Renkaat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja vph »

jori kirjoitti:

Kapitalistisen järjestelmän ongelma tyypillisimmillään.

:roll:
Eikös niitä paksulla kumipinnalla olevia renkaita saa kuitenkin ostettua kaupoista, jos niitä haluaa, Biltemasta vaikka.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Paksujakin Biltsun renkaita on porukka puhkonut sadoissa kilometreissä ajoa, tietääkö joku poikkeavan kestävän Biltsun tai Motonetin renkaan? Paremman kuin Marathon plus? On vähän teoreettinen keskustelu, kun Mara kestää hyvin paitsi sepeli tai auton räjähtäneestä renkaasta metallilangan pala tjms. teloo minkä tahansa ei-umpirenkaan. Marathon plussalla tonnin päälle ja Mara Wintereillä muutama alla puhkeamatta kop kop. Nastaton on pidoltaan heikko mutkissa, hiekkaa tai sepeliä tiellä mutkassa melko vaarallinen yli pienimpien nopeuksien ja sateella pakottaa tosi pieniin vauhteihin. Raskas ja hidas rengas, joka on jäykkä, eli täryyttää. Kaikki uhrattu kestävyydelle, mutta minulla ei ole nokan koputusta kestävyyttä vastaan. Hyvä että on tarjolla työmatkoja ja touringia ajatellen.

Delaminointi pelottaa kaupallista rengasta kestävämmäksi tuunauksessa. Formuloiden räjähtävät renkaat ja rämpäleiden jumitus vanteen ja haarukan tai jarrun väliin sekä leppäkeihäs lento hirvittää. Pitäisi tietää enemmän kemiasta varmistaakseen kestävyyden. Siksi en lähde laajan kirjon kaupallisia tuotteita ollessa tarjolla omin nokkineni tuunaamaan.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Laittakaa hyvät ihmiset vaan hyvin rullaava rengas alle ja siihen litkut niin ei tarvii kokoajan murehtia sitä kestämistä. Ainoastaan umpikuminen rengas tulee kestämään tiellä olevia teräviä esineitä siihen malliin että valitus loppuu siltä osin, mutta sillä on hintansa..

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

vph kirjoitti:
jori kirjoitti:

Kapitalistisen järjestelmän ongelma tyypillisimmillään.

:roll:
Eikös niitä paksulla kumipinnalla olevia renkaita saa kuitenkin ostettua kaupoista, jos niitä haluaa, Biltemasta vaikka.

Umpikumirenkaitakin saa ostettua kaupoista jos haluaa, mutta tästä ei nyt ollut kyse, vaan siitä, miksei renkaissa –missä tahansa laaturenkaassa– ole paksumpaa kulutuspintaa. Se, että joku kiinalainen valmistaja tekee paksukylkisiä kovamuovirenkaita, ei liity tähän keskusteluun muuten kuin siten, että sekin on tapa halventaa renkaan tuotantohintaa. Tuossa siirretään kustannuksia renkaan kudosrakenteesta kumiin. Tällainen sopii mainiosti massatuotteelle, joiden kokoamiseen ei löydy riittävästi ammattitaitoisia renkaan kokoajia. Huonompi kudostus ja paksua, jäykkää ja halpaa, muovilla täytettyä, kumia tueksi korvaamaan kudoksen puutteita.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja vph »

jori kirjoitti:

tästä ei nyt ollut kyse, vaan siitä, miksei renkaissa –missä tahansa laaturenkaassa– ole paksumpaa kulutuspintaa.

Mutta eikös näitä merkkirenkaitakin ole tarjolla paksuina pulikoina, vaikka ne Schwalben Marathon Plusat? Tarjollahan on aika monenlainen kirjo renkaita, tarttee vaan ostaa sellaiset, jotka on omaan käyttöön sopivimmat. Ajarmala ilmaisi edellä halunsa ajaa paksupintaisilla renkailla ja siitä kai tämä vääntö sai alkunsa ja siksi siis kerroin, että kyllähän niitä voi käydä kaupasta hakemassa. Mun mielestä ei siis pidä paikkaansa, etteikö paksun kulutuspinnan renkaita tehdä. Ne vaan ei ole kovinkaan arvostettuja muuten kuin mielettömien matkojen taivaltajien keskuudessa.

On tietysti selvää, että kaikilla tavoin maailman paras rengas on vielä varmasti keksimättä - mutta tuskin se kuitenkaan on vallitsevan yhteiskuntajärjestyksen syytä.

Ja kuten Petri ja co edellä jo sanoikin, niin keskivertokuluttajalle renkaan kulutuspinnan kestävyys ei ole ongelma, vaan se että renkaat vanhenevat jo muutaman vuoden ikäisinä ja alkavat rapsakoitua. Sama asia pätee auton renkaisiinkin, niissäkin taitaa olla parasta ennen päiväys?

Muistaakseni autonrengaspuolella "ennen vanhaan" Michelin hankki paljon kilometrejä kestävän renkaan maineen joillakin malleillaan ja sen ansiosta kuluttajat olivat valmiita maksamaan Misukoista vähän enemmän kuin kilpailijoiden nakeista. Kai se sama mekanismi voisi toimia fillarin renkaissakin, tänä päivänäkin. Vaikka itse hieman epäilen. Nykykuluttajalle ei tunnu mikään muu kuin hinta merkitsevän mitään, moraali on kadonnut kokonaan. Jengi ostaa ihan häpeilemättä feikkituotteita, jotka on kopioita alkuperäisestä ja laadullisestikin ihan mitä sattuu. Aasian Aliexpress et co myy ja saamaan aikaan se sama jengi huutaa ja itkee työttömyyden kasvua kotimaassa ja laajemmin vaikka Euroopassa. Sitä saa mitä tilaa.

Sori, lipesi ihan off-topikiksi. Jos meni liikaa ohi aiheen niin mode poistanee.

Viimeksi muokannut vph, 06 Maalis 2017, 17:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jooseha »

vaaka kirjoitti:

Formuloiden räjähtävät renkaat ja rämpäleiden jumitus vanteen ja haarukan tai jarrun väliin sekä leppäkeihäs lento hirvittää.

Aja kauempana formuloiden renkaista, niin eivät jää haarukan väliin :twisted: Niiden räjähtämiset eivät ole oikein verrattavissa fillarin renkaisiin eikä henkilöautoonkaan.
Raskaan kaluston renkaat kyllä räjähtävät tosi komeasti. 25 metrin päässä tuntee takalistossa, että nyt meni rengas ja renkaan ympäristö tyhjenee kaikesta "turhasta".

vph kirjoitti:

Nykykuluttajalle ei tunnu mikään muu kuin hinta merkitsevän mitään, moraali on kadonnut kokonaan. Jengi ostaa ihan häpeilemättä feikkituotteita, jotka on kopioita alkuperäisestä ja laadullisestikin ihan mitä sattuu. Aasian Aliexpress et co myy ja saamaan aikaan se sama jengi huutaa ja itkee työttömyyden kasvua kotimaassa ja laajemmin vaikka Euroopassa. Sitä saa mitä tilaa.

Eikä pelkästään kuluttajat. Poliitikot ovat joukolla päättäneet että valtion ja yritystenkin täytyy toimia näin - kilpailutus. Varmistetaan että tilataan varmasti huonointa mahdollista oli se sitten tavaraa tai työtä :evil:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

vph kirjoitti:
jori kirjoitti:

tästä ei nyt ollut kyse, vaan siitä, miksei renkaissa –missä tahansa laaturenkaassa– ole paksumpaa kulutuspintaa.

Mutta eikös näitä merkkirenkaitakin ole tarjolla paksuina pulikoina, vaikka ne Schwalben Marathon Plusat?

Paksuja pulikoita on kyllä tarjolla halvalla, muttei laadukkaita ohutkylkisiä, mutta paksulla sileällä kulutuspinnalla, jollaisia Ari kaipaili. Maratonplussaa on tässä moneen kertaan tarjottu tähän rooliin. Ei siinä ole kulutuspintaa mitenkään paljon. Siinä on paksu pistosuojakerros, joka ei suinkaan ole kulutuspintaa, eikä toimi sellaisena.

Renkaiden haurastumista on tarjottu syyksi, ettei kannata tehdä kulutuskestäviä renkaita, kun ne ennen kulumistaan haurastuvat ja halkeilevat. Minä väitän, että tämä on saman touhun toinen puoli. Rengastehtaat eivät yritäkään tehdä halkeilemattomia renkaita, sillä halkeilleen tilalle voi myydä uuden.

Tämä halkeilun estäminen olisi mahdollista lisäämällä kylkikumimassaan kierrätyskumirouhetta. Näin tehtiin vielä 50 vuotta sitten ja tämän ajan renkaat ovat hämmästyttävän hyväkuntoisia vieläkin. Näin siis voisi tehdä, muttei tehdä, vaikka se ei edes maksaisi enemmän –päinvastoin. Rengasbisneksessä niin ei kuitenkaan tehdä, sillä rengasbisneksessä tärkeintä on myydä enemmän renkaita kuluttajille, joiden renkaankulutus ei juurikaan ole noussut –pikemminkin päinvastoin teiden silenemisen takia. Kestäviä renkaita ei kannata tehdä, jos tekee bisnestä renkaita myymällä.

Tässäkin täytyy viitata elokuvaan ja sen käsittelemään asiaan "Hehkulamppuhuijaus". Ekonomien kielellä tuota sanotaan suunnitelluksi vanhentamiseksi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ja testierien hajoamista käyttäen tiedetään hajoamistahti aikayksikköä kohden, minkä avulla opetetaan talousihmisiä laskemaan, mikä on luvattu taloudellinen kestoaika millekin tuotteelle suhteessa odotusarvoiseen hajoamiseen takuuaikana voiton maksimoimiseksi. Ihmekö tuo paskan tekemisen yleisyys, kun sitä opetetaan? Kun taitoa on vähän, käytetään niitä työkaluja, mitä tuntee :roll: Olisiko todennäköisyysmatematiikkaa pitänyt opettaa paremmin tavoin, kun peruskurssitasolla nussitaan mahdollisimman moni asia, kun kaikki osaavat tehdä arvioita siitä, miten paskaa tekemällä voi rimaa heiluttaen ylittää "laatu"vaatimukset. Nojoo en mä voi tietysti kaikista oppiasteista ja kouluista puhua, kun en ole niitä nähnyt, mutta tiedänpä ison paikan, jossa on huono esimerkki pakollisessa kurssissa, jonka kaikki siten osaavat huoh :roll:

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja vph »

jori kirjoitti:

Renkaiden haurastumista on tarjottu syyksi, ettei kannata tehdä kulutuskestäviä renkaita, kun ne ennen kulumistaan haurastuvat ja halkeilevat. Minä väitän, että tämä on saman touhun toinen puoli. Rengastehtaat eivät yritäkään tehdä halkeilemattomia renkaita, sillä halkeilleen tilalle voi myydä uuden.

Tämä halkeilun estäminen olisi mahdollista lisäämällä kylkikumimassan kierrätyskumirouhetta. Näin tehtiin vielä 50 vuotta sitten ja tämän ajan renkaat ovat hämmästyttävän hyväkuntoisia vieläkin. Näin siis voisi tehdä, muttei tehdä, vaikka se ei edes maksaisi enemmän –päinvastoin. Rengasbisneksessä niin ei kuitenkaan tehdä, sillä rengasbisneksessä tärkeintä on myydä enemmän renkaita kuluttajille, joiden renkaankulutus ei juurikaan ole noussut –pikemminkin päinvastoin teiden silenemisen takia. Kestäviä renkaita ei kannata tehdä, jos tekee bisnestä renkaita myymällä.

Yritykset eivät voi toimia, eivätkä työllistää ihmisiä, jos ne eivät ole kannattavia. Kannattavuus on elinehto. Aivan sama asia kuin kenen tahansa oma yksityistalous, pitää tienata enemmän kuin syö. Eikö niin?

Hyvä. Nyt siis, jos vakaasti uskot (tai jos kuka tahansa uskoo), että kulutusta ja aikaa kestäviä renkaita ei mikään yritys valmista, vaikka niille olisi kannattavuuden kannalta riittävästi ostajia, kuluttajia, niin tämähän on valtava MAHDOLLISUUS. Sinä voit muuttaa maailmaa, juuri sinä voit aloittaa yritystoiminnan, joka valmistaa renkaita, jotka kestävät kilometrejä, jotka kestävät isältä pojalle ja joiden maine kiirii ympäri tellusta siten, ettei muun merkkisiä renkaita kukaan tavallinen kuolevainen enää osta. Tämähän ei vaadi muuta kuin vakaan uskon itseensä, asiaansa ja aktiivisuutta.

Tähän sopii pari lainausta Henry Fordilta:
"Whether you think you can or you can't, you're probably right."
"Don't find fault, find a remedy."

Viimeksi muokannut vph, 06 Maalis 2017, 17:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

http://www.wtb.com/products/thickslick näitä renkaita on valmistettu myös 406 kokoisena. Niissä on kulutuspintaa reippaasti, mutta niitä ei tarhdo enää saada mistään 406 kokoisena.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: RE: Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

vph kirjoitti:

Yritykset eivät voi toimia, eivätkä työllistää ihmisiä, jos ne eivät ole kannattavia. Kannattavuus on elinehto. Aivan sama asia kuin kenen tahansa oma yksityistalous, pitää tienata enemmän kuin syö. Eikö niin?

Me ollaan täällä keskimääräistä viyervasemmistolaisempia, aika haastavalle maaperälle astuu jos alkaa kapitalismia täällä puolustamaan ;)

Johtuneeko tuosta sekin että muita foorumeita useammin täällä kaipaillaan Jokua töihin. ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Luulisin monen olevan Maran kestoon tyytyväisiä, kun olen lukenut 8-12 kkmn kestosta. Vai pitäisikö olla Mmn? Moneen lähtöön tuo on jo hyvinkin vihreä vaihtoehto.

VPH on myös vaihtoehto olemassa kestävien renkaiden valmistamiselle not for profit yleishyödyllinen valtion liikelaitos tai kansainvälinen sama. Saastutuksen vähentyessä hukkaan heitettyjen raaka-aineiden ja energian säästö tuo pitkässä juoksussa yhteiskunnalle vähemmän laskuja, kun ei tarvitse siivota niin paljon.

Kapitalismissa yksityisyritykset usein paskantavat ja yhteiskunnalle sosialisoidaan lasku siivoamisesta. Etkö usko? Pelkästään Helsingissä jo toimintansa lopettaneet firmat Valimon kaupunginosassa suttasivat ainakin 1970-luvulle asti ja siivous yhteiskunnan piikkiin. Myllypurosta pari korttelia asumiskieltoon, kun maaperä myrkytetty firmojen toimesta. Oli kolmas tapaus mielessä Helsingistä, mutta ei nyt tule mieleen. Lukemieni artikkelien mukaan laki ei mahdollista viranomaisten rikollisten etsintää, kun rikos on vanhentunut, joten paskiaista ei saada maksamaan törkyilystä. Sanoo "oikeus"laitos.

Pieni osani Myllypuron tapauksen selvittelyssä jätti ongelman mieleen tehokkaasti, kun palkattuna osaltani setvin myrkyllisyystä. Valtion piikkiin. Dataa oli tarjolla virkatyön tekijöiltä päätöksentekijöille niin myrkyllisyyden levinneisyysestä kuin sairaustapauksien määrästä sekä laadusta. Osa myrkyllisistä taloista jäi evakuoimatta asukkaiden mielestä julkisuudessa olleiden artikkelien mukaan.

Case Töölönlahti oli kolmas kuuluisa ympäristön myrkytys kauempaa kaupungin historiasta. Kolme yleisesti tunnettua siivoustapausta yhdestä kaupungista puhtoisessa Suomessa. Vai oliko niin puhtoinen sittenkään?

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: RE: Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja vph »

jviirret kirjoitti:

Me ollaan täällä keskimääräistä viyervasemmistolaisempia, aika haastavalle maaperälle astuu jos alkaa kapitalismia täällä puolustamaan ;)

Ok, kiitos huomautuksesta, Jukka.

Lainaamasi teksti ei kuitenkaan mielestäni ollut kapitalismin puolustusta. Se oli realismia.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja vph »

vaaka kirjoitti:

VPH on myös vaihtoehto olemassa kestävien renkaiden valmistamiselle not for profit yleishyödyllinen valtion liikelaitos tai kansainvälinen sama.

Ai jaa, missä sellainen vaihtoehto on?

vaaka kirjoitti:

yksityisyritykset usein paskantavat ja yhteiskunnalle sosialisoidaan lasku siivoamisesta.

Saastuttamisesta löytyy paljon esimerkkejä ympäri maailmaa niin yhteiskunnan toimesta kuin yritystenkin toimesta tapahtuneena. Se ilmiö ei häviä ennen kuin yksilötasolla ihmiset muuttuvat vastuullisiksi. Tuskin tapahtuu siis koskaan.

Viimeksi muokannut vph, 06 Maalis 2017, 17:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Bäng bäng bäng.

Mun isä syntyi vuonna 1898 ja oli vuoden 1918 tapahtumissa punaisten joukoissa.

Siksi mulla on nyt moderaattorina oikeus huomauttaa että - perustakaa offtopic alueelle politiikkaketju. Tämän on rengaskeskustelua jossa nyt käryää muukin kuin kulutuspinta.

Vastaa Viestiin