"Aurauskulmamittari" ketjussa Jukka lausui kauan sitten näin:
jviirret kirjoitti:jori kirjoitti:Oikeastaan olisi ollut niin monesti tarpeen aurausmittari, joka mittaa aurauskulmat kuormatusta ajoneuvosta todellisessa tilanteessa, joten piirsin skeeman.
Eikö tuo vaadi senkin että ohjaus on tismalleen suorassa?
En silloin osannut kiinnittää tähän huomiota riittävästi, kunnes tänään säädettiin heikkig:n Scorpparin aurauksia. Ensin ihmetytti, kun auraus oli välillä aurausta ja välillä haritusta ilman syytä, kunnes välähti: Ohjauksenhan pitää olla absolut suorassa, kun aurausta säädetään, sillä Ackerman piru alkaa tehdä auraukseen haritusta heti kun ohjataan vähänkin kaarevalle radalle. Ackermannin kuvista tämän on helppo havaita. Kääntyneet etupyörät harittavat, koska sisemmän pyörän on ajettava jyrkempää kurvia.
Ohjaus piti siis saada ensin täysin suoraan, ennen kuin aurausta saattoi mitata.
Kiinnitimme kaikkiin kiekkoihin nippusiteillä rimat ja mittailimme rimojen etäisyyksistä ohjauksen suoraan.
Vasta tämän jälkeen saatoimme mitata aurauskulman, joka olikin reilun puolentoista metrin matkan päästä toisitaan rimojen välimatkasta mitattuna 11 mm haritusta, mikä siis vastasi vajaata neljää milliä kiekon reunasta mitattuna aurauksena.
Säädimme toisen puolen raidetangon M6 kierrettä puoli kierrosta, jolloin etupyörille jäi samalla tavalla mitattuna 3 mm aurausta. Tuo kolme milliä vastaa vajaata milliä kiekon kyljestä mitattuna aurauksena. Tämän lähemmäs ei puolen kierroksen säädöllä ole mahdollista päästä, eikä ole väliksikään.
Heikin Scorpionissa on myös etujousitus, joka on toteutettu MacPherson-tyyppisesti kolmiomaisilla alatukivarsilla ja ilmeisesti elastomeerijoustimet piilotettu jousittamattoman Scorpparin ohjainlaakeriputkien sisään –aika nerokas idea muuten. Vaikka siinä on siis jousitus myös etupyörissä, ei kuskin aiheuttama painuma muuttanut aurausmittauksia havaittavasti. Scorpparissa raidetangot ovat täsmälleen alatukivarsien mittaiset ja kiinni lähes samoilla akseleilla.
Hyvä oppi kuitenkin tuo, että ohjaus pitää olla suorassa, kun mitataan aurauskulmia. Rupesin heti miettimään mittaria, jolla saisi aurauksia mitattua ilman huolta ohjauksen vinouden aiheuttamasta mittausvirheestä. Laserosoitin ja peili häilyvät mielessä mittausvälineen rakennuspalikoiksi. Tarkempaa konstruktiota kuvailen tähän, kunhan ajatus rakenteesta selkenee.