Kirottua; löysin kivan (=ergoniminen, saanut hyviä arvosteluja) pyörän (Electra Lakester) millä voisi ajaa talvellakin rengasvaihdon jälkeen. Pistin siis tilaukseen ja alan puhdistelemaan Kulkuria myyntiin.
Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
rutunen kirjoitti:Kirottua; löysin kivan (=ergoniminen, saanut hyviä arvosteluja) pyörän (Electra Lakester) millä voisi ajaa talvellakin rengasvaihdon jälkeen. Pistin siis tilaukseen ja alan puhdistelemaan Kulkuria myyntiin.
Kun on oivaltanut nojapyöräilyn idean, helposti luisuu pystypyörässäkin jalat etuviistoon ja päätyy ajamaan Crank Forward-pyörää. CF-pyörät ovat hyvän talvipyörän maineessa. jviirretillä on myös Electra. Onkos Electralla elektro-mallia sähköavulla varustettuna.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
jori kirjoitti:jviirretillä on myös Electra. Onkos Electralla elektro-mallia sähköavulla varustettuna.
Joo, kaksi talvea olen ajellut 28" renkaisella Electra Towniella. Ihan hyvä pyörä, kaikki vaikeasti vaihdettavat osat tuntuu olevan laatu kamaa. Polkimet muovia, ne vaihdoin ennen hajoamista ja ketju venähti eka talvena, joten sekin on vaihtunut. Mahtoi olla osittain ketjulle lentävän kuran syytä. Täksi talveksi tein ketjusuojaan levikkeen ja nyt on kestänyt halpa market ketju. Malliltaan voisi olla ehkä aavistuksen enempi CF, mutta parempi tämä kuin perus pystäri. Kun tiet sulaa ja nopeudet nousee niin huomaa tuon ajoasennon heikkouden, järjetön ilmanvastus. Talvella näillä 13-18km/h keskinopeuksilla ei ole väliä.
Electran sivuilla http://www.electrabike.com/ ei ainakaan ole sähköavusteisia malleja.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- rutunen
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 707
- Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
päivämäärä: 16.03.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 794
Nyt oli tosi upea keli ja tie ajaa, päädyin säätämään pyörän pystymmälle ajoasennolle ja totesin että CRC Motor Clean -aineella lähtee paska pakasta ja ketjuista tosi hyvin eikä ole kallista. Ketjuille oli samalta puljulta vielä ketjuöljykin erikseen. Kaverin kihlatulla oli eilen hyvä ilme kun sai multa semmoisen purnukan synttärilahjaksi samalla kun toinen kaveri antoi rannekorun
La Miranda de Secastilla (yksi viime vuoden kultamitalistiviineistä) maistui vetiseltä.
Jatkaakseni tuohon aiempaan niin Electralla ei tosiaankaan ole niitä sähköavusteisia malleja mutta silmään sattui tämmöinen sivu: http://www.electrobike.fi/index.php/sah ... spin.html/ jolla periaattessa voisi tehdä pyörästä kuin pyörästä sähköavusteisen. En ole testannut itse enkä puhu puolesta tai vastaan, kerron vain olemassaolosta.
Quest Carbon -2015
- rutunen
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 707
- Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
päivämäärä: 17.03.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 797 (noin)
Quest Carbon -2015
- rutunen
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 707
- Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
päivämäärä: 20.03.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 804 [117]
Henkilökohtaista historiaa kun käytin nojakkia ensi kertaa työmatkalla. Ei tuo kyllä pitkä pätkä ole joten kyseenalainen meriitti.
Lisätään nyt tähän vielä että 3. päivä dieetillä.
Quest Carbon -2015
- rutunen
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 707
- Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Electra Lakester saapui. Mukana tuli pari kivanoloista kasaustyökalua ChainReactionCycles-logolla, juomapullo sekä pari kissansilmää. Kolmenkympin rahdilla pyörän sai siis esikasattuna eteiseen asti. Kerrassaan jopa tykkäsin ja lähden nyt koeajolle kun vielä on lunta maassa.
Ajotuntuma:
Ajotuntuma verrattuna citypyörään on traktorimainen. On vähän vaivalloisempaa ajaa kovaa, mutta ohjaus on leveästä tangosta johtuen suht tarkka ja kääntösäde on todella pieni. Kun eteen tulee nyppylöitä, moottorikelkan jäätyneitä uria yms. missä normaalisti noustaan polkimien varaan niin 3" renkailla (35-50 PSI) voi aika surutta ajaa persaus penkissä kaiken yli. Toisaalta ylös nouseminen on raskaampaa johtuen polkimien sijainnista kun et voi nostaa itseäsi pelkästään jaloilla ylös.
Vaihteiden välit olivat miellyttävät. Kaiken kaikkiaan hulvaton pyörä jos on tarkoitus ajella kiireettömästi. Tangon päähän ei voi sijoittaa taustapeiliä kun se tangon pää jää kuolleeseen kulmaan käsivarren alle. Jos haluaa välttämättä peilin niin pitää hankkia tangon varteen kiinnitettävä malli. Seisontatuki on sijoitettu niin, ettei se osu polkimiin niitä pyöritettäessä.
Electran mainostama Flat Foot -teknologia ei toimi minun 175cm varteni kohdalla kun säädin istuinkorkeuden niin, että jalat ovat suorana kun kantapäät yltävät polkimiin. Harmi sinänsä, muttei minusta kovin paha puute. Pienellä liikahduksella satulassa saa sentään toisen jalan päkiän maahan ja se riittää liikennevaloissa.
3.4.2013: Vaihdoin satulan pehmeämpään (Spectra Cruiser) kun originaali taipuili takamuksen alla, jousitus natisi ja välillä takamusta kolotti. Samalla huomasin että satulan alta kaikki roiskeet ja kosteuskin pääsee suoraan satulaputkea pitkin rungon sisälle. Siihen on pakko hankkia joku tulppa. Tosin rungon alaosassa on takarenkaan suuntaan pari milliä halkaisijaltaan oleva reikä. Liekö sitten kosteuden poistumista varten. Uudella satulalla saan molemmat päkiät maahan. Jihuu!
18.4.2013: Pesin pyörän ja huomasin että siinä on pieniä suunnitteluvirheitä. Takalokarin ja takahaarukan väliin kasautuu likaa. Kohta, jossa vaijerit menevät edessä rungon sisälle on huonosti suojattu.
Edit saman päivän iltana ja vastaus jviirret:n viestiin:
Urbaanin sanakirjan vilkaisun jälkeen tarkennan että ihan oikea määrä niitä kissansilmiä tuli, toinen siis on se punainen ja toinen on se etupuolelle tuleva joka ei vissiin virallisesti ole kissansilmä vaikka näin siinä kyljessä pönötti. Itsellekin tuli tuo pussi.
Quest Carbon -2015
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Jaa, se mun kissan silmä tuli sulle Multa kun puuttui sellainen kokonaan. Muuten liki vastaavan oloinen toimitus, tosin juomapullon tilalla tuollainen "pussukka".
Sama fiilis mullakin ajosta, kovemmassa vauhdissa ilmanvastus alkaa jarrutteleen menohaluja melko tehokkaasti. Kun seisten polkemisen tavasta pääsee eroon ei tule muillakaan pyörillä enää noustua vaan pyörittelee taisaisemmen penkillä istuen.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
rutunen kirjoitti:Vaihdoin satulan pehmeämpään kun originaali taipuili takamuksen alla, jousitus natisi
Itse sain nuo natinat pois kun suihkauttelin silikonispräytä satulan alle kaikkiin liitospintoihin, eli jousituskumeihin ja kohtaan jossa satulan runko kiinnittyy tolppa kiinikkeeseen.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- rutunen
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 707
- Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
päivämäärä: 09.04.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 818
Etuvanteen pinnat olivat löysemmällä kuin takavanteen. Eroina 6 tuumaa pienempi koko ja jousituksen puute. Edellisestä kiristyksestä ajettu noin 300km
Quest Carbon -2015
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Jos pinnat löystyy ,eli venyy jo noin lyhyellä ajamisella on jossain häikkiä. Yleensä kun pinnat on lopullisesti rihlattu ja saatu oikeeseen kireyteen. Ei niihin ole tarvinut koskee tuhansiin kilometreihin. Paitsi vuosihuolossa , kun tarkistaa ne yleisesti. Jos nykyiset pinnasi venyy tähän malliin. Olisi hyvä harkita niiden vaihtamista parempiin.
Vaimoni pyörään harkitsen juuri myös pinnojen vaihtamista , kun tuntuu että venyvät nopeammin kuin on suvaittavaa. Valitettavasti markinoilla olevissa pyörissä , nuukailaan usein pinnojen laadun suhteen . Kun loppu saatossa ei ole isosta kustannuksesta kysymys.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
En välttämättä vannoisi venymisen nimiin. Nimittäin biltema-laatuiset pinnat saattaa venyä, kaikki muut pinnat joita olen käsitellyt eivät juuri veny.
Yleensä kyse on siitä ettei rihtauksessa ole saatu pinnoihin lähelle samaa kireyttä, eli osa pinnoista on selvästi löysemmällä kuin muut. Tämä aiheuttaa sen että vannetta kuormitettaessa esimerkiksi töyssyissä, jarrutuksissa ja tiukemmissa kurveissa nämä löysemmät pinnat aiheuttavat sen että myös kireämmät pääsevät löystymään ja pikkuhiljaa nipat pyörivät auki ja koko vanne löystyy.
Tähän "ammattitaitoiset" rihtaajat ehdottavat ruuvilukitteen tai liiman tiputtamista nippoihin vanteen puolelta. Se on aivan väärin. Mitä pitää tehdä on löysätä kaikki pinnat, kiristää ne ensin tasamittaan, sitten kiristää tasakireyteen, ja sitten rihtata niin että tasakireys säilyy.
Voin toki olla väärässäkin mutta nämä ovat omakohtaiset kokemukset, mukaanlukien omat vähemmällä taidolla tehdyt rihtaukset, sekä mitä olen todella osaavien opuksista ja kommenteista oppinut.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Minä väitän ettei huonotkaan pinnat kirjaimellisesti veny, vaan niisä on esim. mutkat ja päädyt tehty miten sattuu. Eli ajan kans mutka muuttaa muotoaan ja pinna löystyy. Ainoastaan jos pinna on mitoitettu väärin, eli liian ohut käyttökohteeseen niin se venyy.
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- rutunen
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 707
- Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Itse en tehnyt kiristystä kun en ole niitä aiemmin tehnyt enkä ala harjoittelemaan tuon hintaisilla osilla kuin mitä pyörässä on. Eivät ne kovin paljoa olleet löystyneet ja veikkaan että kuljettajan massallakin on vaikutusta asiaan. Kyllähän töyssyt yms. rasittavat enemmän mitä isompi paino on päällä.
Quest Carbon -2015
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
rutunen kirjoitti:Eivät ne kovin paljoa olleet löystyneet ja veikkaan että kuljettajan massallakin on vaikutusta asiaan. Kyllähän töyssyt yms. rasittavat enemmän mitä isompi paino on päällä.
Vain mainituilla vähemmän laadukkaammilla pinnoilla moista löystymistä voi tapahtua. Mutta jos kiekko on rihtattu kunnolla niin ei sitäkään tapahdu. Ikävä olla ilon pilaaja mutta näin se menee, meni myös mun 90-luvulla kasaamien kiekkojen kanssa.
Nyt on nekin ja myös silloin kaupan rihtaamat kasattu uusiksi ja kaikki pelaa kuiten pitääkin. Myös ne joissa on 10v vanhan Bilteman pyörän kierrätetyt pinnat. Ei löysty, ei heitä. Homman juoni on saada ne pinnat tasakireydelle ja riittävän kireelle. Ja mieluusti vanteilla jotka ei ole aloittaessa kieroja.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.