Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

jviirret kirjoitti:
rutunen kirjoitti:

Aika jännä että on mennyt noinpäin että painon kaa harittaa ja tyhjänä auraa. Täällä kerrotaan että pitäisi käydä toisinpäin, ja ymmärtääkseni toi pätisi Mangoonkin kun sama tekniikka käytössä.

Tuossa ei kai ole huomioitu korin muodon muutoksia? Vai muuttuko muoto merkittävästi kun istuu kyytiin, läheneekö iskarien yläpäät toisiaan?

Jukka

En osaa vastata. Korjasin tuon ylemmän kommenttini tämän vastauksen jälkeen kun itselläkin oli menneet nuo auraus/haritus väärinpäin. Ihmettelin siis sitä jos Terpalla menee just eri tavalla noi kuin Velomobiel.nl:n ohjeissa.

Quest Carbon -2015

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:

, läheneekö iskarien yläpäät toisiaan?

Tohon en osaa sanoa, että läheneekö, mutta luulisin, ei toi niin jäykkä ole... Ero ei ollut iso mutta kuitenkin sellainen, että minäkin sen nippa nappa saan mitattua.

Muoks. Ja mullahan siinä ei käytännössä jouset juuri jousta kun siellä on vaan ne lyhyet jäykät jäljellä, en tiedä miten se vaikuttaa sitten muutoksiin painon kanssa/ilman.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 08.05.2015
Ajokilometrit yhteensä: 374

Säädin takavaihtajan vaijeria löysemmäksi. Säädin L ja H -ruuvit siten, että ne menevät aavistuksen verran leveälti, eli molemmille ulkopuolille kasettia, mutteivät kuitenkaan niin paljoa että ketju tipahtaisi ulkopuolelle. Jätin vaijeriin reilusti löysää ja sitten kiristin sen säätöruuvilla. Kun vaihteissa alkoi mennä ysiltä ykköstä kohti (pienemmältä rattaalta isommalle) niin säätöruuvia piti edelleen kiristää, että kaikki vaihteet saa päälle. Takaisinpäin mentäessä sitä joutui löysäämään. B-tension on säädetty kans.

Johtopäätös: jokin mättää. Oppaissa neuvottiin tarkistamaan että vaihtaja on varmasti ehjä ja suorassa. Lienee aika turvallista olettaa että on suora, koska uusi. Oppaita on katottu älytön kasa ja kukaan ei väitä täällä eikä siellä, että L ja H vaikuttaisivat mihinkään muuhun kuin vaihtajan ääriasentoihin. Kaikissa ja kaikkialla sanotaan samat yksinkertaiset jutut.

Kuitenkin toissapäivänä kun kaverin kanssa säädeltiin kaksi tuntia L ja H -ruuveja mielivaltaisesti niin se vaikutti todella selkeästi siihen, mitkä vaihteet eivät meinanneet pelittää milloinkin. Jos ne vaikuttaisivat vain ja ainoastaan liikettä rajoittamalla äärivaihteilla, niin miten saan sitten selitettyä sen, että osa vaihteista meni päälle ja osa ei? En tajua.

Ovatko muut Quest/Strada/Mangokuskit huomanneet että tuossa olisi joku jippo? Pyrin siis siihen että kaikki vaihteet vaihtuvat täydellisesti eikä rolise ollenkaan.

Quest Carbon -2015

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja terppa »

Mangossa vaihteisto on vähän erikohdassa eli väliakselilla penkin alla mutta itsellä on joskus vaihtajan asento ahdistanut eli se jollain vaihteilla on ottanut kiinni koriin ja siksi kanittanut, onko tämä Questissa mahdollista?

Vaijeri on varmaan kunnolla kiinni ettei pääse elämään vaijerin/vaihtamisen mukana? Kyllä mulla on säätynyt ihan vaijerin kireyttä säätämällä mutta muistaakseni se lopullinen hienosäätö on aika vähästä kiinni.

tai kattelinpa kuvia :) ongelma pysyy vaikka ajaisi ilman tota kantta?

quest vaihteisto.jpg
quest vaihteisto.jpg (16.39 KiB) Katsottu 3773 kertaa

Muoks. kinnereillä on sielu ja niillä on tiettyjä inhimmillisiä piirteitä eli ne toimii paremmin jos niitä muistaa välillä silitellä ja jutella mukavia :mrgreen: ainakin mä luulen niin :oops: italialaisiin skoottereihin se ainakin tepsi...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

terppa kirjoitti:

Mangossa vaihteisto on vähän erikohdassa eli väliakselilla penkin alla mutta itsellä on joskus vaihtajan asento ahdistanut eli se jollain vaihteilla on ottanut kiinni koriin ja siksi kanittanut, onko tämä Questissa mahdollista?

Vaijeri on varmaan kunnolla kiinni ettei pääse elämään vaijerin/vaihtamisen mukana? Kyllä mulla on säätynyt ihan vaijerin kireyttä säätämällä mutta muistaakseni se lopullinen hienosäätö on aika vähästä kiinni.

tai kattelinpa kuvia :) ongelma pysyy vaikka ajaisi ilman tota kantta?

quest vaihteisto.jpg

Muoks. kinnereillä on sielu ja niillä on tiettyjä inhimmillisiä piirteitä eli ne toimii paremmin jos niitä muistaa välillä silitellä ja jutella mukavia :mrgreen: ainakin mä luulen niin :oops: italialaisiin skoottereihin se ainakin tepsi...

Questissa pitää olla painoa ettei ota kiinni kanteen tai runkoon.

Quest Carbon -2015

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja TMS »

Ei mun Stradassa vaan tarvi olla painoa päällä ettei vaihtaja ottaisi kiinni. Itselläni on aina takavaihtaja toiminut kuin ajatus, paitsi kerran kun takakiekon kiinnitys pääsi aukeamaan ajossa kun olin jättänyt sen liian löysälle ja ilman ruuvilukitetta.

Kyllä kuulostaa siltä että jotain hämärää tässä nyt on, takavaihtaja tai sen korvake on päässyt vääntymään tai sitten vaijeri ei luista kunnolla.

Voisithan rutunen ottaa jokusen kuvan siitä takavaihtajasta ja mistä kohdin se ottaa koriin kiinni?

Viimeksi muokannut TMS, 09 Touko 2015, 21:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Kyllä mulla on säätynyt ihan vaijerin kireyttä säätämällä mutta muistaakseni se lopullinen hienosäätö on aika vähästä kiinni.

Näimpä. 1/4osa kierrosta on maksimi mitä voi kerralla pyöräyttää näissä mun LWB-pyörissä. Jos säätää vaihteet kohdilleen nollakelillä niin kesähelteellä pitää säätää uudelleen ja taas syksyllä kun kelit kylmenee. Runko venyy eri tavalla lämmetessään kuin vaijeri.

rutunen kirjoitti:

Kuitenkin toissapäivänä kun kaverin kanssa säädeltiin kaksi tuntia L ja H -ruuveja mielivaltaisesti niin se vaikutti todella selkeästi siihen, mitkä vaihteet eivät meinanneet pelittää milloinkin. Jos ne vaikuttaisivat vain ja ainoastaan liikettä rajoittamalla äärivaihteilla, niin miten saan sitten selitettyä sen, että osa vaihteista meni päälle ja osa ei? En tajua.

Jos ääripään ruuvi on liian kireällä ja väkisin painat vivusta vaihtajaa sitä vasten niin systeemi antaa jostakin periksi. Joku muovi osa vivussa, silikonipinta vaijerin kuoressa tai muovinen kuoren päätynippeli. Vaijeri siis vähän löystyy ja lopputulos on sama kuin olisit tehnyt löysäämisen barrel adjuserista. Aikansa kun niitä toppareita vasten vaihtajaa painelee niin menee jotakin jostakin rikki :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

TMS kirjoitti:

Kyllä kuulostaa siltä että jotain hämärää tässä nyt on, takavaihtaja tai sen korvake on päässyt vääntymään tai sitten vaijerilla ei luista kunnolla.

Mäkin kyllä tarjoisin seuraavaksi tutkimisen kohteeksi sitä, että liikkuuhan vaijeri tarpeeksi hyvin? Vaijeri + kuori on tietysti uusi, kun pyöräkin on, mutta voihan niissä olla valmistusvikaa tai vaijeri tekee liian tiukan mutkan jossain kohtaa. Huonosti liikkuva vaijeri vaikuttaa selvästi ainakin siihen, kun vaihtaa isommalle vaihteelle (pienemmälle rattaalle), koska se on se suunta, jossa vaihtajan jousi tekee työn ja vaijerista vain annetaan löysää. Jos vaijeri on tahmassa, niin jousi ei jaksa vetää.

Noista L ja H -ruuveista. Kyllä mä komppaan Jukkaa. Niiden toiminnan voi ihan silmällä todeta, eli ne ovat vain mekaaniset rajoittimet ääripäihin. Kun ollaan pakan keskivaiheilla, niin ne eivät edes kosketa vaihtajan liikkuvia osia. Mutta säätäisin ne kyllä niin, että vaihtajan häkki on ihan suorassa sekä pienimmällä, että isoimmalla rattaalla (ei yli, ei ainakaan paljoa).

Viimeksi muokannut J-Drums, 09 Touko 2015, 15:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja jori »

En tiedä rakennetta sen tarkemmin kuin tästä kuvasta näkyy, mutta paitsi vaijerin, pitää myös vaijerin kuoren päästä vapaasti liikkumaan vaihtajan mukana.
Kuva
Vaijerin kuoren kiinnityspiste vaihtajan päässä liikkuu hiukan eri vaihteille siirrettäessä, jos tämä liike ei pääse vapaasti toteutumaan, tai vaijerin takakautta kiertämä mutka on liian jyrkkakaarteinen, voisi tulla kuvatun kaltaisia oireita. Jos vaihtaja on sellainen, että vaijeri tulee etusuunnasta, on tämä vaijerikuoren liikkumismahdollisuus eteen ja taakse vieläkin tärkeämpi. Tämä oli vain arvaus, mutta kannattaa tarkistaa myös tuosta näkökulmasta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

Yksi juttu tuli vielä mieleen - onhan ketju sopivan mittainen? Liian pitkä/lyhyt ketju voi kanssa sotkea vaihteita tai ainakin mulla on käynyt niin. :oops:

Sorry, jos tulee liian itsestäänselviä ehdotuksia. Jos näin kävi, niin ignore ja hyppää yli. :)

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 12.05.2015
Ajokilometrit yhteensä: 400

Otin videota tuosta takavaihtajan hankaamisesta, jos vaikka TMS näkisi mitä eroa tuossa peräosan muotoilussa on Stradaan verrattuna. Olen nyt ajellut Fuegolla koska tuo vaihtaja ja oikea etukotelo sapettavat. Niiden ratkominen siis edelleen käynnissä. Otin vaihtajan vaijerin irti ja laitoin siihen reilusti öljyä. Se oli valmiiksi jo aika liukas. Reititin vaijerit uudelleen. Ne oli hirtetty kiinni nippusiteillä. Korvasin nippusiteet loivemmilla vaijerin kulmilla ja teippasin vaijerit yhteen.

Kuvassa on isoin takaratas jota voin käyttää ilman että runko ottaa kiinni pulleyyn. Neljänneksi suurin siis. Tässä video hankaamisesta kun ollaan toiseksi suurimmalla rattaalla.

Haluan päästä eroon tuosta hankaamisesta koska pelkään, että parkissa ollessa pulley voi vääntyä, tai sitten töyssyissä pulley ottaa osumaa kohtalokkain seurauksin. Tähän mennessä aspa on ollut ihan mielettömän toimivaa niin Pieterin kuin VM.nl:nkin puolelta joten toivon, että homma ratkeaa sitä kautta.

Niin, se toinen homma on se, että aina kun vähänkin kaartaa vasemmalle niin kuuluu sellainen jaksoittainen ääni oikeasta pyöräkotelosta. Mittailin äsken noita sauvojen näkyviä kierteiden pituuksia ja tällaisia tuloksia tuli. Tarkoittaneeko tämä siis sitä, että vasen rengas on joko liian kulmassa tai oikea liian pysty? Tuohon kaipaisi toisilta kinneristeiltä vertailumittausta.

Viimeksi muokannut rutunen, 08 Syys 2021, 12:26. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Häkki ottaa hieman koteloon kiinni joka voi hyvin sekoittaa vaihteita. Kuten kuvasta näkyy maalikin on lähtenyt pieneltä pätkältä eli sitä pitäisi hieman leventää siitä jolloin häkki pääsis liikkumaan ilman esteitä niin voi alkaa vaihteetkin toimimaan.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja jori »

Vaikuttaisi siltä, että sinulla on liian pitkät ketjut. Laita ketju käsin suurimmille rattaille sekä edessä että takana ja lyhennä ketjusta pois ylimääräinen pituus. Isoimmilla ollessaan takavaihtajan kiristin on lähes suorana edessä kotelon sisällä. Siksi tuota koloa katteessa ei tarvita takana enempää.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

jori kirjoitti:

Vaikuttaisi siltä, että sinulla on liian pitkät ketjut. Laita ketju käsin suurimmille rattaille sekä edessä että takana ja lyhennä ketjusta pois ylimääräinen pituus. Isoimmilla ollessaan takavaihtajan kiristin on lähes suorana edessä kotelon sisällä. Siksi tuota koloa katteessa ei tarvita takana enempää.

Ketjun pituus on sopiva. Testasin sen heti ensimmäisenä päivänä kun säädin keskiön etäisyyden, juurikin yllä mainitulla tavalla. Ketju isoimmille rattaille ja sitten kokeilemaan paljonko pulleyssä on joustovaraa jäljellä. Se on muutamaa senttiä vaille ääriasennossa.

Vaikka siinä olisikin säätövaraa ollut, niin se ei poistaisi sitä tosiasiaa että pienimmillä ratasyhdistelmillä pulley menisi taakse, ja kun se menee taakse ja pyörän parkkeeraa tai jos tulee töyssy, niin silloin se ottaa osumaa. Tänään pitäisi katsella mikä on fiksuin tapa hioa hiilikuitua.

Quest Carbon -2015

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja terppa »

rutunen kirjoitti:

Niin, se toinen homma on se, että aina kun vähänkin kaartaa vasemmalle niin kuuluu sellainen jaksoittainen ääni oikeasta pyöräkotelosta. Mittailin äsken noita sauvojen näkyviä kierteiden pituuksia ja tällaisia tuloksia tuli. Tarkoittaneeko tämä siis sitä, että vasen rengas on joko liian kulmassa tai oikea liian pysty? Tuohon kaipaisi toisilta kinneristeiltä vertailumittausta.

Vasen etu:
Kuva

Oikea etu:
Kuva

Sisäpuolella on toinen samanlainen nivel eli ulkoreunan nivelistä mittaamalla renkaan kallistuskulmaa ei pysty selvittämään. Moni kinneristi on vahän "avartanut" pohjaa huoltoreiän muodossa :) http://nojapyorafoorumi.fi/download/fil ... &mode=view Questissä on vähän hankala muutenkin mitata kun kiekot on peitossa.

Näkyykö renkaissa mitään kuluma/hankausjälkeä? Tai korissa. Ei mikään tanko nappaa koriin kiinni joka resonoi? Millainen ääni on?

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin