Tärinäraidat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja yaana »

ajarmala kirjoitti:
yaana kirjoitti:

Heh, minkäs takia ne raidat pitää olla ajolinjan ulkopuolella. Laitetaan keskelle kaistaa, niin on pakko pysyä omalla kaistalla.

Ääni tälle!

Tuo olisi halvempaa tehdä ja toimisi paremmin. Ja vielä: ei haittaisi trikellä tai kinnerillä ajamista pientareella.
yaana eduskuntaan! Tai ainakin liikenneministeriöön väyläosastolle...

Poliittinen ura on sössitty jo aikaa sitten. Onneksi silloin ei vielä ollut digikameroita, niin ei ihan kaikki leviä :D

Mutta jalostan ajatusta huomioimaan muut ajoradan käyttäjät. Jaksottaisesta raidasta voisi sileässä kohdassa vaihtaa ajolinjaa.

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Tärinäraidat aiheuttaa ongelmia myös muualla päin maailmaa. Tässä video josta nähdään, mitä voi pahimmillaan tapahtua, kun kinnerin takarengas osuu tärinäraitaan. Go-One lähtee lapasesta ja osuu melkein vastaantulevaan autoon.

Tässä sitten sama tapahtuma hidastettuna.
Ilmeisesti kinnerin kuomu osui vastaan tulleen auton peräkärryn renkaaseen tai jotain.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja janx »

Ei paljon tärinäraidat herätä keskustelua Pyöräliiton pyörämatkailuun liittyvässä postauksessa. Joku jopa sanoi niiden lisäävän pyöräilijän turvallisuutta, jos piennar on tarpeeksi leviä. En saa postaukseen linkkiä, mutta ryhmä löytyy tästä: https://www.facebook.com/groups/618057351581840

Saukki kirjoitti:

Tärinäraidat aiheuttaa ongelmia myös muualla päin maailmaa. Tässä video josta nähdään, mitä voi pahimmillaan tapahtua, kun kinnerin takarengas osuu tärinäraitaan. Go-One lähtee lapasesta ja osuu melkein vastaantulevaan autoon. ...

Jostain syystä tämä video on poistettu näkyvistä. Ehkä nyt taas ymmärrän paremmin, miksi kuvakaappaus videosta olisi tarpeen...

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Siellä ajetaan lähinnä kaksipyöräisillä joten ei osata kaivata parannusta siltä osin. Ongelma koskee lähinnä enemmän kuin kaksi pyöräisiä

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja janx »

Wacky kirjoitti:

Siellä ajetaan lähinnä kaksipyöräisillä joten ei osata kaivata parannusta siltä osin. Ongelma koskee lähinnä enemmän kuin kaksi pyöräisiä

Minusta tuntuu, että kaupunkien välit ajetaan lähinnä autolla tms. Eikä se 2-pyöräiselläkään helpota, jos pientareella on "pakko" ajaa.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja Saukki »

janx kirjoitti:
Saukki kirjoitti:

Tärinäraidat aiheuttaa ongelmia myös muualla päin maailmaa. Tässä video josta nähdään, mitä voi pahimmillaan tapahtua, kun kinnerin takarengas osuu tärinäraitaan. Go-One lähtee lapasesta ja osuu melkein vastaantulevaan autoon. ...

Jostain syystä tämä video on poistettu näkyvistä. Ehkä nyt taas ymmärrän paremmin, miksi kuvakaappaus videosta olisi tarpeen...

Parhaat palat tuosta videosta plus sama onnettomuus toisesta kuvakulmasta löytyy mm. tästä mun videosta kohdasta 1:53:

Tässä kuitenkin muutama kuvakaappaus.

Kuva

Kuva
Kuva
Kuva

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuossahn on 1,5m piennar tärinäraidan takana? Tämän jos liittää valitusviestiin niin saa varmasti "eikö mikään riitä?"- kommentteja.
Kyseessä ilmeisesti ohitustilanne jossa tärinäraidan takaa on siirrytty ajoradalle hitaampaa ohittamaan? Kaksipyöräiset mahtuu tuossa ohittamaan tärinäraitaa ylittämättä.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja PW »

On se kummallista kun pyöräliiton keskustelussa pitää pyöräilijöiden kanssa väitellä tärinäraitojen "erinomaisuudesta" :?
Ensin henkilö kyselee pyörämatkailureittejä kun maantienlaidassa ei haluaisi ajaa. Erehdyin sanomaan, ett kyllähän sitä maanrienlaitaakin jos niitä ei ois pilattu jyrsimällä. Vastaus: ovat kuulemma fiksuja.
Toinen henkilö heitti tutkimuksen asiasta, en muista onko tämä ollut täällä aiemmin mutta hepposilta miusta nuo perusteet näyttää ja silti loppukaneetista haaveillaan loppujenkin pientareiden pilaamisesta :twisted:
https://cris.vtt.fi/en/publications/t%C ... usvaikutus

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja jori »

Pyöräilijöiden kannalta merkittäviä ovat nimenomaan pientareen erottavat tärinäraidat. Ainoa tutkimus kertoo, ettei tästä voi sanoa juuta eikä jaata, koska kokemusta on niin vähän ja tulokset epäjohdonmukaisia.

VTT/Riikka Rajamäki kirjoitti:

Kaksikaistaisten teiden täristävien reunaviivojen osalta tutkimusaineisto osoittautui liian vähäiseksi luotettavien johtopäätösten tekoon. Oikealle suistumiset näyttivät vähentyneen tarkastelutavasta riippuen noin 10-20 % teillä, joille täristävä reunaviiva tehtiin jyrsimällä, ja lisääntyneen painettujen täristävien reunaviivojen teillä. Oikealle suistumiset vähenivät eritoten talvella, ja nopeustietojen perusteella näillä teillä myös keskinopeudet laskivat talvella. Näin ollen talvikauden suistumisonnettomuuksien väheneminen saattaa olla seurausta nopeuksien laskusta, joka ei todennäköisesti johdu täristävistä reunaviivoista. Vasemmalle suistumisten ja kohtaamisonnettomuuksien määrä näytti pysyneen ennallaan yksiajorataisilla täristävien reunaviivojen teillä.

Koska tietoa oli liian vähän päätelmien tekoon, päättivät hankkia paljon tutimusmateriaalia jyrsimällä pientareen puolen tärinäraitoja kaikki paikat täyteen. Eivät kuitenkaan tehneet uutta tutkimusta, jolla edellisen tutkimuksen puuttuva evidenssi olisi paikattu. :evil:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja Härski »

Jiihaa.

Tekniikka & talous uutisoi että vastedes tärinäritoja vähennetään ja pientareita levennetään pyöräilijöiden hyväksi

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ ... de6ae318c4

Valitettavasti en saa uutista kokonaan auki koska taitaa olla maksumuurin takana.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja PW »

Aukes juttu ainakin miulle. Kampanjointi kannattanut :mrgreen: hyvä myö 8)
Riittääkö 75cm kinnerille - ei taida :?

Viimeksi muokannut PW, 27 Touko 2021, 17:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

PW kirjoitti: 27 Touko 2021, 16:36

Aukes juttu ainakin miulle. Kampanjointi kannattanut :mrgreen: hyvä myös 8)
Riittääkö 75cm kinnerille - ei taida :?

Ei oikein kunnolla. Milanin raideväli on 69 cm, joten tarkalle menee... Hollantilaisten värkeissä se taitaa olla vieläkin enemmän.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja jori »

Aika valju menestys. Pientareen puolen tärinäraitaa ei vieläkään ole osoitettu hyödylliseksi turvallisuusmielessä. :(

Ajelin äsken kutostietä. Se on leveäkaistatie, jossa tilaa on valtavasti. Ohittaminen ei kuitenkaan tunnu onnistuvan, koska tärinäraidat on sekä pientareilla, että keskiviivalla. Ohittajat joutuvat kyttäämään ohituspaikkoja, kun eivät halua ajaa tärinäraitaa ohituksen aikana, eikä ohitettava (usein minä) voi väistää turvallisesti pientareelle ohittajaa rohkaistakseen. :evil:

Vieläkän en ymmärrä, miksi nukkujia ja muita trassissa ajajia pitää yrittää pitää tiellä vaarantamassa muiden liikennöintiä. :evil:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Kuuma, ei saa nukutuksi. Luin tieliikennelakia ja tämä pisti silmään:

18 §
Tien eri osien käyttö
Ajoneuvolla on ajettava ajoradalla.

Jos tien oikealla puolella on piennar, jolla ajo käy haitatta päinsä, polkupyörää tai muuta moottoritonta ajoneuvoa on kuitenkin ajettava oikeanpuoleisella pientareella.

Taajaman ulkopuolella mopoa on ajettava pientareella tai ajoradan reunalla, jos se käy haitatta päinsä.

Alle 12-vuotias saa ajaa polkupyörää jalkakäytävällä, jollei siitä aiheudu huomattavaa haittaa jalankululle.

Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.

Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle.

Eli onkos tuo lihavoitu lainosa nyt muuttunut sen muutaman vuoden takaisen rekkakolarin jälkeen?

Quest Carbon -2015

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja janx »

Ei kai se mihinkään ole muuttunut. Tosin nyt on ennakkotapaus, jota voi käyttää jatkossakin korvauksien eväämiseen ja syyllistämiseen perusoikeuksien käytöstä. :|

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Vastaa Viestiin