Hienoa jos moinen suunnitelma toteutuu! Itse olen joskus vastaavaa ideaa pyöritellyt, joten jotain ajatuksia moisesta on.
Jos itse olisin ostamassa ensimmäistä nojakkia, niin se pitäisi mielestäni ostaa niin, että ensin vuokraan viikoksi helpohkon perus-nojakin (20/26 swb). Sillä kun on viikon ajellut, niin alkaisi olla jo joku tuntuma ylipäätään nojakilla ajamiseen.
Tämän jälkeen voisi vuokrata päiväksi eri tyyppisiä (jos on sellainen joka haluaa etsiä parasta mahdollista) nojakkeja, ja kokeilla mikä sitten olisikaan omaan käyttöön paras. No, useimmat ihmiset eivät ehkä halua olla näin perusteellisia.
Mahdollisuus vuokrata pyöriä, ja liikkeen sijainti niin että pihasta on helppo lähteä koeajolle rauhalliseen, helppoon pyöräily-ympäristöön ovat tekijöitä jotka olisivat miellyttäviä. Ja tietysti myyjä joka vastaa esitettyihin kysymyksiin, sen sijaan että hörisisi taukoamattomana tulvana omia juttujaan. Tietysti olisi loistavaa jos hätäinen ostaja voisi ostaa esittelypyörän heti mukaansa, mutta tällöin pitäisi olla varastoa / esittelypyöriä enemmän.
Noin business-näkökulmasta lähtisin aika minimalistisilla kiinteillä kuluilla: halpa liiketila, tai jopa oma autotalli. Nojapyörien myyminen päätoimena ei välttämättä lyö leiville. Koska tavaraa saa hitaasti, ei esittelypyörää välttämättä kannata myydä erityisen halvalla. Ostajalle vaihtoehdot ovat ostaa vähän ajettu esittelypyörä heti, tai odottaa 2 viikkoa - 2 kuukautta, hinta molemmissa jokseenkin sama.
Toki jos liike myisi muutakin kuin nojakkeja, niin busineksen pyörittäminen voisi sujua paremmin. Jos kesällä myisi vaikka nojakkeja, rullalautoja ja rullaluistimia, talvella lasketteluvehkeitä (lumilautoja?), niin business pyörisi ehkä jotenkin mielekkäästi ympäri vuoden. Tai edes se, että myyjällä olisi muuta tuottavaa tekemistä silloin kun nojakki-asiakkaita ei ole. Esim polkupyöräkorjaamo (sekin on hiljausta talvella), ohjelmointi, tai ???