PW kirjoitti:. Meneekö Saukillakin se vaijeri yläkautta jarrulle?
Menee yläkautta.
PW kirjoitti:. Meneekö Saukillakin se vaijeri yläkautta jarrulle?
Menee yläkautta.
Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"
"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta
Eipä se taida jarruvaijerin vetosuunnan kääntäminen juuri auttaa, tulee ehkä jyrkempi mutka ja sinne jää kuitenkin kondenssivedelle mutkapaikka jossa jäätyä
Jospa olisivat tajunneet laitta jarrun toiseen asentoon, veto vaakaan, lyhyempi vaijeri, loiva mutka No ei voi mitään - kesä tulee, ei vaijerikaan jäädy
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Eipä se taida jarruvaijerin vetosuunnan kääntäminen juuri auttaa, tulee ehkä jyrkempi mutka ja sinne jää kuitenkin kondenssivedelle mutkapaikka jossa jäätyä
![]()
Jospa olisivat tajunneet laitta jarrun toiseen asentoon, veto vaakaan, lyhyempi vaijeri, loiva mutkaNo ei voi mitään - kesä tulee, ei vaijerikaan jäädy
Näitä on hankala lukea, kun ei ole kuvaa vaijerin kulusta. Ei löytynyt edes Questin huoltomanuaalista. Laitan tähän nyt pelkkiä mielikuvia ja luuloja vaijerin kulusta kahvoilta jarrulle.
Onko vaijerin vapaa osa tosiaan ylhäältä alas vetävä, kuten tuosta vivun pään muodosta voisi päätellä. Vaijeriputken ulkopää siis pyöräkotelossa ylös päin. Olisihan se nyt paljon parempi, jos vaijerin pyöräkotelon puoleinen pää olisi iskarin kylkeä pitkin ensin putken pää alas päin ja vasta tuolla ylhäällä kääntyisi alas. Tällöin alamutka olisi kinnerin sisällä.
Jos ei saa alamutkia pois, pitä laittaa viinaratti ja muistaa juottaa säännöllisesti. Ei se öljyä lisäämällä parane, viinaa se tarvitsee. Viinalla saa veden pois vaijerin alamutkien vesilukoista, koska viina liukenee veteen ja tuo veden ulos valuessaan pois. Öljy jää kellumaan vesilukon pinnalle ja vesi pysyy sen alla hyvässä tallessa, eikä vesi öljykalvon alta haihdu edes lämmöllä, ennen kuin kiehuu.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Yritin kuvata, vaijerin kuori tulee alhaalta käden takaa ja näkyy keskisormen päässä. Kiertää yläkautta oilealle puolen, vaijerin pää ja säätömutikka näkyy - varsinainen jarru vipu ylempänä, ei näy kuvassa. Vaijeri ei vedä jarruvipua, vaan se kuori työntää sitä.
Saikohan tästä taaskaan mitään tolkkua
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Mangon jarruvaijeri. Olisko samanlainen?
-Janne-
Heijaa heijaa heijaa kerho ...
Saman kaltainen systeemi juu.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Eikös tuo ole sitten juuri niin hyvä, kuin voi olla. Ylämutka on aika jyrkkä, mutta muuten ihan hyvä. Iso ja laaja alamutka siinä kyllä on ja siihen varmasti kertyy kosteutta, joka jäätyy pakkasessa. Ei siinä muu auta, kuin niin paljon viinaa vaijeriputkeen, että sitä tulee jarrun puolelta ulos niin paljon, että vesi on varmasti poissa.
Kuten edellä selitin, öljy ei ole hyvä aine vaijerin alamutkiin, koska vesi painavampana sukeltaa öljyn läpi pohjalle ja jäätyy siellä öljystä huolimatta. Viinassa vesi ei kerry erillisiksi pisaroiksi alamutkiin, vaan liukenee viinaan eikä jäädy, jos viinaa on tarpeeksi.
Ylämutkan jyrkkyyttä voisi loiventaa laittamalla pyöräkoteloon nippusiteen (tai narun) niin, että se vetää sisältä tulevaa vaijeria taakse ylös niin, että ylämutkasta tulee laajempi kaari. Vetopaikka pitää olla aika ylhäällä, jottei läpiviennin kohdalla mutka jyrkkene.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:siihen varmasti kertyy kosteutta, joka jäätyy pakkasessa. Ei siinä muu auta, kuin niin paljon viinaa vaijeriputkeen, että sitä tulee jarrun puolelta ulos niin paljon, että vesi on varmasti poissa.
Mistä te siellä Tampereella saatte viinaa edullisesti? Ei varmaan kannata sieltä asti lähteä Tallinnasta hakemaan...
Sama ongelma oli minulla, kun syksyllä piti löytää ruiskutettavissa olevaa pintadesinfiointiainetta juustonvalmistuksessa tarvittavien laitteiden desinfiointiin. Koska en viitsinyt matkustaa Tallinnaan asti, tyydyin Prismasta löytämääni Marinoliin. Siinä on 2 % MEK:iä, kun taas Sinolissa taitaisi olla karvasaine bitrexiä. MEK haihtuu, bitrex ei. Ei tahdo karvaita juustoja...
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
ajarmala kirjoitti:jori kirjoitti:siihen varmasti kertyy kosteutta, joka jäätyy pakkasessa. Ei siinä muu auta, kuin niin paljon viinaa vaijeriputkeen, että sitä tulee jarrun puolelta ulos niin paljon, että vesi on varmasti poissa.
Mistä te siellä Tampereella saatte viinaa edullisesti? Ei varmaan kannata sieltä asti lähteä Tallinnasta hakemaan...
Sama ongelma oli minulla, kun syksyllä piti löytää ruiskutettavissa olevaa pintadesinfiointiainetta juustonvalmistuksessa tarvittavien laitteiden desinfiointiin. Koska en viitsinyt matkustaa Tallinnaan asti, tyydyin Prismasta löytämääni Marinoliin. Siinä on 2 % MEK:iä, kun taas Sinolissa taitaisi olla karvasaine bitrexiä. MEK haihtuu, bitrex ei. Ei tahdo karvaita juustoja...
Vaijerin sulatuksessa / vedenpoistossa ei pieni karvaus haittaa, joten olen käyttänyt Sinolia ja joskus isopropanolia, jonka nimeä en muista.
Tuohan on valaiseva tieto, että Sinolin karvasaine ei haihdu. Siksikö se karstaa keittimiä. Sitäkö se on haitta-ainetta se karsta. Jo on tyhmä tapa pilata viina. Ei sovi juotavaksi, muttei oikein mihinkään muuhunkaan, kun haitta-aine kertyy paakuiksi. No, ei taida vaijerin huuhtelussa kertyä haitta-aineita liiaksi, vaikka tuon tekisi useinkin. Yleensä riittää yksi- tai kaksi kertaa talvessa.
Elintarvikeprosesseissa olen käyttänyt aikanaan -jo vuosia sitten- Tallinnasta hakemaani Saarenmaan 80% votkaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tämä remppa etenee vauhdilla ku oon jo toisen kiekon kimpussa. Vasen kiekko tuntuu pyörivän hiukan huonommin, sormissa pyöritellessä tuntuu laakerien vastustus. Mitenkähän nuo laakerit saa irti, manuaalista en ohjetta löytänyt?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Lämmitä laakerin ulkokehää . Alumiini laajenee enenmän . Napauta ne pois paikalta . Voivat olla liimalla kiini . Laita paremmin suojatut laakerit tilalle .
Nojanalle kirjoitti:Lämmitä laakerin ulkokehää . Alumiini laajenee enenmän . Napauta ne pois paikalta . Voivat olla liimalla kiini . Laita paremmin suojatut laakerit tilalle .
Tuntuu ku laakereiden välillä olis putki, eivät siis pyöri erikseen. Pitääkö putki saada ensin pois? Kumpaan suuntaan lähtee? Vai jotain ihan muuta?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Siellä on lähes varmasti välysputki jota et saa pois ennen kuin toinen laakeri on irti. Se putki on paikallaan ihan vaan puristuksissa laakereiden välissä.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Wacky kirjoitti:Siellä on lähes varmasti välysputki jota et saa pois ennen kuin toinen laakeri on irti. Se putki on paikallaan ihan vaan puristuksissa laakereiden välissä.
Luulen ett se putken pää näkyy kuvassa, laakerin akselina
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Mangon laakerien vaihto juutuupissa. En katsonut koko videota niin en ota työskentelyyn kantaa, mutta näkee siitä ainakin periaatteen.
Uudet laakerit mieluummin kumisella(rs) kuin peltisellä(zz) suojauksella. Ovat tiiviimpiä, vaikka uutena vastustavatkin hieman enemmän.