Tärinäraidat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Baskeri kirjoitti:

Nuo perhanan täristäjät oli kiusana myös Kemi-Oulu välillä. Paikoittain täräytetty keskelle
piennarta. Raskaalla kuormalla oli tähtäämistä että pysyi väylällä. Keskustelemista olis tiemestarin kanssa. Turhan raskasta ajamista henkisesti.

Juuri tuolla välillä vedin lipat kun kävin Pattijoella pesispelin katsomassa. On todella rasittavaa yrittää pysyä nopealla nojapyörällä tärinäraidoituksen ja 5-35 cm leveän pientareen puolella suistumatta raville jossa tuolloin oli pääosin asfaltin paksuinen pudotus.

Jos ajat maantierenkailla tärinäraitaan on kaatumisen riski tien puolelle todellinen, jos taas tipahdat pientareen reunalta soralle niin kuka tietää mihin lähdetään. Itse vedin takapyörän oikealta sivulle ja kaaduin siis ajoradalle vasemmalle kyljelle. Onneksi ei perässä tullut auto ajanut piennarviivaa pitkin eikä ollut turhan lähellä.

Menetyksenä vaatteisiin reikiä, vähän asfaltti-ihottumaa ja B&M:n etuvalo otti itseensä kaatumisessa, samalla meni yksi AA NiMH-akku hukkaan.

Enää en tuota vapaaehtoisesti aja ainakaan pientareen puolelle maantienojakilla. Maasturilla on ihan sama mutta vähän enemmän silläkin on riskiä kuin ilman tärinäraitoja.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja jori »

Panen tämän Iltalehden tärinäraitajutun linkin tähänkin ketjuun, niin löytyy helpommin.
Kuva
Linkki Iltalehden nettijuttuun.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja janx »

Nyt ei tyhmä tajua. Muutama tuolla IL:n kommenteissa heiluttaa idiotimisjohtajuuden peruspilaria. Kielletään, eikä tarjota vaihtoehtoa. Jos kahden pisteen välillä menee vain 1 tie, minne "hittoon" pyöräilijät sitten menevät. Osaakohan nuo edes ajaa polkupyörällä. :roll:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja PW »

janx kirjoitti:

Nyt ei tyhmä tajua. Muutama tuolla IL:n kommenteissa heiluttaa idiotimisjohtajuuden peruspilaria. Kielletään, eikä tarjota vaihtoehtoa. Jos kahden pisteen välillä menee vain 1 tie, minne "hittoon" pyöräilijät sitten menevät. Osaakohan nuo edes ajaa polkupyörällä. :roll:

Joo, eihän noita kannattas lukee - tullee vaan paha mieli typeristä kommenteista.
Kovasti puolustelevat nukkuajamista tyyliin: "Ihan olin valveilla mutt hiljanen ja lämmin auto... ja pakko oli ajaa 3tunnin unilla" :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja PW »

Lisäksi tuntuu olevan ajatuksena: "Kun me autoilijat ollaan tää tie maksettu, pysykööt muut pois"

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mika
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
Paikkakunta: Abu Dhabi/Al Raha Beach

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja mika »

Joo, ei se auta kuin olla nöyränä. Pyörällä ajavat köyhät ja pahimmassa tapauksessa vielä naarmuttavat autoja. Parasta kun ajaisivat ojassa. Näin se menee...
MikaR

Egolokisesti omassa vihreässä kuplassa

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Asenteellisuutta, mutta sattuu sitä isommille herroillekin. Kansanedustajatason (ostettu?) kommentti Iltasanomissa tänään oli aika yksipuolinen ja epäkokonainen edustus totuudesta Lasse Lehtisen kolumnissa Plus osiossa sivulla 9. Ei suoraan tärinäraitajuttua, mutta sama auto on pyhä lehmä ajattelu paistaa läpi ja eihän "hyvän asian" puolesta tarvitse totuutta ja kokonaisuutta esitellä. Kun on jo mielipide muodostettu. Tai maksettu? No sittenhän sen on lobbarin palkanmaksaja jo muodostanut :-) Totuuden slevittämiseksi olisi mielenkiintoista kurkata Lassen pään sisään. Samalla tavalla kuin pop corn ja train wreck about to happen elokuvissa.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Linkkasin omaan päiväkirjaan artikkelin aivojen pikakirjoituksesta joskus maaliskuun alussa. Linkkasin tämän tänne siksi, kun aiemmalla sivulla puhuttiin samasta asiasta, mutta harmiteltiin ettei oikeaa juttua löytynyt.

Quest Carbon -2015

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja jori »

rutunen kirjoitti:

Linkkasin omaan päiväkirjaan artikkelin aivojen pikakirjoituksesta joskus maaliskuun alussa. Linkkasin tämän tänne siksi, kun aiemmalla sivulla puhuttiin samasta asiasta, mutta harmiteltiin ettei oikeaa juttua löytynyt.

Hyvä rutunen! Juuri tätä ideaa etsin. Tästä on kirjoitettu myös muita artikkeleita, mutta tämä moottoripyöriin kohdistuvat havaitsemattomuuspiirre on juur sama, joka tekee polkupyöräilijöistä ja ennen kaikkea kinnereistä näkymättömiä, vaikka minkälaista viiriä kantaisi mukanaan. Tämä on niin tärkeä viesti tuon asian ymmärtämiseksi, että siirrän jutun linkistä tähän pintaan.

Miksi emme näe moottoripyöräilijää tiellä?

Moottoripyöräilijän näkymättömyys tiellä on iso riski - varsinkin moottoripyöräilijälle itselleen, ja kuumentaa tietysti tunteita puolin ja toisin. Näkymättömyyden taustalla on monia tekijöitä kuten autoilijan matkapuhelimen käyttö, tarkkaamattomuus ja vaikkapa keskustelu apukuskin kanssa, mutta myös silmien ja aivojen yhteistyö aiheuttaa omat rajoituksensa - jokaiselle meistä.

Popular Mechanics kuvaa näkemistä koskevan artikkelinsa alussa tilannetta, jossa kirjoittaja saapui risteykseen moottoripyörällään samaan aikaan kun hänen naapurinsa tuli risteykseen autolla. Kirjoittaja jäi odottamaan, että toinen lähtisi autollaan, mutta tämä jäikin odottamaan. Motorisi odotti varovaisesti puoli minuuttia, mutta tilanne ei muuttunut, ja syykin selvisi. Autoilija jutteli toisen naapurin kanssa auton ikkunasta.

Koska tila näytti selvältä, motoristi lähti matkaan, mutta tietenkin autoilija starttasi puoli sekuntia myöhemmin ajaen eteenpäin, mutta katsellen edelleen henkilöön, jonka kanssa oli puhunut.

Äänitorven soitto ja nopea samanaikainen kaasutus pelastivat motoristin. Auto pysähtyi siihen, missä tämän oikea jalka olisi ollut, jollei hän olisi kääntänyt kaasua. Vaikka autoilija ei ollut yli puoleen minuuttiin katsonut tielle päin, hän oli olettanut, että tie on tyhjä ja lähtenyt matkaan. Kuulostaa absurdilta, mutta voi olla, että moni meistä on toiminut samalla lailla.
Raakadata on enimmäkseen sumeaa

Raakadata, jota silmämme lähettävät aivoillemme olisi pelottavaa nähtävää. Silmämme eivät lopultakaan näe kovin paljon. Ajattelemme, että silmämme toimivat kuin kamera, mutta todellisuudessa niissä on melkoisesti rajoituksia.

Kyse on yksinkertaisesti prosessointitehosta: aivojemme kapasiteettia käytetään monessa muussakin asiassa samanaikaisesti kuin katsomisessa, joten se signaali, mitä käsitellään valikoituu koskemaan vain osaa silmiemme näkemästä kuva-alasta. Enin osa silmiemme aivoillemme lähettämästä kuvadatasta on sumeaa, siinä on sokea piste keskikohdan lähellä ja lisäksi kuva on ylösalaisin.

Onneksemme silmämme ovat jatkuvasti liikkeessä jopa silloin, kun ajattelemme katsovamme suoraan eteenpäin. Ne lähettävät useita kuvia joka sekunti aivoihimme, jotka sitten muuntavat parhaat ja terävimmät osat joka kuvasta mielen kuvaksi, jonka "näemme". Kun luet tätä juttua ruudulta, silmäsi pyyhkäisevät koko näytön yli, rakentaen siten kuvan, jota voit lukea.
Tutka

Hyvä vertauskohta on vanhanaikainen tutkan ruutu, jossa vihreä viva kertoo koko ajan, mitä tutka näkee sillä hetkellä, ja se pyyhkäisee näkökenttää ympyrässä päivittäen näyttöä jatkuvasti. Ihmissilmään verrattuna viiva on se pieni alue, mihin silmä voi tarkentaa ja nähdä jonain aikana, ja näyttö on se kuva, mikä meillä on mielessämme.

Ihmissilmä ei lopultakaan ole kovin kummoinen instrumentti verrattuna eläinkunnan edustajien, esimerkiksi kotkan tai hain vastaavaan. Mutta kun sen toiminta yhdistetään aivojen kanssa, niin tulokset esimerkiksi peuranpyynnissä ovat hyviä.
Nopeus on ongelma

Ongelmat syntyvät kuitenkin silloin, kun asiat tapahtuvat nopeammin kuin silmä-aivojärjestelmämme kykenee näkemään. Koska silmä seuraa vain hyvin pientä aluetta kerrallaan, on mahdollista, että alien- tai predator-tyyppinen olio kykenisi piileksimään näkemiseltämme pelkästään liikkumalla niin nopeasti, että se pystyisi välttämään silmien liikkeen.

Onneksemme tällaiset alienit eivät ole saapuneet Maahan - tai oikeastaan emme voi tietää sitä. Mutta on olemassa asioita, jotka liikkuvat riittävän nopeasti ja ovat tarpeeksi pieniä niin, että emme välttämättä "näe" niitä, vaikka ne ovat aivan edessämme.

Kuten varmaan arvaatkin, moottoripyörät istuvat tähän kategoriaan, jonka objekteja emme aina hahmota, vaikka ne olisivat aivan keskellä näkökenttäämme. Kaukana edessä kohti ajava moottoripyörä peittää varsin pienen osan näkökentästämme. Jos se vielä liikkuu nopeasti, saattaa olla, että silmämme eivät ehdi liikkua riittävästi, että voisivat merkata sen aivoihimme ennenkuin se saapuu välittömään läheisyyteemme.

Tämä on tärkeää, sillä aivot näkevät vain asioita, jotka ne ymmärtävät.
Aivojen pikakirjoitus

Aivoillamme on olemassa eräänlainen visuaalinen pikakirjoitus (tai välimuisti) eri objekteille. On esimerkiksi mahdollista, ettet oikeastaan näe mitään ympärilläsi juuri nyt, varsinkaan jos olet tutussa ympäristössä. Näet vain välimuistissa olevat pikakirjoitusmerkit, jotka aivosi asettavat paikoilleen säästääkseen prosessointitehoa ja huomiointikykyä.

Tämän vuoksi väsyt nopeammin ulkomailla tai jollain muulla ennestään tuntemattomalla maaperällä. Aivosi työskentelevät ylikierroksilla yrittäessään ottaa huomioon kaikki ne asiat, joita ne eivät tavallisesti näe. Tästä samasta syystä jollet odota näkeväsi moottoripyörää tai jalankulkijaa tietyllä aamuisella työmatkareitilläsi, aivosi saattavat ignoroida motoristin tai jalankulkijan, vaikka hän onkin edessäsi. Varsinkin, jos nämä eivät liiku sivuttain näkökenttääsi nähden.
Sivutieltä vasemmalle -syndrooma

Tyypillinen esimerkki on sellainen, että auton kuljettaja valmistautuu kääntymään sivutieltä vasemmalle päätielle. Nopea sporttipyörä ajaa lujaa vauhtia tätä päätietä pitkin. Autonkuljettaja katsoo vasemmalle, eikä näe mitään, koska pyörä on vielä suhteellisen kaukana. Hän katsoo oikealle ja oikeaoppisesti vielä kerran vasemmalle. Pyörä on paljon lähempänä, mutta koska hän ei nähnyt sitä edellisellä vilkaisullaan vasemmalle, niin hänen aivonsa yksinkertaisesti ignoroivat pyörän, koska ne eivät odota näkevänsä sitä. Hänen aivonsa ovat täydessä työn touhussa yrittäessään raakata pois kaiken ylimääräisen lähtien sokeasta pisteestä ja päätyen hänen omiin silmäripsiinsä.

Näin autoilija lähtee kääntymään ja täräyttää suoraan moottoripyörän eteen. Moottoripyöräilijällä on suuri riski kuolla, ja autoilija kertoo häntä kuulustelevalle poliisille, että "en nähnyt häntä". Poliisi merkitsee sittemmin onnettomuuden syyksi sen, että moottoripyöräilijä ajoi ylinopeutta tai että auton kuljettaja oli tarkkaamaton.
Kolmas tulkinta

On olemassa vielä kolmas mahdollisuus: auton kuljettaja katsoi tulevaa moottoripyörää, mutta epäonnistui sen näkemisessä. Tällaista tapahtuu myös jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanssa, mutta ne liikkuvat hitaasti verrattuna moottoripyörään.

Tämäntyyppisiä törmäyksiä tapahtuu vielä useammin silloin, kun ihmiset ovat stressaantuneita tai peloissaan, koska nämä tunteet jäädyttävät lihakset, myös silmien lihakset. Kun näin tapahtuu, sinulle tulee ns. tunnelinäkö, jolloin silmä ikäänkuin kieltäytyy liikkumasta edestakaisin, kuten normaalisti, ja aivot auttavat tilanteessa peittämällä kaiken muun näkökentän paitsi silmän keskittyneen keskiosan siloisella mustalla.

Tunnelinäön vuoksi ihmiset eivät jännittävässä tilanteessa näe mitään ympärillään, koska heidän silmänsä eivät liiku tarpeeksi, että voisivat napata visuaalista informaatiota ja liittää sitä heidän visuaaliseen karttaansa.

Sama tapahtuu ihmisille, kun he ajavat ensi kertaa radalla tai jopa kadulla: heidän näkökenttänsä kapenee miltei olemattomaksi.

Eli jos palataan siihen kuljettajaan, joka ei ollut katsonut eteenpäin yli 30 sekuntiin, mutta hänen aivonsa kertoivat hänelle, että mikään ei todennäköisesti ole muuttumassa. Hän ei varmaankaan tajunnut sitä, miten pitkä aika siitä oli, kun hän oli katsonut eteenpäin. Hän jopa saattoi ajatella vilkaisseensa eteenpäin ennen matkan jatkamista, koska hänen mielikuvassaan risteyksen kartta oli niin voimakas. Tietenkin tämä karttakuva oli vanhentunut, eivätkä tiedot olleet ajantasaisia. Lisäksi siinä oli edelleen iso moottoripyörä ja kuljettaja aivan hänen edessään. Mutta koska moottoripyöräilijä osast epäillä, niin hänellä on vielä molemmat säärensä tallella.
Katso, niin parannat

Voimmeko parantaa kykyämme nähdä tiellä ja radalla vain ymmärtämällä näköämme paremmin? Kyllä. Katso tietoisesti ponnistellen ympärillesi, myös tien varren pieniä yksityiskohtia ja jos olet autolla matkassa, katso myös peruutuspeiliin. Ja katsele myös sellaisia yksityiskohtia, jotka eivät vaikuta tärkeiltä. Mitä enemmän tietoisesti katsot ympärillesi ajaessasi, sitä paremmin ja monipuolisempaa visuaalista informaatiota aivosi ottavat vastaan, mikä johtaa paljon korkealaatuisempiin mielikuviin.

Lisää aiheesta Popular Mechanicsissa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Kyllä se on mielenkiintoista kuinka vajavaisilla aivoilla täällä pärjäilemme. Itselle tuli aiheesta mieleen tämä: http://www.theinvisiblegorilla.com/gori ... iment.html

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja jori »

NikoK kirjoitti:

Kyllä se on mielenkiintoista kuinka vajavaisilla aivoilla täällä pärjäilemme. Itselle tuli aiheesta mieleen tämä: http://www.theinvisiblegorilla.com/gori ... iment.html

Ideana tuossa on, että videolla pallottelee kahdella koripallolla porukka opiskelijoita ja katsojaa pyydetään laskemaan, montako kertaa palloa syötetään pelaajalta toiselle. Kun keskityt heittojen laskemiseen, et huomaa, että "gorilla" kävelee suoraan pelikentän yli. :shock:

Liitteet
Invisible gorilla.png

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Tänään pelästytti auton jyrinä takaapäin. Ajeli perhana pitkän matkaa tärinäraitaa pitkin. Onneksi kuitenkin keskellä olevaa. Pisti kuitenkin miettimään kummat renkaat pitää meteliä. Vielä kun pyörästä peilikin hävinnyt jonnekin niin aika orpo olo tuli...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja PW »

eemeli kirjoitti:

Tänään pelästytti auton jyrinä takaapäin. Ajeli perhana pitkän matkaa tärinäraitaa pitkin. Onneksi kuitenkin keskellä olevaa. Pisti kuitenkin miettimään kummat renkaat pitää meteliä. Vielä kun pyörästä peilikin hävinnyt jonnekin niin aika orpo olo tuli...

Niihin pitäs virittää vähän erilainen ääni, keski- ja reunaraitaan :wink: Nukkuautoilijakin tietäs kumpaan suuntaan tarttee rattii kääntää, silmiään avaamatta :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Pitääpä etsiä se take-a-look -taustapeili esiin ennen LowRidea. Käytin sitä viime kesänä Helsingin tapaamisen retkiä vetäessä ja olin ihan hämmästynyt, kuinka hyvin sillä seuraa juuri selän takana tapahtuvia asioita. Ihan pienen suoran peilin näkökenttä on yllättävän laaja kun se kääntyy pään mukana. Ja silmän liike sitä katsomaan on tosi nopea.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Oot käyttänyt take-a-lookia ja pystyt vielä ajamaan ilman?? :shock:

Tuntuu aina tosi oudolta ja turvattomalta sillon harvoin kun lähtee vaikka jopolla liikenteeseen ilman taustapeiliä :)

Markus Heikkilä

Vastaa Viestiin