Sivu 8/9

Re: Quattrovelo #76

Lähetetty: 01 Elo 2018, 09:50
Kirjoittaja NikoK
Saukki kirjoitti:

Tässä olis vähän video todisteita Nikon Kokkolan vierailusta:

Hyvä että on todistusaineistoa :lol: Outoa nähdä ittensä videolla.


Re: Quattrovelo #76

Lähetetty: 06 Elo 2018, 20:18
Kirjoittaja NikoK

Nokian kisaviikonloppu takana. Mukavaa kun viimein pääsin monen vuoden jälkeen osallistumaan, perheen aikataulujen takia sunnuntai -illan sauna jäi kuitenkin välistä. Olihan raskas automatka kotiin kun loppumatkasta oli jo pimeää ja satoikin vähän :roll: Quattro pääsi muuten aika monelle koeajolle lauantaina :!:

Kisamatkoilla sain tuntea liian pitkien matkojen ajamisen kisojen alla, mutta ei se niin haitannut, tiesinhän asian etukäteen. Kokonaisuutena olen tuloksiin suht tyytyväinen, vaikka tietysti vähän mietityttää miten olisi sujunut oikealla valmistautumisella. 200m kulki 67,7km/h (huippu oman mittarin mukaan 70,1km/h), ajoin kaksi yritystä kun en oikein tiennyt millä vaihteella olisi hyvä. Toiseksi suurin välitys, 75/12, oli parempi kuin pykälää pienempi.

Tunnin ajoon oli mielessä sykelukema jolla voisin tunnin jaksaa ajaa, mutta en saanut sykettä kuitenkaan sinne asti nousemaan, vaikkei tuntunut jaloissa pahalta, eikä hapenottokaan tuntunut vauhtia rajoittavan. Tulos 46,3km.

12h ajo sopi tietysti nykykuntoon parhaiten. Se sujui suunnilleen suunnitelman mukaan, mitä nyt siinäkin kesti lähes 10h ennen kuin homma lähti sujumaan ja sykettäkin sain vähän nousemaan. Reissuilla on tämä ilmiö tullut tutuksi, hitaalla vauhdilla kun junnaa tarpeeksi liikaa, niin siihen vauhtiin jumittuu ja "käynnistyminen" kestää tuntikausia. Viimeinen tunti oli selkeästi nopein, koko ajonkin keskinopeus hieman nousi siinä.
Otin heti alussa koko matkan eväät mukaan (lukuunottamatta neljää kananmunaa, jotka söin sitten tauoilla) pähkinöitä, tummaa suklaata, muutama myslipatukka. Juomaa noin 4l mukaan alussa ja molemmilta pysähdyksiltä, ettei ainakaan lopu. Tauot 5h ja 9h kohdalla olivat 7min ja 6min pituiset, sis. juomatäydennys, kaksi kananmunaa, tyhjennys ja vähän selän oikomista, sitten äkkiä takaisin. Tulos 444km. Mukavaahan se oli pitkästä aikaa radalla ajaa, ilman liikenteen seuraamista, minulla ainakaan ei tule tylsää vaikka äkkiähän ne mutkat tutuksi tulee :D

Kuvia ei nyt ole laittaa, kun kaikki otin filmille. Lisään myöhemmin.


Re: Quattrovelo #76

Lähetetty: 23 Helmi 2019, 18:49
Kirjoittaja NikoK

Maanteiden reunat jo näyttäneet sen verran sulille että ajointo alkoi kasvaa. Quattrokausi avattu. Olin lähdössä sillä talviloman jälkeen töihin tänään. Pihassa tajusin että huomennahan ne työt vasta alkaa. Kävin sitten aivan lyhyenlyhyen koeajon että kaikki toimii seisokin jäljiltä. Toimi. Mitä nyt yksi gummi piti vaihtaa ennen lähtöä. Loskaa lensi vähän loskapolanteista naamaan kun tokihan ohittavan auton siihen pitää palata siihen kaistalle suunnilleen metrin verran etupuolelle. Huomenna uusi yritys :D


Re: Quattrovelo #76

Lähetetty: 24 Helmi 2019, 17:48
Kirjoittaja NikoK

Laitan tänne päiväkirjaan saman viestin kuin selkävaivaisten ketjuun.

Löytyisikö ideoita arvon foorumilaisilta. Olen selkävaivojeni takia (3 pahaa välilevyn pullistumaa) siirtynyt näihin nojapyöriin vuonna 2013 ja saanut selkäni suunnilleen kuntoon. Erityisesti vuodet 2015-2017 oli selkä mainiossa kunnossa kun ajoin erittäin makaavassa asennossa ensin TiCalla ja sitten Vendettalla.

Viime kesäksi sain Quattrovelon. Ajoin tietysti sitten paljon, liikaakin. Selkä alkoi jälleen oireilla. Ajattelin sen johtuvan vain siitä että liika on liikaa. Nokian jälkeen ajoin tosi vähän. Nyt on ollut kokonaan taukoa (Quattrosta, Maxilla olen ajanut työmatkat) kolmisen kuukautta. Selän kunto vaihteleva, mutta enimmäkseen ok.

Tänään ajoin tauon jälkeen ensi kertaa töihin, vaivaiset 16km ja heti tuntui ensi merkkejä oireista jalkapohjien ja nivusalueen lievänä puutumisena. Quattroa viritin tauon aikana siten että siirsin istuimen ylempiin kiinnikkeisiin saadakseni mahdollisimman makaavan asennon. Eihän sitä kovin makaavaksi silti saa. En tiedä keskitynkö nyt liikaa siihen penkin kulmaan ja jokin muu asia jää näkemättä, mutta siinä on lie selkein ero TiCaan ja Vendettaan joilla ajaessa selkä pysyi loistokunnossa vaikka ajoi kuinka paljon. Penkkiä olen myös muokannut niin että ristiselän tukea saanut loivemmaksi. Venyttelyä ja joogaa olen yrittänyt jaksaa tehdä, mutta liian vähän. Lonkankoukistajia myös, uutena löytönä, kollegan vinkistä.

Kyselee nimim. ”Quattroko myynnissä kohta :cry:


Re: Quattrovelo #76

Lähetetty: 09 Touko 2019, 17:17
Kirjoittaja NikoK

Taisi olla esioireita tulevista välilevyn pullistumista nuo selkävaivat. Maaliskuun lopussa pullistumat uusivat 7 vuoden jälkeen. Pari kuukautta saikkua, liikunnaksi kävelyä ja roikkumista, sen kummempaa ei tässä alussa etteivät pahene. Kesäkuun alussa haaveilen pääseväni taas kokeilemaan pyöräilyäkin.

Quattro kaipaisi vähän huomiota ennen sitä. Kuomun nostava kaasujousi hajosi viimeisenä päivänä kun ajoin. Mistähän sellaisia saisi uusia ? Velomobieliltä en ole kysynyt, eiköhän se turhan kallista ole sieltä tuommoista tilata. Kaasujousen tietoja: 50N, pituus pitkänä 215mm, lyhyenä 134mm, sylinterin halkaisija 12mm.


Re: Quattrovelo #76

Lähetetty: 09 Touko 2019, 17:44
Kirjoittaja jori

Jos mitat passaa, niin Motonetissä on hyvä valikoima edullisia kaasujousia. Hinnat vaihtelevat laajalla skaalalla. Halvimmat reilun kympin, kalleimmat satasen –melkein samanlaisista kaasujousista. :shock:

ED. Hups, kirjoitin ennen kuin luin loppuun. Onpas olemattoman pikkuinen kaasujousi tuossa Quatrovelossa. Onko voima tosiaan vain 50 N?


Re: Quattrovelo #76

Lähetetty: 09 Touko 2019, 19:42
Kirjoittaja NikoK
jori kirjoitti:

Jos mitat passaa, niin Motonetissä on hyvä valikoima edullisia kaasujousia. Hinnat vaihtelevat laajalla skaalalla. Halvimmat reilun kympin, kalleimmat satasen –melkein samanlaisista kaasujousista. :shock:

ED. Hups, kirjoitin ennen kuin luin loppuun. Onpas olemattoman pikkuinen kaasujousi tuossa Quatrovelossa. Onko voima tosiaan vain 50 N?

Juu, niin siinä vanhassa lukee.


Re: Quattrovelo #76

Lähetetty: 09 Touko 2019, 21:05
Kirjoittaja Saukki

Kannattaa kuitenkin vaivautua kysymään Velomobiel.nl:ltä. Yleensä niillä on ollut ihan edulliset varaosahinnat. Taitaa mahtua kirjekuoreen se kaasujousi, joten postikulujakaan ei tule paljoa.


Re: Quattrovelo #76

Lähetetty: 10 Touko 2019, 12:53
Kirjoittaja NikoK
Saukki kirjoitti:

Kannattaa kuitenkin vaivautua kysymään Velomobiel.nl:ltä. Yleensä niillä on ollut ihan edulliset varaosahinnat. Taitaa mahtua kirjekuoreen se kaasujousi, joten postikulujakaan ei tule paljoa.

Olit Saukki ihan oikeassa! Velomobielilta jousi 12€+postimerkki.


Re: Quattrovelo #76

Lähetetty: 28 Touko 2019, 11:23
Kirjoittaja NikoK

Alkaa sairasloma olla lopuillaan. Viikonloppuna ajoin jo 2x14km Quattrolla ja kävin retkellä. Suurehko reppu ja lisäksi varustepussukka meni heittämällä Quattron kyytiin. Painavia vaatteitakin oli, nahkahousut ja pitkävartiset vaelluskengät. Pidempikin pyöräretki hoituisi mielestäni helposti tavaratilan puolesta. :)


Re: Quattrovelo #76

Lähetetty: 06 Kesä 2019, 22:35
Kirjoittaja NikoK
NikoK kirjoitti:

Kyselee nimim. ”Quattroko myynnissä kohta :cry:

Tästä oli enemmän juttua siellä selkävaivaisten ketjussa silloin talvella. Lisään kuitenkin tänne päiväkirjan puolelle että heitin toivoni sopeutumisesta Quattroon ja olen päättänyt myydä sen. Alustavasti on kaupatkin jo sovittu.
Vähäiset ajot vielä ennen sairaslomaa ja nyt sen jälkeen ovat vain vahvistaneet ajatusta etten siihen sopeudu. Niin selkeästi oireiden paheneminen liittyy Quattrolla ajamiseen. Ajosento ei vain sovi minulle. Aikaa se otti että pystyi rehellisesti tilanteen toteamaan, vaikka näin jälkikäteen viisastellessa asia näyttää aivan selvältä. No, tulipahan koettua kinnerikin ja kivaa se oli. Ilman tätä kokeilua haikailisin sellaisen perään varmaan vieläkin. Nojapyöräilyni jatkunevat Vendettalla jonka ostin takaisin tkartulta.


Re: Quattrovelo #76

Lähetetty: 07 Kesä 2019, 07:11
Kirjoittaja tm

Sääli kun joudut quattrosta luopumaan, otan osaa . Toivottavasti selkä sietää vielä mbb:llä ajon.


Re: Quattrovelo #76

Lähetetty: 07 Kesä 2019, 07:15
Kirjoittaja Puusilmä

Ikävä tilanne, otan osaa. :( On vaan niin hieno peli tuo Quattrovelo, etten edes pysty varmaan käsittämään, miten kurja juttu.


Re: Quattrovelo #76

Lähetetty: 07 Kesä 2019, 08:25
Kirjoittaja PW

:( Positiivista kuitenkin, ett Vendetta toimii - hieno pyörä sekin.


Re: Quattrovelo #76

Lähetetty: 07 Kesä 2019, 09:02
Kirjoittaja jori

Nyt olisi hyvä, että saisimme tarkan tiedon vaivoja aiheuttavasta ajoasennosta. Onko Quatrovelon sylikulma, istuin, jalkojen ja takapuolen korkeusero, tai jokin muu eri tavalla kuin muissa nojapyörissä.

Eihän se tietenkään kaikille vaivoja aiheuta, mutta jos ajoasennossa on merkittävää eroa muihin kinnereihin nähden, olisi hyvä olla tieto valmiin, ettemme myöhemmin suosittele vastaavaan selkävaivaan lääkkeeksi Quatroveloa, tai ainakin osaamme arvata, millaiseen selkävaivaan tuo on haitallinen. :?

Haluan Petrin kanssa nähdä tässä myös valoisan puolen. Nyt meille tänne pohjolan perukoille saadaan "uusi" Quatroveloilija ilman pitkää odotusta ja kokemus quatroista leviää, kun Nikon kinneri jatkaa matkaansa jonkun muun ajamana.