Quest integroituu Imatralle

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Jos vertaan duranoa ja marathon plussaa 406-koossa niin plussa on melkoinen kohmelo vierimään, durano paljon kevyempi ja ketterämpi. Plussa ei toki hajoa kovin helpolla, mutta en ole enää moneen vuoteen käyttänyt eikä ole ikävä, ihan riittävän suojatut renkaat saa kevyempänäkin. Lisäksi ainakin itellä plussa oli aina kamala punnerrettava vanteelle, siinä missä durano menee helposti käsin.

Lisäys. Jaa olikin kyse marathoneista, ei marathon plusssasta.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja PW »

Kinnerin käyttö on miulla pääasiassa kaupunkiajoa, vien roskat, käyn kaupassa, asioilla, pikkuhommia siellä ja täällä ym. Vähitellen muuttuu reitit ja tulee ajettua enempi ajorataa, kesän tietyöt (kevarien kiertotiet) mukavasti motivoi valitsemaan ajoradan ja vaikka urakat on ohi, reitit jää ajoradoille, koska ne on tehokkaampia, mukavampia, turvallisempia. Saukin viimenen video, "how to ride velomobile efficiently" kertoo saman, jota oon päässäni pähkäilly, kinnerillä ajellessa - ennakoiva ajo kehittyy, tulee seurattua risteyksiä, valoja, ympyröitä ym lähestyessä muuta liikennettä - koitan passata kulkuni niin ettei tartte jarruttaa, saati pysähtyä jolloin ajo on tehokasta. Aivan autojen perässä ei kannata ajaa kun ne tuppaa jarruttamaan mm hidastetöyssyihin ja ympyröihin, jätän yleensä pienen peli varan, vaikka muuten vauhtini riittäskin peesailuun. Sama jos auto ohittaa ennen alamäkeä, jätän vähän väliä, etten oo mäen alla ihan perässä ja joudu jarruttamaan.
Tänään aamulla kauppaan muutama kilsa, kaupan pihassa huomasin ett lompakko puuttuu, samaa reittiä takas ja uudelleen kauppaan - semmosta on miun tehokas ajo ;) kun muisti heikkenee ni kunto kasvaa :D

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja PW »

Mikähän mahtaa olla isoin takaratas, joka mahtuu Questiin? Intersportissa olis loppuunmyynti ja 36piikkinen oli ainakin yhessä 9-rattaisessa. Isassa tais olla 46piikkinen mut en muista oliko siinä sit enemmän rattaota. Pitää käydä laskemassa montako tuossa nyt on ku en muista :roll:
Tapani vilautti omaa langatonta sähkövaihtajaansa Räyskälässä, ehkä kuulemme siitä viel kokemuksia ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Mikähän mahtaa olla isoin takaratas, joka mahtuu Questiin? Intersportissa olis loppuunmyynti ja 36piikkinen oli ainakin yhessä 9-rattaisessa. Isassa tais olla 46piikkinen mut en muista oliko siinä sit enemmän rattaota. Pitää käydä laskemassa montako tuossa nyt on ku en muista :roll:
Tapani vilautti omaa langatonta sähkövaihtajaansa Räyskälässä, ehkä kuulemme siitä viel kokemuksia ;)

Katsoin rutusen ketjusta "Ensimmäiset kokemukset kinneristä (Quest) sivu 5. Eipä tuossa oikein muuta toimimatonta voi olla kuin takavaihtajan reiän riittävyys uuden liikeradan suhteen. Tuon ei kuitenkaan kannata antaa häiritä, vaan sahaa siihen sitten lisää tilaa, jos ei tila riitä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Riku voisi heittää arviota takarattaan koosta, kun on mun kinneriä tutkaillut.....
isompi ratas tarvitsee pitkähäkkisen vaihtajan ja aukkoa joutuu suurentaan tjs?

Mulla on 32 takaratas ja muistaakseni aukkoa on suurennettu, tosin sitä ratasta ei ole vaihdettu......

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja Wacky »

PW kirjoitti:

Mikähän mahtaa olla isoin takaratas, joka mahtuu Questiin? Intersportissa olis loppuunmyynti ja 36piikkinen oli ainakin yhessä 9-rattaisessa. Isassa tais olla 46piikkinen mut en muista oliko siinä sit enemmän rattaota. Pitää käydä laskemassa montako tuossa nyt on ku en muista :roll:
Tapani vilautti omaa langatonta sähkövaihtajaansa Räyskälässä, ehkä kuulemme siitä viel kokemuksia ;)

Tapanin takavaihtaja on ihan perinteinen vaijerivetoinen, mutta vaijeria vetää sähköinen"vipu" jonka voi ohjelmoida sopivaksi ihan mille tahansa vaihtaja pakka yhdistelmälle.
Veikkaan et nykyisellä takavaihtajallasi maksimi on lähes varmasti 36 hammasta, koska melkein poikkeuksetta alle 11-vaihteisissa se on valmistajan ilmoittama maksimi ja uskallan väittää ettei sulla niin uusia osia ole siellä kuitenkaan. Rattaana menis varmaan mitä vaan, mutta takavaihtajan häkki joka kiristää ketjun muodostuu ongelmaksi koska kotelo rajoittaa sen tilaa varsinkin pystysuunnassa. Isompi ratas takana vaatii että häkki käy alempana joka vain pahentaa ongelmaa.
Mun mielestä ongelman voisi kiertää kolmella tapaa voit ajaa ilman takavaihtajan ja ketjun suojaavaa kotelointia, mutta sitten ketju likaantuu helpommin ja kuluu nopeammin tai teet itsellesi extra tilavan kotelon vaihtajalle tai muokkaat takavaihtajaa ja teet erillisen ketjun kiristäjän jolloin tilan tarve on minimaalinen takavaihtajan kohdalla ja kotelointia ei tarvitse muokata.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Wacky kirjoitti:
PW kirjoitti:

Mikähän mahtaa olla isoin takaratas, joka mahtuu Questiin? Intersportissa olis loppuunmyynti ja 36piikkinen oli ainakin yhessä 9-rattaisessa. Isassa tais olla 46piikkinen mut en muista oliko siinä sit enemmän rattaota. Pitää käydä laskemassa montako tuossa nyt on ku en muista :roll:
Tapani vilautti omaa langatonta sähkövaihtajaansa Räyskälässä, ehkä kuulemme siitä viel kokemuksia ;)

...

Mun mielestä ongelman voisi kiertää kolmella tapaa voit ajaa ilman takavaihtajan ja ketjun suojaavaa kotelointia, mutta sitten ketju likaantuu helpommin ja kuluu nopeammin tai teet itsellesi extra tilavan kotelon vaihtajalle tai muokkaat takavaihtajaa ja teet erillisen ketjun kiristäjän jolloin tilan tarve on minimaalinen takavaihtajan kohdalla ja kotelointia ei tarvitse muokata.

Sitten on myös sellainen vaihtoehto, että madaltaa takapäätä lyhentämällä iskunvaimenninta. Tällöin takanapa ja sitä myöten takavaihtaja jäävät kotelossa vähän ylemmäksi, jolloin takavaihtajalle jää enemmän tilaa. Mulla on Questissä Rissen ilmaiskari, joka taitaa olla luonnostaan vähän alkuperäistä lyhyempi. Olen lyhentänyt siitä molempien päiden kierretangot niin lyhyeksi, kuin ne saa, eli takapää kulkee siis alkuperäistä jonkin verran matalemmalla. Eli takavaihtajalla pitäisi olla ihan reilusti tilaa.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja PW »

Säädin takavaihtajaa kun huomasin, ettei ketju mene aina pienimmälle rattaalle. Siinä huomasin, takakiekon pyöriessä, takapakka heiluu hiukan aaltomaisesti - viipottaa. Takakiekossa pieni (1mm) klappi, muistaakseni jo viime vuonna tuota tunnustelin mutta pakka taitaa heilua enemmän. Jokohan jostakin pitäs kiristää, vai ajetaanko vielä? Joskus ajaessa/polkiessa kuuluu jotain ääntä takaa mut en oo paikallistanu, mistä se kuuluis.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja PW »


Kattelin tuon Saukin videon, takakiekon purku ja välyksen poisto uudella holkilla. Vaikeen näköstä hommaa, onkohan kuinka erilainen homma tässä vanhemmassa Questissä (alumiinitukivarrella)? Täytynee tutkailla valmistajan ohjeita viel.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja Saukki »

PW kirjoitti:


Kattelin tuon Saukin videon, takakiekon purku ja välyksen poisto uudella holkilla. Vaikeen näköstä hommaa, onkohan kuinka erilainen homma tässä vanhemmassa Questissä (alumiinitukivarrella)? Täytynee tutkailla valmistajan ohjeita viel.

Alumiinitukivarsi on aika paljon erilainen, kuin hiilikuitutukivarsi. Katsoppa onko tästä videosta mitään apua:

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja PW »

Ainakin herätti kysymyksiä, heti alussa näkyi takapyörä akselia myöten aukosta. Oliko siis irrottanu tukivarren iskarista jo aiemmin? Ainakaan miun pyörässä ei akseli näy huoltoaukosta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja Saukki »

PW kirjoitti:

Ainakin herätti kysymyksiä, heti alussa näkyi takapyörä akselia myöten aukosta. Oliko siis irrottanu tukivarren iskarista jo aiemmin? Ainakaan miun pyörässä ei akseli näy huoltoaukosta.

Joo, kun iskunvaimentimen irrottaa, saa takakiekon pudotettua alemmas ja saa akselin näkyviin.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:

Säädin takavaihtajaa kun huomasin, ettei ketju mene aina pienimmälle rattaalle. Siinä huomasin, takakiekon pyöriessä, takapakka heiluu hiukan aaltomaisesti - viipottaa. Takakiekossa pieni (1mm) klappi, muistaakseni jo viime vuonna tuota tunnustelin mutta pakka taitaa heilua enemmän. Jokohan jostakin pitäs kiristää, vai ajetaanko vielä? Joskus ajaessa/polkiessa kuuluu jotain ääntä takaa mut en oo paikallistanu, mistä se kuuluis.

Hmm. Se kiekon kiinnitys kantsii tarkistaa. Mulla kävi niin että mutteri oli hieroontunut irti ja sinne tuli tommoinen klappia > lopuksi se kiekko sitten irtosi alamäessä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja PW »

726201993714.jpg

Eihän se auta, ku rohkeesti kinneriä tutkimaan. Peräkärry toimikoon työpöytänä. Tarkempi tutkailu kertoo, ett kiekon liikkuessa sivulle, liikkuu myös ripustusvarsi - eli välys on varren akselilla/kiinnityksessä.
Pakka heiluu varren ja kiekon välissä ihan omia aikojaan, eli siihen on joku muu syy. Se selvinnee ku saan navan auki.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja PW »

Taka-akseli näkyvissä
Taka-akseli näkyvissä

Iskari irtos helposti, yhdellä siipimutterilla yläpäästään kiinni. Kiekko tippui alas ja kaks 13mm mutteria akselin päässä. Sisempää kiristin mutta ei tuntunut kiristävän pakkaa - toiminta periaate ei siis miulle viel selvinny :?
Seuraavaksi ilmeisesti pitäs irrottaa tuo seegeriprikka ja taas ihmetellä mitä sieltä irtoo ja paljastuu.
Tukivarren klappi hävis lähes kokonaan kun kiristin nivelen kuusiopulttia.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin