HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Pitää tutkailla Bilteman kenkää. Oletan, että ei ole CT-40 Shimppaa kevyempi. Jos pohjan profiili on lenkkarimainen, nyt on juuri hyvä vuodenaika umpinaisemmalle kengälle. CT-40 on päällystältä kohtuullisen suurisilmäistä verkkoa. Ei ihme, että venyy kovempaa ajaessa. Kengän sisäpohja tuntuu käteen jäykältä ja seistessä klossi ei tunnu. Alkuvaiheessa ajoa sitä ei tunne kuin runtatessa. Jalan turvotessa lämpimällä ongelmat alkavat. Jalkani ovat muissakin touhuissa pitkissä suorituksissa turpoavaa mallia. Ymmv.

Ei minulla ihmeellisiä tehoja ole ja luulen ilman penkistä työntämistä en käy retkiajossa usein yli 400 watissa ja silloinkin hyvin lyhyinä pätkinä ylämäissä ja alamäen jälkeen, kun ylläpidän ylivauhtia saadakseni helppoa etenemää matkaan. Triathlon pyörällä puoli kilometriä useimmiten riitti normivauhtiin putoamiseen. Välillä pidempi matkakin menee.

En muista, että alle kahden tunnin olisi ongelmia ilmennyt pienellä pd520 polkimella, josta puuttuu platform. Okei alkutotutuksessa tuli tunnissa ongelmia. Kun usein olen 7 tai yli tuntia liikkeellä, alussa alle havaintokynnyksen olevat ongelmat nostavat ruman päänsä esiin. Kumulaatiota.

Peili on ja en vielä ole pähkäillyt sijoitusta, kun en vielä ole uskaltanut maantielle. Alaohjatun tappiin ei taida ongelmitta saada peiliä kiinni, kun peili tulee luultavasti etuvaihtajan ja jarrukahvan eteen. Minulla on kypärään kiinnitettävä peili, mutta en ihastunut malliin niin paljon, että olisin laittanut sitä uuteen kevyeen kypärään sen jälkeen, kun samanlainen irtosi vanhasta kypärästä. Silloin ajoin pystäreillä ja taitoni nousi riittävästi pystyäkseni ajamaan suoraan kääntäen päätä taakse. Onhan se hankalas ja turvallisuus lisääntyisi pystärilläkin. Ongelmana on liian löysä peilin ja puomin välinen nivel. Tärinöissä peili vaihtaa asentoa ja pienenä se osoittaa väärään suuntaan heti käännyttyään. Kyllästyin kääntelyyn. Saatan pystyä kiertättämään vanhan puomin vasempaan ohjaustankoon tueksi siiremmalle, optisesti paremmalle ja laajakulmaisemmalle peilille.

Nojakilla on helppoa katsoa noin 110 astetta sivuun, mutta taakse ei oikein toimi, kun en viitsi vetää vatsoja joka kerta, kun haluan katsoa taakse. Puhumattakaan ylämäissä, kun on pakko tietää, tuleeko takaa autoja. On turhan epävarmaa linjalla pysyminen nyt. Eli en pysy suorassa vielä jyrkissä mäissä. Kypärään en vielä liimaile peiliä, koska en ole vielä varma niskatuen tarpeesta. Jos sen teen, sitten voi miettiä, mihin kohtaan kypärää peilin laitan. Jos en kiinnitä peiliä niskatukeen. En vielä luota ajotaitooni niin paljon, että pysyisin rentona automaattisesti, kun nojaan penkin yläosaan. Siten en vielä tiedä, kuinka rennoksi voin mennä ja mitä niska kestää pidemmän päälle. Ilman tuota tietoa en halua lisätä niskatukea, jos se osoittautuu tarpeettomaksi.

Vielä en ajattele pitkiä reissuja, kun sopeutan lihaksia nojailuun ja haen varmuutta ohjaukseen. Hiljaa hyvä tulee.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ei voittoa luki Bilteman kenkäarvassa :D Huonosti on mitään kokoja saatavilla, minun ei ainakaan.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jori »

vaaka kirjoitti:

...
Nojakilla on helppoa katsoa noin 110 astetta sivuun, mutta taakse ei oikein toimi, kun en viitsi vetää vatsoja joka kerta, kun haluan katsoa taakse. Puhumattakaan ylämäissä, kun on pakko tietää, tuleeko takaa autoja. On turhan epävarmaa linjalla pysyminen nyt. Eli en pysy suorassa vielä jyrkissä mäissä. Kypärään en vielä liimaile peiliä, koska en ole vielä varma niskatuen tarpeesta. Jos sen teen, sitten voi miettiä, mihin kohtaan kypärää peilin laitan. Jos en kiinnitä peiliä niskatukeen. En vielä luota ajotaitooni niin paljon, että pysyisin rentona automaattisesti, kun nojaan penkin yläosaan. Siten en vielä tiedä, kuinka rennoksi voin mennä ja mitä niska kestää pidemmän päälle. Ilman tuota tietoa en halua lisätä niskatukea, jos se osoittautuu tarpeettomaksi.

Vielä en ajattele pitkiä reissuja, kun sopeutan lihaksia nojailuun ja haen varmuutta ohjaukseen. Hiljaa hyvä tulee.

:shock: Spoogie :shock:
ajarmala vastasi taustapeiliasiaan ennen kysymystä edellisellä sivulla.

Petrin (PW) allekirjoitus rulaa. :mrgreen:
"Nojapyöräfoorumi on hyvä; aina saa vastauksen, vaikkei kysyisikään mitään."

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja PW »

Hanskaan kiinnitettyä peiliä moni käyttää myös, helppo suunnata tarpeen mukaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kokeilin nojakkivideoita nähtyäni hanskapeiliä triatholonpyörässä viime vuonnaja ei oikein toiminut kuminauhoilla kiinnittäen. Tein siis vain toimivuus- ja ergonomiatestiä. Hidasta oli oikeaan suuntaan käden kääntäminen ja hakemista oli paljon, mutta nopeutta pahempi juttu oli väärään asiaan keskittyminen, kun yritin hienosäätää peiliä, pyörällä rupesin kurvailemaan. Ei kovin hyvä juttu pientareella autoa etsiessä. Splät, ai tuossahan se olikin pääni päällä... Takakeno on paljon parempi kämmenselkäpeilille kuvittelisin. Sellaisessa harmittaa, jos kiinnitys on vaikeaa purkaa, kun hanskat hajoavat ajan kanssa.

Näin täällä jossain linkitetyn videon jostain sakemannista kaatumassa kisassa ja hänen videoissaan näkyy, kun hän lasketteli käsi maassa käyttäen hanskaa, jossa on kämmenessä paksu metallipala. Vartijoille on ainakin muovipohjaisia turvahanskoja eri puolilla sijaitsevin vahvikkein kovalla hinnalla myynnissä. Tiedättekö, löytyykö kestävämpää hanskaa, jossa ksäi ei kuumalla hikoa valtavasti ja jossa olisi metallinen kämmensuoja? En ole vielä löytänyt sellaista, mutten ole valtavasti googlettanut nimenomaan metallivahvikkeisia hanskoja. Nahkaisetkin hanskat hajoavat käytössä, joten vahvikkeet voisivat auttaa ja sellaiseen hanskaan ehkä kehtaisi laittaa kunnolla kiinni kämmenselkäpeilin.

XXL.fi Suomenoja aukeaa huomenna ja siellä on Northwavelta 140 € maastokenkä 49,90€ kohtuullisen jäykällä pohjallisella. Painoa 349 ilman klossia ja klossia ei tainnut olla mukana. Joten ei ihannepaino, mutta paljon parempi kuin nykyinen kenkäni ja ainakin pohjalta järeämpi. HInta on alle kolmasosa saman firman normaalisti saatavilla olevaan vähän kevyempään kenkään verrattuna. Yläosasta ja holvituesta kummastakaan ei minulla ole hajua, kun en ole käynyt katsomassa niitä. Haittana on se, että Suomenoja on kaukana minusta, on kylmää ja tuulista mennä aamukuudeksi. Erehdyin Vantaan liikkeen avajaisiin ja jonossa sijalla 1000 ei naurattanut, joten menin pois ennen kuin pääsin sisään. Ei huvita toistaa.

Kyllä mä peilistä kirjoitin ennen Aria viestissäni ennen hänen viestiään :-) En uskalla pientareelle ajamaan ennen kuin peilin laitan joko pyörään tai kypärään. Siihen Ari kommentoi. Olen kyllä nähnyt kyseisen ilmiön täällä :-) Hyvä niin. Samaan olen syyllistynyt frisbeegolfhommissa, eli vastaamiseen ennen kysymistä.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vph »

Toi käsipeili vaikuttaa ihan vihaisen siilin keksinnöltä, näppärä laite!

peili.png
peili.png (317.91 KiB) Katsottu 4171 kertaa
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ruahhahhaahhaaa! Noin pystyllä pyörällä tuohon kulmaan käden nosto on huomattavasti helpompaa kuin tri pyörässä nenä edellä maatessa, edes bullhorneilta ei auttanut.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jori »

Nohnoh, nyt puhutaan nojapyörästä, jossa kättä ei tarvitse nostaa ohjaustangolta taakse katsoakseen ainakaan yläohjatussa -ai niin tämähän on alaohjattu. Kävisikö silti tällainen peiliranneke. Sen voi kiertää vähän vinoon , jolloin sillä käsittääkseni näkisi käden ohi taakse ilman käden irrottamista tangosta.
Kuva
Meikkpeilinäkin se seuraisi mukana, jotta voi mennä huoliteltuna taukokahville. :)
Alaohjatuissa kai käyttävät enimmäkseen kypärä- tai ajolasipeilejä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kokeilin juuri tuota sijoitusta, mutta paralleelina kämmenselän kanssa triathlonpyörässä. En meikkaa ja tuo on Brittipeili, väärä käsi. Mulle riittää Briteistä jarrukahvat väärin päin normiin verattuna :-) Mutta vakavasti ottaen, vasemman käden hanskaan kämmenselkään tai ehkä hieman oikealle siitä olisi kai "kätevintä" sijoittaa peili alaohjatulla pyörällä, jos hanskaan sijoittaa peilin. Ja käyttäminen lienee miljpoona kertaa helpompaa kuin tri etunojassa peili kämmenselässä. Kuinka usein kämmenselkäpeilillä häikäisee itsensä auringosta johtuen? Illalla alamäessä matkalla itään tai aamulla länteen? Kypäräpeilissä ei ollut koskaan sitä ongelmaa, että aurinko olisi paistanut peilin kautta silmään -ehkä olin vain onnekas.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mulla on ihan hyvin pelittänyt Zefal Z-Eye kypäräpeili. Vähän huonommin siitä nyt näkee kun on pitänyt ottaa kaukolasit käyttöön mutta meinaan sillä pärjätä sekä maastossa että maantiellä, kuten tähän asti on käytäntönä ollut.

Omat kengät on kaikki jostain tarjouslaarista, NorthWave:n koot on ainakin talvikengissä about samat kuin Shimanon ja Vauden , eli 43 on kutakuinkin sopivat 42-42.5 koipeen. Simpan kengät ei ole ihan keveimpiä mutta vasta nyt on yhdet kengät ajettu loppuun ja nekin on "halpis" maantiekengät jotka on pilattu maastoajossa ja huonoimmilla keleillä.

Nuo "halpis"-kengät on sellaset joihin menee sekä SPD (2-pulttiset maasto-) että SPD-SL (3-pulttiset maantie-) polkimet. SPD klossit tuntui muovipohjien läpi ihan selvästi kunnes hankin kenkien ja klossien väliin kuuluvat sovittimet joilla kengistä tuli kelvot ja kävelykin helpottui (sileämmällä alustalla).

Niiden seuraajat on samat kengät mutta maastokäyttöön tarkoitetut. Makso alle 50 € ihan kivijalkakaupasta, ei vanhat maksaneet paljoa enempää verkossa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Mistä tuollaisia alennuslaareja löytää? Mikä kenä ja mikä myyjä?

Minulla on käytetty ja käyttämätön Z Eye ja käytetystä irrotin levyn, jota käytetään kiinnitykseen ja työnsin peilin tangon vasemman ohjaustangon ja otepehmusteen väliin ja kiristin suuren nippusiteen tangon ja ohjaintapin ympärille plus lisäsin sinitarraa ja suuremman sekä paremman optiikan laajakulmapeilin sen alle. Olisi pitänyt kai kokeilla ohuemmalla nippusiteellä tai kahdella, kun tanko liikkui koko ajan. On aika tarkkaa pyörään istuminen, etten jalalla tökkää peilejä vinoon. Kun väänsin moneen kertaan ajon aikana peiliä osoittamaan oikeaan sivusuuntaan, ohjaus heitteli. Peili kääntyili tärinästä ja mahdollisesti hihan osumisesta tankoon tai peileihin. Alamäessä tärinä jäykimmällä takapuolen jousituksen säädöllä käänsi Zefalin oman peilin alas maata kohti osoittavaksi. Pöh. Sama ongelma esiintyi kyppärään kiinnitettynä tri pyörässä. On kai pakko käyttää pikaliimaa tangon ja kädensijapehmusteen yläpuolelle suoraan ohjaustankoon kiinnittämiseen. Etuvaihtajan tappiin ja jarruihin pääsin esteettä käsiksi hanska kädessä ilman pelkoa peilien tielle tulemisesta.

Valuin peffapehmusteisen pyöräilyhaalarinkin kanssa penkistä, joten luutlavasti polkimet ovat turhan kaukana. En näe ulkopuolella mitään, mikä olisi niin jäykkää, että estäisi puomin työntöä taakse, mutta ei se mokoma liiku yhtään enemmän taakse. Ristiselästä oslen välillä pois keskilinjasta ja se syö tasapainon, kun en ole 50/50 painoltani sivusuunnaassa koko ajan. Kitkaiset vaatteet eivät estä valumista, mutta haittaavat tehokkaasti sivuttain keskiviivalle siirtymistä ja peffan taakse paikalleen penkille siirtymistä grr. Painaa peffaakin väärässä paikassa istuminen. Unohdin kuvata pyörän etupään diagnoosia varten syystä, mikä estää puomin taaemmaksi siirtämistä. Luulen, että noin 2 cm olisi hyvä taakse siirto. Sama asia kai syntyisi 140 mm kammilla, joilla olisi helpompi pyörittää, mutta nyt jo on ykemmillä vaihteilla vaihteiden välit rasittavan suuret kiihdyttämisen kannalta ja alimmat vaihteet reilusti alle kävelynopeuden.

Pyörä muuttuui vakaammaksi ajaa alamäessä töyssyistä huolimatta vauhdin kasvaessa kin keskinopeuksilla. GPS päällä Sportstracker (tiedän epätarkaksi) appin avulla väitetty polkematon suurin nopeus töyssyisessä alamäessä 40 km/h kertoi lähinnä mäen lyhyydstä, vaikka jyrkkyyttä olikin. Kokeeksi suurimmalla eturattaalla parin sadan metrin kiihdytyksellä suurin nopeus tasaisella, luulen kohttuuliisen pienessä tuulessa huippunopeus oli 36 km/h. Vaihteita oli jäljellä, mutta en olisi kai yhtä suurempaa vaihdetta jaksanut pyörittää ja silloinkin kadenssi olisi pudonnut luultavasti liian alas. En laskenut, millä vaihteella olin tosin yhdeksästä. Jos arvata pitäisi 6 tai 7.

Ylämäet menivät jostain syystä mutkaisemmin kuin ennen. Arvaukseni syistä ovat kovimmat ryntäilyt tähän asti, pisin reissu ja eniten ylämäkiä. Eli jalat hapotti kivasti ja säästin koipia tulevien mäkien nousuun ja viimeisenä Linnanmäki ylös otin kärsimyksen rajaamisen kanalta, kun oli jo ihan hapokas olo ja hiki päällä :-) Aiemmin jäykistin sisäreisiä ja pidin paremmin tasapainoa ja suoraa viivaa yllä ylämäissä, nyt lsumuilin ja hitto, että kiemurtelin paljon. Ei johtunut pelkästään väärässä asennossa istumisesta. Koko ajan en ollut pois ihannepaikasta.

Noin 50 minuuttia ajoa valot ja kaksi datantutkimistaukoa mukana, matka 12,22 km, koko ajan pieniä mäkiä matkassa vähintään ja useampia pienellä eturattaalla ja pienillä vaihteilla jalat hapoilla tehtyjä pienen vauhdin nousuja. Noin 54 % tämän pyörän massalta olevalla tri pyörällä mäet kiipeytyvät ihan eri tavalla ja vauhdilla.

Etupuolen jousituksen säätöihin pääsin helposti käsiksi ja kireimmästä asennosta helpottaminen auttoi mukavasti surekassa kunnossa olevien teiden töyssyjen tasoittamiseen. Seuraava testi on takajousituksen pehmentäminen.

Edelleen sain tietoisesti rentoutua ja nojailla kauemmas penkkiin taakse, mutta osasin hieman paremmin rentoutua ja ohjailla ilman, että kiristän keskivartalon lihaksia. Olen silti aivan liian jäykkä vartalon lihaksilta. Kädet ovat vähän rennompana ja ovat jo ihan ok, paitsi ylämäissä tuppaan pitämään käsiä liian kaukana kyljistä vähän jännittyneinä. Nyt ei enää liiasta vetelystä tai ohajustappien puristamisesta kädet ärsyyntyneet. Knpa saisi keskivartalonkin rentoutettua yhtä paljon ja yhtä nopeasti. Kilometrejä tarvitaan lisää. Itseluottamusta on lisää varsinkin yremmissä mutkissa ja suremmissa vauhdeissa, mutta vielä tuli yksi ongelmakohta ohjaukseen ylääkien ulkopuolellakin. Kuitenkin niin paljon rennompaa oli ajo, että nautinollisus ajamisessa meni ohi tri pyörän, vaikka vauhdit ovatkin alemmat ja paskanjäykkyyttä hätäsellaisen muodossa on vielä olemassa, kun ei hienosäätö ja reagointinopeus ja ohjauksen tarkkuus vielä olekaan pystärin tasolla. Lähelläkään. Ei passaa kaahailla, kun ihmisiä on ympärillä ja pitäisi kai suosiolla uskoa, että kapeilla pyöräteillä vastaantulijoiden vuoksi kannattaa nousta pystyyn istumaan ohjauksen tarkentamiseksi. Edistystä tulee. Nyt oli fyysysiseti vaativin ajo ja jo aiemmin nilkan vamman alueella oli jänteissä jäykkyyttä ajon jälkeisenä päivänä. Huomenna voi olla paikoin jäykkää.

Surffailin jalakholvituki-infon ja tuotteiden perässä. Sellaisiakin löytyy, saatan ostaa jalkaterän ympärille pujotettavan mallin, jossa on jalkaholvia kohottava geelipussi, jonka ei pitäisi lähteä vaeltamaan pois paikaltaan. Lääkärin määräyksestä tarvitsen holvin kohottajaa. Thinsoles -niminen tuote on kehuttu ja kengästä toiseen siirrettävä pohjan jäykistäjä, jos se osoittautuu tärkeäksi. Tosiaalta mitä pyöreämmin pyöritin nyt, sitä vähemmän painetta kohdistui pohjalliseen ja tehovektorit taisivat suuntautua yläosaan jäykempiin paikkoihin tai tukevampia rakenteita vasten, kun en kaahatessa huoammnut kengän yläosan venyvän. Toisaalta kovaa työskennellessä en ehkä huomannut moisia pikkuasioita. Oli ihan riittävää fyysistä kärsimyspalautetta tulossa muutenkin, joten jalkapöydistä tuleva info saattoi jäädä tärkeämmän ja tuskaisemman palautteen alle. Näin lyhyessä ajassa ei tullut ongelmia jalkapohjiin, mutta kesällä monin verroin pidemmät reissut vasta kertovat totuuden.

Oli taas ihan kivat tulet koko ajan, jos ei ajanut tuulelta suojatussa paikassa. Kylläpä on yllättävän neutraali tuulelle kaikista suunnista tämä pyörä ohjaukseltaan.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vph »

vaaka kirjoitti:

Unohdin kuvata pyörän etupään diagnoosia varten syystä, mikä estää puomin taaemmaksi siirtämistä. Luulen, että noin 2 cm olisi hyvä taakse siirto.

Mulla oli scorpparissa ihan sama tilanne, halusin etsiä ja kokeilla ajoasentoa myös lyhyemmällä puomilla, mutta liikeraja tuli vastaan. Lyhensin puomia pari senttiä sahaamalla. Helppo homma, ei tuon kanssa kannata kauheasti pähkiä, vaan kokeilla. Täälläkin monesti nähty kikka, paperisuikale putken ympäri, auttaa tekemään suoran sahauslinjamerkinnän ja alumiinihan sahautuu rautasahalla nopsasti ja helposti. Ja kevennystä tulee samalla :wink:

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Selkisi puomitilanne. Nyt menen ohjekirjan vastaisesti ja uhkailevat rungon hajoamisvaaralla, kun säätöruuvien takana olevasta tarkistusaukosta näkyy puomi. Ei saisi näkyä. Oletan vamistajan pelkäävän vipuvarren rasittavan runkoputkea.

Tämä on vanhempi teräsrunkoinen malli ja en panisi pahakseni painon pudotusta puomia lyhentämällä. Laitoin äsken muotoutuvaa vaahtomuovia penkin kiinnitystarran taakse ja pitää ajaa nähdäkseni, miltä tuntuu. Yllättävän paljon nousin ylemmäs, mutta silti jalka ylettää hämmentävän hyvin maahan. Penkin yläreuna ei ylety yhtä ylös kuin aiemmin, joten niskatuen tekemisen todennäköisyys nousee.

Pitää ajaa lisää ennen päätelmien tekoa. En liimannut peilin puomia vielä nippusiteeseen ja vielä kauempana on ohjaustappiin liimaus. Olisi 5 mm kapeampi Kojak odottamassa eturenkaan paikalle laittamista. On aika härskinnäköiset sivuseinien murtumat kymmenvuotiaissa Marathon Racer 40 millisissä. Minulla on myös samanlainen Indonesian tuotannon uusi, mutta manuaalin 32 mm minimilevyisestä suosituksesta huolimatta hotsittaisi kevyempi ja kapeampi rengas. Gatorskin 509-28 on tuotannossa ja paljon kevyempi huonommin suojattu Grand Prix on saatavilla ulkomailta, mutta on poistunut tuotannosta. Jis jää koukkuun kevyeen ja ei ole saatavissa -argh. Polvi kiittäisi keventämisestä. En ole setvinyt maksimikantokykyä noille renkaille ja se voi muuttaa pähkäilyä.

Takajousta säädin ensimmäistä kertaa ja pehmeystestit optimiasetuksien hakemiseksi on tekemättä. Lisävaikeutta tulee renkaiden mahdollisista muistakin eroista kuin mitoista. Kapea rengas auttaisi jalan saamisesta maahan ja ennen päätöksen tekoa on muutkin ajogeometriaan vaikuttavat muutokset kokeiltava. Tiedän paremmin jatkon, kun vaahtomuovikoroke on testattu, mutta ensimmäinen koko ja muoto ei ehkä ole lopullinen. Ja nyt sataa lunta. Ei oikein hotsita ajaa tällä kokemuksella lumella ja roiskia rapaa pyörälle. Ehkä illemmalla lumi on sulanut.

En halua tehdä kokeilematta peruuttamattomia päätelmiä puomin lyhennystarpeesta. Liian lyhyttä puomia on vaikeaa pidentää. Lyhennys pakottaa säätöjen tekoon luultavasti. Jos sitten taas muuttuu asiat... nyt jo penkin kallistus taakse ja sitä seurannut ohjaustankojen kääntö taakse vaikutti jarrutuntumaan ja eturattaiden vaihtamiseen. Vaihtotappi ääriasentoon vie ketjua liiaksi ohi suurimmasta rattaasta ja keskimmäiseen osuminen molemmasta suunnasta on vaikeampaa.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vph »

Kuinka niin ohjekirjan vastaisesti? Ohjekirjahan kehottaa lyhentämään puomia, jos on lyhytjalkainen. Manuaalin mukaan 10 cm riittää puomin sisäkkäinoloa.

Puomin takapää , puomin loppu, ei saa näkyä tuosta säätölovesta. Katkaisuvaraa on varmaan vaikka kuinka paljon, mutta sehän on helppo tarkastaa, kun vetää koko puomin ulos ja katsoo vaikka silmillään kuinka paljon menevät sisäkkäin nykysäädollä. Makuasia, mutta itse kyllä kokeilisin lyhentää puomia ja ajaisin muutaman satasen ja toisenkin tunnin, ennen kuin kävisin liimailemaan vaahtomuovinpaloja penkkiin.

Jos sulla nyt on säätövara ihan ääriasennossa, etkä pysty enää säätämään sitä lyhyemmäksi, niin se puomi on vaan liian pitkä. Säätövaraa on hyvä olla kumpaankin suuntaan, kun joku päivä vaihdat kenkiä, klosseja, kampia tai polkimia. Tai vaikka villasukan paksuutta sandaaleissa :roll: .

Ketjua voi joutua lyhentämään puomin pituussäädön jälkeen, mutta vasta kun on löytänyt hyvän ja varmasti lähelle oikean pituuden. Muihin säätöihin en oikein käsitä että tuo vaikuttaisi. Jos etuvaihtaja menee yli isoimman "rattaan", niin sen vaihtajan H-rajoitinruuvi kaipaa ruuvausta. "Rattaan" on lainausmerkeissä, koska https://www.google.fr/search?q=rattaat& ... CAYQ_AUoAQ

Boomboom.PNG
Boomboom.PNG (254.13 KiB) Katsottu 3685 kertaa
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

En ole vaivautunut high limitin kanssa, kun on luultavaa, että menee puomin sahailuksi. Manuaalissa tosiaan sanottiin, ettei puomi saa näkyä rungon tarkistusaukosta. Siinä se ongelma on, kun puomi tukkii aukon. En todellakaan halua tehdä ylilyöntiä puomin lyhennyksessä, kun en varmaksi tiedä, olenko viimeinen omistaja. Pidemmälle on huonoa myydä liian lyhytpuomista :)

En ole liimannut muovautuvasta vaahtomuovista leikkaamaani palaa kiinni mihinkään. Se makaa istuinpatjan kiinnitystarran takana. En uskaltanut ajaa ollenkaan, kun märkää on vielä maassa ja Kaisaniemen mittari näyttää lämmöksi 0,3 ja jääksi oli lumi mennyt paikoin. Huomennakin menee pitkään pakkasen merkeissä ja pitäisi mennä töiden takia nukkumaan pian nollan yöityksen jälkeen höh.

Katselin Kojakin 559-35 painoa taittuvana. 295 g ei ole paha. Kestävyydestä en tiedä. Saatavuuskin on rajallista Suomessa tietääkseni. Nykyrengas on virallisesti 465, joten ok ero. Eteen olen jo ostanut 406-35 Kojakin ja siinäkin on kolminumeroinen kevennys. Pyörivää massaa on kengissä liikaa ja homma pahentui, kun Spessun mittarin mukaan tarvitsen korkeimman holvituen pohjallisen. Ihan mukavasti meni CT-40-kenkään. Luin ohjeita pohjallisista, että pitäisi tuntua seisoessa ikävältä, jotta ajaessa tuntuu hyvälle. Tein ajamatta äärimmäisyystestin ja onhan pohjallinen aika paineistava, kun se on Shimpan oman sisäpohjan päällä :D Luin varoituksia virheen korjaamisesta toisella virheellä minimalistikenkäleiriläisiltä. Ajaminen kertoo, saanko edes lyhyen tähtäimen iloa. En aja alkuun ainakaan tuplapohjallisilla älkää huolestuko.

Vastaa Viestiin