Ensilenkki trikellä

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Ensilenkki trikellä

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

perfpieni.jpg
perfpieni.jpg (107.31 KiB) Katsottu 4726 kertaa

Huhtikuussa käytettynä hankitun Performer triken ensimmäinen varsinainen lenkki käynnistyi tänään. Pystypyörillä suoritettujen alkukuntoilujen ja triken muutamien säätelypyörähdyksien jälkeen oli aika karkaista luonto ja lähteä "oikeasti" liikkeelle.

Alkuun hirvitti lähinnä epästabiilin tuntuinen suora ohjaus, joka tuntui heiluvan puolelta toiselle polkemisen tahtiin. Huojunta kuitenkin vakautui vauhdissa kahvoista vetämällä. sivuittain ei ohjauskahvoja saanut tuetuksi oikein mihinkään. Ohjaus on herkkä, kaltevalla tiellä puoltaa selvästi ojaan päin, tasaisella parkkipaikalla ei. Yhdellä kädellä voi kuitenkin turvallisesti ohjata.

Kaarteissa sivuittaiskiihtyvyydet ovat merkittäviä, kaartoon pitää varautua, ettei putoa penkiltä. Kääntösäde tuntui pihalla toivottoman suurelta, koko ajan piti pakitella "flintstonella", mutta ajossa ei ollut ongelmia tiukoissakaan risteyksissä.

Niskatuen kanssa ei Lidl-kypärää voi pitää, takana oleva säätönuppi on juuri hankalasti, siksi jätin sen vallan pois. Matalalta penkiltä näkyvyys on huono, pää ei tahdo kääntyä niskatuella. Onneksi hommasin oranssin viirin tarakalle, edes muut näkevät. Takapeili on tosi hyvä keksintö!

Kaikkine juoma- ja kuvailutaukoineen 21 km vakilenkkini keskinopeus oli vain 15,8 km/h vaikka huiput olivat loivassa alamäessä 38 km/h, isoin vaihdekin käytössä. Aika vaatimatonta, foorumin kantaporukka ajaa keskarina minun huippujani. Nopeuden arvioiminen matalasta ajoasennosta on yllättävän vaikeata.

Trikellä ajo on aivan toisenlaista kuin maasturillani: kohtasin aivan uusia ansoja, joita en ollut lainkaan pannut merkille. Asfalttipaikkauksia, sorakaivantoja, lasia, kuoppia, sepeliä asfaltilla (sitä yhtä puhdasta jälkeä ei mahdu ajamaan). Se ennen fiksuna ideana pitämäni kivieste päättyvän kadun ja jatkuvan pyörätien rajana vaati tarkkaa tähtäystä, vain yksi väli oli triken leveyteen sopiva. Mutta tärinästä ja kolinasta huolimatta ajaminen on mukavaa, iskut eivät välity terävinä selkään asti. Kohtasin myös upean savetun sorapätkän, joka oli kuin samettia. Tärinäraita on vielä kokematta.

Ylämäet eivät tosiaan ole triken heiniä: vaihteita pitää selata äkkiä kun nopeus laskee. Koelenkin kruunasi viimeisessä kotimäessäni takavaihtajan kahvan pettäminen, vaihde jäi "pieni edessä, pieni takana" liian raskaaksi polkea, mutta onneksi vehje on tosi helppo talutettava, tarakasta voi hyvin ohjata. Kyydistä nouseminen ylämäessä on tarkkaa, ettei pyörä karkaa...

Taas kohtasin paljon hymyileviä ihmisiä... "kato mikä pyörätuoliäijä!".

Avatar
Tutkain
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Touko 2014, 00:39
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Ensilenkki trikellä

Viesti Kirjoittaja Tutkain »

Minäkin hankin juuri samanmoisen Performerin käytettynä, sinisen, jokunen kuukausi sitten. Ensilenkin jälkeen tilasin sähköistyssarjan takapäähän ja nyt pysyy heittämällä keskinopeus päälle kahdessakympissä. Minulle ajon ilo löytyi siis apumoottorista, sen kanssa lysti peli! Teiden kuopat ja kanttarit tulee kyllä tutuksi, ja minulla kesti jonkun aikaa ennenkuin opin luottamaan triken rakenteiden vahvuuteen. Kasassa on pysynyt toistaiseksi.

Mutta siitä ei pääse mihinkään, että mitenkään näkymätön ei nojapyörällä liikenteessä ole. Yhtään negatiivista kommenttia en kuitenkaan ole saanut.

Baskeri
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 518
Liittynyt: 10 Elo 2012, 20:34
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensilenkki trikellä

Viesti Kirjoittaja Baskeri »

Onnea molemmille trikesteille, äkkiä laji puraisee jos on puraistakseen:) Kiva on trikellä ajella..tietyin varauksin.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Ensilenkki trikellä

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Onnea trike(i)stä.
Mutta paino tietysti näkyy noissa nopeuksissa, sille ei voi mitään. Triken etu lienee se, että voi ottaa niin pientä vaihdetta kuin haluaa, ja tasapaino pysyy. Ja siinä että saa nauttia sivuttaiskiihtyvyyksistä, kun ne pystärillä ja kaksipyöräisellä menevät nojaillessa.

Älä huoli noista hulluista: Internet sotkee: vertaat Suomen tason huippuihin, ja jos luet maailman uutisia, niin maailman tason. Vaikka eivät nyt varsinaisia MM voittajia oliskaa, niin tulee seulottua ne jotka näkvyvät ja jotka ovat huippuja. Kyllä me tavalliset ihmiset ajamme myös alle 20km/h keskareita.

Viimeksi muokannut TKorho, 06 Kesä 2014, 14:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensilenkki trikellä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Munkin kokeilemassa savenmaan trikessä oli liian hyvät nivelet, ohjaus alkoi väpättämään jos tangoista päästi irti. Vaatisi ohjausiskunvaimentimen tai vähän hiekkaa ohjausniveliin ;)
Pyörän karkaamisen voi vältää käsijarrulla. Kumilenkki kahvaan, pysähtyessä puristat jarrun pohjaan ja lukitset kumilenkillä kahvan pohja-asentoon. Yksinkertainen, edullinen(sopivan lenkin saa leikattua vanhasta sisuskumista) ja paljon elämää helpottava keksintö.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
vuoltu
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 383
Liittynyt: 02 Marras 2011, 12:35
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ensilenkki trikellä

Viesti Kirjoittaja vuoltu »

jviirret kirjoitti:

ohjaus alkoi väpättämään jos tangoista päästi irti.

Kannattaa tarkistaa onko auraus säädetty oikein. Muista tehdä se siten että istut triken päällä ajoasennossa jalat polkimilla (jotta painojakauma vastaa ajoa) ja kaveri auttaa säädöissä jos on tarvetta. Mulla oli samaa vikaa, mutta se johtui aurauksen säädöistä. Se menee kuin juna kun säädöt on kohdallaan. Ei pelota yhteen jos nopeudet menee yli 60kmh (alamäessä).

Tuomo

Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January

Reiska
Viestit: 41
Liittynyt: 09 Huhti 2014, 23:44

Re: Ensilenkki trikellä

Viesti Kirjoittaja Reiska »

Mistäs noita aurakulmia säädetään? Mulla on ihan sama ongelma Perfomerissani, eli jos päästää molemmat kädet irti, niin ohjaus lähtee tärisemään.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Ensilenkki trikellä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Olen säädellyt kulmia mittaamalla rullamitalla vanteiden välin edestä ja takaa, sivusta katsoen kello 9 ja 3 kohdilta.Sitten raidetangon pituutta säätämällä nuo mitat niin lähelle toisiaan kuin mahdollista. Yleensä molemmin puolin on oikeakätinen kierre, jolloin pienin säätöporras on kääntää niveltä koko kierros. Pieni auraus on parempi kuin haritus. Ennen mittausta pitää varmistua että pyörät on suorassa ja alusta tasainen. Jos haluaa hifistellä niin laittaa penkille kaverin istumaan mittauksen ajaksi niin vastaa ajotilannetta.
Toinen syy mikä voblausta voi aiheuttaa on välys ohjainlaakerissa. Yhtään klappia ei saa niissä kokemuksen mukaan olla.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Ensilenkki trikellä

Viesti Kirjoittaja irakas »

Onnea vaan uusille trikesteille! :mrgreen:

Minulla on käytössä kaksi triketadpolea SH22 ja SH23. 22:ssa on välillinen alaohjaus. Kahdella työntötangolla minimoidaan välykset.

SH22 6.6.2014.jpg
SH22 6.6.2014.jpg (372.68 KiB) Katsottu 4556 kertaa

23:ssa suora etuhaarukoista tapahtuva yläohjaus.
(Sorry vaan, tämä ohjelma temppuilee näin, kun yrittää kahta erilaista kuvaa laittaa samaan viestiin.)

SH22 6.6.2014.jpg
SH22 6.6.2014.jpg (372.68 KiB) Katsottu 4556 kertaa

Ajomukavuudessa niiden välillä on suuri ero. Ajo SH22:lla on vakaampaa ja SH23:lla jotenkin väsyttävämpää. Johtuu kai taas tottumisesta. :roll:

Liitteet
SH23 6.6.2014.jpg
SH23 6.6.2014.jpg (461.48 KiB) Katsottu 4556 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
vuoltu
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 383
Liittynyt: 02 Marras 2011, 12:35
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ensilenkki trikellä

Viesti Kirjoittaja vuoltu »

Jarcco kirjoitti:

Jos haluaa hifistellä

:mrgreen:
Noh, minä painan 120kg ja se kyllä vaikuttaa ainakin jousitetussa Performerissa niin paljon että ei onnistu säätö kunnolla tyhjällä trikellä. Noin 20 000 km olen ajanut sillä. Minusta tässä kohtaa kannattaa hifistellä. Se vaikuttaa eturenkaiden kulumaan tuon woblaamisen ohella.

Konstit on monet...
Itse säädin etsimällä tasaisen mahdollisimman vaa'assa olevan paikan. Mulla oli 15cm korkea (tasamuotoinen) styroxin pala jonka päällä asetin mittatikun. Sitten vaan siirtäen sitä renkaan etureunan ja takareunan välillä samalla säätäen. Itse etsin raidetankoa (työntötankoa) puolikierrosta kerrallaan pyörittäen kohdan, jossa etureunan mitta on pienempi kuin takareunan. Siis puolikierrosta aurausta verrattuna tasamittaan.

Reiska kirjoitti:

Mistäs noita aurakulmia säädetään?

Linkin sivulla 2 kuvassa 8 ( Pic 8 ) näkyy raidantanko (työntötanko), josta säätötapahtuu:
http://kauppa.savenmaa.fi/taipale_kasaus.pdf

Muistelen että aluperäinen ohje neuvoi säätämään 1mm aurausta. Etsin vaan en löytänyt sitä netistä. Oli ihan kotimaisella kielellä.

Tuomo

Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January

Reiska
Viestit: 41
Liittynyt: 09 Huhti 2014, 23:44

Re: Ensilenkki trikellä

Viesti Kirjoittaja Reiska »

Kiitos linkistä - ostin trikeni käytettynä eikä mukaan tullut mitään dokumentaatiota, joten en edes ajatellut lähteä etsimään kasausmanuaalia netistä.

Täytyy viikonloppuna ihmetellä josko saisin vapinat pois ruuvaamalla.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensilenkki trikellä

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Savenmaan Alku ainakin talttui tuolla 1-2 mm aurausta -reseptillä. Sekin oli vähän herkkä vipattamaan tehdasasetuksilla.

Raidetangon päissä on mutterisäätö. Nivelen varren rakenteesta johtuen sillä voi kuitenkin tehdä vain puolen kierroksen säätöjä puolelleen...

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Ensilenkki trikellä

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kulmaniveliä on kahdenlaisia. On huonompia;

Kuva

ja parempia:

Kuva

Aiemmin olen käyttänyt edellisiä, ja niissä on se ainoa hyvä puoli, että niitä saa sekä oikea- että vasenkäteisillä kierteillä. Huono puoli on se, että ne ei kestä kulutusta ja välystä tulee pian.

Jälkimmäisiä en ole löytänyt Jyväskylän suunnalla molemmilla kierteillä. Raidetangossahan olisi hyvä juttu, jos sen päissä olisi erisuuntaiset kierteet, kun säätö olisi helppoa kiertämällä sitä suuntaan tai toiseen. Kun raidetangon molemmissa päissä on samanlaiset kulmanivelet on säätö paljon työläämpää.

Ajelin tänään SH22:lla n. 20 km:n kaupunkikierroksen oikein viritetyillä aurauskulmilla, ja kyllä meno oli toista luokkaa kuin aiemmin. Aivan uskomattoman suuri ero. Aivan harmittaa, kun en aikaisemmin ole hoksannut virittää aurauskulmaa nojakissa istuen. :oops:

Aamulla vielä mittasin aurauskulmaa istuen nojakissa ja ei istuen. Ilman kuormaa olivat pyörien etureunat reilut 2 cm lähempänä toisiaan kuin takareunat. :shock:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensilenkki trikellä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Aamulla vielä mittasin aurauskulmaa istuen nojakissa ja ei istuen. Ilman kuormaa olivat pyörien etureunat reilut 2 cm lähempänä toisiaan kuin takareunat. :shock:

No oho :shock: Tuohan johtuu siitä että päälle istuessa runko joustaa alaspäin ja renkaiden tiehen kosketus kohdat erkanee kauemmas toisistaan. Raidetanko ei kuitenkaan veny joten renkaat alkavat harittamaan. Tyhjässä pyörässä pitää siis olla reilusti aurausta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Ensilenkki trikellä

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Aamulla vielä mittasin aurauskulmaa istuen nojakissa ja ei istuen. Ilman kuormaa olivat pyörien etureunat reilut 2 cm lähempänä toisiaan kuin takareunat. :shock:

No oho :shock: Tuohan johtuu siitä että päälle istuessa runko joustaa alaspäin ja renkaiden tiehen kosketus kohdat erkanee kauemmas toisistaan. Raidetanko ei kuitenkaan veny joten renkaat alkavat harittamaan. Tyhjässä pyörässä pitää siis olla reilusti aurausta.

Jukka

Joo näin on. Siksi renkaiden asento pitää tarkistaa ja asentaa nojakissa istuen.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin