Kengät

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
jvuotila
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 10:16

Kengät

Viesti Kirjoittaja jvuotila »

Olisiko antaa vinkkejä kenkien suhteen. Nyt kahdet erilaiset mtb-kengät klosseilla testattu ja molempien kanssa se ongelma että jos vedän kengät normaalille kireydelle kiinni tuntuu ettei veri kierrä enää jaloissa. Tulee samanlaista vihlontaa jalkateriin kuin luistimissa. Kun taas löysytän kenkiä (boa-mekanismi) niin ajaminen onnistuu ok, mutta löysässä kengässä alkaa tulemaan pidemmässä (yli 3h) ajossa ikäviä hiertymiä. Pystärissä kyseiset kengät toimii todella hyvin.

Fivetenin kenkiä katsonut ja miettinyt olisivatko parempia tähän touhuun kun ovat enemmän tuollaisia tennarimaisia. Täältä luulisi kuitenkin löytyvän kokemusta millainen kenkä voisi toimia paremmin, joten kertokaapa vinkkejä.

Tällä hetkellä harkinnassa oleva seuraava testiyksilö -> Five Ten Kestrel Pro Boa

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kengät

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://www.bikester.fi/shimano-sh-sd5g ... 45524.html Itse olen vuosia ajellu sandaaleilla . Kylmemmällä kaudella ohutta villasukkaa , muuten pärjää normi pyöräilysukilla. Aikas monet nojakki kuskit käyttää sandaaleja. .

jvuotila
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 10:16

Re: Kengät

Viesti Kirjoittaja jvuotila »

Nojanalle kirjoitti:

https://www.bikester.fi/shimano-sh-sd5g ... 45524.html Itse olen vuosia ajellu sandaaleilla . Kylmemmällä kaudella ohutta villasukkaa , muuten pärjää normi pyöräilysukilla. Aikas monet nojakki kuskit käyttää sandaaleja. .

Enpä tiennyt että tuollaisiakin sandaaleja on olemassa. Vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta vinkiltä! Lienevät riittävän jäykät?

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kengät

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

jvuotila kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

https://www.bikester.fi/shimano-sh-sd5g ... 45524.html Itse olen vuosia ajellu sandaaleilla . Kylmemmällä kaudella ohutta villasukkaa , muuten pärjää normi pyöräilysukilla. Aikas monet nojakki kuskit käyttää sandaaleja. .

Enpä tiennyt että tuollaisiakin sandaaleja on olemassa. Vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta vinkiltä! Lienevät riittävän jäykät?

Itse olen ainaskin tyytyväinen . Jäykkyys on ainaskin minulle riittävä . Itse käytän lukkopolkimia , mielummin sellaisen mallista . Mitä tarvittaessa polkee , ilman mitään lukkoja. Esim.https://www.bikester.fi/shimano-pd-m424 ... 51008.html

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 843
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Kengät

Viesti Kirjoittaja torneol »

Tää jää seurantaan. Samaa vaivaa. Yleensä helppaa, kun vaikka vitosen jälkeen pitää pienen paussin. Sitten pärjää pitempäänkin.

Vähän samaa vaivaa havaittavissa myös lakettelumonoissa...

Nazca Fuego

jvuotila
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 10:16

Re: Kengät

Viesti Kirjoittaja jvuotila »

Nojanalle kirjoitti:

Itse olen ainaskin tyytyväinen . Jäykkyys on ainaskin minulle riittävä . Itse käytän lukkopolkimia , mielummin sellaisen mallista . Mitä tarvittaessa polkee , ilman mitään lukkoja. Esim.https://www.bikester.fi/shimano-pd-m424 ... 51008.html

Nyt siellä on tämän malliset yksipuoleiset pedaalit ja en ole ihan tyytyväinen niihin ollut. Voisihan nekin samaan syssyyn uusia.

Kuva

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2002
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Kengät

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jvuotila kirjoitti:

Nyt siellä on tämän malliset yksipuoleiset pedaalit ja en ole ihan tyytyväinen niihin ollut. Voisihan nekin samaan syssyyn uusia.

Kaikki nojapyöräilijät käyttävät Shimanon SPD -polkimia. Niitä saa toki yksi- ja kaksipuoleisina. Nojakissa on kaksipuoleiset, kinnerissä ja cyclocrossissa on yksipuoleiset, talvipyörässä ja taittopyörässä on ihan tavalliset flättipolkimet. Kinneriin voisi kyllä hankkia kaksipuoleiset, kun ei sillä koskaan aja ilman lukkoja...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kengät

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Sandaalit ovat parhaat, ne saa kiristettyä ilman jalkaterän puristumista lysyyn.

Voi kun näkisi vielä jonkun kehittävän pyöräilykengän, jossa olisi samanlainen räpylämäinen jalkaterän muoto kuin paljasjalkakengissä. Toki pyöräily on eri kuin kävely, jalkaterän ja varpaiden ei tarvinne levitä ihan niin paljoa, mutta nuo suppuun muotoilut kenkien kärjet tuskin ketään auttavat.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 843
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Kengät

Viesti Kirjoittaja torneol »

Nyt osui Premnas ytimeen! Ite käytän myös paljasjalkakenkiä ja jalan muoto on kuin Aku Ankalla. Siihen tarvitaan melkein suppilo, että saa pyöräilykengän jalkaan niiden jälkeen.

Olenkin miettinyt, että miten toteuttaa paljasjalkapyöräilykenkä :mrgreen:. Tuo sandaali lienee se seuraava vaihtoehto.

Nazca Fuego

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kengät

Viesti Kirjoittaja PW »

torneol kirjoitti:

Nyt osui Premnas ytimeen! Ite käytän myös paljasjalkakenkiä ja jalan muoto on kuin Aku Ankalla. Siihen tarvitaan melkein suppilo, että saa pyöräilykengän jalkaan niiden jälkeen.

Olenkin miettinyt, että miten toteuttaa paljasjalkapyöräilykenkä :mrgreen:

Klossi jalkapohjaan kiinni ;) :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kengät

Viesti Kirjoittaja Premnas »

torneol kirjoitti:

Nyt osui Premnas ytimeen! Ite käytän myös paljasjalkakenkiä ja jalan muoto on kuin Aku Ankalla. Siihen tarvitaan melkein suppilo, että saa pyöräilykengän jalkaan niiden jälkeen.

Olenkin miettinyt, että miten toteuttaa paljasjalkapyöräilykenkä :mrgreen:. Tuo sandaali lienee se seuraava vaihtoehto.

Paljasjalkapyöräilykenkää tuskin voi täysverisenä toteuttaa, ainakaan lukkoversiona koska paljasjalkakengän ideahan on olla hyvin ohut ja joustava, jopa lähes olematon kun taas lukkokenkä pitää olla jäykkä :). Mut aika hyvä kompromissi olisi jos saisi pyöräilykengän kärjen leveänä. Milloin joku tajuu tehdä...valmistajat, haloo :mrgreen:?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kengät

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Valmistajat eivät ole tutustunut tähän suokulkijoiden maahan . Eivätkä ole näin huomanneet markina rakoa. Vaikka luulisi tämänkin kiinostavan . Esim. Afriga on suuri pyöräilymaa alueena , eikä sielläkään ole tarjolla kuin kapeekärkistä pyöräilykengää. :mrgreen:

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Kengät

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Nojanalle kirjoitti:

Valmistajat eivät ole tutustunut tähän suokulkijoiden maahan . Eivätkä ole näin huomanneet markina rakoa. Vaikka luulisi tämänkin kiinostavan . Esim. Afriga on suuri pyöräilymaa alueena , eikä sielläkään ole tarjolla kuin kapeekärkistä pyöräilykengää. :mrgreen:

Komppia tälle! Kaikki umpimalliset pyöräilykengät ovat armottoman kapealestisiä. Mutta: Shimanon pyöräilysandaalien uudemmissa malleissa taas ovat remmit varsin lyhyet korkeaholviseen jalkaan.
Minulla on kaikissa pyörissä kaksipuoliset SPD flätti/lukkopolkimet, vaikka ei trikellä uskalla ilman lukkoja ajaa.

MikaH
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kengät

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Premnas kirjoitti:

Sandaalit ovat parhaat, ne saa kiristettyä ilman jalkaterän puristumista lysyyn.

Voi kun näkisi vielä jonkun kehittävän pyöräilykengän, jossa olisi samanlainen räpylämäinen jalkaterän muoto kuin paljasjalkakengissä. Toki pyöräily on eri kuin kävely, jalkaterän ja varpaiden ei tarvinne levitä ihan niin paljoa, mutta nuo suppuun muotoilut kenkien kärjet tuskin ketään auttavat.

Keenin valmistamat sandaalit ovat perinteisesti "räpylämallisia". He näyttävät valmistavan myös pyöräilysandaaleita. Silmämääräisesti eivät ehkä ole yhtä levitä kuin normaalisandaali.
Leveässä lestissä tulee ongelmaksi klossin paikka. Leveä kenkä osuu kampeen jos klossi on keskellä pohjaa. Sisäsyrjään siirrettynä voi tulla muita ongelmia.
https://www.keenfootwear.com/en-es/p/1013194-6.html

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Kengät

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Mulla on Bontragerin pyöräilykengät, jotka on leveämmällä lestillä, kuin Shimanot. En tykännyt. Ovat olleet tuolla myyntipalstalla myynnissä jo jonkun aikaa: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=5986

Kuva

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Vastaa Viestiin