Nojakista etuputken kiristys hajosi

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Nojakista etuputken kiristys hajosi

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Nyt uskollisesti jo seitsemättä vuotta palvellut Performer Agenda hajosi. Nyyh.

Perjantaina Lohjan reissulla ihmettelin, kun keskiö oli hieman vääntynyt oikealle. Tuumasin, että korjataan kotona. Tänään sitten ennen lenkkiä löysäsin kiristyksen ja väänsin keskiön suoraan. Kiristin ruuvit. Mutta ensi polkaisulla keskiö vääntyi ihan kyljelleen. No, oikaisu ja uusi huolellisempi kiristys. Vohoo, taas mennään... Mutta jo 50 m päässä hieman kiihdytellessä keskiö taas ihan kallellaan. Mikä tässä nyt on?

Sitten huomasinkin, että etuputken kiristysruuvien vierestä putki on revennyt... Onneksi kotiin oli talutusmatkaa vain se 50 m.

Onkohan nyt sitten vaan alumiiniressukka väsähtänyt käytössä. Ei se putki mitään kolhujakaan ole viime aikoina saanut sitten vuoden 2010 törmäilyjen. Onko alumiini nyt vaan jotenkin huonompaa kuin teräs? Eiväthän ne merivoimien alumiiniset torpedoveneetkään kestä käytössä...

Millähän tavalla tätä nyt pitäisi lähteä korjaamaan? Olisi kiva saada nojakistakin vielä kalu. Tässä vielä pari valokuvaa:

Etupää
Etupää
repeämä
repeämä

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojakista etuputken kiristys hajosi

Viesti Kirjoittaja PW »

Ensiapuna toimisko pari jääreetä klemmaria?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Nojakista etuputken kiristys hajosi

Viesti Kirjoittaja irakas »

Klemmariratkaisua minäkin suosittelisin, mutta ennen niiden käyttöä kannattaisi avata paljon pitemmälle tuota hahloa. Kiristyspultit voi ottaa pois, kun niistä ei ole nyt mitään hyötyä.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojakista etuputken kiristys hajosi

Viesti Kirjoittaja PW »

irakas kirjoitti:

Klemmariratkaisua minäkin suosittelisin, mutta ennen niiden käyttöä kannattaisi avata paljon pitemmälle tuota hahloa. Kiristyspultit voi ottaa pois, kun niistä ei ole nyt mitään hyötyä.

Mie en taas avais hahloa yhtään koska se ei siitä oo halennu - en tosin lujuuslaskennasta mitään ymmärrä :oops:
Omituisesta paikasta revenny, onkohan siinä ollu sisäpuolella joku kohouma tai vastaava joka on tuon helman vähitellen murtanu?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojakista etuputken kiristys hajosi

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Onko tuo tullut sulle uutena vai onko vielä vanhempi kuin 7 vuotta? Tuon kohdanhan pitäisi olla ikuinen :?

PW kirjoitti:

Omituisesta paikasta revenny, onkohan siinä ollu sisäpuolella joku kohouma tai vastaava joka on tuon helman vähitellen murtanu?

Hitsin reunasta varmaan lähtenyt repeämään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojakista etuputken kiristys hajosi

Viesti Kirjoittaja jori »

Ihan johdonmukainen paikkahan tuo on repeämälle. Kiristysruuvit aiheuttavat jännityksen ja polkeminen nitkuttaa jännityksenalaista putkea suultaan. Ihmeen pitkälle ehti, ennen kuin huomasit.

Onko tuossa joteknkin erityisen vähän puomia tuolla rungon sisällä, vai onko siinä muuten mahdollisuus (välystä) putken liikkuilla polkemisen tahtiin. Sellainen helposti tuollaisen vaurion aiheuttaisi.

Korjaus alumiinia hitsaamalla on työläs ja taitoa vaativa, koska putken läpi ei saa sulaa yhtään tai ne on koneistettava pois. Minäkin suosittelen korvakkeiden pois rälläköintiä ja teräsnauhaklemmareita. Hydrauliikkaklemmareita. Kuvassa oikea kokokin. :)
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nojakista etuputken kiristys hajosi

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Samaa mieltä Jorin kansa . 8) Kuinka pitkällä nuo putket on sisätkäin . ??

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Nojakista etuputken kiristys hajosi

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Klemmariratkaisua minäkin suosittelisin, mutta ennen niiden käyttöä kannattaisi avata paljon pitemmälle tuota hahloa. Kiristyspultit voi ottaa pois, kun niistä ei ole nyt mitään hyötyä.

Mie en taas avais hahloa yhtään koska se ei siitä oo halennu - en tosin lujuuslaskennasta mitään ymmärrä :oops:
Omituisesta paikasta revenny, onkohan siinä ollu sisäpuolella joku kohouma tai vastaava joka on tuon helman vähitellen murtanu?

Minusta alunperin ovat kiinnityspultit liian lähellä toisiaan, ja hahlo liian lyhyt. Vaurio johtuu siitä. Ratkaisevaa korjauksen onnistumisen kannalta klemmareilla on siinä kuinka pitkällä putket ovat sisäkkäin. Kyllä minusta hahlon pidentäminen auttaisi. Klemmaritkin voisi silloin laittaa kauemmaksi toisistaan.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Nojakista etuputken kiristys hajosi

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Nojanalle kirjoitti:

Samaa mieltä Jorin kansa . 8) Kuinka pitkällä nuo putket on sisätkäin . ??

Kiitoksia kaikille hyvistä ehdotuksista.

Juttelin jo yhden tutun kunnossapitofirman kanssa ja heillä kyllä onnistuu rälläköidä nuo murtuneet kiristyspulttien korvakkeet veke. Jotta uskaltaisin sen niillä teettää, niin pitää tässä varmaankin ensin purkaa etupää:

  • katkaista ketju ja ottaa se irti pyörästä (ja panna se likoamaan siksi aikaa polttoöljyyn, vai missä aineessa te liotatte ketjut puhtaiksi?)
  • irrottaa vaihtajan vaijeri
  • irrottaa keskiö putkineen

jotta pääsevät rälläkällä noiden korvakkeiden kimppuun. Vai olisiko jotain helpompaa vaihtoehtoa?

En tiedä vielä, kuinka pitkälti putket ovat sisäkkäin, mutta se paljastuu purkaessa. Ulkoputken kokonaispituus on 300 mm, jota syvemmällä sen sisään menevä putki ei ole...

Olisiko järkeä jatkaa tuota putken alla olevaa hahloa pidemmäksi? Nyt hahlo on 85 mm pitkä. Vaikuttaako sen pidentäminen jotain sisäkkäin olevien putkien jäykkyyteen tai kestävyyteen?

Jorin ehdotus noista tietyn tyyppisistä klemmareista on hyvä. Mistähän niitä kannattaa ruveta kyselemään?

Riittääkö kaksi klemmaria vai panenko niitä useamman?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojakista etuputken kiristys hajosi

Viesti Kirjoittaja jori »

Hahlon pidentäminen täytyy tehdä "kaksiteräisellä miekalla". :mrgreen: Pidempi hahlo puristaa jatkoputkea paremmin sisäpäästä, mutta heikentää ulkoputken vääntöjäykkyyttä. Toisaalta vääntöjäykkyys ei ole kovin kriittinen tässä osassa, jollei kireän ketjun linja kovin jyrkässä kulmassa poikkea puomin suunnasta. Komsi komsa. Parasta olisi, jos jatkopuomin sovitus olisi mahdollisimman välyksetön, jolloin pienikin kiristys riittäisi. Pieni paksuussuuntainen kiristys vaatii lyhyen hahlon.

Etra myy noita klemmareita ja kaikki hydrauliikkatarvikeliikkeet. Kaksi riittää. Jos ei riitä pitämään paikoillaan, pitää hahloa pidentää. (Tässä tapauksessa sen voi tehdä myös rälläkällä tai jopa rautasahalla.) :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Nojakista etuputken kiristys hajosi

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Purin nojakin etupään ja vein raadon rälläköitäväksi korjauspajalle. Hieno tuli. Homma sujuikin siellä odottaessa - kiva! Ja pajan varastoista löytyi myös kaksi sopivaa 65 mm:n hydrauliklemmaria...

Nyt pitääkin vaan alkaa kokoamaan nojakkia takaisin ajokuntoon, kunhan ketjut likoavat tarpeeksi puhtaiksi pyykinpesujauheella terästetyssä kuumassa hanavedessä. Heitin ne litran muovipulloon, johon ne juuri ja juuri sopivatkin. Ravistusta. ja liotusta.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojakista etuputken kiristys hajosi

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuinka pitkälti oli limittäin? Onko välystä? Kuvia! :P

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Nojakista etuputken kiristys hajosi

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Jos limittäisyys on alle 13cm (out of 30), niin ei olisi ihme jos ne ovat väsyneet. (Luku täysin hihasta repäistynä.)

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Nojakista etuputken kiristys hajosi

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Kuinka pitkälti oli limittäin? Onko välystä? Kuvia! :P

Pannaan ensin kuvat:

murtuma
murtuma
putki hionnan jälkeen
putki hionnan jälkeen
putken syvyys
putken syvyys

Eli sisäputki oli ollut 240 mm ulkoputken sisällä. Ihan riittävästi, eikö vaan. Pientä kulumaa maalissa on kiristyspulttien kohdalla, mutta ei se mieelstäni väljä ole ollut.

Liitteet
nojakki purettuna
nojakki purettuna

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Nojakista etuputken kiristys hajosi

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Noniin, Performer Agendan ketjut putsaantuivat jo ja kasasin nojakin tänään takapihalla ja otin samalla aurinkoa...

Keskiö ja etuputki takaisin kiinni Jorin suosittelemilla hydrauliikkaklemmareilla. Niitä kaksi. Helppoa ja ongelmatonta.

Sitten ketjujen pujotus takaisin paikoilleen. Rautalanka ketjuputkiin ja sillä vedin ketjut putkien läpi. Pujotusta takavaihtajaan ja pakan ympäri. Sitten vaan ketjulukko paikoilleen, mutta hei... Kas, pitäisiköhän ketjun mennä myös etuvaihtajan häkin läpi? Toinen pää ketjusta pois putkesta ja etuvaihtajan kautta putkeen uudestaan. Ja päät yhteen.

Koeajolla huomaa, että keskiö tulikin hieman liian lähelle. Löysäystä, säätö ja uudestaan klemmarit kiinni. Aika hyvä.

Ketjuista: kun ketjut olivat puhtaat, mittasin niiden kulumaa joskus täälläkin esitetyllä tavalla työntötulkilla - keskiarvomitta oli 133,32 mm ja 10 mittauksen keskihajonta 0,054 mm. Hmm, ovatkohan ne nyt sitteen kuluneet? En löydä vanhan 7 vuotta sitten tekemäni mittauksen arvoja... Kaikkiaan ketjussa on 156 tuuman palaa ja ketjulukko (0,5 palaa). Taitaa ne olla silti kuluneet pitemmiksi, koska pienintä eturatasta ei enää oikein kunnolla saa päälle edes isoimmaan takarattaan kanssa, koska kiristysvara takavaihtajassa loppuu kesken. Pitäisiköhän poistaa pala tai kaksi?

Punnitsin fillarin nyt niiden tukevien klemmareiden kanssa ja painoksi tuli 14,4 kg.

Ainiin, kuvia tietenkin:

klemmarit1.jpg
klemmarit2.jpg

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Vastaa Viestiin