Yritys ymmärtää napamoottorien toimintaa

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Yritys ymmärtää napamoottorien toimintaa

Viesti Kirjoittaja PW »


Voi tehä ite pistehitsauskoneen jos osaa :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Yritys ymmärtää napamoottorien toimintaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Nettiä selatessa tuli vastaan napamoottori, josta mainittiin, ett on vaihtovirtamoottori. Säätäjäkö muuttaa akun tasavirran vaihtovirraksi? Mitähän tuolla saavutetaan?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Yritys ymmärtää napamoottorien toimintaa

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:


Voi tehä ite pistehitsauskoneen jos osaa :mrgreen:

Tässä PW-tyyppinen versio samasta aiheesta. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Yritys ymmärtää napamoottorien toimintaa

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Nettiä selatessa tuli vastaan napamoottori, josta mainittiin, ett on vaihtovirtamoottori. Säätäjäkö muuttaa akun tasavirran vaihtovirraksi? Mitähän tuolla saavutetaan?

Joo, oikeastaan nämä hiiliharjattomat ovat mekaaniselta rakenteeltaan vaihtovirtamoottoreita. Hienosti sanottuna synkronimoottoreita. Tasavirtamoottorikin on hiilten kommutaattorin jälkeen samanlainen vaihtovirtamoottori. Eli tuo moottorinohjain hoitaa vain hiilisillan ja kollektorin viran. Moottorinohjain saa hall-antureilta tiedon, milloin roottori on oikeassa asennossa ja juuri silloin kytketään tuon asennon kannalta oikeisiin käämeihin virta päälle. Kun roottori pyörähtää herää toinen hall-anturi ja virta vaihdetaan seuraavaan ryhmään käämejä ja niin edelleen.

Kaikki ohjaimet eivät tarvitse edes hall-antureita, sillä ne osaavat käämin jännitteestä lukea roottorin magneettien asennon. Muuten toimivat samalla tavalla. Periaatteessa oikea vaihtovirtamoottori on täsmälleen sama laite, vain moottorinohjain otetaan välistä pois ja syötetään moottorin käämeihin vaihtovirtaa. Nämä ovat siis tahtikoneita, eli roottori pyörii täsmälleen samassa tahdissa kuin vaihtovirran vaiheet sitä ajavat.

Sitten on vielä epätahtikone, joka myös on vaihtovirtamoottori ja tekee roottorikäämiin magneettinavat indusoimalla roottorikäämitykseen virtoja staattorin käämeissä "pyörivästä" kentästä. Yllättäen Teslan moottori onkin tällainen epätahtikone, eli oikosulkumoottori. Erittäin viisaalla taajuusmuuttajalla saadaan nimittäin oikosulkukoneeseen paremman muotoinen momenttikäyrä ja suurempia tehoja suurilla kierroksilla, kun magnetointikäämityksen virtaa voidaan säätää tuottamalla käämille sopivassa määrin ja sopivassa vaiheessa loisvirtoja, jotka käämin magnetoivat.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Yritys ymmärtää napamoottorien toimintaa

Viesti Kirjoittaja PW »

https://akkutehdas.com/akkutyypin-valinta/
Ymmärrettävän tuntusta tekstiä akkukennoista.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin