Sivu 33/55

Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 05 Kesä 2019, 19:02
Kirjoittaja eemeli

Taitaa väljyys olla vain ominaisuus. Mangossa on samaa ”vikaa”...


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 05 Kesä 2019, 21:14
Kirjoittaja TMS
PW kirjoitti:
tm kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tarpeeks kun tutkitaan, varmast löytyy vikkaa, vikkaa ;)
Kinneri kyljellään, huomasin vasemman etukiekon liikkuvan ylös/alas pari senttii - iskarissa jotain väljää? Pitääkö olla huolissaan? Tehdä jotain?

Tuo oli jo silloin, kun kinnerin hankin, ei estä ajamista. Jousi hieman kuoleentunut, tullut vapaaliikettä. Joustomatkaa on kuitenkin ollut vielä hyvin jäljellä, joten en hankkinut uusia jousia. Vapaaliike ei itseäni normiajossa haitannut. Jos häiritsee, niin jouset vaihtoon. Muussa tapauksessa ei muuta kuin kovaa ajoa :lol: .

Kolina tuntuu lisääntyvän mutta ei haittaa ajoa. Jos kuitenkin tilaan uudet jouset, onko eri vaihtoehtoja? Oliko niin, ett jotkut on vaihtanu jousien tilalle jotain muuta?

Hieman ihmettelen mistä on oikein kyse, oliko sitä liikettä siis iskarin pituussuunnassa? Se on täysin normaalia, sillä iskarin männän (onko oikea termi?) taitaa pystyä periaatteessa milloin vain vetämään vaikka kokonaan ulos iskarin ulkoputken sisältä. Siellä on jouset pelkästään sisäänpäin joustoa varten ja ulospäin mäntä on käytännössä kitkan varassa. Iskarin ulkoputken yläpäässä on vaihdettavat liukuholkit joita vasten mäntä liukuu, niissä voi olla väljää, mutta se aiheuttaa klappia iskarin poikkisuunnassa. Normaalisti noissa on kai yhdistelmäjousena pätkä sinistä ja pätkä punaista teräsjousta. Sininen on löysempi ja Stradassa ne siniset olivat itsellä menneet katki molemmista iskareista aikanaan. Velomobielin kanssa asiasta viestittelin ja sanoivat että niitä sinisiä katkeaa säännöllisesti. Punaisia jousia eivät olleet löytäneet rikkoutuneina kai koskaan. Eli hyvin voi olla jouset rikkoutuneina, mutta ei sekään tosiaan ajamista estä. Uudet ei paljoa maksa, olikohan muutaman euron kappaleelta.

Itsellä on DF:ssä nykyään vain punaiset jäykät jouset, koska yhdistelmäjousituksella pyörä kallisteli mielestäni liikaa polkemisenkin tahtiin. Punaiset on kyllä aika napakat, ehkä optimi olisi jotain sieltä väliltä

Jotain elastomeerijousia ovat kai kokeilleet, en ole oikein varma mistä niitä saa, muistaakseni velowagonilla ainakin oli mangossaa sellaiset. Olikon ne ICE trikejen joustoelementtejä tai jotain sinne päin.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 05 Kesä 2019, 22:13
Kirjoittaja PW

Joo, toinen kiekko liikkuu iskarin suuntaisesti ehkä pari sentti mutta oikean puolen kiekko ei, siitä päättelin, ett kolina kuuluu vasemmasta iskarista.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 06 Kesä 2019, 07:40
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Joo, toinen kiekko liikkuu iskarin suuntaisesti ehkä pari sentti mutta oikean puolen kiekko ei, siitä päättelin, ett kolina kuuluu vasemmasta iskarista.

Vaikuttaa siltä, että vasemmalla edessä on jousi poikki, tai joku noista kolmesta vaahtomuoviholkeista puuttuu.

strut_zpsad6s6o2u.jpg
strut_zpsad6s6o2u.jpg (56.76 KiB) Katsottu 2189 kertaa

Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 06 Kesä 2019, 08:33
Kirjoittaja PW

Pitää varmaan tilata jouset, ennen ku alan aukomaan. Jos tilaan parin sinisiä ja punasia, sittenhän voi kokeilla vanhojen punasten kanssa uusia - edellyttäen, ett vanhat on ehjät.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 06 Kesä 2019, 09:01
Kirjoittaja TMS

Tilaa samalla varuiksi noi iskarin yläpään liukuholkit, nekään ei kalliita ole ja kulutustavaraa kuitenkin.

Tuosta jorin kuvasta hyvin näkee että kyllä sitä oikean puolen iskariakin voit varmasti alas/ulospäin vetää ja liikettä sinne saada kunhan vedät vähän kovempaa. Käytännössähän tuossa on niin paljon liikevaraa alaspäin, että ohjauksen linkusto ottaa reikiensä reunoihin kiinni, ennen kuin nuo kitkaa lisäävät ja vaimmennusta parantavat vaahtomuoviholkit ottaa yläpään liukuholkkiin kiinni.

Jousia on saatavana montaa eri pituutta molempia jäykkyyksiä.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 06 Kesä 2019, 09:35
Kirjoittaja PW

Mistäs sen tietää mitä pituutta tartten, pitääkö tuo kuitenkin purkaa ennen tilausta, vai osaavatko pyörän numeron perusteella laittaa oikeat?
No nyt lähen kuitenkin Lappeenrantaan, en kissanpoikia pesemään vaan piikille - toivottavast ei oo se viimenen piikki ;) Eiköhän tuo pyörä kestä tämän reissun.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 06 Kesä 2019, 22:39
Kirjoittaja TMS

Kyllä varmasti osaavat myydä oikeat jouset pyörän numeron perusteella. En muista mistään lukeneeni että noissa etuiskareissa olisi vuosien saatossa ollut mitään isompia muutoksia, joten voi hyvin olla että ne vakiojouset ovat pysyneet saman pituisina koko ajan.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 07 Kesä 2019, 07:21
Kirjoittaja tm

Samaa mieltä TMS:n kanssa, eli kun ilmoitat tilauksen yhteydessä Questin numeron (233) ja vuosimallin (2008), niin pitäisi valmistajan osata valita oikeat sisuskalut noihin etu"iskareihin".


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 08 Kesä 2019, 16:12
Kirjoittaja Saukki

http://en.velomobiel.nl/onderdelen/

Tuota sivua, kun kelaat alaspäin, niin löytyy eri jousivaihtoehtoja. Mulla on tuollaiset lyhyet ja jäykät. Itseasiassa niitä lyhennettyjä jousiakin on eri mittaisia, ja mulla on ne lyhimmät. Voin suositella, jos hieman pienentynyt maavara ei ole ongelma.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 26 Kesä 2019, 10:02
Kirjoittaja PW

Ruokolahdelta eilen kotiin tulossa, kevarilla hiihtäjän selkä näkyy, koko väylä hänellä tehokkaasti käytössä. Mutta oli myös latuetiketti hallussa kun huikkasin kuuluvalla äänellä LATUA!, sitä latua myös annettiin ;) ja nopeesti.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 03 Heinä 2019, 20:12
Kirjoittaja PW

Eilen rupes pompottamaan, en löytäny vikaa renkaista. Tänään pompotus lisääntyi ja nyt sitten huomasinkin, vasen eturengas menny lyhyeltä matkalta S:n muotoseks. Rakenne jotenkin hajonnu? Jostain reisusta nää (vredestainit) tarttu mukaan ku halvalla sain ;) toista tuhatta kilsaa ajettuna.
Ehkä vielä kotoo löyttyy jotkut renkaat, ehkä joutuu sekarengastuksella ajelemaan. Mutta mikäs se nyt olis tän päivän tiedon mukaan hyvä kinnerin rengas?
Saukki taitaa vannoo Scorsherin nimeen, onko muita suositeltavia? Ja mistä niitä kannattas ostaa?


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 04 Heinä 2019, 02:03
Kirjoittaja ajarmala
PW kirjoitti:

Mutta mikäs se nyt olis tän päivän tiedon mukaan hyvä kinnerin rengas?
Saukki taitaa vannoo Scorsherin nimeen, onko muita suositeltavia?

Joku täällä foorumilla kehui Schwalben Trykereitä. Ostin sellaiset Amazon.de:stä, mutta en ole vielä ehtinyt sovittaa niitä Milaniin. Jännittää, mahtuvatko ne, kun ovat peräti 40-406 kokoa. Nykyisillä kammottavan karkeiksi kuluneilla asfalttiteillä tuollainen leveämpi 40-406 saattaisi olla mukavampi kuin perinteisesti käyttämäni Continental Grand Prix 28-406. Saas nähä...


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 04 Heinä 2019, 10:41
Kirjoittaja Härski

Mitenkäs shwalben marahonit toimii 406 kokoluokassa? Ainakin normaali retkipyöräkoossa ne on saaneet hyviä tuloksia niin rullaavuudessa- kuin pistosuojauksessakin. Itsellä myös on pian edessä kinnerin renkaiden vaihto, kun tekisi mieli kokeilla perus lastenrenkaiden tilalle jotain paremmin rullaavaa. Pistosuojausta / leveyttä tulisi kuitenkin hieman renkaasta löytyä, koska joudun ajamaa myös hiekkatietä päivittäin. :?


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 04 Heinä 2019, 10:50
Kirjoittaja PW

Jemmavarastosta löytyikin pari 35mm Kojakkia :) ei sitä tiedä aina mitä omistaa. Olisivatko tulleet peräti Questin mukana :roll: vai jossain muussa kuormassa.
No nyt ne on alla, eiköhän noilla taas jonkun aikaa. Takana on viel Big apple, ehkä annan olla - olishan siihenkin kojakki olemassa. Eiku ajoon :mrgreen: