Kiinnostaisi kokeilla alaohjausta. Ei välttämättä mitään pysyvää ratkaisua, muutama sata kilometriä pitäisi kuitenkin kestää. Mietin että miten sen raidetangon kiinnittää etuhaarukkaan?
Iskunvaimentimeen letkunkiristimellä?
Paseo USS on tuollainen:
Mistä tuollaisen saisi tehtyä:
Rungossa on sille paikka valmiina.
Tuo on työläs ja valmistusteknisesti vaativa osa. Minä tekisin kahdella työntötangolla ja väljästi tuetulla ohjaustangolla. Työntötangot kiinni molemmista päistään klemmarilla ja klemmarin ruuviin kierretyllä pallonivelellä. Edessä haarukan varsien yläpäähän ja takana ohjaustankoon. Ohjaustanko keskeltä tuohon rungon alle vain nimellisesti vaikka nippusiteellä tai kumiköydellä tai sitten stemmin pultilla kiristämättä.
pakoputkiklemmari.jpg (13.87 KiB) Katsottu 6156 kertaa
Pallonivel2.jpeg (18.4 KiB) Katsottu 6156 kertaa
Työntötangot voi tehdä putkista, joiden päihin kierretään vanttiruuvin päät.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Kokeilua varten voi teknisistä vaatimuksista tinkiä. Kuvittelisin että toimivan saisi hitsaamalla tangon klemmarin kylkeen jatkomutterin, josta poraa kierteet pois. Latan pätkä kylkeen ohjausvarreksi. Kiinnitys käy rungon valmiiseen reikään pultin ja mutterin avulla.
M10 4,99€. Ei ole paha kokeiluhinta ja on jo aika iso mollukka. Asiantuntijat kertokoon riitävyydestä. Vähän houkutti kokeilla itse yläohjausta, mutta kaksikätistä ohjausta vaatii, enkä usko sen sopivan minulle terveyden puolesta.
Nixor kirjoitti:
Nuo pakoputkiklemmarit ja tuollaiset pallonivelet:
mulla on, kestääköhän ne kun ovat huonekaluihin tarkoitettu?
muita osia pitää hakea kierrätyskeskuksesta.
PW kirjoitti:
Miulla olis yks alaohjaustanko, tarttee vaan porata reikä rungon läpi jos sitä ei oo. Miusta ei kuitenkaan taida alaohjaajaa tulla.
Kun tulet Nokialle, otatko tuon mukaan jos mahtuu?
Kävin kierrätyskeskuksessa ja löysin pyörätuolin josta joku oli jo vienyt pyörät ja BMX- pyörän, jossa on 160mm kammet. Pyörätuolin kahvat laitan alaohjaustangon päihin.
Tuon näköiset 8mm pallonivelet ostin. ei ollut Tools liikkeessä sisäpuolisilla kierteillä ja sain niistä alennusta.
Tutkin noita kävelysauvoja ja niissä on 0.9mm seinämävahvuus eli eivät kestäne raidetankona? Mulla olisi myös alumiiniputkea jossa seinämä on 1.9mm ja sisähalkaisija 14.5mm.
Ohjauslaakerin sorvasin polyeteenistä ja siihen 12mm pultti. Se on aika tukeva, joten yksi raidetanko varmaan riittäisi?
Tutkin noita kävelysauvoja ja niissä on 0.9mm seinämävahvuus eli eivät kestäne raidetankona? Mulla olisi myös alumiiniputkea jossa seinämä on 1.9mm ja sisähalkaisija 14.5mm.
Mikseivät kävelysauvat kestäisi. Ainoa kyseenalainen paikka on pallonivelen kiinnittäminen sauvan päähän. Jos ratkaiset sen onnistuneesti, kestävät sauvat ihan hyvin tuossakin käytössä. Minä sorvaisin sauvan sisään tuuman mittaisen pätkän täsmälleen sisään sopivaa sisäkierteytettyä holkkia ja hakkaisin sen liiman kanssa tiukasti putken sisään ja niittaisin vielä pään holkin ulkopuolelta. Jonkunlaista sivuun porattua sokkatappiakin voisi koittaa käyttää varmistamiseen. 0,9 mm putkeahan ei oikein muuten hitsaamalla pysty varmistamaan, paitsi ulkoreunastaanTIGillä sulattamalla kiinni kierreholkin nurkkaan, jos vain TIGin käyttöön on mahdollisuus.
PS. Laita nivelpää tai joku muu pultti paikoilleen hitsauksen ajaksi, ettei kierre mene rikki.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
TIG:iä ei ole käytettävissä.
Tuohon paksumpaan putkeen olisi teräksiset kierreosat, mutta raidetangolle tulisi painoa 200g. Käyn kattomassa jos löydän alumiiniset vastaavat tai sitten noihin kävelysauvoihin sopivat. Kierrätyskeskuksessa oli iso roskalaatikollinen polkupyörän osia, lähinnä voimansiirto- ja jarruosia. Tietäisi vaan mitä tulee joskus tarvitsemaan niin voisi ottaa talteen . Jarrukahvat ainakin tuohon alaohjaukseen ajattelin löytää. Jotain alumiiniprofiileja pitää myös hakea.
Ei tuo pakoputkiklemmari oikein mahdu tuohon iskunvaimentimeen, tekee naarmua etuhaarukkaan
Tuon raidetangon liimaus sentään taisi onnistua:
Kastelin osat epoksilla ja hioin oksidikerroksen pois niin ettei uutta pääse muodostumaan. lämmitin osia 3 tuntia 30W vastuksella että kovettuu kunnolla. Lämpötila n. 70 astetta.
Tuli vaan mieleen että oliko lämmitys hyvä idea jos tuo keskiosa laajeni enemmän ettei jäänyt liimaus väljäksi?
Muokkaus: Niin tuo raidetanko on nyt siitä kävelysauvasta. Aika kevyt, 44g.