Iso takavaihtaja ja 20" pyörä

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
samiv
Viestit: 3
Liittynyt: 19 Elo 2018, 14:10
Paikkakunta: Tampere/Kokkola

Iso takavaihtaja ja 20" pyörä

Viesti Kirjoittaja samiv »

Morjesta!

Itsellä olisi pari kysymystä joihin saattaisi olla nojapyöräkonkareilla tietoa.

Omistan Challenge Hurricanen, jonka ostin viime kesänä Amsterdamista. Ostamisen jälkeen pyöräilin vajaat 2000 kilometriä benelux -maiden ja Pariisin kautta Frankfurtiin, josta sitten bussilla ja lautalla takaisin Suomeen. Erikoinen juttu sinänsä, kun en ollut ennen tätä matkaa nojapyörää edes kokeillut. Reissu meni ihan hyvin, lukuun ottamatta pientä akillesjänteen kipeytymistä.

Pyörässä on kuitenkin yksi suuri heikkous, joka tuli matkallakin huomattua: pienien vaihteiden puute. Mäkien nouseminen ilman lastiakin on aikamoista taistelua. Alun perin tässä on ollut varmaan Sram Dual Drive, mutta aikaisempi omistaja on muuttanut pyörän kokonaan ketjuvaihteiseksi. Edestä löytyy 52 ja 65 hampaiset rattaat, joista suurempaa en ole käyttänyt, sillä kun saa veivata pienimmälläkin vaihteella melkein 30 km/h. Takana on 8 vaihteinen 12-25 pakka ja shimano tiagra. Päivitystä olisi siis tehtävä. SRAM ei enään myy uusia Dual Drivejä, joten sellaista ei kannata varmaan laittaa.

Eli pohdinnassa on: Kuinka suuren takavaihtajan ja takapakan voi 20 tuumaiseen renkaaseen laittaa?

Mietiskelin että jos laittaisi taakse 10 vaihteisen 11-40 pitkähäkkisellä vaihtajalla. 40 hampaisella eturattaalla pienin välitys olisi 18,7gear inch/ 1,5m per pyöräytys, joka saattaisi jo riittää lastattunakin. Tällä hetkellähän pienin välitys on 38,9gear inch/ 3,1m per pyörätys… Aiheuttaako 11-40 pakka vielä ongelmia, vai menisikö vieläkin isompi, vaikka 11-46?

Eturattaiden puolella on ongelmana se, että kampisarja ei oikein sovi tähän. Polkimet pitää asettaa vinoon, että ketjut eivät pienemmällä rattaalla vastaisi toisiaan tai toista ratasta, kuten kuvasta näkyy, tähänkin pitäisi jotain kehitellä. Eturattaissahan ei ole etuvaihtajaa, koska pyörän mallissa ei ole sillä kiinnitystankoa. 2x11-40 voimansiirto olisi varmaan aika optimaalisineen, eli kuinka tähän saisi viritettyä etuvaihtajan? 1x11-40 voimansiirrossa loppuisi vaihteet jommastakummasta päästä kesken, 1x11-46 alkaisi jo riittämään.

Eli jos jollakulla sattuisi olemaan ammentaa kokemusta 20 tuumaisen pyörän ketjuvaihteista, olisin kiitollinen!

Sami

ekuv.jpg
vaihteet.jpg
edesta.jpg
edesta.jpg (123.56 KiB) Katsottu 4381 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Iso takavaihtaja ja 20" pyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Tervetuloa nojapyöräfoorumille. :D

Minä ehdotan kokeilemaan lyhyempiä kampia ja pienempiä eturattaita, jotka tulevat luonnostaan lyhyempien kampien mukana, ainakin tavallisesti. Lyhyillä kammilla on paljon laajempi kadenssialue, joka mahdollistaa suuret nopeudet pienemmällä vaihteella, etkä tarvitse suurta eturatasta mihinkään.

Pitkää takahäkkiä käytetään paljon 406 takapyöräisissä trikeissä, joissa se ei aiheuta ongelmaa, vaikka se aika alhaalla joillain vaihteilla laahaakin. Häkin alapyörä on kuitenkin niin lähellä rengasta, ettei se helposti osu mihinkään. Eihän pyörällä tavallisesti ajeta jyrkän reunuksen lähellä. Siinä kun ei pysy pystyssä. Kivikossa häkki saattaa kolahtaa kiviin, mutta ketju on tekee kolahduksista pehmeitä, ja vaihtajan varsiosa joustaa alta pois näissä tapauksissa.

Voit siis huoletta hankkia pitkän häkin taakse. Etuvaihtaja ei ole välttämätön, eikä omasta mielestäni edes tarpeellinen. Itse vaihdan eturattaalta toiselle kantapäällä. Vasemmalla isommalle ja oikealla pienemmälle. 8) Jos kuitenkin haluat etuvaihtajan, niitä on myös kampikeskiöön kiinnitettäviä, jotka eivät tarvitse vaihtajatappia kesiön yläpuolelle. Joku täälläkin sellainen asensi, mutta en nyt löytänyt. Tällä voit googlettaa: "front derailleur bottom bracket mount"

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Iso takavaihtaja ja 20" pyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

samiv kirjoitti:

Kuinka suuren takavaihtajan ja takapakan voi 20 tuumaiseen renkaaseen laittaa?

En tiedä tasan kuinka ison voi laittaa, mutta tuo 40 hampaisessa pitkähäkki alkaa olee aika lähellä maksimia. Toki häkki on lähimpänä maata aivan renkaan vieressä joten se että se on lähellä maata ei yleensä ole ongelma.
Muista että isoilla takarattailla on hyvä myös tarkastella miten ketjulinja toimii vetopuolella koska joissain pyörissä runko voi estää todella isojen takarattaiden käytön, Hurricane ei tosin taida kärsiä tästä ongelmasta.

samiv kirjoitti:

kuinka tähän saisi viritettyä etuvaihtajan

Noilla eturattailla ei välttämättä ole mahdollista, koska etuvaihtajia ei virallisesti valmisteta yli 54 hampaan eturattaille, tosin noi maksimit ei ole kiveen hakattuja ja jotkut vaihtajat saattaa toimia tyydyttävästi. Kiinnittäminen onkin sitten ihan toinen homma kun kuvien perusteella sun pyörästä näyttäisi puuttuvan kokonaan etuvaihtajan tolppa. Sellaisen voi toki paskarrella, mutta jos paskartelu ei kiinnosta niin sit pitää ostaa jostain uusi etupuomi jossa on vaihtajantolppa. On toki olemassa E-tyypin etuvaihtajia, mutta nekin usein vaatii kiertymisen estämiseksi sen tolpan joka ei suoraan auta.
Itse miettisin vaihdealue ongelman korjaamiseksi ensin pienempiä eturattaita kuin takarattaiden kasvattamista.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Iso takavaihtaja ja 20" pyörä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Isoin eturatas pois , tilalle noin joku 38 hampainen . Rupee välityksiä löytyyn toisella tavalla.
Vaihteen saaminen tuohon eteen ei ole mikään mahoton homma .
Vähän askartelua ja keskiöstä toispuoleinen kiinitteinen putki . Tällä tavalla mulla on Stern 5:ssa vaihtaja kiini . Ei mikään erikoinen homma.
Parailaan askartelen kaverin härmään etuvaihtaja systeemiä . Kannatan siin etuvaihtajaa ja
pienenpiä eturattaita .

Avatar
trike76
Viestit: 190
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 17:36
Paikkakunta: Vehmaa Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Iso takavaihtaja ja 20" pyörä

Viesti Kirjoittaja trike76 »

Entä jos siihen laittaisi Sturmey Archer CS-RK3 takanavan? http://www.sturmey-archer.com/en/produc ... rk3-silver

AZUB, ICE, HASE, HP Velotechnik, VeloMotion ja Toxy nojapyörien edustus ja maahantuonti
http://www.nojabike.com/
https://www.facebook.com/nojabike/
https://www.youtube.com/@nojapyorapintelioy1442
Ginkgo-Veloteile osien ja tarvikkeiden edustus

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Iso takavaihtaja ja 20" pyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=3813
Tuossa ketjussa keskustelua lyhyemmistä kammista, sinne kun kirjaa toiveensa, minkä mittasta haluaa - saattaa tm sellaset tehdä pikapikaa ;)
Jäin pohtaan tuota keskiön vinoon asennusta. Jos ymmärsin oikein, keskiön suorassa ollessaan ketju hinkkaa ketjuputkeen. Eikö ketjuputkea voisi sirtää vähän ulommas narulla tai jollain? Korjaantusko tuo ongelma noinkin yksinkertasesti?
Kuva

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Iso takavaihtaja ja 20" pyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mä heittäisin isomman eturattaan mäelle ja siirtäisin 52:n sen paikalle, jotta ketjulinja menee taittopyöriä siirtämättä kohdilleen. Taakse joku 11-riittävä pakka kuitenkaan liioittelematta. Ei kaksipyöräisessä ryömintävaihteilla kuitenkaan mitään tee, koska pystyssä pysyminen ilman vauhtia on ei oikein onnistu.
Suurin osa tuntuu kuitenkin itsestäni poiketen haluavan sellaiset vaihteet, että voivat polkea jokaista kuviteltavissa olevaa vauhtia samalla tutulla vakiokadenssilla, joten eteen tarvitaan useampi lehti. Vaihtamalla pidempi keskiöakseli ja/tai taittopyöriä siirtämällä voisi korjata ketjulinjan, jotta useamman eturattaan käyttäminen onnistuisi. Vaihtajan sijaan vaihtaisin etuvaihdetta jalalla. Se on oppimisen jälkeen helppoa ja samalla välttyy etuvaihtajajärjestelmän rakentamiselta sekä huoltamiselta :D Lisäksi paikallaan vaihtaminenkin onnistuu. Valtavirta tuntuu tässäkin olevan kanssani eri mieltä ja haluavan etuvaihtajan. Helpoin tie sen toteuttamiseen taitaa olla vaihtajatolpallisen etupuomin ostaminen valmistajalta.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Iso takavaihtaja ja 20" pyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

PW kirjoitti:

Eikö ketjuputkea voisi sirtää vähän ulommas narulla tai jollain? Korjaantusko tuo ongelma noinkin yksinkertasesti?

Ei voi koska se on vetävän puolen ketju siinä putkessa. Eli vaihtiehtona olisi ainoastaan siirtää sisemmäs paluupuolen ohjuria tai sitten rattaita etäämmälle pyörän keskeltä kuten täällä jo ehdotettiin. Jälkimmäisen voi toteuttaa muutamallakin eri tavalla.

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 843
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Iso takavaihtaja ja 20" pyörä

Viesti Kirjoittaja torneol »

Mulla about vastaava kombinaatio TW Bentsissä. Ketjut todella lähellä toisiaan. Irrotin ketjuputket penkin alla toisistaan, jolloin vetopuolen ketjuputki voi olla vähän etuhaarukkaa vasten eikä sen kulman päällä.

Etuhaarukkaa laitoin jotain liskoteippiä, ettei putki hankaa haarukkaa heiluessaan. Löysälle jätetyllä nipparilla sen siihen kietaisin. Tuntuu toimivan riittävästi. Etuvaihtajana Shimano 105, kolmella rattaalla, joista suurin joku 64 piikkinen tai jotain sinne päin.

Nazca Fuego

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Iso takavaihtaja ja 20" pyörä

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Asenna keskiöön Schlumpf mountain drive. Saat sillä pienennettyä kaikkia vaihteita kertoimella 2,5. Sitten eteen vain yksi sinulle sopiva ratas. Takapakkaan ei varmaankaan tarvitse koskea.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
samiv
Viestit: 3
Liittynyt: 19 Elo 2018, 14:10
Paikkakunta: Tampere/Kokkola

Re: Iso takavaihtaja ja 20" pyörä

Viesti Kirjoittaja samiv »

Todella paljon kiitoksia ehdotuksista ja vinkeistä! Ovat kyllä tuoneet itelleni uutta tietoa ja ideoita.

Ketjussa on tosiaankin myös se ongelma, että se vetävän puolen ketju vastaa isompaa ratasta, ja tämän takia etupuomia on pitänyt kääntää. Ylhäältä otettu kuva voi vähän selventää. Tätä ei oikein taida pystyä korjaamaan kuin sillä, että vie molempia eturattaita ulommas keskiöstä, jos haluaa useampaa eturatasta käyttää. Jos ongelman haluaisi korjata ohjainpyöriä siirtämällä, vetävän puolen ketjun pyörää pitäisi siirtää siis lähemmäksi runkoa, joka ei onnistu, koska se on niin lähellä kuin mahdollista.

Tosiaankin niin kuin on mainittu, eturattaissa on vaihtotarvetta, teki takaosalle sitten oikeastaan mitä tahansa. Ensi työksi teenkin niin, että heitän isomman rattaan menemään ja laitan pienemmän tilalle, niin kuin ehdotettiin. Tällä keinolla saa etupuominkin suoraan.

Innostuin kyllä trike76:n mainitsemasta Sturmey Archer CS-RK3:sta, tai tarkemmin CS-RF3:sta, jossa ei ole levyjarrun paikkaa. Tähän kun löisi pariksi vaikka 9-vaihteisen 11-36 ja eteen 40 hampaisen, niin nousisi jo vaikka puuhun ja vielä kovaa alas. Suomessa toki pärjäisi hyvin nykyisellä 12-25:lla. Etuna olisi se, että eteen ei tarvitsisi useampaa ratasta, varsinkaan kun valmista paikkaa vaihtajalle ei ole. En oikein innostu useasta eturattaasta ilman vaihtajaa, ainakin hurricanella nykyisellä kokoonpanolla liikkeellä vaihtaminen jalalla on hankalaa, ketju tahtoo tippua rattaiden väliin. Riippuu varmaan pyörästä ja komponenteista. Voi olla että toisilla rattailla tai paremmalla ketjunkireydellä ei tippuisi. Huonona puolena olisi kyllä yli kilon paino.

Toisena vaihtoehtona olisi se eteen esim. 40 ja 50 -rattaiset, ja taakse sitten se 11-40. Pienimmän ja suurimman vaihteen ero olisi hieman pienempi kuin Sturmeyssä, mutta kuitenkin riittävä. Tai sitten taakse esim. 12-36 ja eteen 33-54, joka voisi olla järkevämpi, samaa luokkaa kokonaiskapasiteettihan näissä on, jos käyttää kahta eturatasta. Huonona puolena tietenkin vaihtajan ja kampien kanssa säätäminen. Eturattaita vaihtamalla toki saisi pienempää vaihdetta nykyiselläkin vaihtajalla, ja suomeen se riittäisikin, mutta mäkisemmällä seudulla lastattuna ehkä alkaa kapasiteetti loppua.

ajarmala kirjoitti:

Asenna keskiöön Schlumpf mountain drive. Saat sillä pienennettyä kaikkia vaihteita kertoimella 2,5. Sitten eteen vain yksi sinulle sopiva ratas. Takapakkaan ei varmaankaan tarvitse koskea.

Tämä on kyllä mielenkiintoinen laite, ja ratkaisuna toimisikin varmasti hyvin. Ikävän tyyris vain, kun hinta pyörii yli 500 eurossa.

jooseha kirjoitti:

Mä heittäisin isomman eturattaan mäelle ja siirtäisin 52:n sen paikalle, jotta ketjulinja menee taittopyöriä siirtämättä kohdilleen. Taakse joku 11-riittävä pakka kuitenkaan liioittelematta. Ei kaksipyöräisessä ryömintävaihteilla kuitenkaan mitään tee, koska pystyssä pysyminen ilman vauhtia on ei oikein onnistu.

Tämä on kyllä hyvä pointti. Kuinka pientä vaihdetta on järkevää edes laittaa kaksipyöräiseen? Sturmeyllä 80 kadenssilla pienimmällä vaihteella nopeus olisi 5,9 km/h. Sitä pienemmällä vauhdilla ei ainakaan tahdo enään pysyä pystyssä? Voi olla että olen vähän liioitellut nousukyvyn tarvetta, eli suurempaakin eturatasta voisi valita.

PW kirjoitti:

Tuossa ketjussa keskustelua lyhyemmistä kammista, sinne kun kirjaa toiveensa, minkä mittasta haluaa - saattaa tm sellaset tehdä pikapikaa ;)

Jopas, täällähän on laadukkaan näköistä "tuotantoa" pystyssä :D. Lyhyempien kampien mahdollisista hyödyistä olenkin täältä lukenut, ja varmaan tulee kokeiltua. Tuntuu nimittäin siltä, että ainakin nykyisillä 170mm kammilla polvet ja akillesjänne rasittuvat enemmän kuin pystärillä, vaikka siinä on kammet saman mittaiset.

Liitteet
40-50_11-40_edist-metr.JPG
40-50_11-40_edist-metr.JPG (27.76 KiB) Katsottu 4157 kertaa
sturmey_40_11_36_edist_metr.JPG
sturmey_40_11_36_edist_metr.JPG (44.66 KiB) Katsottu 4157 kertaa
IMG_20200519_214232610.jpg
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Iso takavaihtaja ja 20" pyörä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Vaikka K-Suomi on aikas mäkistä . Olen itse pärjännyt 6 vaihteella. Kunhan vaihto alue on tarpeeksi laaja.
Yhdellä eturattaalla pärjää hyvin . Itsellä ei ole koskaan ollut eturataan vaihtajan kansa ongelmia. Siksi ihmettelen sen vieroksumista.
Parempi kaksi eres ja sopiva pakka takana . Lihaskivut lähtee polkemalla ja opettelemalla oikea tekniikka.
Se miten pyörität pystäriä , ei päde nojapyörään . Toiseksi huomioi lossien oikee paikka .

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Iso takavaihtaja ja 20" pyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Nojanalle kirjoitti:

Se miten pyörität pystäriä , ei päde nojapyörään . Toiseksi huomioi lossien oikee paikka .

Kuvista päätellen ne klossit on vielä kaupan hyllyllä ;)
Siis lukkopolkimien testausta vois suositella myös.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 843
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Iso takavaihtaja ja 20" pyörä

Viesti Kirjoittaja torneol »

Kuten todettu, se vetävä puoli lopettaa ketjuun hankaamisen, kun katkaiset sen valkoisen nippusiteen penkin alta ja laitat putken löyhästi enemmän etuhaarukan kylkeen, kuin siihen haarukan kantin päälle. Tällöin myös puomi voi olla suorassa.

En ole tietty sata varma, että toimiiko, mutta aika nopea ja helppo kokeilla.

Nazca Fuego

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Iso takavaihtaja ja 20" pyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

torneol kirjoitti:

Kuten todettu, se vetävä puoli lopettaa ketjuun hankaamisen, kun katkaiset sen valkoisen nippusiteen penkin alta ja laitat putken löyhästi enemmän etuhaarukan kylkeen, kuin siihen haarukan kantin päälle. Tällöin myös puomi voi olla suorassa.

En ole tietty sata varma, että toimiiko, mutta aika nopea ja helppo kokeilla.

Vihreän tikun yläpäästä valkoiseen ympyrään

Valkoisen nippusiteen siirto.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin