Velomotion Scopa

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
reasy52
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 19:18
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Velomotion Scopa

ViestiKirjoittaja reasy52 » 25 Maalis 2020, 15:42

Moi

Ensimmäinen nojakkini.

Ostin Rikulta (Wacky) käytetyn VeloMotion Scopa runkosetin. Vanteet 28" Fulcrum ja DT Swiss, renkaat Vittoria Voyager Hyper 37-622, jarrut Shimano hydrauliset ja kammet Shimano 105 36-52 rattailla tulivat vanhoista pystäreistä. Vaihteistoksi uusi Shimano SLX.

Rakentelussa ilmenneitä ongelmia:
Takajarruletku riitti etujarrulle. Takajarrulle tilasin uuden. Onneksi 2m jarruletku riitti, muuten olis tarvinnu tilata metritavarana ja hinta olis pompsahtanu...
Ohjaustanko otti kiinni reisiin. Rikulta korkeampi tanko - ongelma ratkaistu.
Takapakka 11 - 50. 50 piikkisellä rattaalla ketjut ottaa kiinni takahaarukan alapintaan. Säädin takavaihtajan rajottimen niin ettei vaihda isoimmalle. Eli nyt käytössä takana 11 - 42 ja edessä 36 piikkinen ratas.

Ajelua harjoittelin heti kun sain renkaat alle ja etujarrun paikalleen. Laskin loivaa alamäkeä ja roikuttelin jalkoja maassa. Parin laskun jälkeen homma alkoi luonnistua. Seuraavana päivänä sama homma. Teki jo mieli päästä polkemaan. Lopulta sain puuttuvat osat ja pääsin oikeasti ajamaan! Liikkeelle lähtö paikaltaan onnistui yllättävän helposti ja polkeminenkin sujui! Kantapää osuu tiukoissa mutkissa polkiessa eturenkaaseen ja muutenkin mutkissa tarvii enemmän tilaa kuin pystärillä.

Nyt ajettu vajaa 200km, pääosin 15km työmatkaa Kehä ykkösen vartta pitkin. Ajaminen ottaa etureisiin ihan eri tavalla kuin pystärillä myös pakarat tuntuis saavan treeniä. Ylämäet menee aika hitaasti. Taitaa vaatia totuttelua... Työmatkan keskari n. 20km/h.

Seuraavaksi lukkopolkimet ja penkin kulman säätöä.

Muita pyöriä löytyy Canyon maantiepyörä, White läski ja Singular Peregrine cyclo/retkipyörä.

Pyöräiltyä on tullut viime aikoina noin 5000km per vuosi. Lähinnä työmatkaa, mutta myös metsässä rymyämistä ja VeloViewer ruutujen keräämistä. Tour de Helsinki, Giro de Espoo, MTB Finlandia ja jotain muita kunto ajoja on myös tullu ajettua. Pitkillä matkoilla niskat aina jumissa, josko nojakilla olis mukavampi ajaa pitkää matkaa.

-SamiKuvaKuvaKuva

Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla

Avatar
PW
KOM
Viestit: 16288
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomotion Scopa

ViestiKirjoittaja PW » 25 Maalis 2020, 16:02

Tervetuloa nojailijoiden harvaan mutta hymyilevään joukkoon :) Opettelu meni ihan oppikirjan mukaan, vähän lisää kilsoja ja lihaksetkin tottuu :mrgreen:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11046
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velomotion Scopa

ViestiKirjoittaja jori » 25 Maalis 2020, 16:07

Tervetuloa foorumille. :)
Sinulla on tyypillinen aloittelijan vaiva polkemistekniikassa. Lueskelepa "Polkemistekniikka" -ketju läpi. Et tarvitse välttämättä lukkopolkimia oikean polkemistekniikan oppimiseen, mutta kyllä ne helpottavat selvästi ja tekevät muutenkin polkemisesta rennompaa. Siihen asti voit ojentaa nilkkasi suoraksi kuin balettitanssija ja pyrkiä polkemaan kuopaisemalla poljinta maata kohti, mistä syystä tuo nilkkojen ojentaminen. Tämä siirtää kuormitusta polven ojentajilta takareisille ja pakaroille jo aikaisemmassa vaiheessa ja helpottaa mäkien nousua.

Jotta saat suurimman takarattaan käyttöön, kannattaa hankkia isompi taittopyörä sinne penkin alle sisemmän, kireän ketjun ohjaamiseen. Jos taittopyöräpari on siirrettävissä klampilla, sen siirtäminen taakse päin tuottaa myös saman hyödyn.

Sitten, ennen kuin tulee polvet kipeäksi, suosittelen lukemaan myös kampien lyhentämisestä tältä samalta foormilta. :)
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1036
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: Velomotion Scopa

ViestiKirjoittaja Härski » 25 Maalis 2020, 16:24

Teretulemastis vaan juu. Nuo väliykset vaikuttaa maantiefillariin mun mielestä turhan tiuhille. Noin isoja takarattaita ei luulisi suomen olosuhteissa tarvitsevan missään. Eri asia voisi olla jos kilometritolkulla jotain vuoristoteitä kiipäisi..
Toni

reasy52
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 19:18
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Velomotion Scopa

ViestiKirjoittaja reasy52 » 25 Maalis 2020, 16:34

Kiitos, kiitos.

Foorumia on luettu ahkerasti ja polkemistekniikkaa harjoittelen, varmaan nyt alkuun ottaa hetken ennenkuin lihakset tottuu uuteen asentoon. Kampien lyhentämisestäkin olen täältä lueskellut. Kampilaskurin mukaan mulle optimi ois 155mm. Kammet on Shimano 105 FC-5800 Hollowtech 175mm. Saiskohan noihin uudet reiät tehtyä?
Vaihteista on tiukoissa ylämäissä ollut käyttöä 36 - 42 välitykselle. 36 - 11 ollu vielä vähemmällä käytöllä...

reasy52
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 19:18
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Velomotion Scopa

ViestiKirjoittaja reasy52 » 25 Maalis 2020, 16:36

Näyttääpä muuten kököiltä noi kuvat Tapatalkilla lähetettyinä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11046
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velomotion Scopa

ViestiKirjoittaja jori » 25 Maalis 2020, 17:16

Härski kirjoitti:Teretulemastis vaan juu. Nuo väliykset vaikuttaa maantiefillariin mun mielestä turhan tiuhille. Noin isoja takarattaita ei luulisi suomen olosuhteissa tarvitsevan missään. Eri asia voisi olla jos kilometritolkulla jotain vuoristoteitä kiipäisi..

Ei ole yhtään liian iso tuo takaratas vaikkapa Lukonmäen kiipeämiseen Tampereella. Kyse ei ole siitä, etteikö pääsisi ylös, vaan siitä, miten miellyttävää, tai tässä tapauksessa epämiellyttävää, se on. Oma arkivälitykseni on nykyään 622 x 28 / 32 = 1924 mm. Tuosta laskien 622 x 36 / 50 = 1584 mm. Minulle kyllä kelpaisi. :P

Tästä tulikin mieleen, että laita paikkakunta näkyviin profiiliisi, vaikka se taitaa arvatenkin olla pääkaupunkiseudulla. Helpottaa usein kirjoittajaa, kun voi huomioida vastaanottajan lähiympäristön nojapyöräfasiliteetit. :)
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
trike76
Viestit: 69
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 18:36
Paikkakunta: Vehmaa Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Velomotion Scopa

ViestiKirjoittaja trike76 » 25 Maalis 2020, 19:45

Tervetuloa foorumille. Hienon pyörän olet saanut kasattua. Tosiaan se kantapää voi joskus osua renkaaseen, mutta sitä oppii kyllä varomaan aika äkkiä (nimim. kokemusta löytyy :oops: )

86796337_140081530819369_5860385422584053760_o.jpg
KMX, HP Velotechnik, VeloMotion ja Toxy nojapyörien edustus ja maahantuonti
http://www.nojabike.com/
https://www.facebook.com/nojabike/

reasy52
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 19:18
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Velomotion Scopa

ViestiKirjoittaja reasy52 » 26 Maalis 2020, 08:42

Eilen illalla laitoin lukkopolkimet ja säädin samalla penkin kulmaa. Kännykkä kulmamittarilla katottuna kulma oli n. 40, säädin niin alas kuin noilla tukiputkilla saa eli n. 30 astetta. Koeajolle ei tietenkään enää illalla jaksanut lähteä...
Nyt aamulla työmatkalle lähtiessä huomasin, että puomia olisi varmaan pitänyt myös lyhentää. Polkeminen ei tuntunut enää ollenkaan etureisissä, vaan pikemminkin pohkeissa. Jouduin ilmeisesti väkisin käyttämään "kuopaisu"-tekniikkaa. Nostin penkin takaisin ylä-asentoon ja kappas kummaa etureisissä alkoi heti tuntumaan. Säädin penkin puoliväliin n.35 astetta ja ajelin tyytyväisenä loppumatkan töihin.
Vaikuttaako sylikulma vai nilkan suoristuminen vai molemmat etureisien rasitukseen? Täytyy testailla myös eri puomin pituuksilla...

Avatar
Mahe
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Velomotion Scopa

ViestiKirjoittaja Mahe » 26 Maalis 2020, 09:20

Se puomin pituuden, tai siis penkin (oikeastaan varmaan lonkkanivelen) ja polkimien etäisyyden, säätö on tosi tarkkaa hommaa, eikä mene kohdalleen ekalla tai edes kolmannella kerralla. Muutaman millin säätökin voi tehdä ison eron siihen missä kohtaa polkeminen tuntuu ja kipeytyykö joku paikka vai ei.

Penkin kulman säätö vaikuttaa aina vähän lonkkanivelen ja polkimien etäisyyteen. Kuvauksesi perusteella yläasennossa etäisyys on hiukan liian lyhyt, ja ala-asennossa joudut sitten kurkottelemaan.

Toki tää on myöskin hyvin yksilöllistä että mikä on kenellekin se paras asetus ja myös tottumisella on oma osansa.

Kannattaa aktiivisesti tehdä pieniä muutoksia kunnes se oma optimaalinen asento löytyy.
Markus Heikkilä

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11046
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velomotion Scopa

ViestiKirjoittaja jori » 26 Maalis 2020, 10:47

Varsinkin kannattaa huomata aina lukkopolkimilla polkiessaan Rutusen oivallus: Sillä hetkellä kun polkaiset vasemman jalan etureidellä polkimen eteen, on oikea jalka aivan vapaana kuopaisemaan itsensä alakautta koukkuun ja kohta taas vasen. Jalkoja on ihan syystä kaksi ja ne on tarkoitettu toimimaan parina. :)
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma


Palaa sivulle “Päiväkirjat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija