Talvipyöräily

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.

(Noja)Pyöräily tottumukset

Nojapyörällä kesät talvet

35
31%

Nojapyörällä kesät, talvet pystypyörällä

28
25%

Nojapyörällä kesät, talvella en pyöräile

23
20%

Pyörä fiiliksen, eikä vuodenajan mukaan

28
25%
 
Ääniä yhteensä: 114

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Pari päivää suhannu tandemilla sohjossa, alkanu kaivata läskiä kun ei nuo bigapplet oikein toimi noissa olosuhteissa. No luultavast kelit kerkee muuttuu ennen...
Yks rehellinen kaatuminen kun eturengas lipes alta. No ajoradat on puhtaampia, käytän enemmän niitä.

Mikäs tavaratandemin vaihe on. Onko se etupää vielä rikki. Eihän siinä mitään kovin kummallista ollut.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 1&#p131581

Alottamista vaille valmis ;) kaikenlaista pientä. Kai se pitää joku päivä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Pari päivää suhannu tandemilla sohjossa, alkanu kaivata läskiä kun ei nuo bigapplet oikein toimi noissa olosuhteissa.

Kokeiles ensiavuksi laskea paineita, silleen että niissä on reilusti painumaa. Ovat matalakuvioisiksi renkaiksi siten hämmästyttävän hyvät talvirenkaat. Mä ajelin tuolleen yhden talven ja parempaa kaipasin vain sellaisella kelillä, kun ei pysynyt jalkaisinkaan pystyssä. Tietysti jos läskiin vertaa...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:

Pari päivää suhannu tandemilla sohjossa, alkanu kaivata läskiä kun ei nuo bigapplet oikein toimi noissa olosuhteissa.

Kokeiles ensiavuksi laskea paineita, silleen että niissä on reilusti painumaa. Ovat matalakuvioisiksi renkaiksi siten hämmästyttävän hyvät talvirenkaat. Mä ajelin tuolleen yhden talven ja parempaa kaipasin vain sellaisella kelillä, kun ei pysynyt jalkaisinkaan pystyssä. Tietysti jos läskiin vertaa...

Joo, bigapple on hyvä talvirengas kun ajaa oikeilla paineilla ;) Olihan tuo muistossa, ett kannattas ajaa pienemmillä paineilla mut nyt vasta kokeilin :)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja wwhv »

asiallinen juttu talvikunnossapidosta ja (tappaja)sepelistä:

https://www.talouselama.fi/uutiset/te/4 ... parit:9d58

(pyöräliiton tiedote lähteenä)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja PW »

Imatran kunnossapito on kerrankin ajantasalla - eilen oli harjailutu kevareilta hiekkoja veke. On siis kevät jo pitkällä :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Minä olen nyt monen kuukauden tauon jälkeen käynyt muutaman lenkin Räntiksellä pyörähtämässä. En muistanutkaan kuinka hieno talvipyörä tämä on! Ja tällä ei pääse kuin muutaman kilometrin, niin jopa ollaan kyselemässä ja valokuvaamassa, että mikäs peli tuo oikein on? :D

Kana
Viestit: 23
Liittynyt: 09 Loka 2019, 19:49

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Kana »

Nojapyörällä ulkoilutan koirat, hoidan pienet kauppa-asiat jne. Lumi tai loska ei ole esteenä. Ainoa suuri ja Erittäin HANKALA este on taloyhtion hallitus; KIELSI akun lataamisen pyörävarastossa.

Uhmaan hallistusta ja lataan edelleen. Erona vain, etten jätä laturia yksin lataamaan.

Olen tehnyt asiasta kyselyn, sillä olen ainoa talvipyöräilijä, joka käyttää sähköä. Akku ei ole helposti irrotettavissa eikä paikalleen asennettavissa. Joten siirto asuntoon ei mahdollista. Autotalli on kaukana ja siellä on auto. Ei mahdu yhtäaikaa. Ja lataan jokaisen ajokerran jälkeen, joten rumba auto ulos, pyörä sisään, pyörä ulos, auto sisään on kohtuuton.

Uhmaan hallitusta, mutta Tukesin ohjeiden mukaan en toimi laittomasti.

Tilanne on suoraan sanottuna paska.
Tarvitsen pyörää kuntoutukseen (ishiasvamma) ja koirien ulkoilutukseen. Tämä on kuulemma uusi tilanne taloyhtiössä, eikä nyt voida tehdä poikkeusta ja antaa minulle lupaa, kun sitten kaikki haluavat.

Mitä tämä kertoo halllituksesta, voi jokainen miettiä tahollaan.

Koen ko. harrastuksen olevan hyvin ristiriitaista. Autoilijat ja muut kulkijat asennoituvat, että kyseessä on apuväline ja minä vammainen. Autoilijat antavat tietä ja kävelijät tarjoavat pienestäkin syystä apua, ettei minun tarvitsisi nousta.

Tuota asennetta olen tarjonnut hallituksellekkin. Autoille on laitettu invapysäköinti piha-alueelle. Nyt pyysin pistoketta ulos katoksen alle. Saas nähdä mitä tapahtuu.

Mihin voin vielä vedota?

T. Katkeran suolainen Kana

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jori »

Pelkäävätköhän he, että kuluttamasi sähkön hinta aiheuttaa kateutta ja kärhämää. Kannattaa tarjota heille, että maksat koko vuoden ajelut kerralla etukäteen. (Joka päivä vuoden ajan puolen kilowattitunnin akku tyhjästä täydeksi kuluttaa 180 kWh ja maksaa 20€ vuodessa.)

Tämän lisäksi voit pyytää pyörävarastoon savuhälyttimen ja jauhesammuttimen, niin pitäisi olla kunnossa kaikin puolin. Nuokin hinnaltaan vain kolmisen kymppiä yhteensä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

oivavoi
Viestit: 10
Liittynyt: 16 Loka 2020, 01:57

Bad idea with small front wheel in the winter?

Viesti Kirjoittaja oivavoi »

Hello Finnish recumbent friends, hope it is ok that I write a message in English!

I'm a fairly new recumbent biker from Norway. I want to start riding a recumbent bike this winter for my commute, previously I've only used an upright MTB with studded tires.

I've come to this forum since I think this is the recumbent forum with most expertise on using recumbent bikes during winter! I've read much of this thread using google translate.

What I wonder is whether anybody has been successful at riding a recumbent during winter with a small front wheel, with reasonably wide tires? Or is that a very stupid idea? My only recumbent bike at the moment is a Lightning P-38, which I really like. It has a 26 wheel in the back, and a 20 wheel in the front. With a new fork I could fit the 20x2.15 studded tire from Schwalbe in the front. 26 x 1.75 studded tire in the back. Would that be enough, do you think, or do I risk constantly slipping etc? I've also been thinking of getting a high-racer, like the Azub Max, Specbike Xtrim, or possibly a Nazca Gaucho Tour with 2x26 wheels. But I really like the P-38, so I'm tempted to try it - unless it's doomed to fail.

regards from Norway

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Saukki »

I had Challenge Hurricane with 20” wheels and I did ride it in winter with Schwalbe studded tyres. It is doable if roads are well plowed. In deep snow you need larger wheels. Nowdays I have Azub Max 26” and I’ve been riding with it few winters already. I’ve been using Continental studdless winter tyres and Suomi Tyres studded off-road tyres. Larger wheels do work better in deep snow.

Check out this winter cycling playlist on my Youtube channel. There’s few videos about Hurricane, lot of videos about Max and few videos about riding a velomobile in winter.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Lightning P-38 may not be the best winterbike, but still quiet good. Rear tyre has lot of weight.

Liitteet
p_lig_r1.jpg
p_lig_r1.jpg (17.35 KiB) Katsottu 2902 kertaa
oivavoi
Viestit: 10
Liittynyt: 16 Loka 2020, 01:57

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja oivavoi »

Saukki kirjoitti:

I had Challenge Hurricane with 20” wheels and I did ride it in winter with Schwalbe studded tyres. It is doable if roads are well plowed. In deep snow you need larger wheels. Nowdays I have Azub Max 26” and I’ve been riding with it few winters already. I’ve been using Continental studdless winter tyres and Suomi Tyres studded off-road tyres. Larger wheels do work better in deep snow.

Check out this winter cycling playlist on my Youtube channel. There’s few videos about Hurricane, lot of videos about Max and few videos about riding a velomobile in winter.

Thanks! I saw your Azub Max video, that was what gave me the idea of getting one... :)
Didn't know you rode a Hurricane before, cool. Will take a look!

I'm living in Oslo, where roads are mostly plowed and salted. So on 90 percent of all winter days I don't have to plow through snow. I'm mostly concerned about the front wheel sliding in high speed, but it might be that it will be fine with a studded tire.

Vilijami kirjoitti:

Lightning P-38 may not be the best winterbike, but still quiet good. Rear tyre has lot of weight.

Cool, thanks. Is it bad or good that the rear tire has much weight? Good for traction I guess, but maybe not for grip on the front wheel?

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Saukki »

oivavoi kirjoitti:

I'm mostly concerned about the front wheel sliding in high speed, but it might be that it will be fine with a studded tire.

In my opinion, with a recumbent bike you need to have good traction (studded tyre) on both wheels. With upright bike you can get away if the rear wheel slides, because you can easily use your body to balance the bike. But with recumbent that’s not so easy. So if one of the wheels on your recumbent bike starts to slide, you are going to fall.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

oivavoi kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Lightning P-38 may not be the best winterbike, but still quiet good. Rear tyre has lot of weight.

Cool, thanks. Is it bad or good that the rear tire has much weight? Good for traction I guess, but maybe not for grip on the front wheel?

In many cases swb bikes front tyre carry over half of total weight. P-38 looks about 55% rear and 45% front wich is good balance in winter in my opinion.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

You need a good suspension :roll:

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin