Ensilenkki trikellä

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensilenkki trikellä

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Aamulla vielä mittasin aurauskulmaa istuen nojakissa ja ei istuen. Ilman kuormaa olivat pyörien etureunat reilut 2 cm lähempänä toisiaan kuin takareunat. :shock:

No oho :shock: Tuohan johtuu siitä että päälle istuessa runko joustaa alaspäin ja renkaiden tiehen kosketus kohdat erkanee kauemmas toisistaan. Raidetanko ei kuitenkaan veny joten renkaat alkavat harittamaan. Tyhjässä pyörässä pitää siis olla reilusti aurausta.

Tarkoitit kai haritusta.

Tuo johtuu Sakarin jousituksen rakenteesta. Kiekot siirtyvät joustaessaan ylös vinon ohjausakselin takia myös sisemmäs, jolloin takapuolen raidetanko jää pitkäksi ja työntää kiekot auraamaan. Ehdottaisin sakarille korjaukseksi jousituksen esijännityksen kiristämistä niin, että päälle istuuduttaessa jousitus ei painu, vaan tekee sen vain kovemmin töyssyyyn ajettaessa. Toinen vaihtoehto on jakaa raidetanko kolmeen osaan, laittaa väliin nivelet ja kiinnittää keskiosa runkoon ja päät niin, että jouston mukana säilyvät päät mahdollisimman kohtisuorassa ohjausakseliin nähden.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensilenkki trikellä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Aamulla vielä mittasin aurauskulmaa istuen nojakissa ja ei istuen. Ilman kuormaa olivat pyörien etureunat reilut 2 cm lähempänä toisiaan kuin takareunat. :shock:

No oho :shock: Tuohan johtuu siitä että päälle istuessa runko joustaa alaspäin ja renkaiden tiehen kosketus kohdat erkanee kauemmas toisistaan. Raidetanko ei kuitenkaan veny joten renkaat alkavat harittamaan. Tyhjässä pyörässä pitää siis olla reilusti aurausta.

Tarkoitit kai haritusta.

Tuo johtuu Sakarin jousituksen rakenteesta. Kiekot siirtyvät joustaessaan ylös vinon ohjausakselin takia myös sisemmäs, jolloin takapuolen raidetanko jää pitkäksi ja työntää kiekot auraamaan.

Tarkoitin aurausta, mutta en muistanut että Sakarilla on pyörissään jousitus :oops:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Ensilenkki trikellä

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kiitos Jukka ja Jori! Selvisihän se asia. Käydyn keskustelun pohjalta vedän vielä homman rautalangasta (lähinnä itselleni). :D

Kun minun SH22:n ja 23:n etupyörien ohjausakselit ovat sillä tavalla vinossa, että ne kohtaavat maapinnan pyörien kosketuskohdan etupuolella (jättö) ja hiukan ulkopuolella, ja niissä on jousitus, ovat etupyörät ilman kuormaa sellaisessa asennossa, että pyörien etuosat ovat lähempänä toisiaan kuin takaosat. Pyörissä on siis silloin aurausta.

Kun ajaja istuu nojakkiin, jousien antaessa periksi etääntyvät pyörien akselit toisistaan ja, kun raidetanko ei anna periksi pyörien etuosien etäisyys suurenee ja takaosien etäisyys pienenee ja auraus vähenee.

Jotta aurauksen saisi likelle nollaa, on raidetanko säädettävä sopivan mittaiseksi ajajan istuessa nojakissa.

Olen edelleenkin aivan ihmeissäni tuon aurauskulman merkityksestä ajoon. Väärällä aurauskulmalla ajaminen on kuin ajaisi umpihankea. Oikealla aurauskulmalla aikaisempaan verrattuna tuntuu, että nojakki kulkee kuin lentämällä. :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Ensilenkki trikellä

Viesti Kirjoittaja irakas »

Olisikohan vielä niin, että renkaiden koolla on merkitystä aurauskulman vaikuttavuuteen. SH22:ssahan on 26" renkaat. :roll:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensilenkki trikellä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Olisikohan vielä niin, että renkaiden koolla on merkitystä aurauskulman vaikuttavuuteen. SH22:ssahan on 26" renkaat. :roll:

Ei pelkällä koolla vaan renkaiden koon suhteella ohjausvarsien pituuteen. Mitä pidemmät ohjausvarret(tangot jotka tulevat navalta ja joiden toisesta päästä raidetanko lähtee) suhteessa renkaan halkaisijaan sitä vähemmän aurauskulma muuttuu päälle istuessa. Toisaalta isossa renkaassa milli on asteina vähemmän kuin pienessä, eli tavallaan kestää haritusta/aurausta vähän paremmin.
Tadpolen etupää on kokonaisuutena paljon monimutkaisempi kuin ensisilmäyksellä voisi kuvitella.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Ensilenkki trikellä

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Tarkoittaako tuo sitä että SH22 oikaisee itsensä / pitää itsensä suorassa kun jarrutetaan? Vai eikä lisääntyvä auraus tuo sitä?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensilenkki trikellä

Viesti Kirjoittaja jori »

TKorho kirjoitti:

Tarkoittaako tuo sitä että SH22 oikaisee itsensä / pitää itsensä suorassa kun jarrutetaan? Vai eikä lisääntyvä auraus tuo sitä?

Tuo ominaisuus ei johdu aurauksesta, vaan olkapoikkeamasta, jonka pitää olla selvästi negatiivinen, jotta enemmän jarruttavan pyörän olkapoikkeama kääntää ohjausta vähemmän jarruttavaan suuntaan. Jos olkapoikkeamaa on riittävästi ajokki oikaisee itsensä jarrutuksessa, vaikka etupyörien jarruja painettaisiin eri voimakkuudella.

Liitteet
Olkapoikkeamia.png
Olkapoikkeamia.png (390.3 KiB) Katsottu 3095 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Ensilenkki trikellä

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Tänään ihmeteltiin Jorin kanssa trikeni aurausta ja ajoasentoa. Samalla keksittiin horjuvan ohjauksen osasyyksi takahaarukan väljä laakeri.

Aurauksen mittaukseen viritettiin lopuksi pari alumiinista kulmalistaa, kun renkaasta tai pinnoista mittaaminen ei oikein onnistunut.

Istuimen alapäätä pudottamalla ja selkänojan kulmaa kohottamalla sekä vetämällä auraus likimain nolliin rauhoittui äkkinäinen ohjaus aika lailla, nyt voi tasaisella ajaa ilman käsiä. Kokeilin suoralla parkkitalon lattialla, menee pitkän matkaa ilman käsiä, vaikka kaltevalla maantiellä puoltaakin kevyesti mutta selvästi ojaan päin.

Paluumatkan 14 km keskinopeus jo yli 20 km/h, huiput 40,3 km/h. 8)

Liitteet
2014-06-11 17.57.49pieni.jpg
2014-06-11 17.57.49pieni.jpg (201.94 KiB) Katsottu 3071 kertaa
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensilenkki trikellä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Huomasiko tuollaisessa jäykässä että vaikuttaako aurauskulmaan kuskin istuminen pyörän päälle?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensilenkki trikellä

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Huomasiko tuollaisessa jäykässä että vaikuttaako aurauskulmaan kuskin istuminen pyörän päälle?

Yritettiin mitata, muttei nähty eroa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Ensilenkki trikellä

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Huomasiko tuollaisessa jäykässä että vaikuttaako aurauskulmaan kuskin istuminen pyörän päälle?

Yritettiin mitata, muttei nähty eroa.

Niin kuin saattaa odottaakin, kun etupyörissä ei ole jousitusta.

Jori kirjoitti tuolla aiemmin:
"Tuo johtuu Sakarin jousituksen rakenteesta. Kiekot siirtyvät joustaessaan ylös vinon ohjausakselin takia myös sisemmäs, jolloin takapuolen raidetanko jää pitkäksi ja työntää kiekot auraamaan. Ehdottaisin sakarille korjaukseksi jousituksen esijännityksen kiristämistä niin, että päälle istuuduttaessa jousitus ei painu, vaan tekee sen vain kovemmin töyssyyyn ajettaessa. Toinen vaihtoehto on jakaa raidetanko kolmeen osaan, laittaa väliin nivelet ja kiinnittää keskiosa runkoon ja päät niin, että jouston mukana säilyvät päät mahdollisimman kohtisuorassa ohjausakseliin nähden."

Olen kiristänyt jousituksen esijännityksen kiertämällä akselipulttien muttereita tiukemmalle, ja siitä on ollut selvästi apua, mutta tuota raidetangon kolmeen osaan jakamista en kyllä ymmärrä. Lukihäiriö taitaa taas vaivata. :oops:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensilenkki trikellä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No ajattelin että runko olisi voinut joustaa, mutta ilmeisesti tässä trike mallissa se on niin vähäistä ettei vaikutus näy aurauskulmissa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensilenkki trikellä

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

Olen kiristänyt jousituksen esijännityksen kiertämällä akselipulttien muttereita tiukemmalle, ja siitä on ollut selvästi apua, mutta tuota raidetangon kolmeen osaan jakamista en kyllä ymmärrä. Lukihäiriö taitaa taas vaivata. :oops:

Auttaisiko kuva. Kun kiekko joustaa ohjausakselin suunnassa, muuttuu raidetangon ulottuma mahdollisimman vähän, jos se on suorassa kulmassa liikkumiseen nähden. Tuossa kuvassa näkyvällä violetilla ohjuriputkella pidetään raidetangon keskiosa paikallaan, rungon suhteen, jotta päätyosat saadaan mahdollisimman kohtisuoriksi joustoliikkeen suhteen. Keskiosa on kuvassa liian pitkä ja systeemi toimii sitä paremmin, mitä pidemmät ovat raidetangon joustoliikettä vastaan kohtisuorat pätkät. Toivottavasti helpotti ymmärrystä. Tuli kuvasta huolimatta taas hankala selitys. :oops:

Liitteet
SH23 raidetankoehdotus.png
SH23 raidetankoehdotus.png (2.08 KiB) Katsottu 3008 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Ensilenkki trikellä

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Olen kiristänyt jousituksen esijännityksen kiertämällä akselipulttien muttereita tiukemmalle, ja siitä on ollut selvästi apua, mutta tuota raidetangon kolmeen osaan jakamista en kyllä ymmärrä. Lukihäiriö taitaa taas vaivata. :oops:

Auttaisiko kuva. Kun kiekko joustaa ohjausakselin suunnassa, muuttuu raidetangon ulottuma mahdollisimman vähän, jos se on suorassa kulmassa liikkumiseen nähden. Tuossa kuvassa näkyvällä violetilla ohjuriputkella pidetään raidetangon keskiosa paikallaan, rungon suhteen, jotta päätyosat saadaan mahdollisimman kohtisuoriksi joustoliikkeen suhteen. Keskiosa on kuvassa liian pitkä ja systeemi toimii sitä paremmin, mitä pidemmät ovat raidetangon joustoliikettä vastaan kohtisuorat pätkät. Toivottavasti helpotti ymmärrystä. Tuli kuvasta huolimatta taas hankala selitys. :oops:

Joo, nyt asia tuli vähän selvemmäksi. Sanot, että raidetangon keskimmäinen osa kiinnitetään runkoputkeen ohjuriputkella. Kiekkojen kääntyessä raidetangon päiden etäisyys kiekkojen akselilinjasta muuttuu ja raidetangon suunta muuttuu. Ohjuri putki ei siis voi silloin olla kiinni kiinteästi runkoputkessa vaan se pitää olla nivelöity, että se pääsee kääntyilemään :roll:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensilenkki trikellä

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:
jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Olen kiristänyt jousituksen esijännityksen kiertämällä akselipulttien muttereita tiukemmalle, ja siitä on ollut selvästi apua, mutta tuota raidetangon kolmeen osaan jakamista en kyllä ymmärrä. Lukihäiriö taitaa taas vaivata. :oops:

Auttaisiko kuva. Kun kiekko joustaa ohjausakselin suunnassa, muuttuu raidetangon ulottuma mahdollisimman vähän, jos se on suorassa kulmassa liikkumiseen nähden. Tuossa kuvassa näkyvällä violetilla ohjuriputkella pidetään raidetangon keskiosa paikallaan, rungon suhteen, jotta päätyosat saadaan mahdollisimman kohtisuoriksi joustoliikkeen suhteen. Keskiosa on kuvassa liian pitkä ja systeemi toimii sitä paremmin, mitä pidemmät ovat raidetangon joustoliikettä vastaan kohtisuorat pätkät. Toivottavasti helpotti ymmärrystä. Tuli kuvasta huolimatta taas hankala selitys. :oops:

Joo, nyt asia tuli vähän selvemmäksi. Sanot, että raidetangon keskimmäinen osa kiinnitetään runkoputkeen ohjuriputkella. Kiekkojen kääntyessä raidetangon päiden etäisyys kiekkojen akselilinjasta muuttuu ja raidetangon suunta muuttuu. Ohjuri putki ei siis voi silloin olla kiinni kiinteästi runkoputkessa vaan se pitää olla nivelöity, että se pääsee kääntyilemään :roll:

Juu, geometria on hiukan toinen. Kyllä se voi olla kiinni runkoputkessa, mutta Ackermanit pitää laskea sitten uudelleen. Toinen vaihtoehto on laittaa raidetanko kaksiosaiseksi ja keskelle vipu, joka kääntyy ohjausvarsien mukaisesti näin:
Kuva
Tuolla systeemillä raidetangon alin piste tulee kuitenkin varmaan liian lähelle maata. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin