Sivu 1/10

Velogatti-päiväkirja (Retrokinneri)

Lähetetty: 19 Joulu 2015, 18:59
Kirjoittaja E-Cruiser

Lisäsin otsikkokuvan -jori

Kinneri 1.jpg
Kinneri 1.jpg (196.53 KiB) Katsottu 5342 kertaa

Toimii ehkä paremmin nää jutut näin tässä muodossa.
Tänään 34km Kallio-Arabia-Käpylä-Metsälä-Haaga-Munkkivuori-Kuusisaari-Tapiola-Lauttasaari-Eira-Tokoinranta-Kallio. Normisettiä, menee kivasti 10Ah-paketilla 13S. 8200mAh paloi. Reitillä on monta pitkää mäkeä, enkä todellakaan himmaillut. 50km kymppikasalla pääsee jos vähän ajaa taloudellisemmin.
Taka-akselissa, moottorissa on taas klappia, mutta vain yhdessä kohdassa pyörän kierrosta. Hämmentävää. Laakerit ovat aika uudet, tosin halpista. Olisiko laakerikaulan ja akselin välissä välystä, tai sitten akselin kiinnitys staattoriin on väljistynyt. Nuo ovat ne mahdollisuudet. Täytyy ottaa auki ja tutkia. GT-Motor tekee täyttöhitsauksia, jos akseli on väljä.
Klappi ilmenee vain yhdessä kohdassa kierrosta. Tuskin laakeri silloin. Kinnerin sivuttaisvoimat rasittavat eri tavalla, etenkin sitä ainoaa takapyörää.

Vasenta lonkkaa vähän särkee välillä, lieneekö kohta vaihtokunnossa. Ei johdu niinkään kinneristä, vaan lähinnä siitä että vasemman polven asento ei 2003 leikkauksien jäljiltä ole ollut enää normaali, mikä kohdistuu myös lonkkaan, on kuluttanut sitä epänormaalisti. 46vee kohta mittarissa, polvet metallia, lonkkaa särkee, hampaat loppu, maksa... :mrgreen: Jos tällä luojan ajoneuvolla vielä muutaman vuoden pääsisi. Cruiserilla ajaessa Tampereelle piti majoittua Valkeakoskelle kun polvea särki liikaa.
Nää kanttarit ovat täällä joskus aika karseita. Tämä on pitkän, loivan alamäen lopuksi: (kuva alla)

Ihmiset huutaa että meneepä se lujaa kun kruisaa ohi 15 km/h varovasti. 20 km/h ilmeisesti ylittää jo asteikon. Baby, see you on the highway..
Tuo olis kiva meidän Janille, saisi pihassa peruutella :wink:
Ketjurullia pyörii alla kaksi, mutta jostain syystä vain etummaisen track sprocket kuluu nopeasti, vaikka molempien ketjukulma on lähelle sama.
Lunta ei ole nähty vielä yhtään, mutta kelvit on sepelöity jo huolella. Ehtisiköhän ensilumi tammikuussa? Huomiseksi luvataan +9C.

Kaupunki tyhjenee. Ihmiset kaahaavat työsuhdekoslillaan ylensyömään mökeille. Tulevat sitten tammikuun puolessa välissä takaisin. Normi taitaa olla se kolmen viikon joululoma.
Menoliikenne on jo osittain ohi, ensi viikko on jo lomaviikko ihmisille. Joululahjaksi ajattelin ostaa pullon 2010 Nugan Estate Duriffia, itselleni. Siinäpä se taas kai. Se on loistoviini, Durif-rypäle poikkeaa maultaan muista. On pienenpieni, musta, ja vahvanmakuinen. Originelli maku. Lisäksi sen listahinta on hinnaston mukaan tippunut kolme euroa viime vuodesta.
Poro on viereisessä kauppahallissa 98 euroa/kilo. Sitä ronskimpi karppaaja söisi päivässä viidenkympin edestä lihaa. Joka päivä. Tekisi kuukaudessa 1500 euroa. Nam.

Mikä ihme tuo on? Tämä on L1e-a, hyvä herra.


Re: Velogatti-päiväkirja

Lähetetty: 20 Joulu 2015, 00:38
Kirjoittaja Reippailija

Hieno on ajopeli!
Hyvä lähtö. Laitahan lisää tarinaa!


Re: Velogatti-päiväkirja

Lähetetty: 20 Joulu 2015, 12:06
Kirjoittaja E-Cruiser

Kiitos. Tuosta Rutusen hauskasta käyttöohje-postauksesta tuli mieleen postata moottorin manuaalit, tai siis osa niistä. Tässä ovat ns. basic-kartat. Ns. advanced-kartat löytyvät sitten myyjän sivuilta peedeeäffänä. On se muuten pirua kun ei tahdo valo riittää kuvan ottoon keskellä päivää, saa kaikki talon salamat ottaa käyttöön. Tuo edellisessä postissa mainittu akseliklappi ei ole vielä vakava, mutta täytyy yrittää fiksata. Yksi vaihtoehto, ehkä jopa todennäköisin on hieman vääntynyt akseli, tai sitten väljä laakerikaula. Kaksipyöräisessä ei ollut mitään ongelmia, enkä usko että edes kolmipyörässä on jos laittaa moottorivanteen tadpolessa eteen. Kaivarissa oli taas Vespa-kokoontuminen. Kuvaan mahtui herrojen kalustosta noin puolet.


Re: Velogatti-päiväkirja

Lähetetty: 20 Joulu 2015, 13:05
Kirjoittaja jori

Velogatissa selvää sukulaisuutta Vespan kanssa ulkonäössä. :D


Re: Velogatti-päiväkirja

Lähetetty: 21 Joulu 2015, 14:38
Kirjoittaja E-Cruiser

Nyt on täydellinen hyväkuntoinen pari. Syvä kiitos vaan sinne Kiteelle. Tämä on kunnoltaan lähes täydellinen, Solifer-kilvessäkin on vielä punainen väri jäljellä.
Powerled-polttimoita mulla on kolme. Yhteen lamppuun saa menemään kaksi. Yksi täytyy tilata lisää. Siihen asti on toisessa lyhdyssä kirkkaampi valo.
Nämä ampuvat sitten yhteensä 400 lumenia. Ei mikään turboteho nykyisiin kanuunoihin verrattuna, mutta verrattuna vanhoihin 6V lankapoltin-aikoihin kuitenkin jotain aivan toista.
Ne näiden näköiset halvat retro-patteri-hässäkät mitä kaupoista saa ovat läpimitaltaan pienempiä.
Tämä on siis jatkoa tälle ketjulle:

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=4523


Re: Velogatti-päiväkirja

Lähetetty: 22 Joulu 2015, 17:36
Kirjoittaja E-Cruiser

Valot. Ihan kohtalaisesti niillä näkee pimeässä. Koko valohässäkän paino 680g (kaksi etulyhtyä, takalyhty, akku, johdot, kiinnikkeet).


Re: Velogatti-päiväkirja

Lähetetty: 22 Joulu 2015, 18:50
Kirjoittaja Wacky

Valot näyttää erittäin sopivalta tuohon


Re: Velogatti-päiväkirja

Lähetetty: 22 Joulu 2015, 18:56
Kirjoittaja jviirret

Mistä tuo takalamppu on? Hieno :)

Jukka


Re: Velogatti-päiväkirja

Lähetetty: 22 Joulu 2015, 21:20
Kirjoittaja jori
E-Cruiser kirjoitti:

Valot. Ihan kohtalaisesti niillä näkee pimeässä. Koko valohässäkän paino 680g (kaksi etulyhtyä, takalyhty, akku, johdot, kiinnikkeet).

Kuva
Kuva
Olet tyyliin sopivasti laittanut maskiin kaihtimen. Ehkä vieläkin tyylikkäämpi olisi ollut sellainen tikkikankainen kartiojousilla kiinnitetty kaihdin, kuten 50-60-luvulla autoissa talviaikaan. Tämän tapaisilla jousilla ne kiinnitettiin.
Kuva


Re: Velogatti-päiväkirja

Lähetetty: 23 Joulu 2015, 07:32
Kirjoittaja E-Cruiser
Wacky kirjoitti:

Valot näyttää erittäin sopivalta tuohon

Kiitos. Noiden etulyhtyjen paikka ei välttämättä ole vielä lopullinen. Juuri tuossa kohden ehkä vähän liian polkuautomainen look vielä. Ehkä vähän alemmaksi ja keskemmälle.
Saatan jopa tipauttaa ne ihan reilusti alaspäin tuonne pyörien ja rungon väliin kunhan tässä saa inspiraation.
Vähän tähän tyyliin:
https://www.google.fi/search?q=ford+193 ... vjMXBdM%3A
Kaihdin on juu :wink: Ihan pakkauskartonkia tosin vain. Ihan hyvä alle +10C lämpötilassa, ei varpaat kohmetu.
Taka-akseliin ostin SKFfän laakerit. Niissä ei ole uutena yhtään välystä, aivan halvimmissa on. Kannattaa vaihtaa laakerit joka kerta kun moottorin ottaa auki, eivät ole kalliita ja vaihto helppoa.
Kaksipyörä-käytössähän ne eivät juuri kulukaan.

Edit: sen verran valistuin taas lisää äsken nettiä selailtuani, että näiden lyhtyjen nimi lienee Solifer Caravelle
Teema on kohdallaan :wink:


Re: Velogatti-päiväkirja

Lähetetty: 23 Joulu 2015, 20:43
Kirjoittaja vaaka

No noin hieno peli tarvitsisi kyllä univormupukuisen lentoemon kyytiin kapteenin lisäksi Caravelleteemassa. Pitäisi vahvistaa emolle istuttavaksi joku kohta ja tarjoilutavarat. :mrgreen:

Minusta tuo sijoitus etuvaloille on just hyvä, kun ne näyttävät silmiltä. Jos laittaa vielä sopivasti muotoillun maskin valoille, saa ilmeen ja luonteen aikaiseksi. Tyyliin pois alta ammus tulee lainaten pelottelusilmiä Flying Tigerseiltä, joilla oli hävittäjälentokoneen nokassa myös hain suu, jota japanilaiset vastustajat pelkäsivät. Psykologiaa. Yhtä hyvin voi tehdä hymyilevät tai silmää iskevät valot jne. Riippuen, mistä tykkää. Funktionaalisesti tykkään saksalaisten tokan maailmansodan vaakaviirusta, joka vähentää vastaantulijoiden häikäistymisriskiä.


Re: Velogatti-päiväkirja

Lähetetty: 25 Joulu 2015, 18:39
Kirjoittaja E-Cruiser

Noni, vähän parempi. Ei ollut sopivaa kromiputkea niin piti aluputki laittaa tuohon väliin. Kromiputki siihen tulee. Ehkä siirrän tuon keulamerkin myös siihen kromiputkeen sitten.


Re: Velogatti-päiväkirja

Lähetetty: 26 Joulu 2015, 06:45
Kirjoittaja Premnas

Tyylikäs kinneri, nuo valot ovat kuin tehdyt juuri tuohon :D !


Re: Velogatti-päiväkirja

Lähetetty: 28 Joulu 2015, 13:49
Kirjoittaja E-Cruiser

Kiitos :wink: Se on sellainen vintage, koko ajan pienessä muutoksessa. Hain tällä lamppuasenuksella hieman sitä ironiaa, että vanhat klassiset polkupyöränlamput ovat kiinni samaan tyyliin kuin 30-luvun autossa. Siinä kohtaa vanha polkupyörä vanhan auton estetiikan. Myös aerodynaamisesti parempi ratkaisu :mrgreen: Nuo lamput vähän pyörteyttävät ilmavirtaa ennen kuin se törmää tuohon maskin seinään.
Tuossa on pari kuvaa taka ja eturipustuksesta ja rungosta, kun jäi silloin aikanaan laittamatta. Jos tästä joku saisi jotain ideaa.


Re: Velogatti-päiväkirja

Lähetetty: 28 Joulu 2015, 14:47
Kirjoittaja Vilijami

Ai se on nuin kovasti puurakenteinen :shock:
Metallimies on vaan kovin ennakkoluuloinen :D