Avasin uuden otsikon tälle, kun tämä ei ole pelkkää marinaa, vaan pyöräilyyn liittyvää tuotekehitystä.
terppa kirjoitti:Voi olla, että keväällä pahimpaan pölyaikaan olisi hyvä ajaa semmoinen "remppa" hengityssuojain naamalla, ainakin jos on herkkä pölylle. Jos on ihan sikana hiekkaa ilmassa --> vilkas liikenne maantienlaidassa niin tuntuu tuo talvinen hengitysmaski auttavan myös vaikka siinä on isohko rei'itys.
Isot reiät ne on nenässäkin. Suodatusvaikutus perustuu kostutettuihin pintoihin ja karvoihin (nenässä). Nenässä limakalvot erittävät limaa, joka pitää nenän pinnat kosteana. Talvimaskissa hengitysilman 100% ilmankosteus tiivistyy ulkoilman jäähdyttämään verkkoon, joka sitten kerää ulkoa tulevaa pölyä märkään pintaansa. Ennen oli mopoissa saman tyyppinen imuilman suodatin. Suodattimena oli harvaa muovisientä tai rautalankasyheröä, joka kasteltiin öljyssä. Pöly tarttui sitten siihen öljyyn, joka pestiin (kun muistettiin) pois suodattimesta. Tuon pakkasmaskin pölynsuodatusominaisuuksia olisi hyvä tutkia, jos se vaikka toimisi ihan kunnolla pölysuodattimena. Ilman mittauksia sitä ei oikein voi pölysuodattimena markkinoida. Sen rakennuspölymaskin kanssa pyöräily on epämiellyttävää ja sen kyky vähentää pieniä hiukkasia on surkea. Tiedä sitten onko tuon pakkasmaskin kanssa sen paremmin. Ei ole kokemusta.
Mitenkähän tuollaista asiaa saattaisi tutkia. Ensiksi tulisi mieleen hengitellä ensin tunti pölyilmaa maski päässä ja pestä sitten suodatin ja kerätä vesi talteen, kuivata ja punnita kertymä. Referenssimaski pitäisi olla, sillä eihän tuota pölyä pysty vakioimaan. Vai pitäisikö panna kaksi maskia päällekkäin ja hengittää molempien läpi ja verrata jälkimmäisten suodattimien kertymiä. Mitenkähän hengityssuodattimia oikein tutkitaan. Standardipölylla ja puhaltimella ei anna oikeaa tulosta ainakaan tämä pakkasmaski pölynerottimena.