Sivu 23/24

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Lähetetty: 14 Syys 2018, 19:30
Kirjoittaja Nojanalle
Saukki kirjoitti:
terppa kirjoitti:
rutunen kirjoitti:

3. Asentele takatukivarsi paikoilleen. Sekoile takavaihtajan kanssa niin pahasti ettet ilkeä kirjoittaa siitä tähän.

Lähden tästä nyt ansaitusti ostamaan lonkeron ja uudelle lenkille ketjut putsattuna ja puunattuna, kerron sitten illalla jos jotain ilmeni.

Elä huoli, mulla kaikki asennushommat tuntuu menevän noin :oops: Mutta lopputulos yleensä palkitsee :)

Mä oon parilla edellisellä kerralla onnistunut asentamaan ketjun kierteelle. Ketjun kans pelaaminen on yksi tympeimpiä hommia kinnerin huoltamisessa.

Tuo kierteelle asentaminen on helpoo . Kun ketjut on pitkiä ja lähes näkymättömissä . Mullakin kävi aikanaan Nazcassa niin . :oops: :oops: .


Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Lähetetty: 14 Syys 2018, 21:20
Kirjoittaja rutunen
Saukki kirjoitti:
terppa kirjoitti:
rutunen kirjoitti:

3. Asentele takatukivarsi paikoilleen. Sekoile takavaihtajan kanssa niin pahasti ettet ilkeä kirjoittaa siitä tähän.

Lähden tästä nyt ansaitusti ostamaan lonkeron ja uudelle lenkille ketjut putsattuna ja puunattuna, kerron sitten illalla jos jotain ilmeni.

Elä huoli, mulla kaikki asennushommat tuntuu menevän noin :oops: Mutta lopputulos yleensä palkitsee :)

Mä oon parilla edellisellä kerralla onnistunut asentamaan ketjun kierteelle. Ketjun kans pelaaminen on yksi tympeimpiä hommia kinnerin huoltamisessa.

Mä laitan ketjun aina nippusiteillä kiinni ja merkkitapin joka osoittaa ylöspäin-suunnan. Samanlainen tappi sinne taaemman ketjuputken ulostuloaukolle ja sinnekin nippuside merkiksi niin ei voi mennä ikinä kuin oikeinpäin.


Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Lähetetty: 14 Syys 2018, 23:41
Kirjoittaja Härski

Hmm.. Entä sit jos ketju vaikka olisikin 180 astetta kierteellä!? Noin - muutaman - oluen voimalla asiaa kun avarakatseisesti ajattelee, niin eikös ketju silloin vaihda joka kierros taivutus-suuntaa? Ja kun alue on suurempi missä ketjutappia liikutetaan, niin luulisi kulutettavan materiaalimääränkin olevan suurempi ja näin ollen ketjun kuluvan hitaammin! :mrgreen:


Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Lähetetty: 15 Syys 2018, 09:52
Kirjoittaja Vilijami
Härski kirjoitti:

Hmm.. Entä sit jos ketju vaikka olisikin 180 astetta kierteellä!? Noin - muutaman - oluen voimalla asiaa kun avarakatseisesti ajattelee, niin eikös ketju silloin vaihda joka kierros taivutus-suuntaa? Ja kun alue on suurempi missä ketjutappia liikutetaan, niin luulisi kulutettavan materiaalimääränkin olevan suurempi ja näin ollen ketjun kuluvan hitaammin! :mrgreen:

Olen miettinyt just samaa asiaa ja jos haluaa oikein hienostella, niin tekee 180° käännöksen paluupuolella.


Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Lähetetty: 16 Syys 2018, 22:29
Kirjoittaja rutunen

Tekevälle sattuu, menin katon kautta ympäri mutta en koe että oli ihan oma vika tällä kertaa.

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=2&t=658


Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Lähetetty: 18 Syys 2018, 09:16
Kirjoittaja Vilijami
rutunen kirjoitti:

Tekevälle sattuu, menin katon kautta ympäri mutta en koe että oli ihan oma vika tällä kertaa.

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=2&t=658

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että kuinka pitkä kinnerissäsi on katvealue, joka peittää näkökentästä tuollaiset matalat esteet?
Räntiksellä olen huomannut, että esteitä on tarkkailtava huomattavasti kauempaa kuin avopyörällä. Sitä ei saa kyllä millään nurin, mutta epämiellyttävä tunne, kun epähuomiossa varautumatta ajaa johonkin pattiin tai kuoppaan.


Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Lähetetty: 18 Syys 2018, 16:50
Kirjoittaja vaaka

Olen pitkään miettinyt, auttaisiko kinnerissä esteiden näkemiseen etupäässä pohjan ja alaosan nokasta läpinäkyvyys. Toistaiseksi en ole nähnyt kinnereissä läpinäkyvyyksiä, mutta joskus oli kuva levystä tötteröksi taitettu etukate keskellä olevalla reiällä. Katto ylettyi pidemmälle kuin muut osat, joten osittainen sadesuoja ajon aikana oli tuuletusaukon ja tähystysreiän ohella. Säilyttäen varjostuksen auringolta.

Ei ole tainnut vielä nokkavaurioista kinneriä olla kukaan korjannut läpinäkyvällä materiaalilla.


Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Lähetetty: 18 Syys 2018, 17:30
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:
rutunen kirjoitti:

Tekevälle sattuu, menin katon kautta ympäri mutta en koe että oli ihan oma vika tällä kertaa.

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=2&t=658

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että kuinka pitkä kinnerissäsi on katvealue, joka peittää näkökentästä tuollaiset matalat esteet?

Testasin omalla Questillä - yllätyin kun ensin laitoin silmämääräsesti 2 tiiltä muutaman metrin keulasta, enkä nähnyt kumpaakaan. 7,5cm ja 13cm tiilet esteinä - matalampi näkyi 7,5m päästä ja korkeampi 6m päästä kun nojasin niskatukeen.


Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Lähetetty: 18 Syys 2018, 22:08
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Testasin omalla Questillä - yllätyin kun ensin laitoin silmämääräsesti 2 tiiltä muutaman metrin keulasta, enkä nähnyt kumpaakaan. 7,5cm ja 13cm tiilet esteinä - matalampi näkyi 7,5m päästä ja korkeampi 6m päästä kun nojasin niskatukeen.

Tuohan on selvästi syy tuolle edellä kerrotulle onnettomuudelle. Matalaa estettä ei näe enää noin läheltä. Eipä siis ihme, että uudemmissa malleissa on katteeseen muotoiltu se decolté.

Entäpä, jos kurkottaa päällä sivulle. Näkeekö etukummun sivuitse paremmin eteen. Jos tuosta on hyötyä, pitää miettiä, voisiko peilin sisäsivulle tehdä toisen peilipinnan, jonka kautta näkisi keulan sivuitse eteen alas. :?

Racehoodillisissa voisi kuvitella asentavansa hoodiin pari peiliä periskoopiksi niin, että näköpiste siirtyisi edes otsan korkeuden verran ylemmäs. Tuon vaikutus on jo merkittävä, sillä polvikumpu on niin lähellä silmiä, että 14 cm silmäkorkeuden siiro muutaa kulmaa 8°jyrkemmäksi.

Lazy readers.jpg

Asiaa pitää miettiä, sillä tämä on oikea ongelma, mikäli aerodynaamisilla ajoneuvoilla aletaan enemmälti ajaa liikenteessä. Tuskin ne kameran kautta ajettavat järjestelmät kuitenkaan kovin nopeasti yleistyvät. Ja niissähän on auttamatta kapea näkökenttä –vai onko. :?


Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Lähetetty: 18 Syys 2018, 22:20
Kirjoittaja PW

Se on pienestä kiinni jos ei nojaa niskatukeen näkee lähemmäs ja sivukautta tietyst viel paremmin.


Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Lähetetty: 19 Syys 2018, 07:01
Kirjoittaja vaaka

Ettei olisi over engineeringiä yksinkertaisen ratkaisun sijaan? Toki koivet ja koneisto blokkaa osan näkyvyydestä, mutta koipia voi siirtää, kuten päätä tähystääkseen väleistä, jos nokasta näkee läpi. Läheltä tähystys kauempaa havaittuun esineeseen ei ole vaikeaa.

Aika kierosilmä saa olla, jotta voi katsoa kauas ja sivuille, kun myös vahtaa läheisiä esteitä. Se ongelma ei vähällä ilman kameraa ja silmälasinäyttöä taida olla helposti ratkaistavissa. Ei uutta.

Kun olemme havainneet meidän ja autoilijoiden rajallisen havainnointikyvyn, omaan näköön voi vaikuttaa kameralla ja siihen kytketyllä silmälasinäytöllä. Näkee kahteen suuntaan tai useampaan yhtäaikaisesti, kuten autoissa, joissa on kameroita. On makukysymys, mihin suuntiin kameran laittaa, yksi mahdollisuus on eteen alas läheisiä esteitä näyttämään. Eli ehkä periskooppi olisi melkein yhtä hyvä, mutta yksinkertainen halpa ratkaisu myös. Ainakin kevyempi muokkaus kuin nokan uusiminen.

Uusien teossa suositan läpinäkyvyyttä, kun se ei oikein ole pois kuin kukkarosta, jos haluaa tehdä kestävästä läpinäkyvyyden pitkään säilyttävästä matskusta. Halvalla pääsee, jos hyväksyy himmentyvän helposti naarmuuntuvan materiaalin. Vaihto tuollaiselle ei ole ehkä iso homma, jos suunnittelee koriin vaihtamisen helpottamiseksi rungon vaihto-osan ympärille rimat, mihin kiinnittää läpinäkyvän osan.

En ole ikinä tajunnut kuin kustannus-, yksinkertaisuus ja yksiosaisen kotelon kestoargumentin eteen alas näkyvyyden parantavan läpinäkyvän nokan pois jättämiseen kaupallisissa tuotteissa. Pidän turvallisuutta niin tärkeänä, etten ymmärrä sen kanssa pelleilyä. Varsinkaan itse tehdyissä. Jos kinneri mahtuisi talon tiloihin ja olisi helppo siirtää varastoon ja sieltä, en haluaisi läpinäkymättömyyttä nokkaan.

City on täynnä kaikenlaista estettä. Pari kesää sitten uutisoitiin katujen rasvauksesta. Melkein osuin 3 mm paksuihin rasvapötkylöihin keskustassa triathlonpyörällä. Oli pieni kontrasti mustahkolla öljyisellä matskulla asfalttiin ja viime hetkellä havaitsin. Pienestä vauhdista huolimatta, kun oli juuri ennen suojatietä. Helsingin kadut revitään auki joka kesä ja niittejä, nauloja ym. on kaduilla. Oliko Esko, jolta puhkesi Marathon raksan vieressä?


Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Lähetetty: 19 Syys 2018, 07:56
Kirjoittaja PW

Epäilen, ett läpinäkyvä keula tämmöseen ongelmaan auttas. Kaareva pinta yli metrin päässä silmistä :? Lisäksi pitäisi vuoroin katsella sisäkautta ja vuoroin kannen yli vauhdissa :? Monissa malleissa ongelma on huomioitu, tekemällä keskelle keulakantta "kanjoni", Waw, DF, Mulsanne ym.
Ps. Ite en oo tätä suureksi ongelmaksi vielä kokenut kun ei oo sattunut mitään - kop, kop.


Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Lähetetty: 19 Syys 2018, 09:13
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Asiaa pitää miettiä

Sinullahan on ratkaisu tähän, mutta et halua leimautumisen pelossa tuoda joka ongelmaan samaa ratkaisua esille ;)
Lyhyemmät kammet. Niillä polvet nousevat paljon vähemmän ja keulasta voi tehdä matalemman. Pitäisi vain ottaa huomioon suunnittelupöydällä tai rakentaa jälkikäteen matalempi "konepelti".

Jukka


Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Lähetetty: 19 Syys 2018, 09:20
Kirjoittaja Vilijami

Ei siitä ole paljon apua vaikka koko koppa tehtäs läpinäkyväksi. Tuollaisen kinnerin muoto, asento ja etäisyys silmistä estävät näkyvyyden kuitenkin. Jos läpinäkyvyyttä haluaa kunnolla hyödyntää, niin muotoilun on oltava toisenlainen. Epäaerodynaamisempi? Miten suuri on muuten Arcuksen katvealue?


Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Lähetetty: 19 Syys 2018, 09:23
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:

Lyhyemmät kammet. Niillä polvet nousevat paljon vähemmän ja keulasta voi tehdä matalemman.

Heiluripolkimilla sais vielä matalamman?