Ketjut ja voitelu

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Totta, tuo 200 km oli kylllä liiottelua ja tarkoitti ehkä enemmänkin sitä, että jos on märkää ja välillä vähän sataa. Jos sataa jatkuvasti, niin pystypyörällä ehkä ajelee 100 km.

Mutta tuosta vesipesusta en ole huomannut haittaa, kunhan vain antaa ketjun kuivua ja vahaa sen samantien uudestaan. Välillä liian pitkällä vahausvälillä ketjuun tulee jonkin verran pintaruostetta, mutta se irtoo saman tien vahauksen aikana. Ja vahatessa on tärkeä jättää vahaa myös kaikille ulkopinnoille, eli ei saa pyyhkiä ketjua liian puhtaaksi vahaamisen yhteydessä. Ja jos taas jättää kaiken valuneen vahan ketjuun, niin se estää uuden vahan pääsyn kuluville pinnoille jatkossa, joten sekään ei ole hyvä.

Käytännössä vahaus on ollut helppoa. Alue kerrallaan olen kaatanut Clean Rideä ketjun päälle ja pitänyt alla rättiä, jolla kevyesti pyyhkäistään ylimäärinen vaha pois maahan valuamasta. Sitten ketjun siirto ja seuraava alue. Kun koko ketju on käyty läpi niin ketjun pyörittelyä rätillä pyyhkien, vaha pääsee voitelupinnoille ja ketjun päällekin jää sopiva ohut vahakerros ruostumista estämään. Ja ylenmääräinen vahaneste tarttuu rättiin.

Tämä Rexin vaha tiputellaan ketjulenkki kerrallaan ja sitten homma pitäisi olla valmista. Jää nähtäväksi miten onnistuu ja luulisin, että pitää kuitenkin vähän pyyhkiä, jolloin koko ketju tulee suojattua.

Yksi erityinen lisähyöyty vahasta tulee läskille siitä, että pakkaan ei tartu lunta vastasataneessa nuoskalumessa ajaessa. Pakkaa ei myöskään tarvitse koskaan pestä, se pysyy vahan ansiosta ruosteettomana ja puhtaana.

/Ensilevitys onnistui hyvin. Outo ilmiö oli, että vaikka Rexiä lisätään mikroskooppinen määärä, ja vaikka ketjua pyöritetään hyvin hitaasti Rexin lisäämisen jälkeen ja vaikka Rex vaikuttaa tahmealta aluksi - niin siitä huolimatta ketjun alla olevaan sanomalehteen tuli vähitellen mikroskooppisia roiskejälkiä. Roiskejälkiä levisi jopa sivusuunnassa ja renkaalle sekä vanteelle asti. Täysin käsittämätön ilmiö! :shock: Täysin liuotelitkuista Clean Ridea onnistuin levittämääni ilman minkäänlaisia roiskeita.
Pyyhkiessä syntyi vaikutelma, että tököttiä levisi myös ketjun pintaosiin, toivottavasti näin kävi myös oikeasti.

// Oli pakko levittää vielä toinen satsi, nyt laitoin vähän enemmän ja sain aikaan säikeet ketjun irrotessa rissalta sekä eturattaalta. Roiskeet, jotka lentävät/tippuvat ketjusta muistuttavat teflonia sisältäviä ohuita öljyjä. Hämmentävää on, että vaikka kyse on parafiinituotteesta se vaikuttaa öljlyltä. Eikä siinä pitäisi olla liuottimia, joten sen ei pitäisi kuivua. Clean Ride kun aina kuivui siten, että ketju oli täysin kuiva. Nyt on pelko perseessä, että työfarkkujen puntit saattavat mustua. Pyyhin ylimääräistä tavaraa pois, mutta aine on jotenkin ihmeellistä, että sitä ei ole juurikaan ylimääräistä, mutta silti ketju ja rattaat vaikuttaavat märiltä. Suap nähä! :? Pakkasta on vajaat kymmenen, taitaa olla pakko lähteä pienelle iltakierrokselle. Nostan ensin fillarin kuistille "jäätymään".

Noh, ketuöljystähän tuo valmistaja puhuukin, vaikka toisaalta sanovat tuotetta parafiinipohjaiseksi.
http://www.rex.fi/fi/bike/rex-domestique-ketjuöljy

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Kuva

Jos tuo pitää paikkansa, ei tarvitse loppuvuonna enää voidellakaan. Ajan viitenä päivänä viikossa työmatka-ajoa yhteenä 30 km ja sitten ehkä 20 km ylimääräistä. Eli kilometrejä ei juuri tule - mikä tietty jossain määrin kuuluu myös läskipyöräilyn luonteeseen.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

NO HUHHUH!

Varmaan unta näen, mutta kylläpä tuntui hyvältä ketjulinja. Eihän sitä 5 tuuman kokoisilla ja 0,6 bar paineilla varustetuilla nastarekailla nyt mitään kovin herkkiä arviota voi tehdä. Mutta äärimmäisen tiukoissa ylämäissä tuntui kuin pollkimet olisi kytketty suoraan taka-akseliin. Ei minkäänlaista viivettä, vastusta, rohinaa, rihinää, vääntämistä. Kaikki voima vain meni suoraan renkaalle. Vaihteetkin hiipivät päälle kuin sukkasillaan.

Mutta varmaan unta näin... :oops:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Toivottavasti en ole ilon pilaaja, tai sitten on mennyt ohi että Rex -öljy on jotenkin parantunut.

Itse olen yhtenä talvena ajanut tuolla, sittemmin käytän ainetta etäohjauksen nivelten voiteluun ja muuallekin mihin pitää saada purkamatta öljy tunkeutumaan.

Nimittäin tämä ei ollut omassa testissä mitenkään puhdas voitelutapa verrattuna SquirtLube -ketjuvahaan. Ei se myöskään muistaakseni pelannut kunnolla kun pakkasta oli -30 paikkeilla, tuolloin vahat mukaanlukien Squirt talvilaatu on pois pelistä ja joudun siirtymään siihen Wet-ketjuöljyyn.

Eniten Rex:n käytössä nyppi pieni pullo jota joutuu puristamaan melkoisilla sormivoimilla, kun voimistelee minimaalista tippaa jokaiseen ketjun lenkkiin... ja mullahan ketjuja on 2.5 kappaletta maasturissa. Samat havainnot eli aine tavallaan "hyytyy" ja jos laittaa enemmän/liikaa niin ketjurattaiden ja ketjun väliin tulee seittejä.

Tosiaan tuota etäohjauksen niveltä olen Rex:llä voidellut. Homma toimii niin että kun ketjuun laitan Squirttia, ensin pyyhin ketjun ja nuo nivelet puhtaaksi liasta, tippa Rex:ä molempiin niveliin päälle ja vähän ohjauksen kääntelyä että lähtee menemään sisään. Sitten ketjun voitelu, teen senkin laiskan mallilla eli pyöritän takaperin kampia ja puristan pienellä Squirt-pullolla keskelle ketjua linkeille. Lopuksi niveliin tippa ja sormella pyöräytän nivelen pallon ympäri jolloin Squirt muodostaa joksikin aikaa suojaavan kalvon voitelulle.

Näillä tempuilla on tuolla pyörällä kohta ajettu 30 tuhatta kilsaa, ja alkuperäiset nivelet on edelleen käytössä, vain toisessa on vähän kulumisen aiheuttamaa klappia. Protossa meni 20 tonniin kaksi settiä niveliä... joka laittoi silloin miettimään tätä voitelu- ja puhdistusasiaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Joo, luin tuon pullokokemuksen. Se on varmaan korjattu, helppo oli puristaa, ohutta pehmeää muovia.

Seuraavaksi, jos tarvetta, täytyy sitten testata tuo Squirt Lube. Kunhan käytän ensin nämä kaksi pulloa Rexiä loppuun - tai jos tulee jotain ikävyyksiä, niin jo aiemmin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Omatekoinen ketjunvoiteluvaha

Viesti Kirjoittaja jori »

jori kirjoitti:

Erittäin vakuuttavasti perusteltu syy tehdä itse ketjunvoiteluaineensa.
Tässä video, jossa tehdään ketjunvoiteluaine sulattamalla yhteen samassa suhteessa kynttilöitä parafiiniöljyä ja xyleeniä.
Paras voitelu ketjulle tulee pesemällä ketjut huolellisesti ja "keittämällä" puhdistetut ketjut 93-asteisessa parafiini-parafiiniöljyseoksessa. Tässä video, jolla vertaillaan itse tehtyä ja vastaavaa kaupallista vahavoiteluainetta. Itse tehty voitti.
Nämä tässä vertaillut olivat aiemmassa ketjunvoitelutestissa kaksi parasta. Melko vakuuttavaa ja erinomaisen sopivaa Nojapyöräfoorumilla suosittuun itsetekemisen eetokseen. :D
Parafiinivoiteluaine.jpg


Tässä vielä täydennyksenä video, joka perustelee paremmin vahan käytön ketjuissa ja ennen kaikkea sen, että vahaa ei kannata käyttää ketjuihin, joihin on laitettu muuta voiteluainetta, tai edes uusiin ketjuihin, jollei ketjua ensin pese huolella. Ketjun pitää siis olla täysin puhdas, kun siihen laitetaan vahavoitelu.

Työlästä, mutta todella kannattavaa, mikäli tuon videon sisältö pitää paikkansa. Puhtaana vahattu ketju säilyy käyttökelpoisena ja venyy monta kertaa pidemmän ajomatkan nestemäisiin voiteluaineisiin nähden.

Uusien, tai öljyvoideltujen ketjujen puhdistussekvenssi on siis

  1. Ravistellaan ketjua kolmessa desissä bensiiniä.
  2. Annetaan muhia tuossa liemessä 4-8 tuntia ja ravistellaan vielä hiukan
  3. Ravistellaan hetki ja uitetaan puoli tuntia rasvanpoistoaineessa (moottorinpesuaine), ravistellaan lisää ja pestään sitten lämpimällä vedellä puhtaaksi ja ravistetaan vesi pois.
  4. Pudotetaan ketju kolmeen desiin alkoholia ja ravistetaan taas. Videolla puhutaan metanolilla denaturoidusta alkoholista, mutta uskoisin muidenkin puhtaiden alkoholien käyvän. Koulussa käytimme Alkon "Ba" spriitä.
  5. Ravistellaan kuivaksi, annetaan kuivua muutama tunti.

Vahattujen ketjujen uudelleenkäsittelyä edeltävä puhdistus

  1. Kaadetaan kiehuvaa vettä ketjujen päälle ja ravistellaan kuivaksi.

Puhtaat ketjut sitten upotetaan hetkeksi 94-asteiseen voiteluvahaan ja pyyhitään päältä liika vaha pois ja taivutellaan notkeaksi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Jorin ohje on varmasti tapa jolla tulee puhdasta.

Itse olen saanut uudet ketjut ajettua vahalle niin että en ole lähtenyt ketjuja pesemään, vaan olen ajanut tehdasrasvoilla niin pitkään että alkavat olla voitelun tarpeessa. Tällöin olen bräkleen + rätti menetelmällä puhdistanut ketjut päältä, ja sitten voidellut Squirt Lube talvilaadulla. Ja jatkanut sillä voitelua, ketjun yleensä pyrin vaihtamaan kun syksyn vesikelit on takana, eli prosessi menee talven yli, tai ainakin keväästä kesään.

Tuo Squirt vaha ajaa ketjun sisältä lian pintaan, tämä ei paljoa haittaa talven pakkasissa, eli ei tule sotkua. Pyyhin ketjua joskus jos muistan, mutta aina ennen seuraavaa voitelua. Muutaman voitelun jälkeen ei ketjusta tule vahaan enää likaa.

Olen myös kylmempinä talvina mennyt takaisin Finish Line "Wet" ketjuöljyn käyttöön kun nuo vahat ei toimi enää kunnolla kun on -25C tai kylmempää. Wet voitelusta vahaan on keväämmällä menty samalla menetelmällä.

Koska olen laiska, ja joskus 90-luvulla olen kokeillut ihan ketjun pesemistä ja vahassa uittamista, on se laiskalle liian työlästä. Näillä mun ajoilla riittää yleensä kerran viikossa tai kahdessa ketjun rätillä puhdistus ja Squirt-voitelu. Siihen menee noin 5 minuuttia... ja ketju on yleensä aina niin puhdas ettei se sotke, ja pitkänkin lenkin voi lähteä ajamaan milloin vain.

Edit: ajan siis ympäri vuoden, kelissä kuin kelissä, ja yleensä polkuja. Koska pyörä on täysjousto, on siinä huoltokohteita muutenkin enemmän kuin maantievehkeissä... ja ketju on se josta vaan on pidettävä huolta jos haluaa että vaihteet toimii kunnolla (=pääsee mäetkin ylös, ja vaikeat paikat ajettua). Näillä tempuilla on kohtuu suurella ajomäärällä pakollisen huollon vaatima ajankäyttö kutakuinkin minimoitu... tinkimättä ketjun kestävyydestä. Campagnolo Record 9-ketjulla ajoin noin 20 tuhatta tällä laitteella, ja Record 11s ketjuilla menee 10-20 tuhatta. Onhan ne kalliimpia kuin hinnat alkaen ketjut, mutta eipähän tarvi irroitella kovin usein, edes mun ajomäärillä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Pitää sen verran lisätä tästä Squirt Lube cold -laadulla voitelusta, että valmistajan mukaan pystyy ketjua tuotteella voitelemaan kylmemmässäkin.

No, eilen polokasin kotio -12 C lämpötiloissa, alkuviikosta oli nuoskakelit. Ketju kuullosti jo vähän kuivalta joten yritin ulkona laitella talvilaadun Squirttia ketjuun... ja siitähän ei mitään tullut. Tavara jähmettyi heti pullosta ulos tultuaan ja teki sellaista maitomaista "sohjoa" ketjuun.

Ei auttanut muu kuin laittaa pyörä tallin lämpöön ja voidella siellä loppuun. Eli, tällä tuotteella ei ketjua voidella pakkasessa ulkona. Sama onnistuu Finish Line Wet -ketjuöljyllä ihan helposti, mutta tuohon turvaudun vasta jos pakastuu ihan kunnolla.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

MikaH
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Mistä vahaa käytettäessä tietää, että uutta vahaa on aika lisätä? Toissa kesänä käytin vahaa ja pullo hujahti muutamassa kuukaudessa. 2/3 meni ketjuun loput asfaltille, sen verran oli ohutta ainetta. Ketju kuulosti vahattunakin koko ajan helisevältä ja ehkä sen vuoksi lisäsin uutta vahaa liian usein.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja mhelander »

No mun käytässä Squirt hiljentää ketjulinjan kyllä totaalisesti, ja vaihteet alkaa vaihtua juuri niin hyvin kuin uusilla osilla kuuluukin toimia. Sitten kun vahan määrä vähenee, on vaihteen vaihto enemmän metallisen tuntuista, ja seuraavaksi alkaa ketju helisemään kuivuuttaan.

Vesihän huuhtelee vahan nopeammin pois, esimerkiksi räntä on erittäin tehokas viemään vahan. Jos ajaa lenkin sateella, ei mitään kitinöitä tule sen aikana mutta parempi sitten kuivata ketjut rättiin ja mieluusti lämpimässä, ja sitten laittaa vahaa lisää. Muuten helinät ja kitinät on seuraavalla ajokerralla todella helposti havaittavat, ja enemmän ajettu ketju ruostuukin nopeasti.

Parasta Squirtin käytöstä on pitkän maastolenkin vaihtelevat olosuhteet, jotka ei vaikuta lenkin sujumiseen. Voi olla kuivaa lähtiessä, pyörä voi pudota suohon ja ketju on sitten aivan savessa tai mullassa... kunnes kuivuttuaan liat rapisee itsekseen pois ja ketjulinja pelaa kuin ei mokomaa olisi lainkaan sattunut. Sama jos joku rapakko kastelee ketjua ja sitten ajaa juoksuhiekassa jota nousee ketjulle... taas kuivuttuaan kaikki rapisee pois.

Tämä on jotain ihan muuta kuin jos käyttää öljyä voiteluun. Finish Line Teflon -tuotteet on kyllä voitelun jälkeen ok mutta sateessa nekin häipyy nopeesti ja sitten alkaa kitinät. Jos ketjuun joutuu jotain likaa, ei se sieltä sitten lähde pois. Ja tämän valmistajan "Wet"... on aivan mahdotonta kesällä, talvella lumi hieroo liiat öljyt ja mahdolliset liat pois joten ei ole pakkasilla ollenkaan paha.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Hauskasti vaivattomuudet vaihtelee kalustosta, kuskista ja ajoympäristöstä riippuen. Itse olen todennut öljyn helpommaksi kuin vahan. Lyhytketjuisessa etuvetoisessa ketjut ei tiellä juuri likaannu ja pätkä on tarvittaessa helppo pestä purkissa ravistamalla.
Vahassa suurimman vaivan tekee se ettei se kestä sadetta. Uudelleen käsittelyn väli on pahimmillaan yksi ajokerta :(
Siltikin tulee aina silloin ja tällöin ajettua vahatuilla ketjuilla. Sitten kun rupeaa jatkuva huoltaminen tympimään laitan ketjuun taas öljyt. Molemmista kun saisi parhaat puolet.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Rex Domestique uudelleenkäsittely 4 vko:n kohdalla

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Clean Ride toimi kyllä erinomaisesti -30 asteen pakkasessakin, ilmeisesti sen vuoksi, että siinä ei ole lainkaan tahmeaa sidosainetta. On vain haihtuva liuotin ja vahahiput. Kuivassa pakkaskelissä vaha myös kesti ketjussa pidempään. Ja ehkä yksi parhaista eduista oli se, että lumi ei tarttunut ketjun välityksellä vahattuun takapakkaan lainkaan.

Mutta nyt asiaan. Vielä ei ole ollut minkäänlaista oikeaa tarvetta käsitellä ketjua uudelleen, Rexin laitosta alkaa olla kohta kuukausi. Olen yrittänyt tirkistellä tarkasti, ettei ketju vain salakavalasti ruostu - enkä ole havainnut moista. Ei ole ollut minkäänlaista kitinääkään. Mutta halusin kuitenkin tarkistaa tilanteen ja testata uudelleenkäsittelyä, joten otin fillarin eilen sisälle eteiseen lämpiämään ja kuivumaan.

Ehkä monen vuoden Clean Riden käytön aikana alitajuntaani on jäänyt ajatus, että ketju pitää käsitellä uudelleen vähintään kahden viikon välein - eikä psyyke vielä kestä pitkiä voiteluvälejä. Jos käsittelyn jätti tekemättä saattoi ketjun ulkopinta ruostua, mutta toisaalta tuo pintaruoste hävisi aina nopeasti vahaamalla ketjua lisää.

Rex Domestique uudelleenkäsittely sujui ongelmitta. Jonkin verran mustaa kuivaa hippumaista roskaa ketjussa oli, Clean Riden aikaan se oli enemmän töhnämäistä. Ketjussa ei ole ruostetta. Käsiin jäi mustaa väriä, joka lähti saippuapesulla ja paperikuivauksella pois. Aivan kuten viimeksikin tarvittiin sanomalehtipaperi suojaamaan mattoa ketjusta tippuvilta mikroskooppisilta tipoilta vaikka itse aine on paksua laitettaessa.

En pyyhkinyt ketjua ennen uudelleenvahausta, koska kuivan oloisessa ketjussa ei näkynyt mitään sellaista ylenmääräistä määrää poistettavaa hippujen lisäksi, että sen poistamisella olisi ollut merkitystä. Hiput varmaan tippuvat itsekseen.

Kokonaisuudessaan helppo homma.

Jonkilaista rohinaa olin kuulevinani ketjulinjastosta ennen uudelleenkäsittelyä, jää nähtäväksi eskaloituuko se talven aikana niin pahaksi, että joudun pesemään ketjun keväällä. Mutta käsittelyn jälkeen kaikki oli jälleen äänetöntä. Ilmeisesti jotain ylimääräistä ketjuun pääsee pesimään, mutta ei toistaiseksi mitään merkittävää määrää. Ja jos jatkossakin ääni häviää aina uudelleenkäsittelyllä olen todella tyytyväinen. Clean Ride -aikaan en pessyt vuosiin ketjua enkä takapakkaa - sadevesi ja toistuvat uudelleenkäsittelyt riittivät.

Olisihan se todella hienoa, jos ketjun käsittely kerran kuussa tai harvemmin riittäisi ketjulinjaston kunnossa pitämiseen. Sään puolesta tälle jaksolle ainakin osui sen verran märkiä loskakelejä ja metsäajelua latupohjia pitkin, ettei mitään pahempaa ainakaan sillä rintamalla ole odotettavissa jatkossakaan.

Ajan pyörällä päivittäin, mutta yleensä lyhyitä 3-5 km matkoja kerrallaan, joten kokonaiskilometrit jäävät varmasti pienemmiksi kuin suurimalla osalla tällä palstalla liikkuvista. Laskujeni mukaan ajan vähintään 50 km viikossa - eli työmatkat 30 km plus jotain muuta pientä extraa.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Rex Domestique toinen uudelleenkäsittely 8 vko:n kohdalla

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

On kyllä ihmekamaa. Ei olisi oikeasti ollut tarvetta uusia. Mutta kun olin joulureissua vasten nostanut pyörän sisälle kuivumaan, niin en malttanut olla tekemättä.

Pyyhin ketjusta kuivalla lakanarätillä pois mustaa liukoista töhnää, jota oli vähän. Musta töhnä onkin toistaiseksi ainoa huono puoli tuotteessa, kejtu on likaisempi kuin Clean Rideä käytettäessä. Jos tien päällä pitäisi ketjun kanssa puuhastella, niin sormet kyllä tummuisivat varmasti. Tosin näyttää jossain määrin siltä, että musta väri lähtee pois ihan tavallisella saippuapesulla. Epävarmuus johtuu siitä, että yritin tietysti välttää käsien sotkemista, joten mustaa oli vain muutaman viirun verran.

Ketjussa tai pakassa ei ollut hiekkaa tai mitään muutakaan ylimääräistä. Mikään ei rohissut eikä kitissyt. Pyyhkimisen jälkeen ketju oli kuin pakasta vedetty.

Lisäsin tipan jokaiselle ketjulinkille ja pyörittelin. Pyyhin tämän jälkeen vielä runkoputkea eturattaan takaa, se oli hieman kostean näköinen, oli ollut jo ennen uudelleenkäsittelyäkin. Samalla pyyhin myös eturattaan hampaista pois tuota ohutta mustaa töhnää. Tavoitteena pyyhkimisellä oli, etteivät housunpuntit ala sotkeutua polkiessa. Farkut ovat kyllä tummanharmaat, joten tuskin kukaan mitään huomaisi. :D

Tällä hetkellä näyttää siltä, ettei päivittäisellä työmatka-ajolla ketjua tai takapakkaa saa sellaiseen kuntoon, että niitä tarvitsisi pestä. Toivottavasti sama meininki jatkuu kevätkaudella - kevään loska ja muta hiekoitushiekan pölyllä höystettynä tulee olemaan kova koetus, josta aikaisemmin ei mikään voitelutuote - Clean Ridea lukuunottamatta - ole selvinnyt ilman pesua. Mutta muistan kyllä, että esim. HammerTruckilla ajaessa tähän aikaan vuodesta ketju rohisi todella ikävästi ja oli aivan hiekkapaskassa, joten tilanne on nyt jo aivan loistava siihen verrattuna.

Viimeksi muokannut Puusilmä, 05 Tammi 2020, 14:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Esko M
Viestit: 184
Liittynyt: 16 Marras 2009, 18:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja Esko M »

White Lightning'in CleanRide -ketjuvahaa ei nyt löydy mistään, kuulemma maahantuoja on lopettanut tuonnin. Googlaamalla onnistuin vihdoin löytämään yhden ketjuvahan: MOTUL Chain Paste, löytyi Motonetistä ja hain pois. Hinta ei paha, tuubi 150 ml/143 g 7,99 euroa. CleanRide 120 ml maksoi ainakin saman, mutta Motul on pakattu tuubiin, joka näyttää isommalta kuin CleanRiden enimmäkseen liuotinta sisältävä pullo.

Avasin tuubin ja otin sormiin, mutta en saanut irti mitään hajua. Ei siis ole ainakaan mineraali- tai alkoholiliuotinpitoinen, kuten edellinen. Väri vaalea, hieman beesh, ja laatu näyttää kätevämmältä: pastamaista (kuten nimikin sanoo), ei valu ketjun läpi kuten Clean Ride. Käyttötestausta ei vielä ole.

Mömmö on siis Motonetin moottoripyörätarvikkeissa. Valmistaja ranskalainen.

Esko --- ei paluuta ketjua tuhoavaan öljyyn

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Rex Domestique uudelleenkäsittely 11 vko:n kohdalla

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Keskiö ajoittain vinkaisi, niin avasin sen ja laitoin uudet Litiumrasvat. Toivottavasti sitä tunkeutui laakeripesiinkin.

Samalla pyyhin ketjun puhtaaksi kostealla saippuarievulla ja käsittelin sen uudelleen - kolmas kerta.

Ketjunvaihtajien rissoihin oli kertynyt sitkasta töhnää, joka ei oikein lähtenyt pois. Kun sitten laitoin ketjua takaisin rupesin vielä pyyhkimään ketjun välissä olevien pienempien linkkien ulkopintoja. Ne olivat kauniin harmaat. Olin hyvin yllättynyt, kun muutamalla pyyhkäisyllä ne muuttuivat mustiksi.

Harmaa väri olikin Rexistä muodostunutta vahaa, joka näytti aivan teräspinnalta. Hinkkailin kaiken pois ja laitoin uudet tökötit. Ei hiekan hippuakaan missään.

Rex Domestique alkaa vaikuttaa kerta kerralta vain paremmalta. 8)

J.K. Jää nähtäväksi, oliko tuo töhnä takarissoissa pääosin Clean Riden vahajäänteitä, jotka ovat vähitellen poistuneet uuden aineen tieltä.

Viimeksi muokannut Puusilmä, 08 Huhti 2020, 18:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin