DF XL:n puikoissa

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja tm »

Ei tule lämpöongelmia Nokian radalla, sen puoleen voi huoletta laittaa lateksit alle.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja vph »

TMS kirjoitti:

Tai sitten laitan ihan perus butyylin alle ettei tarvi pelätä että päälle ajan.

Älä nyt hulluja puhu! Kukaan nyt voi oikeasti pelätä tuollaista. Ja jos pelkää, niin ajaa sitten sisäkaarteessa, niin ei millään voi jäädä kenenkään alle.

Vuorillakin vedetään latekseilla, ammattilaiset taitaa ajaa lähes kaikki lateksisisurisilla tuubeilla, vauhdit nousee alamäissä sataseen ja neulansilmäjarrutuksissa energiaa absorboituu vanteeseen ihan tolkuttomat määrät (koska vannejarrut) verrattuna siihen että vaan ajetaan kuuttakymppiä karvahattu korvissa tasaisella radalla jossa mutkat on loivia eikä kukaan koskekaan jarruun.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

En osannut pelätä, kun ei ole mitään käsitystä lateksin tai katkotun lateksun kestosta ja liiman. Siksi kysyin.

Kaksirenkaisten kallistukset mutkissa eivät ole sama asia kuin UCIn kaksipyöräisillä, mutta kaksinumeroisuus nopeudessa on suuri etu. Kun Amtsherdamissa :D ulkokumi kului, eikä ongelma ollut sisurissa, tuskin ongelmia tulee. Olen joka tapauksessa sisäkaarteen kuski :oops:

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Nyt olen saanut kolme lateksisisuria lyhennettyä hyvän oloisesti ja ilmaa pitävästi. Ajossa en ole vielä kokeillut mutta en nää syytä miksi ne ei silloinkin toimisi. Ja vaikka itse sanonkin niin liimaukset ovat kyllä siistimmän näköiset kuin Gingkosta ostamissani sisureissa. Liimana käytin Elmer's Rubber Cement nimistä tavaraa. Juuri sellaista mitä pastori suositteli. Liimassa on mukana luonnon lateksia ja se on vulkanoivaa, eli onnistuessaan liitosalueen pitäisi muuttua kemiallisesti yhtenäiseksi.

Amerikan foorumin vinkki siitä että ensin liitos laitetaan vain hieman alulle ja sitten hieman ilmaa sisään tuntui olevan siistin liimauksen tärkeimpiä tekijöitä.

Ensimmäinen lyhennys meni pieleen eikä pitänyt ilmaa kunnolla jostain syystä. Siinä käytin paikkarasian kumiliima, mutta en ehkä sitä silti syyttäisi, vaan työtekniikassa oli ehkä ennemmin vikaa. Ensimmäisessä kokeilussa en laittanut ilmaa kumin sisään liitosta työstäessä, varmaan se vaikutti siihen etti liitos pitänyt kunnolla ilmaa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja tm »

TMS kirjoitti:

...Ensimmäinen lyhennys meni pieleen eikä pitänyt ilmaa kunnolla jostain syystä. Siinä käytin paikkarasian kumiliima, mutta en ehkä sitä silti syyttäisi, vaan työtekniikassa oli ehkä ennemmin vikaa. Ensimmäisessä kokeilussa en laittanut ilmaa kumin sisään liitosta työstäessä, varmaan se vaikutti siihen etti liitos pitänyt kunnolla ilmaa.

Työ tekijäänsä opettaa :) . Tuo ilman lisäys kesken operaation oli erinomainen tieto, ensi kerralla sitä saanee itsekin tuolla tavalla parempaa jälkeä aikaiseksi.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Nokian kisat siis oli ja meni. Henkilökohtaiset ennätykset parani joka matkalla, mikä ei tietysti kovin suuri yllätys ollut kun pyörä vaihtui Stradasta nopeampaan. Alla hieman vertailua viime vuoden tuloksiin:
-200m: Strada n. 71 km/h DF XL n. 82 km/h
-1h: Strada n. 55 km DF XL n. 63 km
-6h: Strada n. 260 km DF XL n. 340 km
Vaikka eipä nuo tulokset täysin vertailukelpoisia ole kun esimerkiksi Stradalla rengasrikko pilasi 6h kisan viime vuonna, ilman rikkoa olisi voinut mennä noin 290 km ehkä. Lisäksi DF:ssä oli nopeamman renkaat kokonaisuutena, eikä Stradassa ollut eturengaskatteita, vaan pelkät ilmanohjaimet. Kuskin kunnossa ei varmaan isoa eroa ollut vuosien välillä kuitenkaan.

Kisojen jälkeen takarengasta vaihtaessa huomasin että takakiekosta oli mennyt yksi pinna poikki. ICB lähetti uusia samantien tulemaan, mutta kävin ensiapuna myös ostamassa yhden pinnan ja ruuvasin sen paikoilleen. Kovin oli pinnat löystyneet n. 6 tkm ajolla. Lisäksi kierteissä oli käytetty jotain lukitetta, joka ei ainkaan helpota kiekon uudelleen kiristelyä, mutta täytyy se tehdä ettei pinnoja rupea koko ajan napsumaan poikki. Takakiekon irroitus onnistui ihan hyvin nyt itsekin tehtynä kun oli ensin nähnyt mallisuorituksen Hollannissa. Takaisin laitto olikin hieman hankalampi, mutta onnistui sekin sitten lopulta suht ripeästi.

KIsoissa oli myös havaittavissa varsin nopeaa renkaiden kulumista. Vasemman eturenkaan kulumisen ymmärrän ihan hyvin Nokian radalla, mutta oikeakin eturengas oli ihmeen kantikkaaksi kulut. Lisäksi takarengas oli selkeästi kulut noin 400 km ajolla. Täytyy katsoa kaikkien kiekkojen suuntaukset kunolla tässä joku päivä. Etukiekkojen keskinäiset suuntaukset on tarkastettu ja rullauskokeitakin ole tehnyt optimin hakemiseksi, mutta mitähän jos takakiekko koittaa mennä eri suuntain kuin etukiekot? Tällainen epäilys heräsi, tutkitaan.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja vph »

Hurjia on nuo erot. Melkein tuntuis, että ei voi olla pelkästään laitteesta johtuvia, vaan kyllä on miehenkin Watit nousseet aika reippaasti.

Sun vauhti oli tunnin ajossa sellaista, että (omaa suoritustani katsomaan tulleet) "lajin maallikot" olivat yksinkertaisesti ällistyneitä: miten kukaan voi ihmisvoimin mennä tuollaista vauhtia. Sanoisin, että nuo sun suoritukset on lajille parasta mahdollista markkinointia - pitäisi vaan saada yleisöä enemmän paikalle ällistelemään.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja janx »

vph kirjoitti:

... - pitäisi vaan saada yleisöä enemmän paikalle ällistelemään.

Kuten olen joskus miettinyt. Elvytetään eläintarhan ajot esim. jonkun pyöräily/juoksutapahtuman yhteyteen. ;)

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

vph kirjoitti:

Hurjia on nuo erot. Melkein tuntuis, että ei voi olla pelkästään laitteesta johtuvia, vaan kyllä on miehenkin Watit nousseet aika reippaasti.

Sun vauhti oli tunnin ajossa sellaista, että (omaa suoritustani katsomaan tulleet) "lajin maallikot" olivat yksinkertaisesti ällistyneitä: miten kukaan voi ihmisvoimin mennä tuollaista vauhtia. Sanoisin, että nuo sun suoritukset on lajille parasta mahdollista markkinointia - pitäisi vaan saada yleisöä enemmän paikalle ällistelemään.

Jep!

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja PW »

vph kirjoitti:

Hurjia on nuo erot. Melkein tuntuis, että ei voi olla pelkästään laitteesta johtuvia, vaan kyllä on miehenkin Watit nousseet aika reippaasti.

Sun vauhti oli tunnin ajossa sellaista, että (omaa suoritustani katsomaan tulleet) "lajin maallikot" olivat yksinkertaisesti ällistyneitä: miten kukaan voi ihmisvoimin mennä tuollaista vauhtia. Sanoisin, että nuo sun suoritukset on lajille parasta mahdollista markkinointia - pitäisi vaan saada yleisöä enemmän paikalle ällistelemään.

Samaa ihmettelin kun Tero sanoo: "Ihan ok suoritus" ja "Parantamisen varaa jäi ensi vuoteen" :shock: No sehän on hyvä :mrgreen: Jos erot on pelkästään kinnerin vaihdosta johtuvia, erot on ällistyttäviä :shock: Tietenkin noissa vauhdeissa, pienetkin muutokset tekee suuria eroja vauhdeissa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja PW »

Noista renkaan kulumisista, tein semmosen huomion kun Teron DF suhahteli ohi: Kinnerin perä vispaa polkemisen tahtiin, erittäin paljon (sivulta toiselle). Väittäsin ett 100mm ainakin jos ei enemmän on liike, jonka se tekee. Eiköhän tuo kuluta varsinkin takarengasta ja varmaan eturenkaitakin :? Hukkaa varmaan tehojakin :?
Millä tuosta vispauksesta eroon, spoileri tuli ekaks mieleen - joku ehotti pyrstöevää :? Pitäskö noin nopeen pyöränkin olla etuvetonen?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Tuosta perän vispaamisesta minä taas mielestäni tein semmoisen havainnon,
että DF kulki paljon suorempaan kuin esim. Mangot.....
Tuohon perän vispaamiseen saattaa myös jonkin verran vaikuttaa myös
polkemistapa......mitä enemmän liikutat kroppaa kajuutassa polkemisen tahtiin,
sen enemmän vispaamista......

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Minusta Smilodonin liikunta kinnerin sisällä näytti aiheuttavan kinnerin heiluntaa ja suhteessa nopeuteen paljon enemmän kuin TMSllä. Minusta DF XL vaihteli sivuvispauksen määrältään eri aikoihin ja kohdissa rataa. Välillä suoralla ei senttiä enemmältä näyttänyt vatkaus ja viitisen senttiä näin useammassa kohdassa. Mutta kymmenen, en muista noin rajua?

Kun normipyörä ei heitä perää TMSn arvioiman 350 W keskiteholla tunnin ajossa, syitä on etsittävä. Selittäviä tekijöitä voi olla isompi hetkittäinen teho, triken geometria, tuuli ja mitä vielä? Leveämmällä pitävämmällä renkaalla ajo videoijan ohi pääsisi vertailemaan vaikutusta ilman muuta modausta. Ennen monimutkaisia muutoksia voisi olla hyvä kaivautua syihin halvalla helpolla rengasvaihdolla.

Puhetta oli Continental Sport Contactista, jota saa halvalla. 32-622 takana tri pyörässäni on kuvion ollessa ehjänä pitävin rengas, mitä olen kokeillut. Jäi sanomatta, että se on niin tahmean pehmeää materiaalia tuossa koossa, että pienen vauhdin lukkojarrutuksessa se jättää mustaa vanaa enemmän kuin mikään ajamani rengas. Kuvio kesti sen, mutta kinnerissä noissa vauhdeissa matsku saattaa sulaa alle. Kumi on pehmeämpää ja tahmeampaa kuin Grand Prix 4000 s ja s2, jotka ovat paljon pehmeämpiä kuin Grand Prix. Kestoltaan noista arvaukseni parhaasta noissa nopeuksissa on vika.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja PW »

Joo, oon aina ollu huono milleissä, eikä sentitkään niin tarkkaan pysy päässä - heilunta vaikutti kuitenkin huomattavalta, ehkä johtuen kinnerin vauhdista. Kuskin heiluntakin vaikuttaa, jollakin heiluu pää, toinen polkee liikkumatta. Nyt ei pysty todistamaan, heiluuko Tero polkiessa - aikasemmista semmonen mieleikuva että ei. Kai ne ketjuvoimia on, jotka tuota DF:n perää heiluttavat?
Tavallisia polkupyörän renkaita, ei varmaan oo tarkotettu tuommosiin nopeuksiin :? Jori joskus huudellut vyörenkaiden perään, toimisko tässä? Niitä ei taida mistään saada :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Wacky sanoi, että harvat ja valitut voivat saada tehtaalta radiaalirenkaita, vaikka yleisessä myynnissä on nolla rengasta. Pitäisi noilla vauhdeilla olla mielenkiintoista dataa tarjolla tehtaan tuotekehitykselle. Enempää en tiedä asiasta ja jos kiinnostaa, kiusatkaa Wackyä lisätiedoista.

Oikeasti kuullostaa onnettomuuden houkuttelulta ajaa 12h samoilla renkailla, jos kahdesti 6 h kisassa renkaat hajoavat. Lasken kuitujen näkymisen ja kulmikkaaksi kulumisen hajoamiseksi. Kumiton kuitupintainen rengas tuskin kestää 6-12 h jo lämmenneenä, kun 0-6 h alkuvaiheessa on ollut toisiaan eri suunnista tukevia kumimolekyylejä. Poistuneen kumin kohdalla reiän laitakumit eivät saa kuin yhdeltä sivulta tukea ja alkuperäistä matalammalta pystykerrostumalta. Ei voi kestää. Älkää ihmeessä testatko, räjähtääkö rengas 12 h kisassa, kun varmana niin käy. Tuuria oli jo. Kumiton rengas ei ole kestävä.

Vastaa Viestiin