Ketjun vs. rattaan kuluminen

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
domo
Viestit: 18
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 10:43
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja domo »

Enpä ehtinyt kokeilemaan kapeammilla ketjuilla, olin liian laiska vaihtamaan
ajoissa...

... sain takavaihtajan pellit mutkalle ja rattaat mäsäksi, eppäilen että liian
leveä ketju otti kiinni (TYHMÄ! kun en älynnyt ottaa huomioon). Onneksi 100m
työpaikan pihasta ja hitaalla vauhdilla (meni pinnojen väliin ja pysäytti
pyörän). Shimano Altus -takavaihtaja (derailleur, hauskat nämä englannin-
kieliset termit) menee nyt vaihtoon.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13805
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

domo kirjoitti:

derailleur, (hauskat nämä englannin-
kieliset termit) menee nyt vaihtoon.

Näitähän sattuu, :( otan osaa.

Derailleur on yksi harvoista ranskan kielisistä alkuperäisessä muodossaan englannin kieleen otetuista termeistä. Tuo sanahan tarkoittaa raiteilta suistamista.

Pitäisköhän ketjuvaihtajaa ruveta suomeksi kutsumaan suistajaksi. :)

Jori

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Pitäisköhän ketjuvaihtajaa ruveta suomeksi kutsumaan suistajaksi.

No juu, ehkä ei. Miten vakiintuneita nämä termit yleensäkään ovat Suomessa? Onko vaihtaja tangossa, rungossa vai istuimen ja tangon välissä? Onko vaihdevipu aina tangossa?

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

ukram
Viestit: 147
Liittynyt: 11 Marras 2006, 19:11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ukram »

Vaihteensiirtäjä on suomenkielinen nimitys, joka muistuttaa melko paljon derailleuria. Vaihdekahva eli kiertovaihtaja on mulla ainakin tangossa.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

puheseppo kirjoitti:

Mikä siis paras konsti, ettei tule aiheutettua vahinkoa, löysätä se kohta?

Niissä ketjunkatkaisutyökaluissa on - aloittelijalle ehkä hämäävästi - kolme lovea, vaikka luulisi että kaksi riittää, kun ketjussa on kaksi reunaa. Mutta kolme on oikeasti juuri tämän takia oikea määrä. Jäykkä liitos on jäykkä sen takia, että sivulevyt ovat optimia lähempänä toisiaan tällä kohdalla. Löysyttäminen saadaan aikaan, kun painetaan tappia puolelta A ja vastavoima kohdistetaan myös puolen A ulkolevyyn, tosin tietty sisäpuolelta. Tähän riittää noin kahdeksasosasta neljäsosaan kierrosta katkaisijalla.

Höm, vähän hankala selitys. Pitäisi piirtää kuva.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

24:n tapin väli uudessa ketjussa 30,5cm, ketju pitää vaihtaa viimeistään sitten kun tappien väli on 31cm. Jos menee yli tuon, niin rattaatkin on vaihtokunnossa.

No entäs kun on vaihtamassa kampia (ja uusi isompi skaalainen takapakkakin on odottamassa) , niin minkä kuntoinen ketju kannattaa vaihtaa samalla? Sain ketjusta mittaustulokseksi 30.7cm

Sheldon brown on vähän jyrkempänä milloin pitäisi vaihtaa:
http://www.sheldonbrown.com/chains.html#wear

  • If the rivet is less than 1/16" past the mark, all is well.
  • If the rivet is 1/16" past the mark, you should replace the chain, but the sprockets are probably undamaged.
    *If the rivet is 1/8" past the mark, you have left it too long, and the sprockets (at least the favorite ones) will be too badly worn. If you replace a chain at the 1/8" point, without replacing the sprockets, it may run OK and not skip, but the worn sprockets will cause the new chain to wear much faster than it should, until it catches up with the wear state of the sprockets.
  • If the rivet is past the 1/8" mark, a new chain will almost certainly skip on the worn sprockets, especially the smaller ones.

Ellen nyt pahasti omiani laskenut, niin 1' 1/16" on 30.638 cm ja 1'1/8" on 30.7975 cm? Eli tuon mukaan ketjuni olisi jo vaihtokunnossa, vaan rattaat eivät vielä aivan pilalla?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

24:n tapin väli uudessa ketjussa 30,5cm, ketju pitää vaihtaa viimeistään sitten kun tappien väli on 31cm. Jos menee yli tuon, niin rattaatkin on vaihtokunnossa.

No entäs kun on vaihtamassa kampia (ja uusi isompi skaalainen takapakkakin on odottamassa) , niin minkä kuntoinen ketju kannattaa vaihtaa samalla? Sain ketjusta mittaustulokseksi 30.7cm

Sheldon brown on vähän jyrkempänä milloin pitäisi vaihtaa:
http://www.sheldonbrown.com/chains.html#wear

  • If the rivet is less than 1/16" past the mark, all is well.
  • If the rivet is 1/16" past the mark, you should replace the chain, but the sprockets are probably undamaged.
    *If the rivet is 1/8" past the mark, you have left it too long, and the sprockets (at least the favorite ones) will be too badly worn. If you replace a chain at the 1/8" point, without replacing the sprockets, it may run OK and not skip, but the worn sprockets will cause the new chain to wear much faster than it should, until it catches up with the wear state of the sprockets.
  • If the rivet is past the 1/8" mark, a new chain will almost certainly skip on the worn sprockets, especially the smaller ones.

Ellen nyt pahasti omiani laskenut, niin 1' 1/16" on 30.638 cm ja 1'1/8" on 30.7975 cm? Eli tuon mukaan ketjuni olisi jo vaihtokunnossa, vaan rattaat eivät vielä aivan pilalla?

Ton sheldon brownin ohjeen mukaan kaikki halpaketjut ois vaihtokunnossa muutaman sadan kilometrin jälkeen. Ne kun pakkaa vähän venähtämään heti uutena. Eli jos vaihdat ni tommoseen halpaan ei kannata vaihtaa. Itse en vaihtaisi ollenkaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja pikametri »

Ketjun kulumismitan mukaan vaihto pitäisi tehdä viimeistään kun ketju on pidentynyt 1% teoreettisesta uudesta ketjusta. Tämä on pitänyt ainakin minun kohdalla paikansa, eli jos ketjun on vaihtanut sen 0.75% paikkeilla niin vanhat rattaat ovat sopineet uuteen ketjuun pomppimatta.

Kulumismitta: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... delID=5784

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13805
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja jori »

pikametri kirjoitti:

Ketjun kulumismitan mukaan vaihto pitäisi tehdä viimeistään kun ketju on pidentynyt 1% teoreettisesta uudesta ketjusta. Tämä on pitänyt ainakin minun kohdalla paikansa, eli jos ketjun on vaihtanut sen 0.75% paikkeilla niin vanhat rattaat ovat sopineet uuteen ketjuun pomppimatta.

Kulumismitta: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... delID=5784

Eikös tuo 1% ole vain metrijärjestelmän käännös tuolle Sheldonin tarjoamalle 1/8" venymä yhdestä jalasta eli 12 * 8 = 1/96 ja 1'1/6" on sitten vastaavasti noin puoli prosenttia. Tai varmaankin oikeastaan päin vastoin. Sheldon on kääntänyt 1% = 1/100 -> 1/96 ja 0,5% = 1/200 -> 1/192.

Helppo muistisääntö on siis: Ketju vaihdetaan ennen kuin se on venynyt prosenttiakaan.
Ennen kuin vaihdat ketjun, kokeile miltä se tuntuu eturattaan päällä vetämällä ketjua eturattaalla eteen päin. Mitä enemmän ketjun nivel on noussut hampaan pohjasta, sitä enemmän on venymää rattaaseen nähden. Prosentti on tässäkin prosentti, eli jos lenkki on noussut suurimman rattaan kehällä 1 mm on venymää noin 1%. Tämän kun opettelee sormin tunnustelemaan, ei enää tarvitse erillistä mittaria tai edes mittanauhaa.

Laitan vielä pari kuvaa mittanauhan käytöstä ketjun kuluneisuuden arviointiin. Tavallinen rullamitta ulkolenkin reunaan kiinni ja noin 30,5 cm kohdalta löytyy kulumattoman ketjun ulkolenkin reuna, kuluneemman enintään tuon 3 m kauempaa. Nojapyörässä mittaaminen on erityisen helppoa.

Jori

Liitteet
Ketjun mittaaminen 2.JPG
Ketjun mittaaminen 2.JPG (40.72 KiB) Katsottu 4564 kertaa
Ketjun mittaus 1.JPG
Ketjun mittaus 1.JPG (37.22 KiB) Katsottu 4564 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Hinta laatusuhteessa kätevämpää toi mittaaminen tällä metodilla. Mittoja kun sattuu jo olemaan, ei tarvi sitä ainoota oikeeta eli rohloffinvaimikäsenytoli metallinkappaletta.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jviirret kirjoitti:

...
Ton sheldon brownin ohjeen mukaan kaikki halpaketjut ois vaihtokunnossa muutaman sadan kilometrin jälkeen. Ne kun pakkaa vähän venähtämään heti uutena. Eli jos vaihdat ni tommoseen halpaan ei kannata vaihtaa. Itse en vaihtaisi ollenkaan.

Jukka

Kaikki? Jos halpisketjun tunnistaa hinnasta, niin missä on hintaraja? (en ilkeile, oikeasti kiinnostaa.
Ilkeilyä olisi, jos kysyisin, venyykö vähempi, jos tarjoan myyjälle enempi rahaa
)
Vai mikä ominaisuus vaikuttaa venyvyyteen niin, että sen ominaisuuden muuttaminen olisi olennaisen kallista tehtaassa?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Itse olen päätellyt että huonoissa ketjuissa sivulevyjen reiät on vähän mitä sattuu. Uutena pituus on oikea, mutta kun vähän aikaa ajelee niin tapit muotoilee reikiä ja samalla venyttävät niitä hieman. Liekö teoria oikea vai väärä, mutta jostakin syystä uusi edullinen ketjuratas paketti kulahtaa aluksi hieman ja sitten venyminen loppuu. Kalliimpia en ole kokeillut kun noilla halvimmillakin ajelen 10.000km.
Higracerin ketjun(ketju, rataspakka ja kammet uutena biltemasta) mittasin, oli 30,6mm, vaikka kilometrejä takana vasta 500. Jos kuluminen jatkuisi tuota tahtia niin ketju pitäisi vaihtaa jo ennen kuin 1000km on täynnä ja koko setti viimmeistään 2000km kohdalla. Näin tuskin tulee tämänkään kohdalla käymään. LWB26:ssa pistin käytetyille rattaille uuden marketti ketjun ja sillä on nyt ajeltu kaikki kura ja loskakelit 4000km, kertaakaan pesemättä. Ketju venynyt mittaan 31cm, mut silti toimii moitteetta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jviirret kirjoitti:

...
Higracerin ketjun(ketju, rataspakka ja kammet uutena biltemasta) mittasin, oli 30,6mm, vaikka kilometrejä takana vasta 500. Jos kuluminen jatkuisi tuota tahtia niin ketju pitäisi vaihtaa jo ennen kuin 1000km on täynnä ja koko setti viimmeistään 2000km kohdalla. Näin tuskin tulee tämänkään kohdalla käymään. LWB26:ssa pistin käytetyille rattaille uuden marketti ketjun ja sillä on nyt ajeltu kaikki kura ja loskakelit 4000km, kertaakaan pesemättä. Ketju venynyt mittaan 31cm, mut silti toimii moitteetta.

Jukka

30,6 cm eli 306 mm? Ihan uusi pitäisi olla teoriassa 30.48 cm (304,8 mm), ja venymistä lienee tapahtunut 1,2 mm eli 0.4 %. Onhan tuo aika merkittävä määrä edellyttäen, että olet mitannut tarkasti. Olisi hyvä todeta mitta myös upouutena, kun millin osien mittaus rullamitalla on virhealtista puuhaa.
Voisi kuvitella metallin pinnan olevan aluksi vuoristoa ja kuluvan huipuistaan nopeasti kohti tasankoa, ja kun on tasanko, niin kuluminen on moninverroin hitaampaa. Oikeastaan voisivat tehdä tehtaalla jo tuommoiset ketjun esim. mittaan 30.36 cm :), jos kerran luotetaan asiakkaan huolehtivan tehtaan viimeistelyosaston hommista "sisäänajolla". (jos siis vuoristoajatus olisi tosi).

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

optimistx kirjoitti:

30,6 cm eli 306 mm? Ihan uusi pitäisi olla teoriassa 30.48 cm (304,8 mm), ja venymistä lienee tapahtunut 1,2 mm eli 0.4 %. Onhan tuo aika merkittävä määrä edellyttäen, että olet mitannut tarkasti. Olisi hyvä todeta mitta myös upouutena, kun millin osien mittaus rullamitalla on virhealtista puuhaa.

No, kävin mittaan kun kolmesta paketista on puoli pakettia jäänyt varastoon. Eli sama ketju, sama mitta ja sama mittaaja. Kiinnitin ketjun toisesta päästä ruuvipenkkiin ja pidin sen kireällä toisella kädellä kun toisella mittasin. Millin tarkkuudella sanottuna 305mm, ellei jopa hieman alle. Samalla pyörittelin higracerin ketjua ja mittaillin useammasta kohden. Sama tulos joka kohdasta, millin tarkkuudella 306, mieluummin jopa hieman yli.
Epäilys on että kalliimmat ketjut saatetaankin tehdä hieman lyhyeksi ja "venyttää" jossakin rullastossa tehtaalla kunnes ovat oikean pituisia. Tää nyt on vaan arvailua, mutta tuskin noissa 18-30e/paketti maksavissa ketjuissa tämmöistä alun venähdys ilmiötä esiintyy?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Ai että nojakista helppo mitata ketjun venymä? No ei ainakaan scorpionissa, omassa on ketjunsuojaputket niin pitkällä että vähän vaikeeta on..helpompi on käyttää tuota eturattaasta ulosvetoa mittarina, tosin ei taida olla yhtä tarkka?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vastaa Viestiin