Korjaus (Taittopyörän ketjunputoamiskoukun korjaus)

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Laalli12
Viestit: 80
Liittynyt: 25 Elo 2019, 17:23
Paikkakunta: Utsjoki

Korjaus (Taittopyörän ketjunputoamiskoukun korjaus)

Viesti Kirjoittaja Laalli12 »

Mun nojapyörästä on katkennu tollanen osa, joka piti ketjun paikallaan, eikä sillä voi nyt ajaa. Se pitäisi korjata, mutta kun ei osaa, niin saisinko vähän vinkkejäKuva

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla

Samuel Ekko
Savenmaa Reissaaja (2019-2022), Quest 668 (2021-), Matalaraaseri (2021-)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Korjaus

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Se on käytännössä pellinpätkä jossa on muistaakseen 8 mm reijät molemmissa päissä ja se on vaan kahdella taitoksella kietaistu tuon ohjurin ympärille pitämään ketjua paikallaan. Ei siis mitään kauheen monimutkaista kunhan tekee sopivan mittaisen.

vetu
Viestit: 69
Liittynyt: 17 Marras 2012, 11:31
Paikkakunta: Veteli

Re: Korjaus

Viesti Kirjoittaja vetu »

Heippa! reikänauhasta saa helposti sopivan. sitä on monta kokoa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Korjaus

Viesti Kirjoittaja PW »

vetu kirjoitti:

Heippa! reikänauhasta saa helposti sopivan. sitä on monta kokoa.

1132019145643.jpg

Reikänauha on siis tomosta valmiiks reijitettyä teräsnauhaa. Saa varmaan rautakaupoista tai vastaavista ja luultavasti lyhyitäkin pätkiä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Korjaus

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Reikänauha on varmaan helpoin. Itsellä nämä on tehty L-mallisiksi 3mm alumiinilevystä, sitä kun on sattuneesta syystä nurkissa ihan riittävästi... ja sopivia paloja jäänyt aikanaan ketjurattaiden teon jäljiltä.

Nekään ei kestä määräänsä enempää, satunnaisesti laahaava ketju kun kuluttaa pintaa pikkuhiljaa pois, ja sitten näistä katoaa ryhti.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Taittopyörän ketjunputoamiskoukun korjaus

Viesti Kirjoittaja jori »

Vieras kirjoitti:

Mun nojapyörästä on katkennu tollanen osa, joka piti ketjun paikallaan, eikä sillä voi nyt ajaa. Se pitäisi korjata, mutta kun ei osaa, niin saisinko vähän vinkkejäKuva

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla

Ketjunputoamisenestokoukku rikki.jpg
Ketjunputoamisenestokoukku rikki.jpg (119.46 KiB) Katsottu 4020 kertaa

lisäsin kiinteän kuvan ja hyväksyin viestin -jori

Pari asiaa.

  1. Otsikkoa laadittaessa pitää huomioida, että tämä ongelma ja sen vastaus eivät ole kertakäyttöisiä. Nimeä siis ketju niin, että samanlaisen ongelman ratkaisua hakeva voi viekä vuosien päästä löytää tähän annetut viisaat neuvot. ;)
  2. Meillä Nojapyöräfoorumilla kirjaudutaan ja esiinnytään nimimerkillä. En tiedä, miten onnistuit kirjoittamaan "vieras" viestin, mutta tällaiset tuottavat niin paljon vaivaa, ettei tätä voi ottaa käytännöksi.

Lisäksi: Huomio kaikki Tapatalkin käyttäjät. Poistakaa Tapatalkin asetuksista "allekirjoitus"-osasta kaikki teksti. Me emme tarvitse tänne mainoksia siitä, mitä puhelinta kukin käyttää tai mitään muutakaan joutavuuksia. Jos haluatte kertoa puhelimestanne tai muista leluistanne, kirjoittakaa niistä oma ketju. Muiden ketjujen haitaksi niitä ei haluta. :x

Sitten asiaan.
Tuo peltiliuska on tuossa vain estämässä ketjun putoamisen taittopyörältä, kun ajat kovaan töyssyyn ja ketju notkahtaa. Voit tehdä uuden mistä tahansa pelti- tai muoviliuskasta. Se ei tarvitse olla mitenkään luja, joten ämpärin kansimuovi tai turkinjugurtin litran purkin materiaali käy ihan hyvin.
Hyvä materiaali tuollaisen tekemiseen itse on ns. "patenttivanne", "badiittinauha", reikänauha. Sitä saa rautakaupasta ja yhdestä rullasta saa tuollaisia kymmeniä. :)

Reikänauha.png

https://www.tuontitukku.fi/tuote/reikan ... 152035337/

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Laalli12
Viestit: 80
Liittynyt: 25 Elo 2019, 17:23
Paikkakunta: Utsjoki

Re: Taittopyörän ketjunputoamiskoukun korjaus

Viesti Kirjoittaja Laalli12 »

jori kirjoitti:
Vieras kirjoitti:

Mun nojapyörästä on katkennu tollanen osa, joka piti ketjun paikallaan, eikä sillä voi nyt ajaa. Se pitäisi korjata, mutta kun ei osaa, niin saisinko vähän vinkkejäKuva

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla

Ketjunputoamisenestokoukku rikki.jpg
lisäsin kiinteän kuvan ja hyväksyin viestin -jori

Pari asiaa.

  1. Otsikkoa laadittaessa pitää huomioida, että tämä ongelma ja sen vastaus eivät ole kertakäyttöisiä. Nimeä siis ketju niin, että samanlaisen ongelman ratkaisua hakeva voi viekä vuosien päästä löytää tähän annetut viisaat neuvot. ;)
  2. Meillä Nojapyöräfoorumilla kirjaudutaan ja esiinnytään nimimerkillä. En tiedä, miten onnistuit kirjoittamaan "vieras" viestin, mutta tällaiset tuottavat niin paljon vaivaa, ettei tätä voi ottaa käytännöksi.

Lisäksi: Huomio kaikki Tapatalkin käyttäjät. Poistakaa Tapatalkin asetuksista "allekirjoitus"-osasta kaikki teksti. Me emme tarvitse tänne mainoksia siitä, mitä puhelinta kukin käyttää tai mitään muutakaan joutavuuksia. Jos haluatte kertoa puhelimestanne tai muista leluistanne, kirjoittakaa niistä oma ketju. Muiden ketjujen haitaksi niitä ei haluta. :x

Sitten asiaan.
Tuo peltiliuska on tuossa vain estämässä ketjun putoamisen taittopyörältä, kun ajat kovaan töyssyyn ja ketju notkahtaa. Voit tehdä uuden mistä tahansa pelti- tai muoviliuskasta. Se ei tarvitse olla mitenkään luja, joten ämpärin kansimuovi tai turkinjugurtin litran purkin materiaali käy ihan hyvin.
Hyvä materiaali tuollaisen tekemiseen itse on ns. "patenttivanne", "badiittinauha", reikänauha. Sitä saa rautakaupasta ja yhdestä rullasta saa tuollaisia kymmeniä. :)
Reikänauha.png
https://www.tuontitukku.fi/tuote/reikan ... 152035337/

Mulla ainakin näkyy mun nimmerkki (Laalli12) tossa. Kiitos ohjeista, olisi ilman niitä todennäköisesti vaikea homma.

Samuel Ekko
Savenmaa Reissaaja (2019-2022), Quest 668 (2021-), Matalaraaseri (2021-)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Taittopyörän ketjunputoamiskoukun korjaus

Viesti Kirjoittaja jori »

Laalli12 kirjoitti:

Mulla ainakin näkyy mun nimmerkki (Laalli12) tossa. Kiitos ohjeista, olisi ilman niitä todennäköisesti vaikea homma.

Joo, ketjuja oli, jostain syystä tullut kaksi, joista toinen oli "vieras" nimimerkillä. Vastasin tuohon vieras-ketjuun, kuten viestini lainauksesta voi huomata, ennen kuin itse huomasin, että sinulla oli nimimerkilläsi toinen aivan saman sisältöinen ketju. Yhdistin ketjut.

Sinne jäi turhaa paminaa tuosta vieras-nimimerkillä esiintymisestä, mutta kaikki muu oli kyllä ihan tarpeellista asiaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin