Triken takajarrut (Flevo)

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 843
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Triken takajarrut (Flevo)

Viesti Kirjoittaja torneol »

Onko porukalla ymmärrys miten triken takajarrut säädetään balanssiin? Vielä ei ollut kiekot irti, että rummun sielunelämään olisi paremmin tutustuttu. Vinkunaa on havaittavissa; jotkut kertoilee tarinaa jarruvaseliinista tai vastaavasta. Hmmm, rasvaa jarruihin, niin ei vingu :mrgreen:.

Eli kahvalta yksi vaijeri jarrun jakajalle, josta omat kaapelit rummuille. Rumpujen päissä vaijerin säätö. Onko rummun sisällä vielä oma säätö vai meneekö pelkällä vaijerin säädöllä?

Entä hydraulinen etujarru, jossa ilmeisesti ilmaa. Voiko kotikonstein ilmata ilman öljyn lisäystä (Magura, ei ilmeisesti jarrunestettä).

Nazca Fuego

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Triken takajarrut (Flevo)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Luulen että vika on jarruvaijereissa. Hyväkuntoisena ja voideltunakin ne hukkaa puolet kahvan puristusvoimasta. Jarrubalanssin kannalta äärettömän tärkeää että vaijerit ovat hyvässä kunnossa.

Rumpujarruihin voi laittaa öljyä, mutta vain kenkien päihin kohtaan jossa "levittäjä" ottaa niihin kiinni. Sopiva määrä on 3-5rasvamolekyyliä, eli ei missään nimessä niin että valuu puristettunakaan välistä. Skootterissa loppui vinkuminen siihen ja jarrutus tehokin parani kun kitka levittäjässä pieneni.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Triken takajarrut (Flevo)

Viesti Kirjoittaja Härski »

Sopiva määrä on 3-5rasvamolekyyliä

:lol:

Eiks näissä Ole sellasta mekaanista jarrubalanssin säädintä missään, missä jarruvaijerin "jakotukin" geometriaa muuttamalla saisi jarrubalanssia säädettyä? Mä tekisin varmaan sellasen.

Eli jarrukahvalta tulevaa vaijeria saisi siirrettyä jakopalikassa puoleen tahi toiseen..

Tietty senkin toiminnan perusedellytys on että kaikki toimii ja vaijerit luistaa niin kuin kuuluukin. Turha kaikkea jarruvoimaa on käyttää umpeen ruostuneen jarruvaijerin venytykseen.

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 843
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Triken takajarrut (Flevo)

Viesti Kirjoittaja torneol »

Kippasin Flevon katolleen ja otin takalaikat irti. Bräkleeniä ja paineilmaa sekä kevyesti hiomapaperia kenkiin. Rummun sisältä Bräkleenillä roska pois. Levittäjän lukkoprikka pois, putsaus ja uudet jarrurasvat.

Vaijereiden säätö, että linkun liike about tasan ja nippuun. Ainakin lumella toimi molemmat :mrgreen:.

Nazca Fuego

Vastaa Viestiin