Sivu 2/2

Re: Silvion narinat

Lähetetty: 29 Heinä 2019, 12:28
Kirjoittaja mhelander
sompi kirjoitti:

Keskiö pitäisi kuitenkin kokeilla kiristää. Pitää tarkistaa mikä avain siihen vaaditaan ja käydä noissa Oulun pyöräliikkeissä.

Mulla on Rotor keskiö maasturissa ja vaikka se ei ole löysällä niin 35+ tuhatta kilsaa ajoa on tehnyt laakereihin tai niiden ja -kuppien väliin välystä joka aiheuttaa narinaa kun oikealla jalalla laittaa vähän enemmän poweria.

Koko ongelma voi johtua sielläkin pelkästään keskiölaakerista. Jos mahdollista niin hanki uusi ja Cruzbike:n listaama keskiölaakeri nykyisen tilalle. Mun Rotor-keskiön laakerit on vähän kalliit, noin 50 €, mutta muut on yleensä paljon halvempia. Esim diy-V:ssä oleva SRAM GXP maksaa noin kympin... ei ole kallis kokeilu.


Re: Silvion narinat

Lähetetty: 29 Heinä 2019, 12:40
Kirjoittaja jori
sompi kirjoitti:

Jori, osaa 11 minulla ei ole, kun se on se jatkopala jolla keskiön saa ylemmäs.

Osa 11 ei ole tärkeä, vaan sen etupuolen liitos, joka kiinnittyy ilman tuota osaa haarukan etupäähän. Kannattaa huomata tuon keskiön kiristyksistä puhuttaessa, että tuon kummallisen leveän haarukkaliitoksen läpi menee kaikki ketjuvoimat, jotka tunnetusti ovat rungon suurimmat voimat.

TUo on minun mielestäni vähän outo liitos, jonka kykyyn välittää sivuttaista momenttia suhtaudun epäillen. Jos ei mitään muuta vikaa löydy, minä ainakin purkaisin tuon liitoksen ja tutkisin sisältä kulumajäljet. Liitos toimisi paremmin, jos haarukan etupään liitokseen pujotettava poikkiputki olisi keskeltä hieman kevennetty kapeammaksi, jolloin voima välittyisi selkeämmin puttikiristyksellä varustettujen päiden kautta, eikä pieni liike niin helposti lisäisi välystä.


Re: Silvion narinat

Lähetetty: 29 Heinä 2019, 12:45
Kirjoittaja alfred_j_kwak

Voisiko joku pinna olla löysällä jos ääni kuuluu myös paikallaan keulaa käännellessä?

EDIT: Tuossa ketjussa oli muutamakin kysele narinoista, mutta ei yhtään varmaa ratkaisua asiaan: http://forum.cruzbike.com/threads/botto ... ons.11110/


Re: Silvion narinat

Lähetetty: 29 Heinä 2019, 12:53
Kirjoittaja jori

Tuli mieleen katsastusmiesten konsti. Pyydä kaveri avuksi ja laita ketjuvoiman maksimoimiseksi vaihteet niin että sekä edessä, että takana on ketju pienimmällä rattaalla. Sitten ukko pyörän päälle ja polkimilla nytkyttelemään ketjuvoimaa päälle ja pois, vuoroin vasemmalla ja oikealla jalalla samalla sormilla tunnustellen liitosten yli, mistä kohdasta liikkuu.


Re: Silvion narinat

Lähetetty: 30 Heinä 2019, 21:30
Kirjoittaja sompi

Poljinkeskiö oli löystynyt. Käytin samalla polkimet kokonaan pois ja rasvasin uudelleen. Kiristin keskiön mutta tuo työkalu jonka ostin niin oli isommalle ulkokehälle :( no sai sillä jotenkin homman hoidettua. Helppo homma sittenkin, kun ensin luulin että pitää purkaa enemmän jotta pääsee keskiöön käsiksi. Kävin pikaisesti polkaseen 10 kilsan ja ei minkäänlaisia ääniä. Vaihteita ehkä joutuu hieman säätämään. Keskiö seuraavaksi vaihtoon, jos naksunta vielä jatkuu.

Käytin myös auki noita osan 11 etupuolen ruuveja ja putsasin ne. Rasvasin tuon cruzbiken foorumin ohjeen mukaan tuon liukuputken sisäosan.

Lisäksi käytin penkin pois ja kiristin niskatuen joka oli jo irtoamaisillaan. Penkin alta löytyi erikoinen viritys. Tuo takapään jousitus on hoidettu tuolla metallilevyllä jonka alla on vielä kumipusla. Tuo kumipusla stoppaa penkin alla olevaan reikään johon on kierretty noin 3 cm leveä kiekko. Tein virheen ja kiersin tuon kiekon pois. Kierteet on niin mutkalla etten saanut enää kierrettyä takaisin oikeille kierteille. Laitoin läpivientikumin täytteeksi ja kiersin todennäköisesti väärillä kierteillä niin pitkälle kuin sai, käyttämättä voimaa, ettei ne kierteet pääse korkkaamaan. Ihan käsittämätön ratkaisu laittaa tuollainen viritys :shock: toivottavasti ei tarvi enää koskea.

Pyörä on niin yltäpäältä rasvassa, että seuraavaksi varmaan pitää alkaa laitteleen kierteisiin lukitetta, olettaen että natinaa ei enää esiinny. Pitääkö vanha lukite poistaa ennen kuin laittaa uutta?


Re: Silvion narinat

Lähetetty: 30 Heinä 2019, 21:34
Kirjoittaja sompi

Penkin alla oleva kiekko

E7B89553-7512-41E6-9BBF-AE8CE61CADA0.jpeg

Re: Silvion narinat

Lähetetty: 31 Heinä 2019, 21:59
Kirjoittaja sompi

Tänään vielä 50 kilsaa testilenkkiä ja ei kuulut ylimääräisiä narinoita. Tosin kun kotipihaan pääsin niin aina välissä kääntyessä kuului samaa ääntä. Eli joku siellä ajaessa edelleen löystyy ja todennäköisesti se on se keskiö.

Tulipa samalla ihasteltua uusia hienoja kevlien merkintöjä ja uutta tienpintaa täällä Oulussa

07C0FF36-4623-473C-8F59-BCFD9A7C0033.jpeg

Kiitos ohjeista kaikille. Kyllä näistä apua oli ja taas ehkä oppikin jotain.


Re: Silvion narinat

Lähetetty: 22 Maalis 2020, 12:51
Kirjoittaja sompi

Kesä ja kesäkelit lähestyy uhkaavasti niin piti alkaa pähkäileen taas tätä ongelmaa. Kävin joku viikko sitten spostikeskustelua Cruzbiken supportin kanssa ja sieltä suosittelivat käyttämään FSAn keskiöitä. On muuten mainitsemisen arvoista toimintaa tuolla Cruzbiken supportissa, nopeat ja asiantuntevat kommentit kysymyksiin. Toisin kuin FSAlla, josta en ole vieläkään saanut vastausta kysymykseeni keskiölaakerin ulkomitoista.

Päätin kuitenkin tilata Shimano yhteensopivan FSAn keskiön, koska sitä suositeltiin ja näyttäisi olevan juuri sopiva. Se että poistaako tämä narinoita niin selviää vasta myöhemmin. Tämä päivitys nyt lähinnä sen vuoksi, jos joku muu sattuu pähkäilemään saman ongelman kanssa eli mistä löytää tarpeeksi iso keskiölaakeri. Ei ehkä mikään yleisen ongelma pyöräilyssä :)

Paketti
Paketti
Keskiölaakeri
Keskiölaakeri

Tuosta keskiön kuvasta näkee, että FSAn keskiöllä tuota kiristysvaraa on jopa reilusti, eli pienempikin menisi.


Re: Silvion narinat

Lähetetty: 22 Maalis 2020, 13:38
Kirjoittaja jori

Hyvä kuva. Kertoo rakenteesta asioita, jota ei muista kuvista ole näkynyt. Kiitos. :)


Re: Silvion narinat

Lähetetty: 22 Maalis 2020, 15:38
Kirjoittaja sompi

Joo tuo kuva olisi pitänyt ottaa ja laittaa jo aiemmin ja tulee kyllä liian harvoin muokattua kuvia vaikka se näin puhelimestakin olisi älyttömän helppoa ja nopeaa.

Sitä nyt jäin vielä miettimään, että olisiko tuohon laakerikuppien ja BB kehikon väliin pitänyt laittaa rasvaa. Jonkin verran sinne pakostakin rasvaa meni kun tuota kehikkoa joutuu sivuttaissuunnassa liikuttamaan, että saa kiristettyä laakerin. Kuvassa hieman vihreää rasvaa näkyykin. Ehdin jo tosin kierrelukitetta laittaa ruuveihin jolla tuo kehikko kiristetään kiinni...