Tietämätön kyselee nojapyöräilystä

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
jvuotila
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 10:16

Tietämätön kyselee nojapyöräilystä

Viesti Kirjoittaja jvuotila »

Nojapyöräilijät (ei kinneristit), kertokaapas ihmisille jolla ei ole mitään kokemusta nojapyöräilystä että miksi nojapyöräillä. Mikä siitä tekee ylivertaista normaalilla pyörällä ajamiseen verrattuna? Onko ajoasento vain niin mukava vai mistä on kyse?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Tietämätön kyselee nojapyöräilystä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Itselle se aikoinaan syy vaihtaa oli mukavuus. Ei ole tullu paikat kipeäksi samanlaisista ajoista kuin sillon aikoinaan pystärillä tuli. Lupaus nopeudesta ei ole taattu ja aina tahtoo löytyä joku joka on kovemmassa kunnossa, eli ei sillä absoluuttisen nopeaksi pääse. Itse kuitenkin uskallan väittää omia nojapyöriäni nopeammiksi kuin vastaavalla varustelullut pystärit olis.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Tietämätön kyselee nojapyöräilystä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Itse en pidä sitä ylivertaisena. Molemmissa on omat puolensa. Jori taisi joskus tiivistää eron hyvin. Kevään ensimmäinen pyöräreissu voi olla nojakilla 150 kilometriä ilman että paikat kipeytyy 8)

Tässä vanhassa gallup-ketjussa on pohdittu samaan kysymykseen vastausta.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tietämätön kyselee nojapyöräilystä

Viesti Kirjoittaja PW »

Hyvin samoilla ajatuksilla, mukavuus ja nopeus - nopeus ja mukavuus :) Järjestys muuttuu, päivän, vuodenajan, pyörän, mielialan, seuran ym mukaan.
Yhä enemmän painaa myös seura, eli muut nojapyöräliijät = foorumilaiset, vaikka päivittäiset ajot teenkin yleensä itsekseni, ne voi kuitenkin jakaa täällä ja palaute on kannustavaa, positiivista, kehittävää... Tulevia nojapyörätapaamisia odotellessa ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Hirven Noja
Viestit: 105
Liittynyt: 06 Maalis 2013, 18:15
Paikkakunta: Loppi

Re: Tietämätön kyselee nojapyöräilystä

Viesti Kirjoittaja Hirven Noja »

Kun olin 13-vuotias, saatiin isän kanssa ensimmäinen nojapyörä ajokuntoon ja huomasin, että sillähän vauhti ei jää paljoa vanhalle teräsrunkoiselle maantiepyörälle, joka oli painoltaan varmaankin kolmanneksen tuon nojapyörän painosta, ja muutenkin jäämässä pieneksi, oli pääajatus minullakin vauhti. Kun muutama vuosi tuon jälkeen ostettiin kinneri (strada), on pääsyyksi avopyöriin tullut halu kokeilla erilaisia rakenteita, eli suunnittelu ja rakennus siitä putkesta ja polkupyöränraadoista toimivaksi pyöräksi muuttuneet entistä tärkeämmiksi. Lisäksi toki jo edellä mainittu mukavuus on tärkeää.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tietämätön kyselee nojapyöräilystä

Viesti Kirjoittaja PW »

Mukavuus verrattuna pystypyörään ja nopeus samoin, verrattuna omaan vauhtiin pystärillä. Itselle nojakki on kyllä ylivertainen ja oikeastaan ainoa vaihtoehto - pystärillä en juuri suostu ajamaan jos on nojapyörä käytössä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tietämätön kyselee nojapyöräilystä

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Kyllä itellä mukavuus ja se että voi ajaa kauas jos tekee mieli, eikä tarvitse ajatella kestääkö takamus tai joku muu kehon osa. Nopeus tulee siinä kyljessä, vaikken kyllä olekaan erityisen nopea. Ajan mieluummin pitkään ja maisemista nauttien. Nykyään ei tartte enää valita pystäriä alle missään tilanteessa, enkä moisella suostuisi ajamaan ellei olisi ihan pakko, koska nojapyörän mukavuutta on vaikeaa voittaa.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Tietämätön kyselee nojapyöräilystä

Viesti Kirjoittaja terppa »

Mä aloitin nojapyöräilyn v. 2010 ja parina aikaisempana vuonna yritin aloitella pyöräilyharrastusta, into lopahti vastatuuleen. Jos olosuhteet oli hyvät ja poikkesi Lahessa asioilla (60km/pv) niin takapuoli oli vielä seuraavanakin päivänä kipeä. Ajatus oli vähentää autoilua ja alotella joku kevyt liikuntamuoto.

Kun ostin nojapyörän niin ensimmäinen varsinainen ajopaivä oli 70km ja ainoa syy miksi piti lopettaa oli kun piti yöllä mennä töihin.

Mukavuus on ihan ylivertainen ja nojapyörällä jaksaa/viitsii ajella pitempää taivalta. Vauhti tuli mukaan kunnon kasvaessa ja vauhdinhurman vuoksi on pari ylimääräistä pyöräkauppaa tullut tehtyä :oops: No kinnerillä pääsi suojaan myös sateelta.

Foorumin myötä on tullut mukaan sosiaalinen puoli eli saman henkistä porukkaa näkee tapahtumissa ja kaikkeen rakenteluun ja tuunailuun saa vinkkejä ja neuvoja kun keksii kysyä.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tietämätön kyselee nojapyöräilystä

Viesti Kirjoittaja PW »

Kylläpä myö ollaan mukavia ja mukavuudenhalusia ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tietämätön kyselee nojapyöräilystä

Viesti Kirjoittaja jori »

Näitä lukiessa tuli mieleen muistoja ensimmäisistä nojapyöräkokemuksista. Mukavuutta osasin arvostaa vasta myöhemmin, kun rupesin ajelemaan pidempiä retkiä, mutta heti huomasin, että vastatuuli ei niin pahasti kiroiluta nojapyörällä. Se havainto oli minulla aivan ensmmäisiä. Tuntui oudolta, kun ei välttämättä heti tiennytkään, onko tuuli myötäinen vai vastainen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tietämätön kyselee nojapyöräilystä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuossapa tuli jo tärkeimmät, mutta nostaisin esille vielä kaksi ja kolmipyöräisen nojapyörän eron. Kaksirenkaisella keskitytään enemmän nopeuteen ja jonnekin päämäärään saapumisen, mutta kolmipyörällä ollaan perillä jo lähtiessä -kuten purjeveneellä- ja keskitytään enemmän ympäristön havainnointiin ja rentoutumiseen, ikään kuin poljettava aurinkotuoli.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tietämätön kyselee nojapyöräilystä

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Tuossapa tuli jo tärkeimmät, mutta nostaisin esille vielä kaksi ja kolmipyöräisen nojapyörän eron. Kaksirenkaisella keskitytään enemmän nopeuteen ja jonnekin päämäärään saapumisen, mutta kolmipyörällä ollaan perillä jo lähtiessä -kuten purjeveneellä- ja keskitytään enemmän ympäristön havainnointiin ja rentoutumiseen, ikään kuin poljettava aurinkotuoli.

Puhumattakaan nelipyöräisistä. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jvuotila
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 10:16

Re: Tietämätön kyselee nojapyöräilystä

Viesti Kirjoittaja jvuotila »

Aivan mahtavia vastauksia. Antaa vahvistuksia omille ajatuksille, mutta monta hyvää pointtiakin tuli joita ei ole tullut edes ajatelleeksi. Kiitos.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tietämätön kyselee nojapyöräilystä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mulle olennaisinta on ollut fyysisten ongelmien selättäminen. Ennen nojapyöriä mun maksimireissu oli kymmenen-kaksikymmentä kilometriä ja niska jumissa loppuviikon. Nyt mun maksimi yhtenä päivä on pidentynyt kolmeensataan kilometriin. Kunto on toki hiukan parempi - mutta ilman nojailua sitä ei olisi tapahtunut.

jvuotila
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 10:16

Re: Tietämätön kyselee nojapyöräilystä

Viesti Kirjoittaja jvuotila »

Pastori kirjoitti:

Mulle olennaisinta on ollut fyysisten ongelmien selättäminen. Ennen nojapyöriä mun maksimireissu oli kymmenen-kaksikymmentä kilometriä ja niska jumissa loppuviikon. Nyt mun maksimi yhtenä päivä on pidentynyt kolmeensataan kilometriin. Kunto on toki hiukan parempi - mutta ilman nojailua sitä ei olisi tapahtunut.

Se on kyllä melkoinen parannus ajamukavuuteen siinä tapauksessa. Itse olen nyt lähinnä maastossa ajanut ja pisimmät ajopäivät ovat olleet ajosuoritteen osalta 4-5 tunnin välissä. Se menee kyllä pystärilläkin itsellä oikein mukavasti kun maastoajo on niin aktiivista.

Maantiellä ajaminen on paljon staattisempaa. Taitaa olla tiellä retkipyörätyyppisellä kapistuksella itselle pisin matka noin 130 km jonka olen päivässä ajanut. Kippurasarvisen pyörän päälle en tohtisi edes yrittää, olisi takuulla koko yläkroppa aivan jumissa.

Vastaa Viestiin