Onnettomuudet

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Joo tuommoiset 90 asteen käännökset on kolmipyöräisille aika kiikkeriä varsinkin vauhdissa. En niihin kaksipyöräiselläkään mielellään kovaa aja, koska kaarre voi mennä vähän pitkäksi ja huomio herpaantua ja sitten jos onkin vastaantulijoita niin hups...

Onneksi ei käynyt mitenkään!

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Joo ja sitten tuo Quest on vielä aika kiikkerä, eli vauhtia ei tarvi edes olla aivan kauheasti, kun se jo nousee kahdelle renkaalle.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja tm »

Saukki kirjoitti:

Joo ja sitten tuo Quest on vielä aika kiikkerä, eli vauhtia ei tarvi edes olla aivan kauheasti, kun se jo nousee kahdelle renkaalle.

Saman olen huomannut, raideleveys on melko kapea (yhdistettynä pehmeään jousitukseen).

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Saukki kirjoitti:

Onneksi mitään ei särkynyt. Tarkistin, että renkaat on ehjät ja suorat, eikä pinnojakaan katkennut. Pyörän ripustukset näyttivät myös ehjiltä. Taas siis selvisi pelkällä säikähdyksellä. Jospa sitä nyt oppisi ajamaan varovaisemmin mutkissa.

Mikähän teissä hollantilaisten kinnereiden kuskeissa oikein on vikana, kun monta kertaa tulee näitä kallistumiskertomuksia, joissa kinneri on kaatua ja vähintäänkin se joutuu harhateille liikeradaltaan?

Minä olen sinnikkäästi yrittänyt saada tiukoissa kurveissa edes yhden etupyörän ilmaan Milanissani, mutta vielä se ei ole koskaan onnistunut. Nyyh. Kaikki jännitys jää kokematta, kun ajelee tällaisella saksalaisella turvakinnerillä ;-)
Ovatkohan ne ottaneet oppia Ruotsista?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Saukki »

ajarmala kirjoitti:
Saukki kirjoitti:

Onneksi mitään ei särkynyt. Tarkistin, että renkaat on ehjät ja suorat, eikä pinnojakaan katkennut. Pyörän ripustukset näyttivät myös ehjiltä. Taas siis selvisi pelkällä säikähdyksellä. Jospa sitä nyt oppisi ajamaan varovaisemmin mutkissa.

Mikähän teissä hollantilaisten kinnereiden kuskeissa oikein on vikana, kun monta kertaa tulee näitä kallistumiskertomuksia, joissa kinneri on kaatua ja vähintäänkin se joutuu harhateille liikeradaltaan?

Minä olen sinnikkäästi yrittänyt saada tiukoissa kurveissa edes yhden etupyörän ilmaan Milanissani, mutta vielä se ei ole koskaan onnistunut. Nyyh. Kaikki jännitys jää kokematta, kun ajelee tällaisella saksalaisella turvakinnerillä ;-)
Ovatkohan ne ottaneet oppia Ruotsista?

No kuten tm tuossa jo mainitsi, niin Questissä on kapea raideleveys ja pehmeä jousitus. Sitten se on myös korkeampi, kuin Milan, eli painopiste lienee aika paljon korkeammalla.

Meinasin ensi kesäksi vaihtaa eteen Velomobiel.nl:n lyhyemmät ja jäykemmät jouset ja taakse tilaan Velomobielonderdelenilta Risse ilmaiskarin. Jos saisi vähän korkeutta laskettua ja vähennettyä tuota kaatumisriskiä. Nykyinen takaiskari ei saa tietyissä tilanteissa rengasta pidettyä maassa, vaan perä lähtee heittämään johonkin suuntaan. Ilmaiskarin pitäisi ratkaista tämä ongelma. Ja ehkä se lisää myös jäykkyyttä, niin voima välittyy paremmin polkimilta tiehen.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

peksi
Viestit: 23
Liittynyt: 09 Syys 2013, 22:28

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja peksi »

Saukki kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:
Saukki kirjoitti:

Onneksi mitään ei särkynyt. Tarkistin, että renkaat on ehjät ja suorat, eikä pinnojakaan katkennut. Pyörän ripustukset näyttivät myös ehjiltä. Taas siis selvisi pelkällä säikähdyksellä. Jospa sitä nyt oppisi ajamaan varovaisemmin mutkissa.

Mikähän teissä hollantilaisten kinnereiden kuskeissa oikein on vikana, kun monta kertaa tulee näitä kallistumiskertomuksia, joissa kinneri on kaatua ja vähintäänkin se joutuu harhateille liikeradaltaan?

Minä olen sinnikkäästi yrittänyt saada tiukoissa kurveissa edes yhden etupyörän ilmaan Milanissani, mutta vielä se ei ole koskaan onnistunut. Nyyh. Kaikki jännitys jää kokematta, kun ajelee tällaisella saksalaisella turvakinnerillä ;-)
Ovatkohan ne ottaneet oppia Ruotsista?

No kuten tm tuossa jo mainitsi, niin Questissä on kapea raideleveys ja pehmeä jousitus. Sitten se on myös korkeampi, kuin Milan, eli painopiste lienee aika paljon korkeammalla.

Meinasin ensi kesäksi vaihtaa eteen Velomobiel.nl:n lyhyemmät ja jäykemmät jouset ja taakse tilaan Velomobielonderdelenilta Risse ilmaiskarin. Jos saisi vähän korkeutta laskettua ja vähennettyä tuota kaatumisriskiä. Nykyinen takaiskari ei saa tietyissä tilanteissa rengasta pidettyä maassa, vaan perä lähtee heittämään johonkin suuntaan. Ilmaiskarin pitäisi ratkaista tämä ongelma. Ja ehkä se lisää myös jäykkyyttä, niin voima välittyy paremmin polkimilta tiehen.

Jyväskylän suunnalla on saatu jo saksalainenkin kahdelle renkaalle...;
Autotieltä toiselle käännyin, isohko tie ja 90-asteen suunnan muutos. Vakaa kulkupeli yllyttää käyttämään kovia nopeuksia, nyt ajoin arviolta 40km/h läpi risteyksen. Vastaavalla nopeudella tulee noita paikkoja ajettua.

Vaan kuinkas kävikään... ulkopuolen rengas pieneen painaumaan, siitä kahdelle renkaalle, vaistomainen korjaus jottei mene kyljelleen ja edessä liikenteen jakaja. Harkinta-aikaa sekunnin osia, samalla jarruttaen valitsen; pystyssä jakajaa päin. Nätisti milan nousi jakajan päälle ja sieltä sitten samantien alas liikennemerkkitolppaa väistäen. Alastulossa myös pieni kallistuminen, joka nyt pienehköllä ohjauksella korjaantui. Säikähdys ja tien reunaan toteamaan että kestävää tekoa on milan: rengas, vanne ja helma osuivat yhtäaikaisesti liikenteenjakajan reunaan. Valkoisella vahalla peittyvää kosmeettista naarmua lukuun ottamatta vauriot henkisellä puolella. :oops:

Jälkianalyysi tapahtuneesta:

  • syynä liian suuri tilannenopeus
  • myötävaikuttavana tekijänä huono näkyvyys tien pinnan monttuun johtuen vasta-auringosta ja kuomun visiiristä, jonka olin joutunut lukitsemaan pienehkölle raolle visiirin haljettua ilmavirran vaikutuksesta toisen puolen kiinnityksestään
  • myötävaikuttajana myös nopeuteen koukuttava lelu :wink:

Toimenpiteitä vastaisen varalle:

  • kinnerin pienetkin puutteet aina heti kuntoon (tällä tarkoitan visiiriä)
  • milanin korotetun keulan pudottaminen ns. vakiokorkeudelle, parantaa selvästi vakautta ja hiukan myös nopeutta. Koskaan ei ole tämä "epäkäytännöllisen matala kinneri" ottanut keulastaan kiinni mihinkään. Keulan kulutuspalaan taisi tulla ensijäljet liikenteenjakajasta. Samalla näkyväisyys tienpintaan lähietäisyydellä paranee kun kinnerin keula painuu alaspäin.

Eikä siinä vielä kaikki... Samalla työmatkalla 10km myöhemmin vasta täytetty schwalbe one edessä päästi kaikki 10baria pihalle aika räjähtävän äänen säestyksellä. Ko. renkailla oli ajettu n. 1500km ja sisälaita oli jo melko kuluneen näköinen. Siitä kuluman kohdalta rengas sitten repesi. Maksimipainehan renkaassa on valmistajan mukaan 11bar. Edellinen tapahtuma ei vaikuttanut renkaan puhkeamiseen, ko. puolelle ei tullut erityistä rasitusta.
Nopeutta renkaan puhjetessa suoralla hyväpintaisella tiellä oli n. 65km/h. Ainoa asia mistä puhkeamisen havaitsi, oli räjähtävä ääni. Pyörä oli täysin vakaa ajettava tyhjällä eturenkaalla...

Taidan kerätä loppukauden kilometrit maastofillarilla ja nostaa milanin autotallin pöydälle huoltoon ja tarkastukseen ensi kautta varten

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja PW »

Eihän se miulle kuulu mutt eiks nyt just ala kelit, jolloin kinnerin hyödyt alkaa korostua - muutkin ku nopeus? Suojaa kylmälle ja kosteelle kelille :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Eihän se miulle kuulu mutt eiks nyt just ala kelit, jolloin kinnerin hyödyt alkaa korostua - muutkin ku nopeus? Suojaa kylmälle ja kosteelle kelille :roll:

Ihan samaa mietin, mutten uskaltanut kysyä. Eikös kinnerien ongelmat ala vasta kun maahan tulee merkittävä kerros räntää ja siihen on vielä (toivottavasti) aikaa pari kuukautta. Tottakai näkyvyysongelmat ovat kinnerissä sadekelissä olennaisia, mutta niin ne ovat kaikissa ajopeleissä. Kyllä ne on kinnereissä ratkaistavissa tavallaan takaperoisesti. Kun alkaa sataa, pitää kinnerissä katetta avata, jotta näkee. Vähän siinä tietysti kastuu, muttei läheskään niin paljon kuin avopyörällä. Lupepa, mitä toinen Milanisti ajarmala on kirjoittanut visiirin huurtumisesta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

peksi
Viestit: 23
Liittynyt: 09 Syys 2013, 22:28

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja peksi »

Näinhän asia on kelien suhteen, kinnerin edut sen kuin korostuu tästä eteenpäin...todellinen syy on siinä, että tuota huoltoon tarvittavaa vapaata aikaa ei ole talon rakentajalla ennen sydäntalvea...
Tuota Arin huurtumisenestoa en ole kokeillut, mutta hyvä muistutus, täytyy testata.

Hiukan oftopikin puolelle;
Olen yrittänyt tilata velomobile.eu:n kautta uutta visiiriä ym. mutta jostain syystä en saa tuotteita ostoskoriin, tiimalasia vastaava kehä pyörii loputtomiin yrityksen seurauksena. Pitääköhän alkaa asioimaan sähköpostitse...
Onko muilla vastaavia kokemuksia?

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

peksi kirjoitti:

Olen yrittänyt tilata velomobile.eu:n kautta uutta visiiriä ym. mutta jostain syystä en saa tuotteita ostoskoriin, tiimalasia vastaava kehä pyörii loputtomiin yrityksen seurauksena. Pitääköhän alkaa asioimaan sähköpostitse... Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Eipä ole, koska visiiristäni näkee vielä silloin tällöin lävitse ;-) Ei vaiskaan - toki Makrolon naarmuuntuu käytössä pikku hiljaa, mikä alkaa hankaloittaa näkyvyyttä vastavaloon ennen pitkää. Mutta tilanne ei vielä neljän vuoden jälkeenkään ole vakava.

Meilaa tai soita Jensille, tai kuka siellä nyt onkaan vastaavana... Kyllä niillä on myynnissä uusia tuulilaseja (lue: tuulipolykarbonaattimuoveja).

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja PW »

Tänään vietetään "liikennekuolematonta päivää", eli olkaahan varovaisia siellä. Olishan se noloa kuolla liikenteessä, just tänään :mrgreen: Mie yritän viettää tätä joka päivä 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Mie yritän viettää tätä joka päivä 8)

Se lienee kaikille paras strategia. :|

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

peksi
Viestit: 23
Liittynyt: 09 Syys 2013, 22:28

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja peksi »

ajarmala kirjoitti:
peksi kirjoitti:

Olen yrittänyt tilata velomobile.eu:n kautta uutta visiiriä ym. mutta jostain syystä en saa tuotteita ostoskoriin, tiimalasia vastaava kehä pyörii loputtomiin yrityksen seurauksena. Pitääköhän alkaa asioimaan sähköpostitse... Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Eipä ole, koska visiiristäni näkee vielä silloin tällöin lävitse ;-) Ei vaiskaan - toki Makrolon naarmuuntuu käytössä pikku hiljaa, mikä alkaa hankaloittaa näkyvyyttä vastavaloon ennen pitkää. Mutta tilanne ei vielä neljän vuoden jälkeenkään ole vakava.

Meilaa tai soita Jensille, tai kuka siellä nyt onkaan vastaavana... Kyllä niillä on myynnissä uusia tuulilaseja (lue: tuulipolykarbonaattimuoveja).

Juu, niin meinasin tehdä. Toinen vaihtoehto on teettää velipojalla, jolla on cnc-koneita. Hän on jyrsinyt polykarbonaattia paljon ja vanhaa visiiriä mallina käyttäen pystyy helposti tekemään repullisen uusia...

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

peksi kirjoitti:

Juu, niin meinasin tehdä. Toinen vaihtoehto on teettää velipojalla, jolla on cnc-koneita. Hän on jyrsinyt polykarbonaattia paljon ja vanhaa visiiriä mallina käyttäen pystyy helposti tekemään repullisen uusia...

Kas! Tekisikö minulle kanssa? Kyllä kai niissä on sama reikämitoitus?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja irakas »

No, mutta eikö visiirin teko ole hyvinkin yksinkertainen asia. Ostat Etrasta 1 mm kirkasta polykarbonaattilevyä, leikkaat siitä haluamasi muotoisen visiirin, ja kiinnität sen kypärään ruuveilla. Reikämitoituksen voit valita itsellesi sopivaksi.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin