun hyppii pyörällä?


Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Lähetetty: 09 Touko 2019, 07:26
Kirjoittaja jooseha

Tuossa on laskettu yksinkertaistaen rungon rasitusta etujarrua käytettäessä ja todetaan ettei kestä edes sitä. Saukin linkissä on muitakin laskelmia, mutta ei hyppäämistä.