Olipas seisauttavan hyvä juttu. Tuli ihan tippa silmäkulmaan kun samaistui. Sattumalta olin juuri pankin odotusaulassa ja mua tultiin noutamaan miitinkiin. Vähän kattoi toimihenkilö pitkään, että mitäs pappa siinä oikein tunteilee. Tajusin myös että olin siellä oikealla asialla = satsaamassa omaan hyvinvointiin.
Auttoko se tippa silmäkulmassa?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Melkein mediassa, Päijät-Häme Lehden toimittaja soitteli tänään ja olisi halunnut tehdä jutun nojapyöräilystä mutta kun kuuli, että en asu enää Vääksyssä niin homma jäi siihen Tosin mainostin parsaa ja oranssia kinneriä niin josko siitä juttu syntyisi.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
No jo on nurkkakuntaista. Eikös Lahti nyt ole Päijäthämettä, vai mitä se on –ja perämetsäkin vielä. No hyvä, ettei aina tehdä juttua sinusta, vaan muistakin välillä. Parsa on tosiaan hyvä jutun aihe. Toivottavasti tekee jutun.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Katoinpa sattumalta eilen Docventuresin ja siinä esitellyn Pekka Hyysalosta kertovan New Run dokumentin. Dokumentin loppupuolella vilahti, kun Pekka ajoi nojapyörällä.
http://areena.yle.fi/1-3260114
Prisma studion tän viikon ohjelma sisältää "nojapyöräsijoittelua"
Ohjelmassa kokeillaan "nurinpäinpyörää", eli pystäriä, joka kääntyy päinvastaseen suuntaan ohjaustankoa käännettäessä. Ajo ei oikeen luonnistu mutta kohdassa 3:38 kuvassa vilahtaa vihreä nuijapää jota ajaa mieshenkilä harmahtavassa takissa - kuka tunnustaa onnistuneen linssilude viuhahduksensa?
Olisko tuo kuvattu siinä Kalasatama/Sörnäinen paikkeilla, missä ilmeisesti se pyöräpajakin sijaitsi
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Just tuli yle1:n aamutelkussa, vanhafilmin pätkä jossa Risto (nim. Kuparinen) esitteli kiilahihnavaihteistoa, josta piti tulla ketjuvaihteen syrjäyttäjä - kuinkas tälle keksinnölle kävi?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Just tuli yle1:n aamutelkussa, vanhafilmin pätkä jossa Risto (nim. Kuparinen) esitteli kiilahihnavaihteistoa, josta piti tulla ketjuvaihteen syrjäyttäjä - kuinkas tälle keksinnölle kävi?
Ideat olivat hyviä ja nykyään yleisesti käytössä. Vain demolaitteistoksi valittu polkupyörä oli täysin väärä valinta. Polkupyörän automaattivaihteet on hihnavaihteen käyttöalustana ehkä kaikkein haastavin vaihtoehto. Suuret momentit ja mitättömän pienet pyörimisnopeudet ja tehot.
Arvaahan sen, miten kävi. Ei tullut polkupyöräsovellusta ja ideat kiilahihnavaihteen hyötysuhteen parantamiseksi varastettiin muihin paremmin istuviin sovelluksiin. Keksijä katkeroitui, maksoi koko omaisuutensa patentointimaksuina ja kuoli köyhänä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Jori ehtikin jo todeta rakenteen sopimattomuuden polkupyörään. Itse pyörällä ajaneena voin todeta, että suoralla lattialla oli ihan hyvä ajaa, mutta heti kun piti "vaihtaa", koko homma meni ihan läskiksi. Kitkalla toimivan kiilahihnavedon ominaisuuksiin kuuluu, että välitystä säätäessä pitää hihnan luistaa pyörien säteen suuntaan; jos on luistoa, sitä on joka suuntaan eli myös kehän suuntainen "veto" katoaa" siksi aikaa. Esim. lumikelkkojen variaattori pyörii yli 1000 r/min, eikä moottori "huomaa" pientä luistoa. Polkeminen on kuitenkin aika hidasta ja nykivää juuri silloin kun pitäisi vaihtaa pienemmälle ja jos yksi polkaisu menee tyhjään kuin "ketju olisi poikki", se tuntuu hyvin epämiellyttävältä. Keksijä yritti parantaa rakennetta urittamalla variaattoripyörien kitkapinnat, se auttoi vain osittain. Kaikissa nykyisissä hihnavetoisissa pyörissä käytetään hammashihnaa ja mahdolliset vaihteet on toteutettu napavaihteella.
Tässähän on se hauska juttu että tää tulee aina uudelleen ja uudelleen esille. Ihminen nyt vaan haluaa olla erityinen. Se ei riitä että kaikki tietää että se KETJU on ihan helvetin kätevä ja kestävä ynnä toimiva. Se on niin junttia kun 99.9999999999 pyöristä käyttää ketjua.
Tätähän on testattu lapsilla. Heitetään lattialle 100 palloa joista 99 on toista väriä ja 1 eri. Kaikki haluavat poimia sen yhden.
Tässähän on se hauska juttu että tää tulee aina uudelleen ja uudelleen esille. Ihminen nyt vaan haluaa olla erityinen. Se ei riitä että kaikki tietää että se KETJU on ihan helvetin kätevä ja kestävä ynnä toimiva. Se on niin junttia kun 99.9999999999 pyöristä käyttää ketjua.
Tätähän on testattu lapsilla. Heitetään lattialle 100 palloa joista 99 on toista väriä ja 1 eri. Kaikki haluavat poimia sen yhden.
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Vuosien varrella olen dyykaillut paperinkeräysastioita enemmän tai vähemmän ahkerasti ja sieltä aina välillä löytyy lehtiä vuosikymmenten takaa.
Nyt noita olen pläräillyt ja näemmä useammassa 70 ja 80-luvun Tekniikan Maailmassa on kuvia tai esittelyitä nojapyöristä ja olipa muistaakseni 74 vuoden lehdessä koeajo vanerikinneristä, taisi olla Lappeenrasta insinöörikoululaisten kokeiluja/tempauksia, pitää kaivaa artikkeli vielä banaanilaatikoiden uumenista
Tää viimeinen on ihan mielenkiintoinen TM 12/82, ihan vallan ammattikoulussa noita on opeteltu tekemään/suunnittelemaan. Mielenkiintoista olisi tietää kuinka pitkään nojapyörät oli opetusohjelmassa ja miten ne kehittyi. Valokuvasin jutun ja toivottavasti on lukukelpoinen.
Itsekin kyllä sain kipinän nojapyöriin TM:n kautta, juttu oli varmaan vuosituhannen vaihteesta mutta ilman nettiä pyörä olisi jäänyt hankkimatta.
Liitteet
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Sakarin haarukkaohjaus on tuolla jo lähes samanlaisena. Tuosta 80-luvun mallista puuttuu vain puristettavat kahvat, joita ei jalkajarrullisessa kyllä tarvitakaan.
Samoin nuolikinnerin runkorakenne käytössä jo tuolloin, tosin nelipyöräisenä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma