Ketjut ja voitelu

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ketjukyssäriä...

Viesti Kirjoittaja PW »

Oletko aina liittänyt ketjun väärin? Katso video!

Minä ainakin olen ja luultavasti jatkossakin 8) Itselle monta uutta asiaa tuossa kuitenkin mm. ketjulla on pyörimissuunta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ketjukyssäriä...

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Oletko aina liittänyt ketjun väärin? Katso video!

Minä ainakin olen ja luultavasti jatkossakin 8) Itselle monta uutta asiaa tuossa kuitenkin mm. ketjulla on pyörimissuunta.

Näkyi tuo pyörimissuunta olevan merkityksellinen vain näissä uusimmissa 11+ lehtisissä takapakoissa kiertävissä, erittäin kapeaksi tehdyissä ketjuissa. Meille halpaketjuja käyttäville tuolla ei ole merkitystä vielä moneen vuoteen.

Oikeastaan saattaisi olla ketjun kulumiskestävyyden kannalta jopa kannattavaa kääntää symmetrisen ketjun pyörimissuunta säännöllisesti, jolloin soikeaksi kuluva ketjutappi / poskilevyn rei'än soikeuden suunta vaihtuisi ja kulutettavaa olisi enemmän. :)

Kovasti Velogi varoitteli tekemästä ketjuliitosta, kuten me vanhan polven ketjunkorjaajat teemme, eli käyttämästä ketjun omaa tappia uudelleen ketjua liitettäessä. Lähteehän siitä tavaraa irrotettaessa ja onhan se tappi uudelleen laitettuna vähemmän kiinni, mutta onko kenellekään koskaan sattunut ketjukatko tästä syystä. En ole kuullut.

Ketjun tappihan pysyy ajossa paikoillaan ulompien poskilevyjen rei'issä ja ketjun käyntiliikkeen pyörintä tapahtuu sisempien lenkkien kaulustettujen reikien kohdalla. Jos tappi paikoilleen laittaessa ei ole aivan väljä, en näe syytä, miksei se siinä pysyisi ajaessakin maailman tappiin. :mrgreen:

Jos jollain on tapahtunut ketjun katkeamisia tappien irtoamisen takia, haluaisin kuulla näistä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ketjukyssäriä...

Viesti Kirjoittaja PW »

On miulta joskus irronnu tappi mutta luultavasti olen sen huolimattomasti laittanu, eli en tarpeeks pitkälle.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ketjukyssäriä...

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

Kovasti Velogi varoitteli tekemästä ketjuliitosta, kuten me vanhan polven ketjunkorjaajat teemme, eli käyttämästä ketjun omaa tappia uudelleen ketjua liitettäessä. Lähteehän siitä tavaraa irrotettaessa ja onhan se tappi uudelleen laitettuna vähemmän kiinni, mutta onko kenellekään koskaan sattunut ketjukatko tästä syystä. En ole kuullut.

Ketjun tappihan pysyy ajossa paikoillaan ulompien poskilevyjen rei'issä ja ketjun käyntiliikkeen pyörintä tapahtuu sisempien lenkkien kaulustettujen reikien kohdalla. Jos tappi paikoilleen laittaessa ei ole aivan väljä, en näe syytä, miksei se siinä pysyisi ajaessakin maailman tappiin. :mrgreen:

Jos jollain on tapahtunut ketjun katkeamisia tappien irtoamisen takia, haluaisin kuulla näistä.

Mulla on ollut ajossa nuo Campagnolo Record 9 ja 11 ketjut. Jälkimmäiset pitäisi liittää valmistajan omalla ketjun katkaisijalla / liittäjällä, ja jokaisen ketjun mukana tulee yksi kertakäyttöinen tappi.

Aluksi liitin 2.5 ketjua noilla tapeilla ja viimeiseksi laitoin yhden Wippermann:n pikalukon. Kaksi kertaa on tuollainen tappi pettänyt ajossa, toinen kisassa ja toinen työmatkalla. Nykyisin käytän KNC:n 11-vaihteisen pikalukkoja ja tappeja ei ole käytössä ollenkaan.

Campyn 9-ketju kuuluukin liittää perinteisesti, sen kanssa ei koskaan ollut mitään ongelmia. Eli jos 9-lehtinen pakka kelpaa niin parempaa ja kestävämpää ketjua sille saa hakea, ja nämä ei ole edes kalliita (kun viimeksi hintoja katsoin).

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

MikaH
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ketjukyssäriä...

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Minä olen ollut huomaavinaan, että uusissa (KMC:n 9 speed) ketjuissa tappien päät on hieman levennetty. Tappia pois puristettaessa se naksahtaa oikein kunnolla työntyessään uloimman lenkin läpi. Takaisin puristaminen alkaa taas helposti levittämään ja vääntämään lenkkiä eikä tappi tunnu mahtuvan reikään millään. Väkisin työnnettäessä tuloksena on jäykkä nivel, johon ei auta jännitteen poistaminen vastasuunnasta tappia painamalla. Näitä ei ole ilmeisesti ole tarkoistus liitää kuin pikaliittimellä (näin varoittaa maulaalikin)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Omatekoinen ketjunvoiteluvaha

Viesti Kirjoittaja jori »

Erittäin vakuuttavasti perusteltu syy tehdä itse ketjunvoiteluaineensa.
Tässä video, jossa tehdään ketjunvoiteluaine sulattamalla yhteen samassa suhteessa kynttilöitä parafiiniöljyä ja xyleeniä.
Paras voitelu ketjulle tulee pesemällä ketjut huolellisesti ja "keittämällä" puhdistetut ketjut 93-asteisessa parafiini-parafiiniöljyseoksessa. Tässä video, jolla vertaillaan itse tehtyä ja vastaavaa kaupallista vahavoiteluainetta. Itse tehty voitti.
Nämä tässä vertaillut olivat aiemmassa ketjunvoitelutestissa kaksi parasta. Melko vakuuttavaa ja erinomaisen sopivaa Nojapyöräfoorumilla suosittuun itsetekemisen eetokseen. :D

Parafiinivoiteluaine.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2002
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Omatekoinen ketjunvoiteluvaha

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Kai tuo candle wax on parafiinia eikä steariinia?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Omatekoinen ketjunvoiteluvaha

Viesti Kirjoittaja jori »

ajarmala kirjoitti:

Kai tuo candle wax on parafiinia eikä steariinia?

Mietin itse samaa. Videolla se sulattaa tavallisen kruunukynttilän näköisiä pötköjä, eli voi olla steariiniakin. Liekö tuolla merkitystä suomalaisissa olosuhteissa, mutta kovin kuumassa > 40 °C se parafiini pehmenee ja alkaa kerätä roskia. :?

Kynttilät sulamaan.jpg
Kynttilät sulamaan.jpg (63.31 KiB) Katsottu 5065 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Nyt loppuivat muutama vuosia sitten ostamani Clean ride vahat. Tilasin kokeeksi tuota Rex Domestique tököttiä. Jännä nähdä miten se vertautuu aiempaan. Kuten todettu Clean Riden kaksi ainoaa huonoa puolta ovat seuraavat: pitää lisätä lämpimässä talvella ja pitää lisätä sateessa ajaessa n. 200 km välein. Rex pitää varmasti myös lisätä lämpimässä, mutta kestäisikö se hieman pidempään jää nähtäväksi. Heiltähän tuli juuri myös Black Diamond versio, jonka saatavuus on vielä vähän vajavaista. Hieman huolestuttaa tuo huonolta kuulostanut pakkastoimivuus, joka edellisellä sivulla mainittiin. Clean riden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia kylmissä keleissä.

Jos Rex toimii, on sen yksi etu tietty tuo pieni pullokoko. Jos joskus pääsisin sille 6 kk pyöräretkelle, niin eipä ketjuvaha veisi ylenmäärin tilaa matkatavaroilta.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tee-itse nestemäisen ketjuvahan keittäminen alkoi kiinnostamaan...

Mutta inspiraatiota odotellessa vaihdoin SquirtLube kesälaadun talvilaaduksi viime viikolla. Kesälaatu kun ikään kuin kuivahtaa pois pakkasessa parissa päivässä, talvilaatu taas tuntuu pysyvän pidempään toimintakuntoisena, eli ketju hiljaisena ja hyvin pyörivänä.

Viime talvena kun oli enemmän pakkasta pidempään muistelen siirtyneeni ydintalveksi "wet"-ketjuöljyn käyttöön, kun tuo talvivaha jäykisti ketjun lähes pyörimättömäksi.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja Saukki »

mhelander kirjoitti:

... SquirtLube kesälaadun talvilaaduksi viime viikolla....

Mitä!? Onko SquirtLubesta talvi- ja kesälaatua? :shock: Mistä sitä talvilaatua saa?

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Saukki kirjoitti:

Mitä!? Onko SquirtLubesta talvi- ja kesälaatua? :shock: Mistä sitä talvilaatua saa?

Onhan sitä, mutta huonosti löytyy kaupoista... itse viimeksi tilasin http://www.best-bike-parts.de verkkokaupasta. Joskus on tuurilla löytynyt muualtakin.

Mulla riittää yksi tollanen 120ml purkki talven-kaksi...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Omatekoinen ketjunvoiteluvaha

Viesti Kirjoittaja janx »

jori kirjoitti:

Erittäin vakuuttavasti perusteltu syy tehdä itse ketjunvoiteluaineensa. ... Melko vakuuttavaa ja erinomaisen sopivaa Nojapyöräfoorumilla suosittuun itsetekemisen eetokseen.

Eikä ole kallistakaan:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/606871/Ksyleeni-1l - 6,90e/l
https://www.biltema.fi/rakentaminen/maa ... 2000019182 - 4,90e/l

Parafiini:
https://www.lahtisenvahavalimo.fi/paraf ... -1-kg.html - 5e/kg << tosin loppu tästä verkkokaupasta
https://www.sinelli.fi/tuotteet/massat- ... afiini-1kg << täällä vähän kalliimpi, mutta parempi saatavuus
https://www.hobbypoint.fi/kynttila << jos jaksaa pyörähtää keskustassa (Helsinki)

Hmm, löytyy kaasukeitin ja romukattila...

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja PW »

Hautuumaiden jäteastioista löytyy tällä viikolla paljon ketjuvahan raaka-ainetta halvalla ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Esko M
Viestit: 184
Liittynyt: 16 Marras 2009, 18:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja Esko M »

" Kuten todettu Clean Riden kaksi ainoaa huonoa puolta ovat seuraavat: pitää lisätä lämpimässä talvella ja pitää lisätä sateessa ajaessa n. 200 km välein. "

Pitää paikkansa, tosin sade syö kokemukseni mukaan Clean Ridea pois nopeammin (ainakin Hipparionissa), lisätä pitää sadekelillä jopa 40 km jälkeen ja vesisuihkulla ei ketjua pidä pestä, ketju ruostuu nopeasti. Kun siirryin ketjuöljyistä ketjuvahaan (kauan sitten), totesin, että ketjun kestoikä nelinkertaistui. Alkuaikoina ketju venyi käyttökelvottomaksi kaksi kertaa vuodessa, nyt Clean Ridella vahattuna kestää kaksi vuotta, jopa hieman enemmän. Ajokilometrejä on runsas 5000 vuodessa.

Aluksi sain Suomesta amerikkalaista Pedros Ice Vax -vahaa, sittemmin vain Ice Vaxia, sekin piti ostaa Verkkokaupasta (hakivat varastosta). Nyt sekin on loppumassa. Mitä tilalle, saako jostain valmista ketjuvahaa? Jotain vahapitoista öljyä taitaa olla saatavissa, mutta mitään öljyä sisältävää en aio ketjuun panna, öljymäiset aineet keräävät likaa ja hiesua ketjunivelien sisään ja ketju kuluu/venyy nopeasti.

Esko

Vastaa Viestiin