30 km 3-8 m/s tuulissa ja hyvin pysyi lapasessa tri pyörä. Fyssarin punnerrus/penkkipunnerus/leuanveto ja lekurin suurten painojen nostokielto kaikui mielessä: "Punnertaessa ja muissa kielletyissä liikkeissä nivelnastaan kohdistuu liian suuri paine vammaan nähden". Grr taitaa pitää kutinsa noin etukenoisessa tri pyörän säädössä vähänkään pidemmän päälle. Toisaalta tajusin jo aiemmin, ettei häränsarvissa olekaan tarpeeksi pehmustetta vielä ja havainto vahvistui selkeästi tällä lenkillä, joten peffan alustetta pitää ostaa lisää ja lätkiä häränsarviin sekä maantiepyörään. Bilteman 1,69 €/kpl ei kauheasti kirpaise, vaikka useamman ostankin kahdelle pyörälle. Motonetin hinta selvästi isopi, mutta sielläkin pitää käydä Gorilla Tapen ostoksilla, kun Lidlin 3M teippi, joka lienee reteesti ali normaalin 3M tason, irtoilee kiekoista ilman sadettakin. En ehkä uskalla extravahvaa Gorillaa ostaa, kun Gorillastakin sanotaan, ettei käänny tiukimpien mutkien ympäri ja toisaalta irrottaminen voi olla tarpeen.
Eka kolmesta sprintistä tänään alkoi 26 km ajon jälkeen liian isolla vaihteella voimiini nähden. Yritin isohkoa vaihdetta, jottei aluksi tarvitsisi vaihtaa usein vaihdetta ja saisin nopeimman mahdollisen kihdytyksen, mitä liivi päällä saa aikaan. Oli kai lievää tuulta rakennusten suojatessa tuulen suunnasta tuolla kohdalla. 5,6 km/h alkoi tai seuraavalla sekunnilla, jolloin 6, sitten 8,3, 9,2, 11,9, 12,6, 20,4, 24,6, 30,6, 34,6, 34,8 (tässä vaiheessa sormea sattui vaihtajakaapelin tunnelin ulos työntynyt metallipiuhan pätkä tuikkaamalla päällään sormea), 36,6, 37,8, 39,2, 40,5. Aika monta sekuntia meni liian suurta vastusta vastaan punnerruksesa, kun 12,6>20,4 km/h sekunnissa kiihdytys=7,8 km/h/s ja saman kokoluokan kiihdytys vei liian suurella vaihteella (olisko ollut nelonen) 5 s. Aika ero sopivalla välityksellä viisinkertaisesti nopeampi kiihdytys! Jos tyhjän sotkeminenkaan ei liikoja kiihdytä, niin selvästi näkee, miten rajallinen voimani on ylivaihteella kiihdytelyssä. Taisi vielä tuulesta olla apua mahdollisesti, kun en ennen ole muistaakseni ylittänyt 40 km/h pienellä eturattaalla.
Toinen kiihdytys meni oudosti ja en muista tulosten mukaista tapahtumaa. Alkoi 6,8, 7,3, 7,9, 9,6, 23,9, 23,7, 24, 24,4, 24,8, 25,3, 26,6, 31,6, 34,3, 35,2. Mielestäni odotin liikenteen menoa ohitseni, joten haloo häh, kun lukuja katsoin. Oletan, että alun luvut olivat rullausta ja todellisuudsta aloitin kiihdtyksen 7,9 km/h kohdalta tai 9,6sta. 14,3 km/h/s nopein kiihdytys, mutta meniköhän mittari sekaisin, kun tuli monen sekunnin lähes kiihtymättömyys ja sitten 5 km/h/s ja 2,7 alkaen 26,6 km/hsta? Ihan kuin olisin vaihtanut isolle eturattaalle. Vaikka yritin pikkuista speksata koipieni ohella.
Kolmannessa kovin kiihdytys 10,6>19,9, sitten 25,6, 29,4, 31,1, 31,7, 32, 33,8, 36, 37,8, 38,4 ja 38,7. Selvästikin huonoja kiihdytyksiä on, kun pomppii kiihtyvyys, välillä pudoten ja uudestan kiihdyttäen kiihtyvyyttä. Vaikea sanoa, minkä sekunnin kohdalla aloitin kiihdytyksen, joten on vaikeaa arvioida, miten pienemmällä vaihteella aloitus tässä vedossa vaikutti, mutta nopein muutos nopeudessa oli 9,3 km/h/s, eli aika tavalla vähemmän kuin isommalla vaihteella hitaan startin jälkeen hyvään vauhtiin päästyäni.
Melko erot parhaassa sekunnin kiihdytyksessä 7,8 vs 14,3 vs 9,3 km/h/s. En tiedä, onko suorituskyvyssäni noin suuria eroja ja mitä eri vaihteilla starttaus kiihdytykseen tekee tarkalleen, joten vaikea on sanoa, onko mittaukset ytän luotettavia. Pitäisi kai tehdä useita samalla vaihteella tehtyjä kiihdytyksiä mittaustulosten vaihtelun arvioimiseksi.