Nojapyörä, kyllä kannatti!

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kick ass!

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

^ :D . Nyt on kolmena päivänä peräkkäin naista viety pyörän kyydissä sinne sun tänne. Ihan hyvä kilometrikisan aloitus, 158,1km kolmen päivän aikana. Tänään kävin yhen pyöräilyporukan kanssa polkemassa ja taas sen näki miten epätasaisesti nojakki kulkee verrattuna pystäreihin. Ylämäissä jouduin tosissani tekemään töitä että pysyin mukana (mutta pysyinpä kuitenkin, jee), sitten taas alamäissä jouduin laahaamaan jatkuvasti jarruja - ei kiva.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuo on kovaa treeniä, kun jarruilla laahaamalla joutuu rasittavuutta lisäämään. Mikset ajele edellä niin, että saavat kiinni mäen päällä, mutteivät mene ainakaan koko porukka ohi. Pääset vähemmällä, kun ei tarvitse polkemalla tuotettuja nopeusenergiajouleja kuluttaa jarrupaloissa lämmöksi. :|
Sanot vain, että tarjoat ilmaisen peesin ilman vuoronvaihtoa koko porukalle.;D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Joo, mielessä on käynyt voisko pyytää jonkun vapaalasketteluvuoron joka alamäessä kun ei viittis jarrupalojakaan turhaan kulutella. Ne eivät näytä edes tykkäävän moisesta laahaamisesta koska aina porukkalenkeillä jossain vaiheessa jarrun tunto muuttuu ja alkaa vonkua, kun taas yksin ajaessa moista ongelmaa ei ole.

Mielellään sitä menisi nätissä jonossa porukkalenkin aikana ja toisaalta tollanen tietynlainen etuilu rasittaa ajofiilistä. Aina ei edes näytä kovin turvalliselta lähteä rullaamaan vauhdilla mäkeen toisten ohi. Ehkä mun täytyy seuraavaksi ajaa vetäjän takana ihan kärjessä eikä porukan hännillä.

Toi peesihomma ei taida mennä läpi kun olen juuri mainostanut että musta ei taida olla kellekään peesiavuksi :mrgreen: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

Toi peesihomma ei taida mennä läpi kun olen juuri mainostanut että musta ei taida olla kellekään peesiavuksi :mrgreen: .

Siksi sitä voikin auliisti tarjota. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tänään tuli vähän vähemmän ajettua kilometrikisaa, 12,8km. Loppumatkan kruunasi vielä se kun taitoin tuttuun liikennevaloristeykseen odottamaan hieman liian tiukassa kurvissa ja sitten pam, nurin. Nyt oikean polven ulkosyrjässä ikävän tuntuinen ruhje (pieni kuitenkin). Miten saatoinkaan sählätä sillä tavalla :oops: . Enhän mä ollutkaan kaatunut pitkään aikaan joten piti sekin saldo avata taas. Valoissa oli odottavia autoilijoita ja muita liikkujia joten silminnäkijöiden määrä oli suorastaan maksimoitu, jee.

Olen saanut kulutettua jarrupalat edestä loppuun. Pitäisi varmaan opetella käyttämään myös takajarrua mutta kun mä en yhtään perusta enää vannejarrun kahvatuntumasta ja mun mielestä sen äänikään oo kiva, eikä se hidasta kovinkaan tehokkaasti vauhtia (verrattuna levyjarruun).

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mä sain ne jarrupalat edestä kulutettua kyllä tosi nopsaan :shock: . Sintratut vielä olivat niin ei olisi pitänyt kulua ihan äkkiä mutta niin vaan kävi. Tuolla tahdilla mulla menee varmaan VIIDET jarrupalat kesässä, voiko tää olla totta...tai sitten pitää siirtyä ajamaan pelkkiä maanteitä niin on vähemmän tarvetta jarrutuksille, ja selittää jo kaukaa ihmisille ettei voi hiljentää vauhtia kun jarrupalat kuluvat :mrgreen: ?

**tuttaa kun tuli juuri nyt kipeäksi, kurkku ihan karheana. Haluan ajamaan! Voihan sen ajan kuitenkin käyttää hyödyksi, mietin juuri että nythän on sitten sitä aikaa ommella vaikka uusi kevyt ajotakki ja miksei vaikka kehitellä jotain tsi-banaanilaukkuja nojakkiin. Mitään muuta ei kyllä jaksa, vaikka ylimääräistä kehonlämpöä ei olekaan.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No nyt kun on ehtinyt parantua niin johan alkoi polkeminen taas.

Ajelin siellä sun täällä, Liedosta käännyin Hepojoelle ja sitten lähti kuin raketti. No enpä oo koskaan aiemmin kulkenut ko. reittiä yhtä rivakkaa tahtia :D . Joissain kohtia oli aika puuskainen sivutuuli ja takasintullessa täysin vastainen, tämä tietty joissain kohtia rajoitti pahimpaa kaahailua mutta muuten... :mrgreen: . Kannatti ostaa raketti!

Semmoisen huomion olen tässä tänään tehnyt kun tunnustelin ajoa että tuon pyörän geometria on mulle kyllä tosi passeli. Kädet lepäävät kylkien sivuilla tiiviisti, enkä mä muuttaisi tuon asennosta ja muodoista yhtikäs mitään. Tosi hyvä pyörä, kuin tehty mulle :D .

Kyllä tuo silti tuntuu kulkevan paremmin aurinkoisella/poutaisella säällä kuin vesisateessa. Sadekelillä heittää kurat niskaan ja osansa saa niin jarrulevyt paloineen kuin koko voimansiirtokin. Ikävää rahinaa ja ronksetta. Tähän varmaan tietty auttaisi ne lokarit, kun vaan keksisi miten ne asentaa. Luulen ettei esim. takakoppa mahdu kunnolla olemaan jos lokarin laittaa kiinni, kiinnikkeet häiritsevät sitä.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Kyllä tuo silti tuntuu kulkevan paremmin aurinkoisella/poutaisella säällä kuin vesisateessa.

Ihan varmasti. Yritäppä pitää kauhalla heittelemällä sama määrä vettä ilmassa kuin mitä märällä ajaessa pyörä roiskii niin huomaat kuinka paljon energiaa se "veden heittäminen" ottaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

Premnas kirjoitti:

Kyllä tuo silti tuntuu kulkevan paremmin aurinkoisella/poutaisella säällä kuin vesisateessa. Sadekelillä heittää kurat niskaan ja osansa saa niin jarrulevyt paloineen kuin koko voimansiirtokin. Ikävää rahinaa ja ronksetta.

Itse olen päätynyt aikalailla siihen, että sadekelien lenkki/työmatkavehje on pystäri. Joskus nojailen Scorpparilla, mutta kyllä se "syliin sataminen" on aika tympiää. :)

Pari viikkoa sitten tulin töistä pystärillä aika hervottomassa monsuunisateessa. Mutta kun on kunnon releet, niin ei se sade sitten oikeastaan merkkaa juuri mitään. Kunnon releet tarkoittaa mun tapauksessa laadukasta sateenpitävää, mutta hengittävää ajotakkia (mulla Craftin takki), laadukkaat sadehousut (mulla Adidaksen pyöräilyyn tarkoitetut sadehousut, joissa kevyt toppaus ahteerissa), vedenpitävät kenkäsuojat ja kypärän sadehuppu. Lisäksi repun päällä on sadesuoja ja toinen kassi tarakalla on ujutettu isoon muovipussiin.

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Muttako mä en halua ajaa pystärillä, ikinä :D . Mun mielestä sadekelissä ei ole muuta vikaa kuin se että kaikki tekniset laitteet menee täyteen kuraa ja vettä ja alkavat rohista. Jarrupaloissa ärsyttää se että ne kuluvat tosi nopeasti kun niitä käyttää märkinä. Kuskin kastuminen on vasta toisena ärsytyslistalla.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Premnas kirjoitti:

Kyllä tuo silti tuntuu kulkevan paremmin aurinkoisella/poutaisella säällä kuin vesisateessa. Sadekelillä heittää kurat niskaan ja osansa saa niin jarrulevyt paloineen kuin koko voimansiirtokin. Ikävää rahinaa ja ronksetta. Tähän varmaan tietty auttaisi ne lokarit, kun vaan keksisi miten ne asentaa. Luulen ettei esim. takakoppa mahdu kunnolla olemaan jos lokarin laittaa kiinni, kiinnikkeet häiritsevät sitä.

Voimansiirto ja jarrut eivät säästy roiskeilta vaikka olisikin lokarit. Mun Hurricanella ajaessa ainakin tuntuu siltä, että vaikka onkin lokarit, niin kaikki kura tuntuu roiskuvan just takavaihtajaan ja takajarruun. Ja rohinaa joutuu kuunnella koko matkan.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Ok, ehkä mä vaan sitten hyväksyn sen että sitä rohinaa kuuluu märällä kelillä, vaikka ei se kivaa silti ole :roll: . Mut minkäs teet. Lokarit kyllä auttais siihen ettei renkaat heittäisi niin paljon kuraa ja hiekkaa rungon päälle, jos nyt voimansiirto ja jarru saisivat kuitenkin osansa. Sitä mä tässä olen ihmetellyt ettei pyörä heitä kuskin päälle sitä kuraa tuon enempää.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Ajoin tänään porukkalenkillä ensimmäistä kertaa ihan viimeisenä. Täytyy todeta että se on varmaan paras paikka ajaa. Saa keskittyä ajamiseen ja nopeuden säätely on huomattavasti helpompaa. Jäin ylämäissä hieman jälkeen mutta sieltä ne toiset tulivat selkä edellä vastaan alamäessä tai viimeistään suoralla. Ei mitään ongelmia pysyä mukana kovemmassakaan vauhdissa. Jään varmaan jatkossakin viimeiseksi koska se oli niin hyvä paikka :D .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Voi persus, ei mennyt uusintalenkki ihan nappiin todellakaan. Ensin hävisi eturenkaasta ilmat alamäessä, phiuuu vaan kuului mutta onneksi ei sattunut mitään joten pysähdyin hallitusti. Paikkasin renkaan sen verran auttavasti että sillä pääsi jatkamaan matkaa, mutta ulkorenkaassa on nyt niin paha kudosvaurio että se menee kyllä heti vaihtoon. Miten toi takarengas näyttää kestävän kaikkea terävää ja sepeliä paljon paremmin kuin eturengas, vai onko taikasana painojakauma? Eturenkaaseen uppoaa helpommin koska se ottaa kaikki tärskyt vastaan?

Lisäys: vaivuin jo epätoivon alhoon kun olin unohtanut että mullahan on vastaava uusi rengas vaatehuoneessa. Jee, huomenna renkaanvaihtoon ja sitten taas ajot maittaa niin kuin ennenkin :D !

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vastaa Viestiin