Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Itse oon tuota etuosan kallistusta säätänyt silmämääräisesti ketjulinjan perusteella, eli kun keskimmäiselle rattaalle tuleva ketju tekee mahdollisimman pienen kallistuksen. Kiitos vinkeistä.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 22.7.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1534

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 28.7.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1557

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 30.7.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1576

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 02.08.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1597

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 16.08.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1627

30km työmatka-ajoa. Trelockin valossa paristot kestivät vuoden verran näillä minun ajamisillani.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 21.08.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1657

Siis voi elämä kun minä olen tyhmä! Kohta on vuoden ollut noi lukkopolkimet ja tänään sitten ykskaks tajusin niiden käytön. Olo on kuin Mariolla sienen jälkeen. Aloin vain ajattelemaan mielikuvana työntöä ja vetoa yhtä aikaa ja sitä että pitäisi jatkuvasti lepäämättä tehdä molemmilla jaloilla töitä puoliteholla, eli koko ajan yksi ojentaja ja yksi koukistaja supistuu. Tällä tavallahan lihakset jaksavat pidempään kuin jos työntäisi tuplasti lujempaa ja sitten lepuuttaisi lihasta 0,35 sekuntia / repeat.

Työmatkaan meni mennessä 43 minuuttia ja tulomatkan sieniefektin johdosta se kestikin sitten enää 36 minuuttia. Tuntuu vain niin tyhmältä nyt kun tuon olisi voinut hahmotella jo ennen sitä Juuan reissua niin olisi ollut ehkä lievästi helpompi polkea sinne ja takaisin :)

Jos jollekulle tuo vertaus oli vieras niin kai tämä tunne vastaa sitäkin jos yrität työntää ovea auki ja sitten kaikkesi antaneena huomaatkin että siinä lukee "vedä".

Tänään pitkästä aikaa minua tultiin jututtamaan pyörän takia ja koetin vastailla kysymyksiin mahdollisimman laajasti ja ohjasin tänne sivulle mikäli pyörät kiinnostavat vielä tuonnempanakin.

Quest Carbon -2015

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja jori »

Onneksi olkoon oivalluksesta. Hehkuttele sillä nyt oikein kunnolla ja sitten ryhdy tarmokkaasti tavoittelemaan uutta oivallusta jostain toisesta aiheesta. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 22.08.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1686

Tänään kysyttiin suostuisinko Pielisjokiseudun haastatteluun kun heillä on ilmeisesti tulossa liikenneteema. Pyrin parhaani mukaan tuomaan esille nojakilla ajon etuja ja haittoja, sekä eritoten eroa pystypyörään, ja tarvittaessa selostan CF:n ja pystärin erot.

Jos teille tulee mieleen jotain olennaista nippelitietoa mikä on harrastuksen esilletuonnissa positiivista niin laittakaa tohon alle mitä mieleen juolahtaa.

Viimeksi muokannut rutunen, 22 Elo 2013, 23:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Quest Carbon -2015

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja jori »

rutunen kirjoitti:

Jos teille tulee mieleen jotain olennaista nippelitietoa mikä on harrastuksen esilletuonnissa positiivista niin laittakaa tohon alle mitä mieleen juolahtaa.

Minä olen viime aikoina korostanut kyselijöille nojakin erinomaisuutta retkipyöränä. Ei tarvitse olla retkipyöräilijä pyöräretkeilläkseen nojakilla. Useana vuonna on nojapyöräily jäänyt varsin vähälle. Silti on onnistunut useamman päivän pyöräretket sadan kilometrin legeillä ja jopa pitempikin ajo Nokialla ilman mitään vaivoja, fyysisiä tai psyykkisiä vammoja. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

jori kirjoitti:
rutunen kirjoitti:

Jos teille tulee mieleen jotain olennaista nippelitietoa mikä on harrastuksen esilletuonnissa positiivista niin laittakaa tohon alle mitä mieleen juolahtaa.

Minä olen viime aikoina korostanut kyselijöille nojakin erinomaisuutta retkipyöränä. Ei tarvitse olla retkipyöräilijä pyöräretkeilläkseen nojakilla. Useana vuonna on nojapyöräily jäänyt varsin vähälle. Silti on onnistunut useamman päivän pyöräretket sadan kilometrin legeillä ja jopa pitempikin ajo Nokialla ilman mitään vaivoja, fyysisiä tai psyykkisiä vammoja. :D

Oletan että tässä tapauksessa "retkipyöräilijäksi" miellettäisiin säännöllisesti pitkiä reissuja ajeleva. Meinaako toi leg/legi päivämatkaa? Vähän tuntematon termi. Hyvä pointti joka tapauksessa!

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Löysin äsken lisäksi hyvältä vaikuttavat kammet, harkitsen vakavasti vaihtoa koska tänäänkin kipeytyi oikea polvi 15km ajon jälkeen, kadenssi oli noin 85. Pakko oikeasti saada toi 10mm pois kampien pituudesta, muuten hajoaa polvet.

Alla lähinnä itselle muistilistaa:

Eikös tässä tule mukana myös se keskipalikka? Nykyinen on tämä kokonaisuus, lisätietosivu

Vaihtoehto 2: XT M770, sama Shimanon sivuilla

Vielä yksi kammenpituuslaskin. Noissa tuntuu olevan koulukuntaeroja kun tulokset heittävät. Esim. toisen kaavan mukaan piti sisäsaumamitta muuttaa senteistä tuumiksi ja kertoa 5,48:lla nii sai kammen pituuden millimetreinä. Eroja tuloksissa 78cm pituudella oli 168,28mm vs 162,5 mm. Löysin mielestäni toimivan tavan mitata tarkasti sisäsauma: laita kirja nivusiin ja mittaa matka kirjan yläreunasta lattiaan. Tulos: erittäin lähellä 78cm. Pitää vielä kysyä ompelijakaverilta jeesiä kun koetan saada kerralla tarkat tiedot.

Edit pari tuntia myöhemmin

Noni! Nyt alkaa hahmottua. Laitoin vielä CRC:lle postia onko tuo uusi kampisarja heidän mielestään yhteensopiva ja sen voisi helposti vaihtaa vanhan kanssa.

Nykyinen, FC-543-SK, lisäinfo
Uusi kandidaatti, FC-M770, lisäinfo
Etuvaihtaja Tiagra triple FD-4503

BCD=täsmää
ketjulinja=täsmää
BB shell width=täsmää, 68,73mm
Hampaiden määrät: 48/36/26 -> 44/32/22 eli vähän kevyempi polkea, isoimman ja pienimmän rattaan hammasmääräerotus pysyy 22:ssa.

Säädin lisäksi klosseja niin, että lukkokengät tulevat ns. leveämpään poljenta-asentoon. Testailen tuota leveämpää asentoa CRC-vastausta odotellessa.

Viimeksi muokannut rutunen, 05 Kesä 2014, 15:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja jviirret »

rutunen kirjoitti:

Hampaiden määrät: 48/36/26 -> 44/32/22 eli vähän raskaampi polkea,

kröhöm, vähän kevyempi polkea. Mun mielestä on vähän turhan kevyet tämä tyyliseen nojakkiin, huippunopeus laskee ja kevyeen päähän tulee "turhia" vaihteita.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:
rutunen kirjoitti:

Hampaiden määrät: 48/36/26 -> 44/32/22 eli vähän raskaampi polkea,

kröhöm, vähän kevyempi polkea. Mun mielestä on vähän turhan kevyet tämä tyyliseen nojakkiin, huippunopeus laskee ja kevyeen päähän tulee "turhia" vaihteita.

Juuri näin. Paitsi että kun kammet lyhenee niin toivottavasti myös kadenssi nousee jolloin "raskaus" lienee samalla tasolla.

Tuossa näyttäisi olevan keskiölaakerointikin mukana (bottom bracket: included).

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja tavasti »

mhelander kirjoitti:

Juuri näin. Paitsi että kun kammet lyhenee niin toivottavasti myös kadenssi nousee jolloin "raskaus" lienee samalla tasolla.

Itse en oikein ole huomannut että voima vähenisi kampien lyhenemisestä (Lyhin kokeiltu taisi olla 120mm) . Toki se vääntövarsi lyhenee, mutta kyseessä on kokonaisuus. Samalla polvikulma pienenee, ja liike tulee alueelle jossa voimaa on enemmän käytetävissä. Ainakin mun mielestä, ja mikä mun fiilis on.

Esim jalkakyykyssä, isoilla painoilla voi tehdä lyhyttä kyykkyä, mutta kun pudotetaan alas, polviin 90 asteen kulma, niin ei enää niin isoilla mene.

Minä pitäisin samat hammaskoot kampien lyhentymisestä huolimatta. Toki kampien lyhentäminen nostaa maksimikadenssia, joten pelivaraa on pienentämisellekkin jos kokee että siihen on tarvetta.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin