Nollakeli

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Nollakeli

Viesti Kirjoittaja ki »

Vesi jäätynee nollassa. Kun lämpötila on 0 astetta niin silloin on ilmeisesti vielä jäätä ja liukasta ja vasta yhdessa asteessa tai nollan yläpuolella sulaa? Ajattelin lähteä tässa bussilakon takia pakon edessa ajelemaan kesärenkailla ilman talvipyöräilykokemusta. Lämpötila on tänään aamulla kahdeksalta vielä nolla astetta ja klo 11 jo plus yhden asteen. Mahtaako tuolla pysyä pystyssä kesarenkailla?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nollakeli

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Pinnat on kuivia joten liukasta ei ole. Vesi tekee pinnat kunnolla liukkaaksi joten sullakaan ei ole mitään ongelmia kesärenkailla. En ole edes harkinnu vielä nastarenkaita vaikka monilla jo turhaan ropisee

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nollakeli

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Normaalilla ilmalämpömittarilla ei jään toteamisen kanssa ole juuri tekemistä. Ne on epätarkkoja ja mittaavat tienpinnan sijaan ilman lämpötilaa. Ilman ollessa pakkasella voi tie olla sula tai vastaavasti lämpimän puolella tie on usein jäässä. Mieti vaikka kevättä, kun ilman lämpötila on plus viisi, mutta tiet on paksussa jäässä :wink:
Mutta joo, veden jäätymispiste on 0°C. Tässä lämpötilassa se voi olla nesteenä tai kiinteänä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nollakeli

Viesti Kirjoittaja jori »

Paljon fiksumpi tapa päätellä ajokelejä, kuin lämpömittari, on kelikameroiden käyttö. Niissä on kuvan lisäksi erilliset mittarit ilman ja tien pinnan lämpötilan mittaamiseen. Kelikamerasivulla löytyy myös lähimmän sääaseman tiedot, joissa on lisäksi maan lämpötilan mittaus, eli hieman syvemmältä tien pinnan alta mitattu tieto, joka kertoo, mihin suuntaan keli on muuttumassa. Tuossakin ilmalan kelikameran paikalla maan lämpötila on vielä pakkasella yön jäljiltä, mutta tien pinta jo plussalla.

Kelikamera.jpg
Kelikamera.jpg (204 KiB) Katsottu 6301 kertaa

Yleisesti ottaen syksyllä pakkaskeleillä ei ole liukasta, sillä maa on vielä ilmaa lämpimämpi, jolloin kylmän ilman (kuivaa ilmaa puhaltuu pohjoisen puolelta) tilanteessa maa kuivuu ennen kuin jäätyy. Kelikamera kertoo tämänkin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Kana
Viestit: 23
Liittynyt: 09 Loka 2019, 19:49

Re: Nollakeli

Viesti Kirjoittaja Kana »

Hui hui.
Sainpa pyörään talvirenkaan taakse. Kulku hidastui huomattavasti ja sähköstä huolimatta sain tehdä TÖITÄ. Hiekotushiekka hidasti myös kulkua. Kiire kun oli Tays:siin.

Takaraivossa oli sanat: "Ei tällä lujaa pääse, mutta sitäkin kivempi maisemia katella".
Ja kuitenkin olin 20min. etuajassa perillä. Eli matkaan kului 40min. Pituutta yhteen suuntaa tuli rapiat n. 12 km. Kylmyys ei vaivannut.

Miten tuon akun kanssa on pakkasella? Nyt tuntui että virtaa kului tosi nopeasti ja nippa nappa pääsin viimeisen ylämäen kotiin kunnialla. Yksi tolppa oli jäljellä. Ja olenko väärässä kun tuntui ettei moottori avustanut enään isoilla vaihteilla sillon kun virta oli vähissä. Vaihdoin pienelle vaihteelle ja Hämppy suorastaan syöksyi matkaan.

Tästä opin pitämään laturin mukanani jos vähänkään pitempää matkaa teen. Latauspisteet on vaan ongelma.(en saa akkua irti).

T. Kana, joka haluaa tehdä elämästään seikkailun eikä ratkaistavaa ongelmaa :D

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nollakeli

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kana kirjoitti:

Hui hui.
Sainpa pyörään talvirenkaan taakse. Kulku hidastui huomattavasti ja sähköstä huolimatta sain tehdä TÖITÄ. Hiekotushiekka hidasti myös kulkua. Kiire kun oli Tays:siin.

Takaraivossa oli sanat: "Ei tällä lujaa pääse, mutta sitäkin kivempi maisemia katella".
Ja kuitenkin olin 20min. etuajassa perillä. Eli matkaan kului 40min. Pituutta yhteen suuntaa tuli rapiat n. 12 km. Kylmyys ei vaivannut.

Miten tuon akun kanssa on pakkasella? Nyt tuntui että virtaa kului tosi nopeasti ja nippa nappa pääsin viimeisen ylämäen kotiin kunnialla. Yksi tolppa oli jäljellä. Ja olenko väärässä kun tuntui ettei moottori avustanut enään isoilla vaihteilla sillon kun virta oli vähissä. Vaihdoin pienelle vaihteelle ja Hämppy suorastaan syöksyi matkaan.

Tästä opin pitämään laturin mukanani jos vähänkään pitempää matkaa teen. Latauspisteet on vaan ongelma.(en saa akkua irti).

T. Kana, joka haluaa tehdä elämästään seikkailun eikä ratkaistavaa ongelmaa :D

Akun ympärille lämmikettä . Auttaa huomattavasti elämää.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Nollakeli

Viesti Kirjoittaja samuel »

Kana kirjoitti:

Miten tuon akun kanssa on pakkasella?

Sitte kun laitetaan ne uudet ketjut niin tehdään akulle suoja. Löytyy 20 neliöö retkipatjaa.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

MikaH
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nollakeli

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Wacky kirjoitti:

Pinnat on kuivia joten liukasta ei ole. Vesi tekee pinnat kunnolla liukkaaksi joten sullakaan ei ole mitään ongelmia kesärenkailla. En ole edes harkinnu vielä nastarenkaita vaikka monilla jo turhaan ropisee

Itselläni on tapana laittaa nastarenkaat alle heti kun ensimmäiset sepelit levitetään kelveille, ihan vaan regasrikkoja vältelläkseni. Nastarenkaassa on kumia sen verran enemmän, ettei sepeli painu heti renkaasta läpi.

Eilen illalla oli muuten mielenkiintoinen keli uudellamaalla. Radiosta tuli liikkennetiedotteita kolareista ihan urakalla. Keli oli pikkupakkasella ja ilma niin kosteaa, että se jäädytti tienpinnat. Itse kävin pyörälenkillä hiekkateitä pitin ja yhdessä asfalttisen ylikulkusillan kohdalla totesin tien jäätymisen itse. Pysähdyin sillalle ja liutin vähän jalkaa tien pinnalla, päällisin puolin asfaltti näytti aivan kuivalta, mutta se oli aivan jäässä ja todella liukas.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nollakeli

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Itse ajelen pienillä nappuloilla kesät talvet ja tubeless asennuksena niin ei oo sepelit pahemmin menoa haitannu. Ymmärrän tuon sepelin taipumuksen viilellä renkaista läpi.

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Nollakeli

Viesti Kirjoittaja ki »

Ei ollu viime maanantaina ongelmia pyöräilyssa. En joutunut kyllä pyöräilemään kuin pari kilsaa, kun osa busseista kulki. Juna-asemille olisi tullut 10 km yhteensä. olisin selvinnyt ilman pyörääkin mutta päätin pelata varman päälle, kun ilmoituksetkin busseista tulivat myöhässä ja bussien kulkeminen oli epävarmaa. Bussikuskit ei nyt valittaneet taittopyörästa. Minut on useamman kerran kieltäydytty ottamasta taittopyörän kanssa kyytiin, vaikka hsl:n sääntöjen mukaan taittopyörä pääsee aina kyytiin.
Potkulauta on lähtenyt rinteessa asfaltilla luisuun, kun on illalla myöhään ollut jäätä. Minusta jää on vähän petollista, kun sita syksylläkin paikoin löytyy tai ehkä tasaisella se ei samalla tavalla yleensä haittaa. Vauhdin hidastaminen lienee oleellista jos huonompi pito. Sitten kun tulee lunta ei pysty pienillä umpikumipyörillä kulkemaankaan

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Nollakeli

Viesti Kirjoittaja ki »

jori kirjoitti:

Paljon fiksumpi tapa päätellä ajokelejä, kuin lämpömittari, on kelikameroiden käyttö. Niissä on kuvan lisäksi erilliset mittarit ilman ja tien pinnan lämpötilan mittaamiseen. Kelikamerasivulla löytyy myös lähimmän sääaseman tiedot, joissa on lisäksi maan lämpötilan mittaus, eli hieman syvemmältä tien pinnan alta mitattu tieto, joka kertoo, mihin suuntaan keli on muuttumassa. Tuossakin ilmalan kelikameran paikalla maan lämpötila on vielä pakkasella yön jäljiltä, mutta tien pinta jo plussalla.
Kelikamera.jpg
Yleisesti ottaen syksyllä pakkaskeleillä ei ole liukasta, sillä maa on vielä ilmaa lämpimämpi, jolloin kylmän ilman (kuivaa ilmaa puhaltuu pohjoisen puolelta) tilanteessa maa kuivuu ennen kuin jäätyy. Kelikamera kertoo tämänkin.

helsingissä oli yks aamu kevli paikoittain vähän jäässä. Autot lämmittää autotietä ja tie sulaa.Huomenna on lämpötila täällä nollassa ja luulen että hiukan liukasta voi olla. Riittää kun jossain on vähän jäätä niin pitää katsoa eteensä ettei kaadu.

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 462
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Nollakeli

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Ensilumi tyypillisesti yllättää, ja slikseillä voi olla tosi hankala ajella nimenomaan siinä ekassa lumessa. Muistaakseni...

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Nollakeli

Viesti Kirjoittaja ki »

Sunnuntaina oli märkää ja sulaa neljältä iltapäivällä kun menin kauppakeskukseen, kun tulin kuudelta ulos oli tie jäätynyt. Tätä ei tajunnut ennakoida. Aamulla osaa odottaa että voi olla pakkasta ja tietysti pitäisi tajuta odottaa sitä myös illalla kun aurinko laskee

Vastaa Viestiin