Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja PW »

Pyöräilyonnettomuuden yhteydessä yleensä kysytään ekaks: "oliko sillä kypärä päässä?" Miksi ei kysytä: "oliko pyörässä suojakiekko?"
Pitäskö tää suojakiekko keskustelu siirtää oman otsikon alle?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja mhelander »

En toki. Muistaakseni ennen Kuwaharaa oli joissakin vaihdepyörissä tuo muovikiekko joka varisi pois viimeistään talviajossa. Silloin siitä oli konkreettista haittaakin kun märkä lumi pakkasi normaaliakin paremmin pakkaan ja kiekon väliin. Näin taisi käydä Kuwaharan kanssa myös, on se rikkinäinen rinkula jossakin vielä tallessa...

Pastori kirjoitti:

Ei se tartte kuin jonkun kolhun ja ne säädöt on huomaamatta pielessä. Pyörä kaatuu merketin pihalla ja tuuri on huono > vaihtaja saa osuman tms.

Totta on että jos pyörä kaatuu vetävälle puolelle menee säädöt helposti pieleen. Ja jos sitä ei huomaa tai laiskuuttaan ei korjaa tilannetta, tulee ongelmia.

Nykyään etenkin nykyisillä 40-piikkisillä 1. -vaihteilla 10- ja 11-vaihteisissa ei ole enää tilaa pinnojen ja pakan välissä tuolle kiekolle. Shimanon 10-vaihteisen vapaarattaalle menevä 11-vaihteinen pakka perustuu siihen että suurin ratas tulee enemmän pinnojen puolelle kuin 10-vaihteisessa. Lisänsä soppaan tuo nämä nykyiset multiaksiaali vaihtajat ja taittorullahäkit joissa ylempi taittorulla on sivussa nivelpisteessä, vaihtaja pyrkii seuraamaan ylemmällä rullalla pakan muotoa ja ovat näin tarkempia säädöistään.

Ei siinä, voi se muovikehä olla paikallaan ja saahan sitä käyttää jos haluaa ja kokee että siitä on hyötyä. Ja jos pyörä on kaupan tai myyjän säädöissä niin kiekosta on varmasti hyötyä, harvemmin ovat kuulemma niin hyvissä säädöissä että vaihteet vaihtuu ja ketjut pysyy rattailla.

Tästä tulikin mieleen se ainoa kerta kun teetin kiekot "pyöräliikkeessä", takanapa oli Campagnolo Record 7-lehtiselle pakalle ja sovittiin että siihen vaihdetaan 6-vaihteisen akseli ennen kasausta. Muuten meni hyvin mutta liike asensi kiekot mutta ei säätänyt kunnolla vaihteita, tästä seurauksena kotimatkalla pysähtyessä vaihdoin ykköselle ja ketjut pinnojen väliin. Ei paljoa naurattanut kun heti uusissa pinnoissa naarmuja, tässä olisi muovikehästä ollut hyötyä...

Viimeksi muokannut mhelander, 04 Heinä 2017, 11:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:

Pyöräilyonnettomuuden yhteydessä yleensä kysytään ekaks: "oliko sillä kypärä päässä?" Miksi ei kysytä: "oliko pyörässä suojakiekko?"
Pitäskö tää suojakiekko keskustelu siirtää oman otsikon alle?

Voisi olla hyvä ajatus... ei paljoa kuulu QX100-aiheeseen.

Toisaalta ihan hyvää keskustelua ja voi olla jollekin hyödyllistä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja PW »

Varastossa jokunen kiekko, jossa tuo suojalevy on. Ainakin yhdessä kiinitetty muovinippelillä navan laippaan. Heittikö joku jo semmosen idean, ett kasvattas tuon levyn niin isoks, ett kiekko tulis levytettyä. Kun suojalevy on vähän nolo, ni levykiekko onkin cool 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

No nyt tulivat uudet renkaat, Marathon supreme 2,0".

Kuva

Kuva

Kuva

Ajettavuus vastaa nyt Nazca Fuegoa suoraan pakasta otettuna.

Mutta sattuipa stonga olemaan hieman vinossa ja rupesin säätämään sitä suoraan, stemmiä kiristäessä kävikin näin! :twisted:

Kuva

Onneksi oli Baiks auki ja sain uuden stemmin heti käteen. Ei se ole aivan samanlainen, mutta riittävän...

Viimeksi muokannut Puusilmä, 05 Heinä 2017, 06:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja tm »

Ei saa stemmi haljeta ruuveja kiristämällä, varsinkaan uudesta pyörästä! Laita nyt palautetta myyjälle/valmistajalle, että pyörissään on hengenvaarallisen heikkolaatuisia osia. Varsinkaan kun kyseessä ei ole mikään halpisnojakki.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

tm kirjoitti:

Ei saa stemmi haljeta ruuveja kiristämällä, varsinkaan uudesta pyörästä! Laita nyt palautetta myyjälle/valmistajalle, että pyörissään on hengenvaarallisen heikkolaatuisia osia. Varsinkaan kun kyseessä ei ole mikään halpisnojakki.

Joo ja työkaluna oli Alien III multi tool, eikä mikään jättiväännin.

http://www.chainreactioncycles.com/fi/e ... -prod37888

Tätä minä olen kokoajan tarkoittanut, kun olen puhunut, että pitää voida luottaa pyörään ennenkuin lähdetään oikeasti ajamaan. Saa nähdä mikä hajoaa seuraavaksi.... :( So Sad!

:P

Viimeksi muokannut Puusilmä, 04 Heinä 2017, 22:22. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Kuva

Kuten oikean varsinkin puolen jarrun vaijerin kulusta huomaa, ovat vaijerit kauttaaltaan 2-4 cm liian lyhyet. Eivät varmasti riitä edes originaali stemmillä, jos tanko nostettaisiin korkeimpaan asentoonsa. Joku lyhytjalkainen saattaa joutua niin tekemään. Toisaalta silloin kädetkin ovat lyhyet ja stemmin voisi kääntää sojottamaan taaksepäin, jolloin polvet taas mahtuvat. Miksihän tuo ohjaintolppa on niin korkea? Onkohan säädöissä jotain salaisuuksia, joita en ole ymmärtänyt oikein? :?

Kuva

Käänsin samalla stongan normaaliasentoon, en tiedä miksi se oli aluksi laitettu kummalliseen vänkyräasentoon, asentohan periytyi Ranskasta hallintalaitteden ja heijastimen asennosta. Sarvet sojottivat siis alunperin eteenpäin.

Nyt kun ajelee, niin kädet ovat todella rennot ja ajoin jo 14 polkaisun verran ilman käsiäkin. On syytä reenata, jotta pärjään ilman ohjaustankoa, jos koko hässäkkä vielä jossain vaiheessa katkeaa!!! :lol: Ylämäkitehot näen huomenna kun menen taas Kuukkelilla töihin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mulle on kerrottu että nuo nivelellä olevat stemmit ovat jäykkiä heikompia...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

jviirret kirjoitti:

Mulle on kerrottu että nuo nivelellä olevat stemmit ovat jäykkiä heikompia...

Jukka

"Living on the edge!"

https://youtu.be/7nqcL0mjMjw

:P

"... You can't help yourself from falling ..." :shock:

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Tinaperseajoa ja 200 km

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Klikkiotsikko, kuten nykyään tapoihin kuuluu. :lol: Siteeksi on totta kuitenkin, mittariin tuli kokonaismatkaksi 195 km, ja koska ajoin jo ennen mittarin hankintaa, niin 200 km on nyt Kuukkelilla ylitetty. Siihen kun saa vielä kaksi nollaa lisää, niin voi jo olla tyytyväinen.

Lähdin ajamaan Tinaperseajoa, eli sellaista matkaa, jolla pystypyöräily muuttuu ikäväksi ellei pidä taukoja ja keventele välillä takamusta ajamisen aikana. Matkaa kertyi 55 km. Ainoa pyörän päältä nousu oli lossilla, kun otin pari kuvaa ja laskettelin ylimääräisiä nesteitä pusikkoon. Eväitä tai juomaa ei Tinaperseajoon kuulu.

Kuva

Puutossalmen lossi oli kääntöpiste, kahvila oli jo kerennyt mennä kiinni. :(

Kuva

Kuva

Seuraava lenkki saattaa viedä Kuukkelinkin lossimatkalle, tuli mieleen kokeilla soraista Itä-Saamasentietä ja sitten paluu Tuppurinmäen kaupan kautta takaisin, noita alamäkiä, joita Mango meni 77 km - ja tietty ylämäkiäkin. Tuolloinhan piti ruveta Mangolla jarruttelemaan, kun huonolla tiellä olin menossa keskellä tietä alamäkeen ja tuli rekka vastaan. Olisi se varmaan mennyt kovempaakin.

Uudet 2,0 tuuman renkaat olivat aivan eri pelit kuin originaalit merkittömät 1,5 tuumaiset. Sellaisetkin risteykset, joissa alkuperäisillä renkailla ja vanteilla piti miltei pysähtyä ettei kiekko paksahda poikki reunakivetyksiin menivät nyt täysin huomaamatta ja täyttä vauhtia. Siksi rupesin haaveilemaan soratietestistä.

Kuva

Kuvassa näkyy kevyt huoltokittini, joka kulkee mukavasti gargo-shortsien taskuissa. Ketjutyökalua ei ole, mutta muuten kaikki pienempi homma ja säätö onnistuu, eikä paina paljoa. Brooksin värkki on jakoavain/rengasrauta -yhdistelmä, ja ainakin rengasrauta osoittautui hyvin toimivaksi vaihtaessani uudet renkaat.

Mangolla alamäkihuippunopeutta rajoittava tekijä oli teiden laatu, tuuli ja vastaantulijat. Kuukkeli ei näytä kulkevan kovin helposti edes kuutta kymppiä. Kuvittelin uusilla renkailla ja tosissani yrittämällä meneväni heittämällä lähemmäs 58-60 km/h 4% alamäessä, mutta karu totuus jäi uusista renkaista huolimatta 56 km/h. Vanhoilla renkailla menin tosin mittarin mukaan 55 km/h, joten uusi ennätys syntyi kyllä. Valitettavasti en ollut säätänyt mittaria uusille renkaille, joten teoriassa taisin mennä 2,2 % kovempaa kuin mittari näytti, eli 57,12 km/h. Tuo on jo hieman lohdullisempi luku. Jatkossa täytyy lähteä hakemaan isompia mäkiä.

Siinä pitkässä ja loivassa laskettelussa yli moottoritien kohti Ritisenlahtea, jossa Mango saavutti helposti 60 km/h jäi Kuukkeli 53 km/h nopeuteen. Kyseessä on 2-3% mäki. Ja sinänsä tämä luku ei aiheuttanut kovin suurta pettymystä. Tulee vain mieleen, että onko tuo n. 55 km jonkinlainen Kuukkelin "runkonopeus", kuten sitä venemaailmassa kutsutaan? Se jää nähtäväksi.

Speksit GPS:stä niille, joita kiinnostaa:

Kuva

Kuva

Viimeiseen käppyrään olen erittäin tyytyväinen. Sykkeet pysyivat minulle lapsellisen matalina, eli retkeilykäytössä jaksaisi ajaa koko päivän. Ja täytyy tunnustaa, ettei tullut edes hiki. Eikä mikään paikka vaivannut. Ylämäessä reidet tuntuivat tekevän työtä juuri sopivilla lihaksilla ja sopivan verran. Ja koska jalat ovat alempana kuin Fuegossa, vaikka siinä oli 20" rengas edessä, niin veri kiertää jaloissa erinomaisesti. Kylmillä ilmoilla Fuegossa alkoivat jalat joskus palella, ja pitkillä matkoilla päkiät ja varpaat puutuivat. En usko, että Kuukkelilla tulee moisia ongelmia.

Kuva

Aikanaan viiden tunnin maratonjuoksun :oops: keskisyke oli 168, eli tuo alle 140 keskisyke on aivan lekkeripeliä minulle.

Viimeksi muokannut Puusilmä, 05 Heinä 2017, 22:50. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tinaperseajoa ja 200 km

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Puusilmä kirjoitti:

Kuvassa näkyy kevyt huoltokittini, joka kulkee mukavasti gargo-shortsien taskuissa. Ketjutyökalua ei ole, mutta muuten kaikki pienempi homma ja säätö onnistuu, eikä paina paljoa.

Ketjutyökalu on minusta varsin tärkeä. Toiseksi yleisin ajamisen estävä vika rengasrikon jälkeen on mulla ollut ketjun katkeaminen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Tinaperseajoa ja 200 km

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

jviirret kirjoitti:
Puusilmä kirjoitti:

Kuvassa näkyy kevyt huoltokittini, joka kulkee mukavasti gargo-shortsien taskuissa. Ketjutyökalua ei ole, mutta muuten kaikki pienempi homma ja säätö onnistuu, eikä paina paljoa.

Ketjutyökalu on minusta varsin tärkeä. Toiseksi yleisin ajamisen estävä vika rengasrikon jälkeen on mulla ollut ketjun katkeaminen.

Jukka

Täytyy ottaa vinkistä vaari, Alienissahan on sellainen. Mutta mistä saa niitä "pinnejä" ja mistä tietää niiden sopivan juuri omaan ketjuun?

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Kuukkeli sai mansikan

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Eväskori tuli hankittua, niin ei tartte taskuissa mitään kuljetella. Toistaiseksi ovat avaimetkin pysynyneet, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

Kuva

Ortlieb Trunk Bag RC

Kokoa 12 l ja sisältää pienen kukkaron, johon saa laitettua pikkutavarat sisälle, jolloin eivät pyöri laukun pohjalla. Ulkosulkijan yhteydessä on myös kännykän kokoinen tasku, joka ei ole upotusvesitiivis, mutta riittävän hyvä varmaan sateessa. Olkahihnan saa irti.

En muuten usko laukun olevan upotusvesitiivis, mutta varmasti kelluisi pitkään järvessä. Rullamekanismi on hieman kevyen oloinen, eikä niin ilmatiiviin tuntuinen kuin "normaalit" Ortlieb kuivapussit. Mutta kyllä valmistaja lupaa tuon kestävän lyhyen upotuksenkin, ehkä silloin kun on tavaraa sisällä ja rullasulku on sen ansiosta paineen alla.

Kuva

Kuva

Laukku on "normaalia" Ortliebiä kevyempi ja sulkumekanismi on ihan kiva. Nämäkin siis kehittyvät!

Kuva

Tuo reikä sulkijaläpässä tekee rullasulusta tukevan kahvan, ja lisäksi sulkutarraläppä sitoo samalla olkahihnan paikalleen. Nerokasta!

Elikkäs rullaus ja sitten läppä paikalleen.

Kuva

Kuva

Ja tuo kännykkätasku jää tarraläpän alle.

Kiinnitys tarakalle on myös hyvä, ja ilman "avainta" laukku on lukittuna tarakkaan, eli jätän sen siihen pysyvästi. Mutta "avaimella" saan sitten irti, vaikka jos kaupassa käväisen. "Avain" muuten näkyy puoliksi laukun pohjalla muovipussissa, hevosenkengän muotoinen muovipala. Niitä tuli kaksi, toisen laitoin avainlenkkiin.

Ja ehkä tuo parantaa peräti airodynamiikkaa!? Oikealla retkellä tuohon kohtaa tulee teltta ja tavarat 35 litran sivulaukkuihin. Tällä pienellä laukulla voin koeponnistaa tarakkaa, eli kestääkö ja pysyykö.

https://www.ortlieb.com/en/Trunk-Bag%20RC/

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Uusi nopeusennätys on syntynyt. Samassa mäessä, jossa Fuego kulki hulluna polkemalla 73 km/h lensi Kuukkeli ilman polkemista 71 km/h. Aluksi 4% lasku, jossa toki poljin rauhallisesti ja sain vauhdiksi 45 km/h. Sitten 9% dippi jonka aikana en enää polkenut.

Hyvältä vaikuttaa, Kuukkeli on Fuegoa nopeampi ja se riittää minulle. Jahka saan vielä luottamusta raivokkaaseen polkemiseen, niin arvelen tuossa mäessä pääseväni 76 km/h. Jää nähtäväksi.

Sinänsä minulla ei ole tarvetta enää testailla vauhteja, kun nyt tiedän tilanteen. Mutta varmasti aina sopivan mäen sattuessa reitilleni yritän polkea kovempaa. :D

Ja mansikkakin oli makea!

Ennen lähtöä vahasin ketjut.

Kuva

Kuva

Vastaa Viestiin