Käytätkö kypärää?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.

Käytätkö (noja)pyöräilessäsi kypärää?

Kyllä, aina

55
56%

Lähes aina

23
23%

Joskus

2
2%

Yleensä en

4
4%

En koskaan

14
14%
 
Ääniä yhteensä: 98

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käytätkö kypärää?

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Sama täällä. Auton ajaminen ilman turvavyötä tuntuu hankalalta kun se on aina ollut kiinni. Samoin pyörällä lähteminen ilman kypärää tuntuu kummalliselta nyt kun sitä on 30 vuotta pitänyt.

Olen pitänyt kypärää siitä asti kun niitä alkoi kaupasta saamaan. Oikeastaan pahin kaatumiseni tapahtui ennen sitä, joten vähän myöhään niitä tuli saataville. Kävi nimittäin niin, että auto kiilasi minut reunakiveen ja kun eturengas silloisessa retkipyörässä pysähtyi niin ajajahan jatkoi matkaa reunakiven yli. Pysähdyin täydellä mahalaskulla niin, että pääni osui sähkötolppaan mutta niska pysyi ehjänä. Vieläkin puistattaa kun muistan sen tunteen mikä siitä jysähdyksestä tuli...

Kypäräpakkoja aloitellessa joku teki tutkimuksen, missä lopputulos oli että autoilijat ohittavat kypärää käyttävän pyöräilijän lähempää kuin avopäin ajavan. Mitenkähän tuokin on tutkittu...?

Viimeinen kommentti näihin Jorin poimintoihin "oikeista pyöräilymaista": Huomaatteko, että niissä pyörätieverkosto on suunniteltu ensisijaiseksi kulkuväyläksi. Kaikki pyörätiet ovat yksisuuntaisia ja niitä pitkin pääse keskustaan paremmin kuin autoteitä. Niillä ajetaan kuten muussakin liikenteessä, rauhallisesti, suuntamerkkiä näyttäen ja peräkkäin. Jospa meilläkin vielä joskus.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Käytätkö kypärää?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Itse olen sen ikänen että mopoillakin sai vielä ajaa ilman kypärää. Eikä sellasta kukaan pitänyt lasketellessa, edes kisoissa. Mutta olenkin penskana harrastanut judoa jossa ensimmäinen opittu taito on hallittu kaatuminen niin ettei päätä lyö.

Tuo taito on ollut tarpeen myös pyöräilyhommissa, ja rinteessäkin tai yleensä jalan tai sukset jalassa pitää mennä kyllä tolkku ennen kuin päätäni lyön.

Vähän muistelin mistä lähtien on tullut suhtauduttua vakavasti kypäriin. Mulla oli itse tehty monttupyörä jolla ajoa varten vaihdoin isän hankkiman AGV:n lasikuitukypärän Nolanin krossikypärään jossa kunnon leukasuola. Se päässä ajoin skootterilla joka alamäessä lukkojarrutuksessa (?) heivasi yllättäen perän sivulle ja sekunnin murto-osissa kyljellen. Samalla menin itse kyljelleen pää edellä, yhdessä skootterin kanssa otettiin pari volttia ja liukumalla pysähdyksiin.

Taisin saada rytäkässä pienen aivotärähdyksen kun pian haaverin jälkeen, kun sain romut kerättyä tien sivuun, meinas taju mennä. Kypärään tuli parin sentin naarmu, ei muuta. Väittäisin että ilman kypärää pää olis muistuttanu kerroksista pudotettua vesimelonia...

Pikakelauksella 90-luvulle jolloin tuli ajettua kilpaa polkupyörällä, myös yhteislähtötapahtumissa kuten Oulujokiajo 120km. Yksi kaveri mietti vielä lähdössä laittaisiko kypärää vai ei... mutta päätti laittaa kun ajamassa on ummikkojakin. Onneksi laittoi koska kun olin jossain puolessa matkaa kisaa laskeutumassa oman vetovuoroni jälkeen yksi sellainen täräytti mun takapyörään ja veti lipat, kaveri ajoi suoraan päälle. Kun katsoin taakse meni kaveri suoraan pää edellä kenttään yli 40:n vauhdista.
Lopulta seurakaverin (ja auton) avustuksella kaveri nousi takaisin pääjoukkoon ja aikansa peesailtuaan kovimpana kirimiehenä voitti koko ajon. Väittäisin että pyöräilyt ja paljon muutakin olisi loppunut tuohon ilman kypärää.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

kissaniitty
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 281
Liittynyt: 16 Elo 2009, 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käytätkö kypärää?

Viesti Kirjoittaja kissaniitty »

Olen kaatunut pysty- ja nojapyörillä elämäni aikana luvattoman monta kertaa. Lähimmäksi kallovammaa olen päässyt, kun ajoin 40-luvun Jaguaarilla yhteen toisen pyöräilijän kanssa (kohtausnopeus n. 40km/h about 90 asteen kulmassa) ja mursin leukani neljästä kohtaa. Nojapyörällä pään asvalttiin osuminen ei ole ollut edes lähellä. Yhdyn Jorin mielipiteeseen: en halua pitää kypärää siltä varalta, että joku pahvipää koettaa ajaa ylitseni autolla. En myöskään usko pakon voimaan. Monta asiaa on syytä kirjata lakiin, mutta kypäräpakko on yksi typerimmistä. Tilastojen mukaan vuonna 2009 todistettavasti yksi pyöräilijä kuoli kypärättä pyöräilyn seurauksena. En näe mitään järkeä siinä, että miljoona pyöräilijää pitää kypärää jotta yksi ihmishenki säästyy...tällä logiikalla kaikkien ihmisten täytyisi pitää kevlarhaarniskaa ympäri vuorokauden siltä varalta, että jotain (taivas tippuu niskaan?) tapahtuu. Uskon tilastomatematiikkaan; jos kuolen ennenaikaisesti, syynä ei todennäköisesti ole pyöräilyn aiheuttama kallovamma. Ei se pyöräily nyt NIIN vaarallista ole kuin uskotellaan :wink:

t. Timo

Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy

Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Käytätkö kypärää?

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Tämän keskustelun "innoittamana" koitin tuota omaa kypärääni taas vaihteeksi...
Ja ei en tajua miten voitte kypärää pitää...

Jos laitan kypärän remmin kiinni kun seison suorassa, ja menen nojakin päälle "kuristun" välittömästi...
Jos laitan kypärän remmin kiinni (säädän välissä) nojakin päällä, ja nousen seisomaan kypärä lähtee nostamalla ppäästä pois kun remmi on niin löyhällä...

remmin lukko ei mahu kaulan ja leuan väliin kun päätä kallistaa eteen päin...
Ja olo on muutenkin kuvan kaltainen
Kuva

Ei tarvi ihmetellä enään miksi nostin kypärän hattu hyllylle ensimmäisten kokeilujen jälkeen...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Käytätkö kypärää?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojapyöräillessä kypärän remmit joutuu säätämään vähän eri tavalla kuin pystärissä, muuten lukko menee liian lähelle kurkkua. Taempia pidemmäksi ja edempiä lyhyemmäksi. Näin ainakin itse olen toiminut.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Käytätkö kypärää?

Viesti Kirjoittaja kmb »

Käytän aina. Tähän mennessä kypärä on uskoakseni tuonut minulle reilut kymmenen vuotta lisää elinaikaa.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

TatuLund
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Marras 2012, 19:46

Re: Käytätkö kypärää?

Viesti Kirjoittaja TatuLund »

Lainsäädännön ja pykälien sanamuodosta voidaan olla montaa mieltä, mutta itse käytän kypärää lähes tulkoon aina. Todistettavasti mainosvideossamme ajelen Helsingissä ilman kypärää tweed-takissa, koska se jotenkin sopii pyörän letkeään henkeen (ja videon kuvaus päivä alkukeväästä oli vielä aika vilpoinen) ja Keski-Euroopan kohdemarkkinoillamme useimmissa maissa ei ole kypärä pakkoa.

Koska nuo nojapyörät ovat koko ajan jossain muualla tekemässä töitä bisneksen hyväksi, ajelen enimmäkseen maasturilla ja puolet ajoistani on ihan kunnon metsälenkkeilyä. Juurakoissa ja kivikoissa taiteilussa on riskinsä (olen kaatunut viimeksi viime kesänä, enkä ihme kyllä saanut kuin pienen mustelman). Siitä on tullut tottumus pistää aina potta päähän kun lähtee lenkille. Sitä mukaa kun taito ja vauhti ovat kasvaneet ja polut vaikeutuneet on tullut ajoittain mieleen, että pitäisikö suojavarustusta lisätä.

Nyt on ollut taas nojakki käytössä Nojapyöräilyn SM-kisa tapahtumaa varten ja olen päässyt silläkin vähän fiilistelemään. Varsinkin eilen oli tosi hieno kruisailuilma.

Tatu Lund
www.miragebikes.com

Pertussis
Viestit: 19
Liittynyt: 03 Loka 2012, 20:40

Re: Käytätkö kypärää?

Viesti Kirjoittaja Pertussis »

Käytän aina, ajoinpa pystärillä tai nojakilla. Muistan lapsuudestani ajan, kun mopoa ajettaessa ei tarvinnut käyttää kypärää. Osuin paikalle kerran, kun auton kanssa kolaroinut mopolija nostettiin paareille aivot paljaana. se on jäänyt elävästi mieleen.
Käytän kypärää myös mäessä. Näin perstuntumalla sanoisin, että myös rinteessä on enemmän kypärällisiä kuin kypärättömiä. Ja myös pk-seudulla fillarilla työmatkan tekevistä suurempi osa ajaa kypärä päässä kuin ilman. Muistan lukeneeni tutkimuksen, jonka perusteella kypärän käyttö vähentää päävammoja 90% ja 50% pyöräilijöiden kuolemantapauksista on pään alueen vammoja.
Kypärättömät, ajatteko autollakin ilman turvavöitä?

HP Velotechnik Scorpion fx

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Käytätkö kypärää?

Viesti Kirjoittaja jori »

Pertussis kirjoitti:

Muistan lukeneeni tutkimuksen, jonka perusteella kypärän käyttö vähentää päävammoja 90% ja 50% pyöräilijöiden kuolemantapauksista on pään alueen vammoja.
Kypärättömät, ajatteko autollakin ilman turvavöitä?

Ajatko sinä autollasi ilman kypärää? Muistan lukeneeni tutkimuksen, jonka perusteella kypärän käyttö autossa vähentää päävammoja 90%.


Kypärättä ajoon on aina syynsä, kuten esim. tuossa Tatun kommentissa yllä. Ihmisen motiivit ovat moninaiset, eikä pidä aliarvioida toisten tekemiä päätöksiä. Elämä on täynnä valintoja, jotka tuottavat eri suuruisia terveysriskejä. Pyöräilykypärän käyttö ei tässä tarkastelussa nouse kovin korkealle vaikutuksellaan kokonaisriskiin. Kypärättä ajon paheksunta johtaa tutkitusti vähäisempään pyöräilyyn ja moninkertaiseen terveyshaittaan.

Voit miettiä tätä katsomalla vaikka webbikamerakuvia Amsterdamin, Köpenhaminan tai minkä tahansa pyöräilymaan liikenteestä. Et kai kuvittele, että nuo kaikki ovat vain niin hölmöjä, etteivät siksi käytä kypärää.
http://www.terena.org/webcam/
http://hdtv.webcam.nl/website/page1/pag ... video.html
Pyörällä ajoa on monenlaista. Suuri osa siitä jää kokonaan tekemättä, jos kypärää on pakko käyttää.

Korostan vielä: En vastusta kypärän käyttöä. Päinvastoin. Vastustan kypärättä ajosta moittimista ja syyllistämistä, sillä se johtaa vähäisempään pyöräilyyn ja sitä kautta suuriin -paljon kypärättä ajoa suurempiin- terveyshaittoihin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Käytätkö kypärää?

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Pertussis kirjoitti:

Kypärättömät, ajatteko autollakin ilman turvavöitä?

En, Autolla ajaessa jos ajan yleisellä tiellä tai vauhti nousee yli matelun pistän turvavyön.Käytännössä siis 99,99% kerroista kun ajan autolla on turvavyö kiinni kuten myös matkustajillani.

Btw, junnuna nakkasin kymmeniä kertoja tangon yli pelleillessäni ja kikkaillessani fillarilla...
Paskimmala kerralla löin leukani asvalttiin siten että leuka luu tuli näkyviin ja sain nätin rivin tikkejä.
Ei se kypärä olisi siinäkään välttämättä auttanut.

Minusta on hienoa että ihmiset pitävät kypärää, ei se ole mielestäni mitenkään negatiivista päinvastoin...

Pitäisin itsekkin jos se ei aiheuttaisi niin paljoa henk koht vitutusta... :lol:

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Käytätkö kypärää?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Kypärättä ajon paheksunta johtaa tutkitusti vähäisempään pyöräilyyn ja moninkertaiseen terveyshaittaan.

Jos kypärättä ajo olisi laillista ja hyväksyttyä niin eiköhän pyöräilyä välttelevä ihminen jonkun muun (teko)syyn keksi :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Käytätkö kypärää?

Viesti Kirjoittaja jori »

Luepa Jukka uudelleen tuo lainaamasi teksti ja mieti mitä se merkitsee pyöräilijöiden määrän suhteen. On ihan sama, mitä selityksiä kukin keksii pyöräilylleen tai pyöräilemättömyydelleen. Tuo tutkimus ei kysellyt syitä, vaan ainoastaan kirjasi ylös pyöräilijöiden lukumääriä ja terveyskustannuksia.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Pertussis
Viestit: 19
Liittynyt: 03 Loka 2012, 20:40

Re: Käytätkö kypärää?

Viesti Kirjoittaja Pertussis »

Menee vähän nyt hiusten halkomiseksi. Jokainen on vastuussa vain omista teoistaan, on joku viisaampi sanonut. Mulle on ihan sama, ajaako fillarilla ilman kypärää tai autolla ilman vöitä. En moralisoi enkä osoita sormella niitä työmatkakilpapyöräilijöitä, jotka pujottelevat muun liikenteen joukossa viittä- kuuttakymppiä. Oma on kallonsa tai leukansa. Mä vaan olen mieluummin pyörän satulassa kypärä päässä kuin kasviksena kroonikko-osastolla päävamman jäljiltä.

HP Velotechnik Scorpion fx

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Käytätkö kypärää?

Viesti Kirjoittaja janx »

Autolla voi (mut ei kannata) ajaa ilman vöitä, kunhan sitä ei tee siinä autossa missä minä matkustan edessä tai ajan. Pyöräilykypärätönkin vahingoittaa lähinnä itseään, jos päälleen pääsee. Joten ei haittaa. Leukaa ei suojaa kuin leukasuojallinen kypärä. Eräs nimeltä mainitsematon tuttavani, joka ajaa pythonilla ja muutti Itä-Suomesta Helsinkiin hommasi melko nopeasti kypärän. :D

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käytätkö kypärää?

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

Olen jorin kanssa NIIN samalla linjalla että ihan huvittaa. En vain osaa ilmaista itseäni läheskään yhtä hyvin. Ihmisen logiikka on joskus hassua. Karhua ja sutta pelätään NIIN paljon enemmän kuin esimerkiksi ajoradalla vastaantulevaa rekkaa sanoi tilastot ihan mitä tahansa. Entäs sitten lentokoneissa olevat pelastusliivit? Kuinka monta henkeä ne ovat ikinä pelastaneet? Mutta lähtisitkö lennolle jossa kerrottaisiin että pelastusliivejä ei sitten ole? Tuo jorin allekirjoitus kertoo paljon. :D
Itse käytän kypärää maantiepyöräilyssä aina. Kuntotapahtumissa kypärä on pakollinen ajoi millä tahansa. Kinnerillä tai laatikkopyörällä ajaessani en koskaan. Mutta en ihmettelisi jos käytökseni muuttuisi (ainakin hetkeksi) jos joskus näkisin vierestä pyöräonnettomuuden uhrin aivot kuten pertussis. Olen vain ihminen sanoi tilastot mitä tahansa. :shock:

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

Vastaa Viestiin