Sivu 1/4

Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Lähetetty: 01 Touko 2018, 21:49
Kirjoittaja tm

Kesä lähestyy hurjaa kyytiä, ja kyllähän sitä aina joku hauska kulkine pitää suvena olla. Ratareisi-raaserikin vielä puuttui. Kun näin pilasterin Greenspeed GT3 -triken myynti-ilmoituksen, niin mielikuvitus alkoi heti laukata, jotta mitähän kaikkea tuostakin voisi tuunata. Siispä vappuautoilu Riihimäelle ja trike vaihtoi omistajaa.

Greenspeedissä on 349 mm kokoiset vanteet, joten olihan se heti ensisilmäyksellä aika hupaisan näköinen ilmestys pienine kiekkoineen. Myyjä oli mallia pitkäjalkainen, taisi olla ensimmäinen kerta kun pääsi kokeilemaan valmiiksi omille mitoille säädettyä nojakkia. Taskuraketti-fiilis vain lisääntyi pikaisen pihatestin aikana: hyvin kiihtyi ja ketterästi kääntyi. Maavaraa ei paljoa ole ja takavaihtajan alin kohtakin keikkuu vain muutaman sentin päässä maasta.

GT3 on taitettava trike, jossa penkin irrotuksen (yksi M8-pultti) jälkeen takapää taittuu rungon keskellä olevan nivelen ympäri eteen. Tämä + pienet kiekot tarkoittaa taitettuna pieneen tilaan menevää pakettia. Olisi kaiketi mahtunut Berlingon perään auton takapenkkejä kaatamattakin.

2018-05-01 17.44.38_700.jpg
2018-05-01 17.44.38_700.jpg (113.5 KiB) Katsottu 8738 kertaa

Kotiin päästyä tein pikasyynäyksen, ja lisäilin toisen huomioviirin alkuperäisen matalamman kaveriksi. Lisäksi huomiovalot eteen ja taakse, jotta uskaltaa lähteä liikenteen sekaan. Koeajo kotonurkissa jäi odottamaan vähemmän sateista iltaa.

Takakiekon pinnat oli aika löysällä, pitää kiristellä lyhyen koeajon jälkeen. Ketju on mallia kestovoideltu, eli öljyä on lisäilty "riittävästi" -> voimansiirto sotkuinen, tarvii putsata jossain vaiheessa. Jarruvaijerit tuntuivat kaipaavan voitelua, ja etunapojen laakerit ehkä vaihdon tarpeessa. Mitään dramaattista ei silmiin kuitenkaan vielä osunut, joten eiköhän tästä ole ihan kelpo kesäleluksi.

Veikkaan ettei tuolla kannata poiketa pois asvaltilta, kuin korkeintaan ensiluokkaiselle kovalle hiekkatielle, jossa ei ole irtosoraa eikä kuoppia (tosin sellaisia taitaa olla nykyään vain unissa...). Selviää tuokin lähitulevaisuudessa. Ja nyt pääsee itse kokeilemaan, kuinka huonot nuo pienet kiekot oikeasti ovat epätasaisuuksissa. Verkkopenkki vaimentanee pahimmat tärskyt. Kovia paineitahan noissa pienihalkaisijaisissa gummeissa tarvii pitää vierintävastuksen takia. Paremmin rullaavat renkaat on jo katsottuna ja lähtevät tilaukseen, jos tämä trike noin muuten tuntuu kehityskelpoiselta. Mutta oli renkaat mitkä vain, niin eihän tuo toki pärjää isompikiekkoisille rullaavuudessa.

Otsikon eläinparoilla oli (ainakin aiemmin) kova kohtalo syksyn tullen, kun ne hylättiin luonnonhelmaan. Kesätrikelle tuskin käy niin, mutta vaihtaako se tuolloin esim. omistajaa, jää nähtäväksi. Sitä on turha spekuloida vielä, "kuherruskuukausi" ja koko kesä vielä edessä :-).

P1130728_700.jpg
P1130728_700.jpg (133.72 KiB) Katsottu 8738 kertaa
P1130732_700.jpg
P1130732_700.jpg (135.1 KiB) Katsottu 8738 kertaa
P1130734_700.jpg
P1130734_700.jpg (143.98 KiB) Katsottu 8738 kertaa
P1130736_700.jpg
P1130736_700.jpg (123.23 KiB) Katsottu 8738 kertaa

Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Lähetetty: 02 Touko 2018, 07:26
Kirjoittaja jviirret

Ei pienistä kiekoista yksinomaan haittaa ole.
-Pienempi ilmanvastus
-Pienempi koko
-Tässä pyörämallissa parempi ketteryys
-Keveys, paljonko muuten painaa kuvan varusteilla?

Epätasaisella asfaltilla rullaavuus paranee myös leveämmillä kumeilla.

Sattuneesta syystä on tullut testattua longboardia ja potkulautaa asfaltilla

Kuva

Kuva

Longboard rullaa tasaisemmin vaikka renkaan halkaisija on pienempi.

Jukka


Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Lähetetty: 02 Touko 2018, 09:35
Kirjoittaja tm
jviirret kirjoitti:

Ei pienistä kiekoista yksinomaan haittaa ole.
-Pienempi ilmanvastus
-Pienempi koko
-Tässä pyörämallissa parempi ketteryys
-Keveys, paljonko muuten painaa kuvan varusteilla?

Epätasaisella asfaltilla rullaavuus paranee myös leveämmillä kumeilla...

Totta tuo, aika näyttää nouseeko plussat vai miinukset tärkeämmiksi.

En ole vielä punninnut, myyjä jutteli jotain 17 kilosta. Varmaan esitepaino ilman mitään varusteita...

Renkaiksi olen kaavaillut näitä:
https://www.ginkgo-veloteile.de/ginkgos ... 250gr.html
40-millisenä levein mitä tälle vannekoolle on tarjolla, ja kokoluokassaan ilmeisen hyvin rullaava.
Hintava kylläkin, Kojakkeja saa alle puoleen hintaan tuosta. Mutta Kojakit on kapeammat (32 mm).


Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Lähetetty: 02 Touko 2018, 11:35
Kirjoittaja kemppes

Olisiko vinkkiä mikä on hyvin rullaava 20" rengas trikeen, tulisi siihen uuteen viritykseen. Koska siinä on uskoni mukaan erinomaisesti toimiva etujousitus, riittäisi hyvin kapeakin rengas jossa reilusti painetta.


Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Lähetetty: 02 Touko 2018, 12:07
Kirjoittaja Härski

Schwalbe durano?


Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Lähetetty: 02 Touko 2018, 12:41
Kirjoittaja Vilijami
kemppes kirjoitti:

Olisiko vinkkiä mikä on hyvin rullaava 20" rengas trikeen, tulisi siihen uuteen viritykseen. Koska siinä on uskoni mukaan erinomaisesti toimiva etujousitus, riittäisi hyvin kapeakin rengas jossa reilusti painetta.

Schwalben Tryker ja Kojak.


Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Lähetetty: 02 Touko 2018, 13:35
Kirjoittaja tm

Edellä mainittua Greenspeediä kehuvat rullaavaksi, saatavilla myös 406-kokona:
https://www.ginkgo-veloteile.de/ginkgos ... 280gr.html

Ei omakohtaista kokemusta, eikä taida muillakaan foorumilaisilla olla?
Varmasti kysyjää kiinnostaa muutkin ominaisuudet kuin vain pieni vierintävastus?


Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Lähetetty: 02 Touko 2018, 13:55
Kirjoittaja Vilijami
tm kirjoitti:

Varmasti kysyjää kiinnostaa muutkin ominaisuudet kuin vain pieni vierintävastus?

Onko pyörän renkaille jotain muitakin toivottavia ominaisuuksia? :D


Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Lähetetty: 02 Touko 2018, 14:54
Kirjoittaja Bysmyyr
Vilijami kirjoitti:
kemppes kirjoitti:

Olisiko vinkkiä mikä on hyvin rullaava 20" rengas trikeen, tulisi siihen uuteen viritykseen. Koska siinä on uskoni mukaan erinomaisesti toimiva etujousitus, riittäisi hyvin kapeakin rengas jossa reilusti painetta.

Schwalben Tryker ja Kojak.

kojak ei afaik oo mikään kovin hyvin rullaava https://www.bicyclerollingresistance.co ... kojak-2017
Big apple plussassta on vaimo tykänny edessä


Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Lähetetty: 02 Touko 2018, 15:54
Kirjoittaja jviirret

Onkohan tuossa Kojakin tapauksessa kyse siitä, että ensin on tehty hyvä ja kallis rengas Kojak nimellä ja kun maine on saavutettu niin painetaan samaa nimeä halvempaan kumiin? Olikohan tuota Kojakkia alunperin foldable versiona ollenkaan? Porkkanassa mulla on vielä niitä vanhoja wired version Kojakkeja ja en osaa moittia.

Jukka


Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Lähetetty: 02 Touko 2018, 16:12
Kirjoittaja jooseha
Bysmyyr kirjoitti:

kojak ei afaik oo mikään kovin hyvin rullaava https://www.bicyclerollingresistance.co ... kojak-2017

Tuosta yleisarvosanasta ei kannata paljoa johtopäätöstä, koska huonommin rullaavakin rengas on saanut täydet pisteet ja kannattaa muistaa että kojak on "vain" retkirengas. Rullaavuutta ei siis ole painotettu muiden ominaisuuksien kustannuksella. Hyvä kompromissi :) Jos hyvä rullaavuus onensiarvoisen tärkeää, kannattaa katsella maantierenkaita.


Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Lähetetty: 02 Touko 2018, 19:16
Kirjoittaja tm

Renkaista vielä sen verran, että (myös) 20-tuumaisissa parhaiten rullaavat renkaat eivät ole niitä kaikkein kapeimpia, vaan yleensä leveämmästä päästä. Kapea säästää kyllä painoa ja pienentää hieman ilmanvastusta (kattamattomassa fillarissa), sekä on toki sporttisen näköinen ja tuntuinen ajossa.


Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Lähetetty: 03 Touko 2018, 00:37
Kirjoittaja tm

Ensimmäinen noin tunnin ajelu kesäkissalla...eikun trikellä suoritettu. Ajoalustana pääosin paikalliset pyörätiet, eli asvaltilla kurvailin.

Ei nuo pienet renkaat (Schwalbe Marathon 37-349) olleet niin pahat täristäjät kuin etukäteen pelkäsin, vaikka maksimipaineilla (7 baaria) ajelin. Verkkopenkki auttoi varmasti osansa mukavuuteen. Renkaita ei kyllä päässyt syyttämään huimasta rullaavuudesta, enemmänkin sellainen perusgummifiilis jäi. Kaikkinensakin kulkupeli tuntui olevan omimmillaan leppoisassa alle 20 km/h kruisailussa. Nopeuteen toki vaikutti talven aikana jonnekin hävinneet nojapyöräilyjalat (saa palauttaa jos sattuvat tulemaan jossain vastaan)... Luotan siihen, että kilsojen myötä ja kesän edetessä homma alkaa sujua paremmin.

Ajaminen oli kyllä totaalisen erilaista puuhaa kuin kinnerillä: poissa oli eleetön ja rauhallinen ajokäytös, ja tilalla äkkinäinen, herkästi kulkusuuntaa muuttava neuroottisuus. Ajokäytökseen alkoi toki tottua ajon edetessä. En moiti ohjausta huonoksi, se vaan oli totaalisen toisenlainen. Toispuoleisissa jarrutuksissakin ajolinja säilyi hyvin, ei taipumusta kääntymiseen.

Jos oli meno hidasta Questiin verrattuna, niin onneksi se sentään tuntui vauhdikkaalta :D . Matalassa avopyörässä pienempikin vauhti tuntuu todellista isommalta, kun maa vilistää vieressä. Kinnerissä koppa peittää näkyvyyden lähialueelle, jolloin samanlaisen vauhdin tunteen saa vasta isommilla nopeuksilla.

Penkkiä voisi kallistaa vähän enempi takakenoon, nyt oli lisäksi fiilis, että penkissä valui eteenpäin. Mutta kun säätöä ei valmiina ole... niin sellainen pitää rakentaa :) . Kaikkeahan pystyy aina modaamaan, katsotaan millaiseen viritykseen päädyn. Mieluusti jotain sellaista, että triken pystyy niin halutessaan vielä joskus palauttamaan alkuperäiseen asuun.

Fiilis ajon jälkeen oli se, että kyllä tässä Greenspeedissä ihan potentiaalia on leppoisaksi kesäkulkineeksi. Kun unohtaa kiireen ja "suorittamisen", niin kaikessa rauhassa edeten tällä varmasti taittaa matkaa ihan hyvin.

Vaihtolistalle taisivat päästä niin jarru- kuin vaihdevaijeritkin kuorineen, turhan naheata oli liike. Saattaisivat toki pelkällä voitelullakin herkistyä. Uudet renkaatkin voi nyt laittaa tilaukseen, kun näyttää siltä, että rinnakkaiselo triken kanssa jatkuu. Ei ollut vain sellainen yhden illan juttu...

Niin ja se massa: vaaka näytti ekan viestin kuvien mukaisessa varustuksessa 18,6 kg. Ei huono lukema teräsrunkoiselle taitettavalle trikelle, jossa on lokarit ja tavarateline yms. pikkukilkettä.


Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Lähetetty: 03 Touko 2018, 06:23
Kirjoittaja Saukki
tm kirjoitti:

Edellä mainittua Greenspeediä kehuvat rullaavaksi, saatavilla myös 406-kokona:
https://www.ginkgo-veloteile.de/ginkgos ... 280gr.html

Ei omakohtaista kokemusta, eikä taida muillakaan foorumilaisilla olla?
Varmasti kysyjää kiinnostaa muutkin ominaisuudet kuin vain pieni vierintävastus?

VeloBotnian porukka tilaili just noita Scorchereita tänä talvena. Eli varmaan kuullaan kokemuksia niistä kinnerikäytössä tässä kesän aikana.


Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Lähetetty: 03 Touko 2018, 07:44
Kirjoittaja Vilijami
tm kirjoitti:

Niin ja se massa: vaaka näytti ekan viestin kuvien mukaisessa varustuksessa 18,6 kg. Ei huono lukema teräsrunkoiselle taitettavalle trikelle, jossa on lokarit ja tavarateline yms. pikkukilkettä.

On kyllä varsin maltillinen paino. Pienet kiekot näyttelee tässä varmasti isoa osaa?