Ketjut ja voitelu

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:

Tuo Sinol on pesuprosessin viimeinen vaihe. Ensin pestään enin rasva pois bensalla, sitten rasvanpoistoaineella pintaan kuivunut rasvaisen bensan jäämä ja SInolilla sitten vasta viimeistellään.

Kolminkertainen pesu kuulostaa hankalalta :roll: Ei ketjujen pesu mitään laboratoriotason työtä vaadi. Pelkällä bensalla olen aina saanut riitävän puhtaat ketjut. Jos taas löpöllä olen pessyt, on toinen pesu alkoholilla tai pesuaineella ollut tarpeen ellei ketju tule uudelleen öljyttäväksi.
Bensa on siittä kätevää ainetta että se haihtuu kohtuullisessa ajassa pois, joten ei jää hävitettävää nestettä.

Puusilmä kirjoitti:

Minä joskus pestä pyörittelin Nazga Fuegon ketjut kolmesti kerosiinilla,

Lentobensalla? Sitähän sanalla suomessa tarkoitetaan. Vai kenties englanniksi (valo)petroolilla?

Jos tarkoitus on vain poistaa hiekka rahisemasta, riittää tuohon pelkkä painepesurikin. TÄssä on kuitenkin kyse parafinointia edeltävästä puhdistuksesta, jossa on tärkeää saada ketju täysin puhtaalle metallipinnalle. Parafiini ei muuten pysy kiinni. Ensipesun jälkeen riittä pelkkä lämmin vesi.

Lentopetrooli on lähinnä dieseliä muistuttavaa öljyä, jossa ei ole parafiineja, kuten kesädieselissä, mutta muita pitkiä hiilivetyketjuja, jotka tekevät siitä korkeaviskositeettista, eikä sitä siksi ole mahdollista huuhdella kunnolla. Korkeaviskositeettinen aine ei pinnan läheltä vaihdu, vaan liikkumaton nestekalvo säilyttää epäpuhtaudet pinnoilla, vaikka kuinka huljuttelisi.

PItää käyttää matalaviskositeettista rasvaliuotinta ja ravistella rajusti, jotta neste liikkuu pinnoilla ja irrottaa metallia vasten olevat epäpuhtaudet; siksi bensa. Bensaan liukenee öljyä, joka bensan haihduttua tarttuu pinnoille; siksi rasvanpoistaja. Rasvanpoistaja, eli esim. moottorinpesuaine huuhdotaan vedellä, joka pitää saada pois ruostuttamasta öljyttömiä pintoja; siksi alkoholi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Puhdasta parafiinia en ole kokeillut, mutta hieman seostettuna on kyllä pysynyt noillakin pesuilla. Samoin kuivavoiteluaine.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja tm »

Tuli harrastettua ketjujen keittelyä viikonloppuna.

Parafiinin ja parafiiniöljyn määrässä päädyin 1:1 -seokseen (500g+500g).
Huoneenlämmössä seos tuntui aika pehmeältä, mutta niin ilmeisesti tarkoituskin, mikäli youtube-videoita on uskominen...

Vesihaudekattilalla parafiinin sulattelu hoitui turvallisesti. Netissä jotkut olivat käyttäneet riisikeittimiä -> ei tarvitse erikseen keittolevyä lämmitykseen.

Keittämisen tarkoituksena on saada parafiini ketjun sisälle. Jotta sitä myös jäisi sinne mahdollisimman paljon, niin
1) parafiinin kannattaisi kuulemma antaa jäähtyä liki jähmettymispisteeseen ennen ketjun ottamista pois kattilasta
2) ketju kannattaisi jäähdyttää heti kattilasta pois oton jälkeen

Ensimmäistä ohjetta kokeilin sarjan viimeiseen ketjuun. Jälkimmäistä kokeilin niin, että sujautin ketjun kattilasta suoraan muovipussiin ja vein ulos jäähtymään nollakeliin. Eli ei siis kuuman ketjun roikottamista ja valuttamista. Lopputulos oli sotkuisempi, eli ylimääräiset parafiinit tarvii vielä ropistella pois ketjun päältä jälkikäteen. Tiedä sitten paljonko näillä kikoilla on vaikutusta lopputulokseen...

Jotta saisin hieman käyttökokemuksia jo ennen 1CV:n valmistumista, niin putsailin työmatkapystärin voimansiirron ja parafinoin ketjun. Mielenkiinnolla odotan kauanko kestää, ennenkuin ketju ilmoittelee kaipaavansa uusintakäsittelyä...

01.jpg
01.jpg (134 KiB) Katsottu 6168 kertaa
02.jpg
02.jpg (128.16 KiB) Katsottu 6168 kertaa
03.jpg
03.jpg (99 KiB) Katsottu 6168 kertaa
Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Mielenkiintoista ja kannatettavaa toimintaa! Odotan jatkoraporttia mielenkiinnolla. :D

Itse odotan omassa projektissani nyt niin pitkään kuin uskallan ennen uudelleenkäsittelyä, toivottavasti huhtikuulle asti pääsisin ilman mitään huoltoa. Laitan sitten jo videoitakin jakoon ketjun ja rataspakan kunnosta.

Sen verran tuli Kuopioon lunta, että näyttäisi siltä, että ketju ja rataspakka pysyvät auki myös lumihangessa läskillä möyriessä. Mutta lopullinen varmuus vaatii ajoa useissa erilaisissa lumiolosuhteissa.

MikaH
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Esko M kirjoitti:

White Lightning'in CleanRide -ketjuvahaa ei nyt löydy mistään, kuulemma maahantuoja on lopettanut tuonnin. Googlaamalla onnistuin vihdoin löytämään yhden ketjuvahan: MOTUL Chain Paste, löytyi Motonetistä ja hain pois. Hinta ei paha, tuubi 150 ml/143 g 7,99 euroa. CleanRide 120 ml maksoi ainakin saman, mutta Motul on pakattu tuubiin, joka näyttää isommalta kuin CleanRiden enimmäkseen liuotinta sisältävä pullo.

Avasin tuubin ja otin sormiin, mutta en saanut irti mitään hajua. Ei siis ole ainakaan mineraali- tai alkoholiliuotinpitoinen, kuten edellinen. Väri vaalea, hieman beesh, ja laatu näyttää kätevämmältä: pastamaista (kuten nimikin sanoo), ei valu ketjun läpi kuten Clean Ride. Käyttötestausta ei vielä ole.

Mömmö on siis Motonetin moottoripyörätarvikkeissa. Valmistaja ranskalainen.

Esko --- ei paluuta ketjua tuhoavaan öljyyn

Onko Eskolla jo kokemuksia vahan toimivuudesta?

MikaH
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja MikaH »

MikaH kirjoitti:
Esko M kirjoitti:

White Lightning'in CleanRide -ketjuvahaa ei nyt löydy mistään, kuulemma maahantuoja on lopettanut tuonnin. Googlaamalla onnistuin vihdoin löytämään yhden ketjuvahan: MOTUL Chain Paste, löytyi Motonetistä ja hain pois. Hinta ei paha, tuubi 150 ml/143 g 7,99 euroa. CleanRide 120 ml maksoi ainakin saman, mutta Motul on pakattu tuubiin, joka näyttää isommalta kuin CleanRiden enimmäkseen liuotinta sisältävä pullo.

Avasin tuubin ja otin sormiin, mutta en saanut irti mitään hajua. Ei siis ole ainakaan mineraali- tai alkoholiliuotinpitoinen, kuten edellinen. Väri vaalea, hieman beesh, ja laatu näyttää kätevämmältä: pastamaista (kuten nimikin sanoo), ei valu ketjun läpi kuten Clean Ride. Käyttötestausta ei vielä ole.

Mömmö on siis Motonetin moottoripyörätarvikkeissa. Valmistaja ranskalainen.

Esko --- ei paluuta ketjua tuhoavaan öljyyn

Onko Eskolla jo kokemuksia Motulin vahan toimivuudesta?

MikaH
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja MikaH »

MikaH kirjoitti:
MikaH kirjoitti:
Esko M kirjoitti:

White Lightning'in CleanRide -ketjuvahaa ei nyt löydy mistään, kuulemma maahantuoja on lopettanut tuonnin. Googlaamalla onnistuin vihdoin löytämään yhden ketjuvahan: MOTUL Chain Paste, löytyi Motonetistä ja hain pois. Hinta ei paha, tuubi 150 ml/143 g 7,99 euroa. CleanRide 120 ml maksoi ainakin saman, mutta Motul on pakattu tuubiin, joka näyttää isommalta kuin CleanRiden enimmäkseen liuotinta sisältävä pullo.

Avasin tuubin ja otin sormiin, mutta en saanut irti mitään hajua. Ei siis ole ainakaan mineraali- tai alkoholiliuotinpitoinen, kuten edellinen. Väri vaalea, hieman beesh, ja laatu näyttää kätevämmältä: pastamaista (kuten nimikin sanoo), ei valu ketjun läpi kuten Clean Ride. Käyttötestausta ei vielä ole.

Mömmö on siis Motonetin moottoripyörätarvikkeissa. Valmistaja ranskalainen.

Esko --- ei paluuta ketjua tuhoavaan öljyyn

Onko Eskolla jo kokemuksia miten Motulin vaha toimii?

Esko M
Viestit: 184
Liittynyt: 16 Marras 2009, 18:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja Esko M »

Onko Eskolla jo kokemuksia Motulin vahan toimivuudesta?

Hyvin toimii! Vahausväli on selvästi pitempi kuin varsinaisilla liuotinpohjaisilla ketjuvahoilla on ollut, vaikka kelit ovat olleet ajoittain märkiä ja kuraisia. Ja kuten aikaisemmin kerroin, vahaaminen on helppoa, koska vaha on pastamaista eikä valu.

Tämä on muuten esimmäinen "talvi" kymmeneen vuoteen, kun olen sahaillut Hipparionilla ympäriinsä. 13 ensimmäistä lumitalvea Hipsujen historiassa yritin ajella pari kertaa viikossa lumesta, jäärososta ja sepelistä huolimatta, mutta sitten kyllästyin Helsingin väylänhoitoon, joka näytti huononevan vuosi vuodelta. Asuin Kruununhaassa ja pahimmat paikat pyöräillä olivat Pitkä silta, Sörnäisten rantatie ja pyörätie Kauppatorilta Kaivariin. Bulevardi oli kokonaan tukossa työmaiden, siirtolavojen ja lumikinosten takia. Pyörätiet toimivat silloin lumivarastoina. Laitakaupungeilla tuli vastaan puistopätkiä, joilla oli 20 cm lunta, vaikka viereiset taloyhtiöt olivat joten kuten aurailleet lumet omalta kevariosuudeltaan. Vain jalankulkijoiden tallaama polku lumessa.

Kilometrejä tänä talvena/vuonna on kertynyt lähes 600, vaikka vesisateita on ollut kohtuuttoman usein ja vettä kohtuuttoman paljon. Välttelen kuraisimpia hiekkateitä silloin kun on mahdollista ajella asvaltilla ja vesisade ei houkuttele ulos.

Esko

MikaH
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Kiitos! Pitää hakea tuubi kokeiluun.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Rex Domestique viikolla 20

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Ei ole tarvinnut uudelleenkäsitellä 9 viikkoon. Tänään vaihdoin kesäkumit alle ja pesin kiekot. Ketjuille en siis edelleenkään tehnyt mitään.

Tässä kuvat ennen pesua, pyörällä on siis ajettu koko talvi 50 km viikossa, eikä pakkaa ole pesty lainkaan.

Kuva

Kuva

Viimeksi muokannut Puusilmä, 24 Maalis 2020, 06:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 843
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja torneol »

Siis Rexillä?

Nazca Fuego

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

torneol kirjoitti:

Siis Rexillä?

Siis Rexillä?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Rex Domestique viikolla 20

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Puusilmä kirjoitti:

Ei ole tarvinnut uudelleenkäsitellä 9 viikkoon. Tänään vaihdoin kesäkumit alle ja pesin kiekot. Ketjuille en siis edelleenkään tehnyt mitään.

Mittasitko oliko ketju venynyt?

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Rex Domestique viikolla 20

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

jviirret kirjoitti:
Puusilmä kirjoitti:

Ei ole tarvinnut uudelleenkäsitellä 9 viikkoon. Tänään vaihdoin kesäkumit alle ja pesin kiekot. Ketjuille en siis edelleenkään tehnyt mitään.

Mittasitko oliko ketju venynyt?

Voin mitata, jos löydän mittarin. Pyörällä on ajettu 1 vuosi ja runsaat 2 kk. Enkä ole mitannut ketjua aiemmin, joten mittaustulos ei kerro mitään. Rexillä on menty vasta tuo 20 viikkoa. Enkä aikaisemminkaan ole pessyt ketjua kuin pari kertaa vuodessa.

Sähköpyörän opeilla ajan niin kauan samoilla ketjuilla ja rattailla kuin ne toimivat - sitten vaihdan kaiken kerrallaan. Jatkossa saatan ostaa kolmet ketjut ja kierrättää niitä, jos nykystrategia osoittautuu huonoksi.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mä oon kans ajanu voimansiirron kerralla loppuun ja vaihtanu kaikki kun alkaa jostakin hyppiin. Enkä yleensä edes pese koskaan, uutta öljyä vaan 500km tai parin kuukauden välein.

MP pojat sanoi aikoinaan että jos se ei sotke eikä kerää likaa niin on yhtä huono kuin ei voitelua ollenkaan :D Sitä hain tuolla että jos ois vertailutulosta ettei nyt sitten kulu hirmu kyytiä kun pysyy noin puhtaana.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin